מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שס"ה גידין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חי רצון
הודעות: 4
הצטרף: ו' יולי 24, 2020 2:33 am

שס"ה גידין

הודעהעל ידי חי רצון » ו' נובמבר 27, 2020 12:56 am

בקישור viewtopic.php?f=17&t=3783#p122044 הובא בשם מהרצ"ח ז"ל שספר הזה"ק הוא חיבור מאוחר ואינו מחז"ל כיון שבספר הזה"ק מזכיר תמיד שס"ה גידין ואין לזה זכר בספרות חז"ל ראה שם.

ופעם אני שמעתי בשיעור ממו"ר הגרי"ח סופר שליט"א שנזכר בתרגום המיוחס ליונתן ב"ע בראשית א כז: וברא ה' ית אדם בדיוקניה בצלמא ה' ברא יתיה במאתן וארבעין ותמני איברין בתלת מאה ושיתין וחמשא גידין וקרם עלוי מושכא ומלי יתיה בסרא ואידמא דכר ונוקבא בגוהון ברא יתהון" וכבר האריכו על זמנו של תיב"ע. ואכ"מ.

חיים סופר
הודעות: 475
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי חיים סופר » ג' ספטמבר 19, 2023 6:58 pm

האם יש בספרים מי שעמד על המחקר מה המה השס"ה גידין אלו ?
ואם אבר שיש בו גידין נחשב גם לאבר גם לגיד ?

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 19, 2023 7:11 pm

חי רצון כתב:בקישור http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 83#p122044 הובא בשם מהרצ"ח ז"ל שספר הזה"ק הוא חיבור מאוחר ואינו מחז"ל כיון שבספר הזה"ק מזכיר תמיד שס"ה גידין ואין לזה זכר בספרות חז"ל ראה שם.

ופעם אני שמעתי בשיעור ממו"ר הגרי"ח סופר שליט"א שנזכר בתרגום המיוחס ליונתן ב"ע בראשית א כז: וברא ה' ית אדם בדיוקניה בצלמא ה' ברא יתיה במאתן וארבעין ותמני איברין בתלת מאה ושיתין וחמשא גידין וקרם עלוי מושכא ומלי יתיה בסרא ואידמא דכר ונוקבא בגוהון ברא יתהון" וכבר האריכו על זמנו של תיב"ע. ואכ"מ.

וממתי זמנו של התרגום המיוחס ליב"ע?
תברר ותתפלא..

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 19, 2023 8:18 pm

חיים סופר כתב:האם יש בספרים מי שעמד על המחקר מה המה השס"ה גידין אלו ?
ואם אבר שיש בו גידין נחשב גם לאבר גם לגיד ?

לפי ויקיפדיה באנגלית https://en.wikipedia.org/wiki/Tendon יש בערך 4000 גידים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 19, 2023 8:23 pm

הכוונה לעורקי הדם.

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 19, 2023 8:34 pm

מה שנכון נכון כתב:הכוונה לעורקי הדם.

מנין לך? הרי הזוהר כתב שגיד הנשה כנגד ט׳ באב.
מלבד זאת גם מהעורקים יש אלפים רבים.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ספטמבר 19, 2023 8:36 pm

יבנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:הכוונה לעורקי הדם.

מנין לך?

שערי קדושה לרח"ו בתחילתו:
שס"ה גידים המקשרים את האברים ולהמשיך על ידם הדם והחיות מאבר אל אבר, כדמיון צנורות.

עיי"ש.
ומתאים עם ההלכה ש"איבר" מרמ"ח היינו בשר ועצם וגיד. וכלומר ש"שס"ה גידין" הנמנים בנפרד מ"רמ"ח איברים" אינם מה שאנו רגילים לקרוא "גידים" [כמו: יש בגידין בנותן טעם, גיד הנשה].

[שם "גיד" היינו כל דבר הנמשך וארוך, כעניין "אגדה" שהוא ע"ש שממשיכה לבו של אדם, נגיד ונפיק, וכיו"ב. לכן מילת "גיד" מתאימה גם על גידים מסוג גיד הנשה, וגם על עורקים, (וגם על איבר הברית כידוע)].

