מצינו כמה פעמים בש"ס שיש ביד אדם להביא קרבנות בשביל חובות של אחרים, בין נדרים ונדבות ובין קרבנות חובה כמו חטאות ואשמות שנתחייב בהן חבירו, יכול אדם אחר להפריש ולהקריב את קרבנו ולפוטרו מחובתו.
הנה איזה מקומות:
א. מקדיש מוסיף חומש ומתכפר עושה תמורה (תמורה י' ע"א ועוד) ופי' רש"י שאם הפריש זה קרבן לכפרת חבירו, המקדיש הוו הבעלים לענין שאם הומם ופדאו מוסיף חומש, והמתכפר הוו הבעלים לעשות תמורה.
ב. בעל חייב בקרבנות אשתו (נדרים ל"ה ע"ב, נזיר כ"ד ע"א ועוד) - הבעל מביא כל הקרבנות שנתחייב אשתו ומיקרי קרבנותיו שאם הוא עשיר מביא קרבן עשיר אע"פ שלאשתו אין ידה משגת די שה.
ג. יכול אדם לומר קרבנו של מצורע עלי (ערכין י"ז ע"א) או קרבנות של נזיר עלי (נזיר י"א ע"ב ועוד) - ומבואר בערכין שם לגבי מצורע שאם המביא עשיר מביא קרבן עשיר אע"פ שהמצורע עני.
מכל הלין נראה שאין כל זה מדין זיכוי או הקנאה שמקנה את בהמתו לחבירו שיביא מזה קרבנו, אלא שהמביא נשאר 'בבעלותו' של הקרבן לגבי כמה דברים, והשני אינו אלא 'מתכפר' בבהמת חבירו.
והנה בגמרא ערכין דף כ"א איתא דבחטאת ואשם אם ראובן מביא קרבנות של שמעון צריך דעת בעלים והסכמתו בין בשעה שמפריש הקרבן ובין בשעת הקרבה - ובעולה ושלמים נחלקו שמואל ועולא לשמואל סגי בדעת בעלים בשעת הפרשה ולא צריך דעתו בשעת כפרה ולעולא צריך דעת בעלים רק בשעת כפרה ולא בשעת הפרשה.
ובתוס' שם (ע"ב ד"ה מאי בשעת) מפרשים טעמא דשמואל ועולא, דלשמואל מה שצריך הסכמת המתכפר דבלא"ה חוששין דלא ניחא ליה לאדם להתכפר בממונו של אחר, ולזה סגי בעולה שיסכים בשעה שמפריש הקרבן, ואין חוששין שמא בשעת הכפרה יחזור משום שחסר לו הסמיכה כיון דאינו בא על חטא לא אכפ"ל, משא"כ בחטאת ואשם צריכים הסכמתו אף בשעת הכפרה דכיון שחסר לו הוידוי והסמיכה אולי אינו רוצה בזה עוד וחוזר ממה שהסכים בשעת הפרשה, ועולא ס"ל שבעולה ליכא חשש דלא ניח"ל לאיניש להתכפר בממון אחר כיון שאינו בא לכפרה לכן א"צ הסכמה בשעת הפרשה, אבל בשעת הכפרה חוששין שרוצה שיהיה לו הסמיכה וממילא צריך דעתו בשעת כפרה, עיי"ש.
ומדבריהם למדתי שיש כאן חידוש נוסף בענין בעלות הקרבן כשאחד מקריב קרבנו של חבירו, דהיינו שגם הסמיכה וכל עשיית הקרבן הוא ע"י המביא הקרבן, דאלת"ה הרי התורה אמרה וסמך ידו על ראש העולה ואיפה יכול להקריב את עולת חבירו מבלי דעתו הרי לא יסמוך ידיו, ואע"פ שאין הסמיכה מעכבת אבל מכ"מ לכתחלה ודאי אין מקריבים קרבן בלי סמיכה (עי' גיטין דף כ"ח ע"ב דכל הדין שילוח חטאתו ממד"ה אינו אלא בקרבן נשים או חטאת העוף שא"צ סמיכה וכתבו התוס' שם דאע"פ דסמיכה לא מעכבא מ"מ אין לעשות בלא סמיכה לכתחלה) וזה דבר מחודש שאע"פ ששמעון חטא ונתחייב בקרבן חטאת, מכ"מ אם זהו רצונו יכול ראובן להקריב את קרבנו, וסומך ידיו עליו ומקריבה ושמעון מתכפר בזה מחטאתו אשר חטא.
ולכאורה אם הקריב שלמים לנדרת חבירו הבשר יהי' להמקריב ולא להמתכפר, וכן בקק"ל שהם ממון בעלים בוודאי שהם ממונם של המקריב ולא של המתכפר.
וכל זה הוא דוקא אם השני הפריש הקרבן משלו, אבל אם ראובן הפריש קרבנו בין עולתו ובין חטאתו, אם זה קרבן שצריך סמיכה א"א ביד שמעון לקחתה ולהקריבה אף אם יש לו הרשות של הבעלים, כיון שחסר לו הסמיכה (וכדברי הגמרא בגיטין) וכן הוא הדין אם ראובן 'הקנה' בהמה לשמעון עבור קרבנו, אין כאן כל הדין של מקדיש ומתכפר אלא שמעון הוא הבעלים ומקדש בו את האשה בקדשים קלים, ומגיע לו הבשר של קרבן שלמים, הוא סומך את ידיו, הוא ממיר והוא מוסיף חומש אם הומם ופדאו.
אולי כל זה דברים פשוטים אבל בערכין שם לא מצאתי בממפרשים על האתר שדייקו כן - ואולי לא צדקו דברי בזה.