כרגיל, אתה מתקשה לבצע ביקורת עצמית על הרעיונות שעלו בדעתך, אבל הקורא להוראה שנאמרה מפי החזו"א והסטייפלר 'אוילות' הינו אויל בריבוע.עקביה כתב:רבינו בחיי התפלל בהברה אשכנזית?..
הוא מתכוון לצורת הכתיבה, לא להגייה.
וכי יש אשכנזי הנמנע מלהתפלל בביכנ"ס ספרדי כאשר הוא נצרך לכך, בגלל ששם הוגים את השם בהברה ספרדית? מי שלא נמנע מכך אינו יכול לטעון שזו סיבה למנוע מחזן ספרדי לגשת לפני העמוד בביכנ"ס אשכנזי, ומי שכן נמנע מכך הוא אוויל, שכן הוא טוען שרבותינו הספרדים אשר מעולם אנשי השם טעו בהגייתו (כפי שמוכח מפיוטיהם הרבים שהיו מבטאים אותו בהברה ספרדית).
מסתבר כדבריך ברבינו בחיי וגם משמע כן מלשונו. אבל מ"ש שזהו הגיית הקמץ המקורית הוא ללא ראיה וכבר נכב"ב.איש גלילי כתב:רבינו בחיי מדבר על ההגייה, אבל לא על הגיית הקמ"ץ כ-O, אלא על הגיית הקמ"ץ המקורית שהיא ממוצעת בין פת"ח לקמץ קטן, כמנהג התוניסאים.
אביגדור כתב:מסתבר כדבריך ברבינו בחיי וגם משמע כן מלשונו. אבל מ"ש שזהו הגיית הקמץ המקורית הוא ללא ראיה וכבר נכב"ב.איש גלילי כתב:רבינו בחיי מדבר על ההגייה, אבל לא על הגיית הקמ"ץ כ-O, אלא על הגיית הקמ"ץ המקורית שהיא ממוצעת בין פת"ח לקמץ קטן, כמנהג התוניסאים.
עקביה כתב:וכי יש אשכנזי הנמנע מלהתפלל בביכנ"ס ספרדי כאשר הוא נצרך לכך, בגלל ששם הוגים את השם בהברה ספרדית? מי שלא נמנע מכך אינו יכול לטעון שזו סיבה למנוע מחזן ספרדי לגשת לפני העמוד בביכנ"ס אשכנזי, ומי שכן נמנע מכך הוא אוויל, שכן הוא טוען שרבותינו הספרדים אשר מעולם אנשי השם טעו בהגייתו (כפי שמוכח מפיוטיהם הרבים שהיו מבטאים אותו בהברה ספרדית).
אביגדור כתב:קודם כל הקנטרן מתנצל מעומק לב על אי ההבנה ומבקש מחילה על החשד בכשרים.
אמנם עדיין איני מבין מה אתה אומר כי הטענה שכינית אוילות היא בדיוק מה שהחזו"א סבר: שמי שהוגה את השם בלי הבדל בין קמץ לפתח טועה בהגייתו. והדברים מפורשים ברבינו בחיי וכן בסידור יעב"ץ הוכיח מרבינו בחיי דלא כהספרדים.
אגב, החזו"א הוא הדעה המקילה בעניין זה שס"ל שאין להגייה תוקף של מנהג ואשכנזי יכול לשנות מבטאו להגייה ספרדית מלבד בהזכרת השם. בשו"ת מנחת יצחק נקט כמה וכמה פעמים שאסור לשנות משום שהוא בכלל אל תיטוס כמו נוסח התפילה ולדעתו לכאורה חזן הניגש לעמוד בהברה ספרדית כמוהו כחזן הניגש ומתפלל נוסח ע"מ. עיין ח"ג סי' ט' ועוד.
