נטורי קרתא כתב:ונתנו ידידים כתב:ויש עוד סוג אנשים, והוא המון העם בדורינו שהם רדודים מאד ואינם יודעים לחשוב בעצמם כלל, ומשתמשים בשוטנשטיין ועוז והדר, ביאורי תוספות, ומשתמשים ברש"י המבואר. אור החיים המבואר, רמב"ן המבואר ועוד ועוד ולכן כשיש חומש עם פירוש המבטר את המילים מיד משתמשים בפירוש זה.
עיקר ההתפשטות והבעיה שמדובר עליו הוא אנשים מהסוג השני, והם לא משנה להם אם הפירוש הוא ע"פ דרך הפשט או ע"פ דרשות חז"ל כל שהפירוש מפרש את המילים ברחל בתך הקטנה ואינם צריכים להתאמץ יבורך. והם הם הילדים ובעלי בתים והמלמדים, ואם לא ילמדו בדרך הנכון לא ידעו כלום.
התיאוריה יפה ומשכנעת, אך יש לה חולשה קלה: היא לא עומדת במבחן המציאות.
לפירוש פשש"מ קדמו מקרא מפורש של עוז והדר, שעשוי בדיוק לפי התבנית שביקשת, וגם אוצר מפרשי הפשט של הרב גרינבוים.
אם התיאוריה יפה ומשכנעת אז תנוח דעתך אין קושיא במה שהקשית.
אני לא מכיר את הפירושים האחרים שהזכרת (כי כמו שאמר הרב דודי צח בתגובה הבאה אני לומד בעה"מ ורמב"ן ב"ה), אבל מקרא מפורש דאינו נדפס יפה להבדיל מפשוטו של מקרא שנדפס באותיות בהירות מאירות עינים וקל לקרוא, ואני מאמין שגם הפירוש נכתב יותר יפה כי יש לו כושר הסברה מהנדירים שבעם ומסתמא אי אפשר לדמות כלל את עוז והדר הידועים באיכותם הרדודה.
אוצר מפרשי הפשט של הרב גרינבוים אני לא מכיר אבל מתוך צליל השם אני מניח שהוא ערוך ומסודר כליקוט של מפרשים ולא כפירוש המקרא, וגם אם אני טועה הרי זה מראה באצבע על מה שאמרתי ששם בצורה אחרת לא ימשוך אנשים כמו השם פשוטו של מקרא.
דודי צח כתב:ובכלל, מי שמאמין בקונספירציה, של נדיב עלום שם, ובעל אג'נדה וכו' וכו',
הרי מאזני שכלו רפויים.
נו נו מה לעשות אולי מאזני שכלי רפוים.
בכל מקרה אני לא חושב שזה קונספירציה, זה דבר מצוי ביותר שספר שיש לו אנשים שאוהבים אותו מסיבה זו או אחרת ורוצים לפרסמו ברבים מפיצים אותו בכל הבתי כנסיות. ובמקרה הזה זה לא רחוק כלל כשבתקופה קצרה מצאנו אותו בכל הבתי כנסיות גם במקומות שאינם אצים רצים לקנות כל ספר חדש שנמצא בשוק (כמו הביה"מ שאני לומד בו שכמעט ולא קונים ספרים חדשים, אולי אשאל את הגבאי איך קיבלו את זה, ודרך אגב זה עדיין נמצא שם).
וגם אם זה לא נכון אז חוזרני בי, איני רואה בטענתי איזה דבר שלילי על מישהו שנאמר שמספק אסור לי לחשוד ולהעלות צד כזה.
דודי צח כתב:צא וראה בווילאמסבורג הסטמארית, כמה זקנים וחסידים ואנשי מעשה הוגים בספרים, ראיתי בעיני והשתוממתי.
בשעה שהיו הספרים דלעיל.
הוא הדבר אשר דיברתי, גם הם האנשים שהתכונתי עליהם בקבוצה השניה, לדאבוני האנשים כאלו אין להם שום חלק בלימוד הפשט ובלימוד המקרא אלא בחסידישע ואערטער וכיוצא בזה ובלימוד מקרא בעיון הרי הם רדודים לגמרי.
כנראה יש שם משהו שלא היה קודם לכן. אנשים התחילו להבין פיסקאות שלמות שלא הבינו. כך העידו בפני כמה מבוגרים.
אגב אני אישית, אין בביתי לא רש"י כפשוטו (בשביל מה? וכי איננו מורגלים ללמוד ראשונים כמו רשב"א ובעל המאור) ולא הפירוש של פשוטו.
בנוגע לשם ולעיצוב, כבר מילתו של בנו ר' דוד אמורה בראש האשכול, כי זו טעות איומה שלהם, ולא היה על דעת אביו (בעיקר השם 'פשוטו של מקרא'), כי אם על דעת המולי"ם והפרסומאים, וזהו הערה נכונה.
ומתוך הדברים (שניכרים דברי אמת) אתה למד שכלל לא היתה זו אג'נדה שלו (או של הנדיב...) להורות שזה ורק זה הוא פשוטו. בטיוטות שלהם לפני ההדפסה הם קראו לזה 'לקט מפרשים'
מאי נפ"מ בזה שהראית שזה לא אגנדה שלו אלא של המו"ל (ואולי של הנדיב....), האם אני תקפתי את הרה"ג רבי נתן אין לי חלק במושג של תקיפות כלל ואין לי שום סיבה לחשוד אדם כזה או אחר, וגם אם זה היה טעותו של המחבר עצמו לא היה לי טענות נגדו כלל וכלל בין אם זה טעות שלו ובין אם זה בזדון זכותו לחשוב איך שרוצה, רק הסברתי מהו הבעיה והתוצאה של טעות זו ולמה לדעתי ולדעת הרב איש ספר זה טוב שנגנז הספר. (דרך אגב אל תחשוד אותי מכך שאני מתקיף את החומש שאני עצ'ניק לא מיני' ולא מקצתי' אני חסיד ואין לי שייכות לויכוח הליטאי, וגם איני חסיד חב"ד כמו הרב דרומי, אני ס"ל כך כי כך חונכתי שדברי חז"ל הם הבשר ופשט הוא פרפרת ואם יתהפכו היוצרות הרי זה עיוות גדול.