באגב, יש לעיין האם הזוהר מבחין בזה בין עורקים לוורידים, או שכוללם יחד.

לצד כל הנ"ל, בזכרוני [ולא ברור כלל] שבתיקוני זוהר מדבר על השס"ה גידים לחוד ועל הערקין לחוד. ואולי משמע בדבריו שלאו חד הם. אני זוכר שבהכירי את דברי רח"ו מזה עידן ועידנים היו אצלי דברי התיקו"ז חידוש כשראיתים. אולי הכוונה לזה: "חיילין דמוחא גרמין, חיילין דלבא ערקין דדמא, חיילין דריאה גידין דאינון קישורא וחיבורא דילהון" וכו', ומבאר שם הגר"א שהכוונה לקישור וחיבור העצמות עם הבשר, דהיינו מה שאנו קוראים גידין. ואולי אה"נ, שבמקום ההוא מדבר התיקו"ז על הגידין האלה, אבל לאו היינו השס"ה גידין שהן הן ערקין דדמא, וצ"ת.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' ספטמבר 19, 2023 8:53 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 19, 2023 8:43 pm

צופה_ומביט כתב:
יבנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:הכוונה לעורקי הדם.

מנין לך?

שערי קדושה לרח"ו בתחילתו:
שס"ה גידים המקשרים את האברים ולהמשיך על ידם הדם והחיות מאבר אל אבר, כדמיון צנורות.

עיי"ש.

אמנם בזכרוני [ולא ברור כלל] שבתיקוני זוהר מדבר על הגידים לחוד ועל הערקין לחוד.

ואיך תיישב את הזוהר שגיד הנשה הוא כנגד אכילה בט׳ באב?

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ספטמבר 19, 2023 8:52 pm

יבנה כתב:ואיך תיישב את הזוהר שגיד הנשה הוא כנגד אכילה בט׳ באב?

איני יודע.

ובפרט שכל עצמו של רח"ו שם בא לבאר את זה גופא, במה היא ההקבלה בין הגידים-עורקים ללאוין, וזה לשונו:
ועל דרך זה, שס"ה גידים רוחנים של הנפש מתלבשין תוך שס"ה גידים שבגוף, וממשיכין מזון הגופני, שהוא הדם, אל רמ"ח איברי הגוף, עם מזון הרוחני פנימי בתוכו לפרנס רמ"ח איברי הנפש.
כאשר יקיים האדם שס"ה מצות לא תעשה בהמנעו מלעשותם, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (קידושין לט.): "ישב אדם ולא עבר עברה נותנים לו שכר כעושה מצוה", יש כח אל המזון הרוחני הנזכר בקיימו מצות עשה להמשך דרך צינורות, שהם שס"ה גידים של הנפש, להחיות הרמ"ח איברים שלה; וכאשר יעבור על איזה עבירה מהם, אז יסתם הצנור הפרטי ההוא המתיחס אל אותה העבירה על ידי הזוהמא של מזון הקליפה הנדבקת שם, וכשיבש הצנור גם כן מתיבש האבר ההוא, אף על פי שלא יוסר לגמרי כענין מי שיחסר ממנו איזה מצות עשה, אמנם יפול בו מום.
כאשר תבוא לידו איזו עבירה, ימנע מלעשותה, ויכוין שעל ידי כן יסלק הזוהמא אשר בגיד הפרטי של הנפש המתיחס לאותה עבירה ואז יוכל להמשך שפע הרוחני הנמשך דרך הצנור הרוחני.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 28, 2023 10:59 am

viewtopic.php?f=7&t=40198
וע"ע רש"י איוב ל, יז עה"פ ועורקי לא ישכבון: ועורקי, גידי אין להם מנוחה. גיד בלשון ערבי עורק.
ובזוהר ח"ג קע, א: רתיכין דיליה יהבין כל אינון גידין וערקין לאמשכא דמא לבשרא.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 28, 2023 11:29 am

מה שנכון נכון כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=40198
וע"ע רש"י איוב ל, יז עה"פ ועורקי לא ישכבון: ועורקי, גידי אין להם מנוחה. גיד בלשון ערבי עורק.
אבל היכן כתוב כאן מהו "עורק" גופא? שמא הכוונה למה שאנו קוראים גידים, ולזה גופא קורא הפסוק עורק.
האם גם נקודה זו מוכחת מאותו לשון ערבי?


