ענ'י לעצמי כתב:עבר זמנו בטל קרבנו...
ענ'י לעצמי כתב:עבר זמנו בטל קרבנו...
עזריאל ברגר כתב:ענ'י לעצמי כתב:עבר זמנו בטל קרבנו...
שתי תשובות בדבר:
חדא, דמשנכנס אדר מרבין בשמחה לפחות עד פסח (כדמוכח מרש"י על מארז"ל זה)
כדכד כתב:ענ'י לעצמי כתב:עבר זמנו בטל קרבנו...
ולא יעבור כתיב...
אמרי לה להאי גיסא ואמרי לה להאי גיסא
צופה_ומביט כתב:כדכד כתב:בענין רבה דשחטיה לרבי זירא
מדוע שחטיה?
התעורר בלבי השנה, שהרי חיייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע, כלומר צריך להגיע למצב של "לא ידע"
ואילו רבי זירא באחד האיזכורים הראשונים שלו בתלמוד (ברכות ד ע"א) טוען שכולם ידעו ואין לדבר על מצב של חוסר ידיעה שכן הוא אומר שם "משה לעולם הוה ידע ודוד נמי הוה ידע" וכיוון שכן לא ראה רבה עצה איך להוציא את ר' זירא ממצב של ידיעה אלא ע"י דשחטיה.
לא מובן לי. וכי מוטל על רבה לדאוג לחיוב "עד דלא ידע" של רבי זירא?
יישר! כפתור ופרח.צופה_ומביט כתב:ובאופן אחר יש לבאר:
HaimL כתב:ראיתי שדנו כאן בעובדא דרבה ורב זירא, ויש להקשות ארבה דאמר לרב זירא ליתי מר וכו', והא ספק פיקוח נפש הוא, ודוחה כל איסורים שבתורה, ופשיטא דדוחה אף סעודת פורים. אלא י"ל דאמר לרב זירא דהוא ס"ס, דספק ישחט את רב זירא או ישחט רב זירא אותו, ספק יתרחש ניסא ספק לא יתרחש. ורב זירא ס"ל דאינו ס"ס המתהפך, דניסא מאי עבידתיה אם לא שחט אחד מהם את חבירו. ורבה ס"ל כיוון דכתיב ונהפוך הוא ה"ל ס"ס המתהפך.
ענ'י לעצמי כתב:לכאורה יש להקשות, לפי השיטות שהמן היה לו דין יהודי (כיון שהיה עבדו של מרדכי), איך אמר המן להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים, והרי צריך להרוג גם את עצמו. עוד יש להקשות, דמה היה חשבונו בכלל, הרי ידוע דא"א להרוג את כל כלל ישראל.
ונראה דחדא מתורצת בחברתה, שרצה להרוג את כולם חוץ מעצמו, דהצלת עצמו הוא באמת חלק של הריגת כלל ישראל, דבלא"ה לא סגי, ואז יתהפך לישראל גמור כיון שאדונו כבר מת, כך שאפילו ת"ל שאין עבד ישראל גמור, ולכן צריך יהודי אחר לישאר, מ"מ עכשיו הוי ישראל גמור.
סגי נהור כתב:וזהו שנאמר אחר הדברים האלה גדל המלך אחשורוש את המן. דלכאורה למאי נפק"מ. ולהנ"ל מיושב, דקיי"ל גר שמת והיו לו עבדים, גדולים קנו עצמם קטנים הרי הם בעבדותם וכל הקודם בהם זכה בהם (גיטין לט, א). ומעתה כיון שגידל המלך את המן הו"ל גדול, וכיון שמתו אדוניו בלא יורשים זכה בעצמו והוי ישראל גמור.
ענ'י לעצמי כתב:לכאורה יש להקשות, לפי השיטות שהמן היה לו דין יהודי (כיון שהיה עבדו של מרדכי)
HaimL כתב:ענ'י לעצמי כתב:לכאורה יש להקשות, לפי השיטות שהמן היה לו דין יהודי (כיון שהיה עבדו של מרדכי)
לא הכרתי את השיטות הנ"ל,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים