מוזר מאד, ראיתי כאן תגובה לדברי, וערכתי תשובה, ולפתע פתאום הכל נמחק.
אולי ההודעה הוסרה ע"י הכותב.
אז אכתוב את התגובות בלבד.
מישהו כתב:אבי-העזרי כתב:לי אין שום התנגדות לשום שיטה, כי אלו ואלו דברי אלוקים חיים. אבל יש לי התנגדות לאלו שהולכים לב"ש, ועושים כב"ה.
בסדר, אז יש לך התנגדות, אך מה זה העסק שלך? תן לכל אחד לעשות מה שנראה לו וכפי שנאמר לגבי נוסחאות התפלה שיש 12 שבטים... כך גם כאן. לו היינו מזקקים ופוסלים את כל מה ומי שאינו נכון וראוי בעיני כל אחד ואחד לא היה נשאר מאתנו דבר.
אמרתי, ואומר שוב; העסק שלי הוא, שאם אני פותח ישיבה בקו מסויים, אינני רוצה תלמיד שיש לו קו אחר. הוא לא פסול, אבל שילך לישיבות שמתאימות לו.
א"א לעשות סלט שיטות בישיבה אחת, בדיוק כמו שא"א לתת לכל אחד ללמוד מה שהוא רוצה.
ישיבה, לפי תפיסת עולמי, היא לא רק מקום להקניית לימוד, אלא גם מקום להקניית אורחות חיים.
לכן אם אני ברסלב עלי ללכת לישיבת ברסלב, כי שם אקנה אורחות חיים.
אם החלטתי שבסדר העדיפויות שלי 'שיטת הלימוד' חשובה לי יותר, וע"כ העדפתי ללכת לישיבה אחרת שאיננה בקו עבודת ה' שלי (היא עובדת את ה', אך בקו שלה), אז עלי לעבוד את ה' איתה ביחד ולא לעשות מה שאני רוצה. כמובן אני יכול ללמוד בחדר לפני השנה 'משיבת נפש' במקום 'מסילת ישרים',
(ולא נראה לי שמישהו ימנע זאת ממני, אא"כ הוא סבור שהספר הזה לא טוב, או שהוא מוליד אצלי סימפטומים שליליים במשך היום), אך בשום אופן לא אוכל ללכת להתבודדות ע"ח סדר מוסר!!!
כמובן שאם ההתבודדות תהיה ע"ח משחק כדורגל לילי, אזי באופן רעיוני אם ההתבודדות לא מפריע לי בחלקים אחרים, אז זה בסדר גמור, כל עוד ואני עושה זאת ביני לבין עצמי.
אבל מכיון שיש תלמידים שזה כן עלול להפריע להם, ולא חסרות סיבות והמבין יבין, וא"א להגיד לאחד כן ולאחד לא, לכן זכותו של ראש ישיבה להורות באופן גורף לכולם לא! - תתחתן תעשה מה שאתה רוצה. נקודה.
(חוץ מזה שהרבה פעמים הדברים הללו גורמים לסחף חברתי, ואף ראש ישיבה נורמלי לא אמור לרצות כזה דבר בישיבה).
וכשיש ר"י מוזר שסתם סתם מחליט שלא ולא, כי ככה. - כמו מלמד שמחליט שהילד צריך לקצץ את הפאות הקצרות בלא"ה שמאחורי האוזן, כי כולם ככה.
אז הפתרון הוא לעבור למקום אחר, ולא להתנגח ולעשות בדוקא. (זה גם לא כ"כ חינוכי).
נ.ב. אני חושב שדווקא חוסר היכולת שלנו להכיל את האחר, היא הסיבה שבגללה אנו לא מסוגלים להבין ולהכיל שיש מישהו שמתנגד אלינו ואל דעתנו. רק שכל עוד וזה ברשות הרבים, אז "שיחנק", אבל כשזה בתוך רשותו שלו, במקום שהוא מוסר עליו את הנפש, מקיא עליו דמים תרתי משמע, זה קצת לא אנושי לפעול בשיטתיות ובפומבי נגדו ונגד דעתו, ואח"כ עוד לומר שהוא זה שלא מסוגל להכיל דעות אחרות. הלא כן?