ובזוהר ח"ג קע, א: רתיכין דיליה יהבין כל אינון גידין וערקין לאמשכא דמא לבשרא.
כשכתוב "גידין וערקין" סוכ"ס כתוב כאן שגידין אינם ערקין. וצ"ב.
ואולי ההבחנה כאן היא כמו זו שאנו מבחינים כיום בין עורקים לוורידים?


מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 28, 2023 11:44 am

ענין חוסר המנוחה מתאים יותר לצנורות הדם שדופקים במהירות, ולא למה שנקרא היום גידים.
וכמ"ש רלב"ג 'ועורקי הדופקים'.

לזוהר. מצוי השימוש בשתי לשונות שהן א'.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 28, 2023 12:05 pm

כפי שתיקן מעלתו, "מתאים יותר", אבל אינו מוכח.
רישא דקרא עוסק בעצמות/איברים:
לַיְלָה עֲצָמַי נִקַּר מֵעָלָי וְעֹרְקַי לֹא יִשְׁכָּבוּן.
ופירש רש"י: "ניקר" - כמו העיני האנשי' ההם תנקר (במדבר טז) ניקר פוריי"ר בלע"ז התולעים מנקרין בשרי מעל עצמי "ועורקי" - גידי אין להם מנוח' גיד בלשון ערבי עורק כך פי' דונש".
וא"כ היה אפשר להבין שזהו לשון מליצה שחוזר לדבר על האיברים עצמם, שפעם קורא להם ע"ש העצמות ופעם ע"ש הגידים, והכל במבנה האיבר עצמו, וכוונתו שאין לגידים מנוחה מחמת אותה הסיבה שפוגעת בעצמות.
וביותר, שרש"י מבאר שהתולעים מנקרים את הבשר מעל העצמות [וזו הכוונה "ניקר עצמי", כי את העצם עצמה א"א לנקר], וא"כ מה נשאר מכל איבר? רק העצם והגיד [המחבר את העצם לבשר]. שזה הוא מה שנקרא איבר במשנה, כל שיש בו בשר ועצם וגיד.
וכעת העצם מנוקר מבלי בשר, והגיד האחוז בעצם מצד אחד - לא אחוז בדבר מצד שני, כי הבשר נוקר, ונשאר הגיד רפוף, וזהו חוסר מנוחתו. אי נמי, כי רוחשים סביבו התולעים.

ואדרבה, אם הכוונה למהירות דפיקת הדם בעורקים לא כ"כ מובן החיבור בין שני חלקי הפסוק. הבעיה הראשונה היא ניקור התולעים בבשר/עצמות, והשניה היא דופק מהיר.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 27, 2024 11:33 am

יבנה כתב:
צופה_ומביט כתב:
יבנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:הכוונה לעורקי הדם.

מנין לך?

שערי קדושה לרח"ו בתחילתו:
שס"ה גידים המקשרים את האברים ולהמשיך על ידם הדם והחיות מאבר אל אבר, כדמיון צנורות.

עיי"ש.

ואיך תיישב את הזוהר שגיד הנשה הוא כנגד אכילה בט׳ באב?

האם אפשר להביא כאן את הזוהר הזה?
לכאורה יסודו הוא ההקבלה בין שס"ה גידים לשס"ה ימות השנה [ולא ההקבלה בין שס"ה גידים לשס"ה לאוין, שהרי ט' באב הוא דרבנן ואינו בשס"ה לאוין],
וא"כ קודם כל קשה שהשנה היהודית [שבה ולפיה חל ט' באב] אין בה שס"ה ימים, כי היא שנת לבנה ולא שנת חמה,
ושנית, מדוע לא נאמר שלא יאכלו את גיד הנשה הוא כנגד יוכ"פ שהוא היום היחיד בשנה שבו איסור אכילה מדאורייתא?
[ואולי כי יוכ"פ עיקרו הפנימי הכפרה והטהרה, ולא איסור האכילה, שרק נגרר מזה. משא"כ ט' באב עיקרו התענית].
ואם גיד הנשה הוא כנגד ט' באב, א"כ איזה גיד הוא כנגד יוכ"פ?


ולעניין השאלה, ראיתי שגיד הנשה אין הכוונה לגיד בלשוננו, דהיינו זה המחבר בין עצם לשריר, אלא הכוונה לעצב השת, והוא אחד מהעצבים, ומהגדולים שבהם.
עדיין קשה מזה על דברי שע"ק ועוד כנ"ל שכותבים שבשס"ה גידים עובר הדם והחיות לאיברים.
אבל הוא כבר עניין יותר קרוב [ובפרט בלשונות הזוהר שהובאו לעיל יש אולי להבין כן], כי בעורקים נמשכת ההרגשה והתחושה, שגם היא עניין של חיות.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 5:07 pm

חד ברנש כתב:
חי רצון כתב:בקישור http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 83#p122044 הובא בשם מהרצ"ח ז"ל שספר הזה"ק הוא חיבור מאוחר ואינו מחז"ל כיון שבספר הזה"ק מזכיר תמיד שס"ה גידין ואין לזה זכר בספרות חז"ל ראה שם.

ופעם אני שמעתי בשיעור ממו"ר הגרי"ח סופר שליט"א שנזכר בתרגום המיוחס ליונתן ב"ע בראשית א כז: וברא ה' ית אדם בדיוקניה בצלמא ה' ברא יתיה במאתן וארבעין ותמני איברין בתלת מאה ושיתין וחמשא גידין וקרם עלוי מושכא ומלי יתיה בסרא ואידמא דכר ונוקבא בגוהון ברא יתהון" וכבר האריכו על זמנו של תיב"ע. ואכ"מ.

וממתי זמנו של התרגום המיוחס ליב"ע?
תברר ותתפלא..

1. התרגום עצמו הוא מחז”ל ללא ספק, אלא שי”א שנוספו בו דברים בימי הגאונים.
2. בין הת”י ובין הזוה”ק מצטטים רק מדברי חז”ל.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 28, 2024 7:17 pm

"ללא ספק". אני מבין שביררת היטב-היטב.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 7:33 pm

חד ברנש כתב:"ללא ספק". אני מבין שביררת היטב-היטב.

כך כתוב בתשובת הגאונים.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' פברואר 29, 2024 12:07 am

כן מסתבר כתב:
חד ברנש כתב:"ללא ספק". אני מבין שביררת היטב-היטב.

כך כתוב בתשובת הגאונים.

היכן?

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 20, 2024 9:03 pm

בדרשות ר"י אבן שועיב מוזכר כמ"פ "שס"ה גידיו ועורקיו" [של אדם].

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי יבנה » ב' מאי 20, 2024 9:46 pm

צופה_ומביט כתב:
יבנה כתב:
צופה_ומביט כתב:
יבנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:הכוונה לעורקי הדם.

מנין לך?

שערי קדושה לרח"ו בתחילתו:
שס"ה גידים המקשרים את האברים ולהמשיך על ידם הדם והחיות מאבר אל אבר, כדמיון צנורות.

עיי"ש.

ואיך תיישב את הזוהר שגיד הנשה הוא כנגד אכילה בט׳ באב?

האם אפשר להביא כאן את הזוהר הזה?
לכאורה יסודו הוא ההקבלה בין שס"ה גידים לשס"ה ימות השנה [ולא ההקבלה בין שס"ה גידים לשס"ה לאוין, שהרי ט' באב הוא דרבנן ואינו בשס"ה לאוין],
וא"כ קודם כל קשה שהשנה היהודית [שבה ולפיה חל ט' באב] אין בה שס"ה ימים, כי היא שנת לבנה ולא שנת חמה,
ושנית, מדוע לא נאמר שלא יאכלו את גיד הנשה הוא כנגד יוכ"פ שהוא היום היחיד בשנה שבו איסור אכילה מדאורייתא?
[ואולי כי יוכ"פ עיקרו הפנימי הכפרה והטהרה, ולא איסור האכילה, שרק נגרר מזה. משא"כ ט' באב עיקרו התענית].
ואם גיד הנשה הוא כנגד ט' באב, א"כ איזה גיד הוא כנגד יוכ"פ?


