הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' מרץ 08, 2024 3:02 pm
פשקווילים מדורנו עוד לא מצאתי, אבל הנה משהו
הבני יששכר (בהגהותיו לספר 'סור מרע ועשה טוב' הערה צז):
ומעתה אדברה וירוח לי, כי בוש לא יבושו והכלם לא ידעו, אשר חדשים מקרוב באו, חסרי הדעת, והתירו לעצמם לספר בלשון הרע ובגנות בעלי תורה בתוך קהל ועדה, ותולים את עצמם באילן גדול, שכל המרבה לספר הרי זה משובח. מאין הוציאו זה מן התורה?! והנה חז"ל הפליגו בעונשם יותר מהג' עבירות החמורות (ערכין טו)...
וחושבים זה למצוה לעבודה שלימה ותמה. וכמה פעמים הייתי מן הצועקים ואינם נענים בדבר הזה, ושמתי מחסום לפי בראותי שתולין את עצמם באילן גדול, באיזה צדיק ששמעו מפיו חרפת איזה אנוש.
הנה עם היות שבאמת יש לתמוה על המדבר, יהיה מי שיהיה, מהיכן יבא ההיתר על פי התורה?
כי הנה אם באמת יש אנשים הגורמים חילול השם ח"ו מצוה לפרסמם כמבואר ברז"ל, אבל לך נא ראה הדין המוסכם ברמב"ם להלכה בפרק ו' מהלכות דעות הלכה ז' "... צריך להוכיחו בינו לבין עצמו וידבר לו בנחת ובלשון רכה וכו' אם קיבל ממנו מוטב ואם לאו יוכיחנו פעם ב' וג' וכו' עד שיכהו החוטא ויאמר לו איני שומע וכו' המוכיח את חבירו תחלה לא ידבר לו קשות עד שיכלימנו וכו' תלמוד לומר ולא תשא עליו חטא מכאן שאסור לאדם להכלים את ישראל וכל שכן ברבים. אף על פי שהמכלים את חבירו אינו לוקה עון גדול הוא כך אמרו חכמים המלבין וכו', אבל בדברי שמים אם לא חזר בו בסתר מכלימין אותו ברבים ומפרסמין חטאו ומחרפין אותו בפניו ומבזין ומקללין אותו עד שיחזור למוטב" עכ"ל (הרמב"ם)
ועיין שם עוד מהו נקרא לשון הרע וגודל עונשו בפרק ז' אשר תסמר שערות ראש האדם..
ומהיכן התירו לעצמם כמה מגדולי הדור לספר בתוך עם י"י אלה מגנות תלמידי חכמים ותלמידיהם?!
נעזבה נא את המשא הזאת, כי במקום גדולים אל תעמוד ואפשר שהוא הוראת שעה להם לבדם דאסור להרהר וכו',
אבל על זה אצווח ככרוכיא, אשר אחריהם החזיקו חסרי הדעת וסוברים לקנאות כפנחס ומטילים קנאה ושנאה בין איש לחבירו שלא כתורה, ומטילים דופי בקדשי שמים, ובפרט בשבתות וימים טובים בהקהל העדה הקדושה לעמוד על נפשם. והם תולין הבוקי סריקי באשלי רברבי, והוא נגד הדין, שחלילה להאמין לשום אדם בדבר שהוא נגד התורה, אפילו לנביא אמת שנתאמת נבואתו במופת, אם לא שאומר הנביא האמיתי שנתאמת נבואתו במופת כה אמר י"י יתברך...
ובאם אינו נביא במופת, אפילו יעמיד לנו כעת את החמה באמצע השמים ויבקע לנו את הים חלילה להאמין לו בדבר כזה, הגם שהחכם אשר שמע ממנו נתאמת אצלו לצדיק גדול.
אם יוכל לשואלו שיורהו הדבר על פי התורה מה טוב, ובאם לאו ידחוק את נפשו לדון את הרב לזכות, אבל הוא לא יאבה לדבר הזה
ובהערה צט כתב: "הרואה את דברי הרב לא יטעה לספר בגנות, כי כבר דברנו מזה, רק אדרבה כמ"ש לעיל, אם אינו על פי התורה לא יאמין, אבל על פי התורה יאמין, ויהיה איך שיהיה אם לא יאמין לא יתפעל מזה לדבר בגנות ח"ו, כי יהיה בכלל העוברים, וכמו שהוכחתי בהג"ה הסמוכה, והבן, וילמוד זכות על חבירו הגם שהוא הולך בדרך אחר לעבודתו יתברך שמו"