בברכה המשולשת כתב:ויש שיטה שלישית, כידוע. שמותר לאשכנזי להגות לגמרי כהגייה ספרדית, גם לכתחילה וגם בשמות ה' (לסיכום השיטות יעויין במאמרו של הרה"ג רצון הלוי ערוסי בכה"ע בד"ד לפני הרבה שנים)
(ואגב לא המנח"י זצ"ל הוא הראשון שסבר שזה מנהג גמור שאסור לשנות, כידוע)
אכן, הראי"ה החמיר עוד יותר מהמנח"י וס"ל שהמשנה הברתו הוא בכלל קרא ולא דקדק באותיותיה ולדעת החינוך אינו יוצא ידי חובה אף בדיעבד.בברכה המשולשת כתב:ואגב לא המנח"י זצ"ל הוא הראשון שסבר שזה מנהג גמור שאסור לשנות, כידוע
אביגדור כתב:אכן, הראי"ה החמיר עוד יותר מהמנח"י וס"ל שהמשנה הברתו הוא בכלל קרא ולא דקדק באותיותיה ולדעת החינוך אינו יוצא ידי חובה אף בדיעבד.בברכה המשולשת כתב:ואגב לא המנח"י זצ"ל הוא הראשון שסבר שזה מנהג גמור שאסור לשנות, כידוע
(וצריך לי עיון על תלמידיו והנמשכים אחריו שאינם מקפידים בזה)
ארי שבחבורה כתב:כדכד כתב:קראקובער כתב:אברך תלמיד חכם ויר"ש אמיתי ממרכז הרב סגר עם בעל הבית בגב"ש לשכור דירה (זה לא כ"כ משנה לעניינינו אם חתם בפועל, ממילא כבר לא נעים לו להיכנס) ואפילו קבע עם חברת הובלות והשכנים שמעו שחלילה יכנס מישהו לא משלנו ועשו אסיפת דיירים ולחצו על הבעה"ב ולבסוף נכנע, לא יאומן.
חוץ מהרשעות שבדבר מה זה אומר על החינוך שלנו שאנחנו כל כך לא בטוחים בעצמינו?!
זו הבעיה, אילו היו משכירים לסתם לץ אז אפשר להזהיר את הילדים שיתרחקו ממנו. אבל, אם יהיה להם שכן ת"ח וירא שמים ממרכז הרב הרי הם עלולים לחשוב שגם במרכז הרב יש אפשרות להתחנך לתורה ויראת שמים
קשה להאמין אבל זה בדיוק הנימוק שהושמע באוזניו של יהודי יקר שעלה לא"י מבלגיה וקבע את דירתו בשכונת הר נוף בירושלים וניסה להכניס את בניו לאחד החיידרים בשכונה ונדחה שוב ושוב, ולאחר שידיד שלו בירר ב'ועדת ההורים' מה הסיבה האמיתית זה הנימוק שנאמר לו - שדווקא בגלל שהוא ת"ח ויר"ש אבל עובד לפרנסתו הם לא מוכנים לקבל את הילדים שלו מחשש שהילדים שלהם יראו שאפשר לצאת יר"ש גם אם יוצאים לעבוד...
אגב, אותו יהודי חזר בעקבות הסיפור הזה לבלגיה (שמעתי את הסיפור מאחיינו).
קראקובער כתב:בשביל הסטייפלר הם היו ת"ח וירא שמים.
לייטנר כתב:חלמישצור כתב:אינו הוא. הת"ח במשמיע ישועה, הרב יוסי ארציאל, נולד בערך בשנת תש"ו והגיע לסטייפלר אחרי שסיים את כפר הרואה ושנה וחצי בעזתה. משמע בערך בשנת תשכ"ה.
ביררתי. הסטייפלר אמר לו במילים אלה: "מרכז הרב היא ישיבה טובה, מרכז הרב הרב היא ישיבה טובה, שיהיה בהצלחה".
זאב ערבות כתב:ישיבה קדושה מרכז הרב
פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:ישיבה קדושה מרכז הרב
יש"כ ר' זאב!
הרב שנמצא בנפרד מימין התמונה זה הרב מטבריג זצ''ל?
זאב ערבות כתב:מכיוון שקשה לזהות את השמות בתמונה של הישיבה הקדושה לעיל הפכתי אותה לקובץ שניתן להגדיל
פרנקל תאומים כתב:זאב ערבות כתב:מכיוון שקשה לזהות את השמות בתמונה של הישיבה הקדושה לעיל הפכתי אותה לקובץ שניתן להגדיל
תודה רבה ר' זאב. ברכות לראשך.
הוה אמינא כתב:תודה רבה, הה"ד "הגדלת" חסדך האחרון מן הראשון!
חסיד ביתרי כתב:אין כאן לא רשעות ולא טפשות אבל יש כאן אחריות חינוכית וכו'
יבנה כתב:קראקובער כתב:אברך תלמיד חכם ויר"ש אמיתי ממרכז הרב סגר עם בעל הבית בגב"ש לשכור דירה (זה לא כ"כ משנה לעניינינו אם חתם בפועל, ממילא כבר לא נעים לו להיכנס) ואפילו קבע עם חברת הובלות והשכנים שמעו שחלילה יכנס מישהו לא משלנו ועשו אסיפת דיירים ולחצו על הבעה"ב ולבסוף נכנע, לא יאומן.
חוץ מהרשעות שבדבר מה זה אומר על החינוך שלנו שאנחנו כל כך לא בטוחים בעצמינו?!
אתה לא מכיר בעובדה שאנשים ובפרט ילדים מושפעים מסביבתם? ובעובדה שאין 100% הצלחה לחינוך?
זאב ערבות כתב:זאת אומרת שאווירת המקום גורמת ולא המקום, כך שהיוצא מזה שאם בחו"ל יש מקום עם אווירה תורנית, לכאורה הוא עדיף על מקום בא"י עם אווירה חילונית.
גביר כתב:רמב"ם הלכות מלכים ה יב - לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו"ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
זאב ערבות כתב:גביר כתב:רמב"ם הלכות מלכים ה יב - לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו"ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
מעניין שבחרת בדווקא לצטט את דברי מי שבחר לגור במצרים, וכנראה היה לו סיבו טובות לכך משמע זה לא כל כך פשוט. היום שוחחתי עם אורח מברוקלין שהתפלל בבית הכנסת שלנו וסיפר שאביו גדל בארץ חילוני, שרת בצבא הגיע לכאן לפני 40 שנה נהיה בע"ת והקים משפחה חרדית למהדרין, לא שאלתי פרטים אך מה עדיף, חילוני בארץ או חרדי בחו"ל?
בברכה המשולשת כתב:זאב ערבות כתב:גביר כתב:רמב"ם הלכות מלכים ה יב - לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו"ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
מעניין שבחרת בדווקא לצטט את דברי מי שבחר לגור במצרים, וכנראה היה לו סיבו טובות לכך משמע זה לא כל כך פשוט. היום שוחחתי עם אורח מברוקלין שהתפלל בבית הכנסת שלנו וסיפר שאביו גדל בארץ חילוני, שרת בצבא הגיע לכאן לפני 40 שנה נהיה בע"ת והקים משפחה חרדית למהדרין, לא שאלתי פרטים אך מה עדיף, חילוני בארץ או חרדי בחו"ל?
viewtopic.php?f=19&t=31034&hilit=%D7%A9%D7%A8%D7%92%D7%90%D7%99#p576033
ואילך
גביר כתב:עדות של הרב יהודה וולפא, רבה של ראשון לציון, על קיומן בשעתו [לפני למעלה משבעים שנה] של כיתות נפרדות לתימנים ולספרדים בת"ת בראשון לציון...
זאב ערבות כתב:יום אחד אחד הבנים מגיע לבית ומבקש שנקצץ לו את הפאות, שאלנו מדוע? וענה שהרבי אמר בכדי שאראה כמו שאר תלמידי הכיתה... (היו אלה פאות קטנות מאחרי האוזן).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 369 אורחים