ולעניין השאלה, ראיתי שגיד הנשה אין הכוונה לגיד בלשוננו, דהיינו זה המחבר בין עצם לשריר, אלא הכוונה לעצב השת, והוא אחד מהעצבים, ומהגדולים שבהם.
עדיין קשה מזה על דברי שע"ק ועוד כנ"ל שכותבים שבשס"ה גידים עובר הדם והחיות לאיברים.
אבל הוא כבר עניין יותר קרוב [ובפרט בלשונות הזוהר שהובאו לעיל יש אולי להבין כן], כי בעורקים נמשכת ההרגשה והתחושה, שגם היא עניין של חיות.

זוהר וישלח קע ב:
בגין דאית בבר נש רמ"ח שייפין, לקבל רמ"ח פקודין דאורייתא דאינון למעבד אתיהבו, ולקבל רמ"ח מלאכין דאתלבשת בהון שכינתא ושמא דלהון כשמא דמאריהון, ואית בבר נש שס"ה גידין, ולקבלהון שס"ה פקודין דלאו אינון אתיהיבו למעבד, ולקבל שס"ה יומי שתא, והא תשעה באב חד מנהון, דאיהו לקבל סמא"ל, דאיהו חד מאינון שס"ה מלאכין (נ"א יומין), ובגין כך אמרה אורייתא לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה, א"ת לאסגאה תשעה באב, דלא אכלין ביה ולא שתין, ובגין כך חזא קב"ה כלא, ונרמז בהון רמז ליעקב.

"ויאבק איש עמו" -- בכל יומי שתא ובכל שייפין דיעקב, ולא אשכח בר ההוא גיד הנשה, מיד תשש חיליה דיעקב, וביומי שתא אשכח יום תשעה באב, דביה אתתקף ואתגזר דינא עלנא, ואתחרב בי מקדשא, וכל מאן דאכיל בתשעה באב כאילו אכיל גיד הנשה

ועי׳ כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=37754

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 23, 2024 12:56 pm

בקונטרס דרך אמת לגה"ק רבי משולם פייביש מזבריז', באות א, כותב:
וכמו שהגידים מחזיקים העצמות, כן מצות לא תעשה קודמין לעשה, כי אי-אפשר לקיים שום מצות עשה אם אינו חזק בלא-תעשה.

מפורש שהבין כי שס"ה גידים היינו מה שאנחנו קוראים גידים, המחברים את הבשר לעצמות. [וצ"ע שלא מתחשב בדברי רח"ו בזה. ובוודאי ידע אותם כי יש העתקה מכתב ידו של כל העץ חיים, שכתב משנת תקכ"ה עד תקכ"ט].


מתחילה לא כ"כ הבנתי מה ז"א שהגידים מחזיקים את העצמות. לכאורה אדרבה, כל הבשר ובכלל זה הגידים המחברים את השרירים לעצמות הכל מוחזק על ידי העצמות. אמנם העצמות לחוד היו נופלות ארצה מיד, שלד לא מחזיק את עצמו, ומה שמחזיק את הכל בקומה זקופה הוא מתח השרירים של כל הגוף, והגידים מחברים את השרירים לעצמות באופן שבכל מצב של השריר הוא מחובר לעצם בקצותיו, וממילא מתח השריר מחזיק תמיד את העצם. נמצא שהגידים מחזיקים את העצמות. כך הבנתי לע"ע, ואשמח אם מישהו יוכל לחדד יותר.

רב טקסט
הודעות: 199
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: שס"ה גידין

הודעהעל ידי רב טקסט » א' יוני 23, 2024 3:48 pm

בספר העצמים לראב"ע עמוד כו,

ותמנה לכל גוף וגוף שס"ה עורקים שוקטים ושס"ה עורקים אחרים דופקים כמנין ימות השנה והאחרים (ר"ל השוקטים) כמנין לילותיה


הרמ"ע מפאנו מביא דבריו במאמר חקור דין ח"א סוף סימן יא, ובמקומות נוספים


כמדומה שראיתי פעם מובא גירסא נוספת בדבריו, שרק השוקטים הם שס"ה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 531 אורחים