נוטר הכרמים כתב:אפיזודה מענינת הקשורה בימים אלה מובאת בקובץ 'פניני חנוכה' לרב"צ קוק עמ' כב.
לפני שנים רבות, מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהה בחנוכה בבית החולים, ולא הדליק שם משום שאין אפשרות להדליק אלא רק על השולחן, ולדעתו אין יוצאים יד"ח בהדלקה שלא בפתח החצר, ולכן יצא יד"ח בהדלקה שהדליקו עליו בביתו. אמנם להדלקת הנר האחרון כבר שב לביתו. ומאחר ויש בזה ספק על ברכת שהחיינו אם נפטר בהדלקה שהדליקו בביתו, לקח פרי חדש ובירך שהחיינו.
סיפר הרה"ג ר' יצחק דרזי לרבינו שליט"א, שבשעתו התפרסם בירושלים שהרב אלישיב הסתמך על פרי חדש ובירך שהחיינו, ורבים ביקשו וחיפשו היכן הוא הפרי חדש שהרב אלישיב הסתמך עליו, עד שהתברר שהכוונה היתה שהסתמך על פרי חדש שבירך עליו שהחיינו...
נוטר הכרמים כתב:היום חל יום השנה לפיטרת רבינו הפר"ח, שנפטר בדמי ימיו קודם הגיעו לשנת הארבעים, ונקבר ליד קברו של זכריה הנביא למרגלות הר הזיתים.
מלבד חיבורו הגדול פרי חדש על השו"ע, או"ח יו"ד ואה"ע הל' גיטין, שם שידד מערכות והאיר נתיבים חדשים, ולא נרתע מלחלוק על המחבר והרמ"א, עוד הניח אחריו ברכה חיבורים רבים, ומהם 'הגהות מים חיים' על הש"ס ועל הרמב"ם, שו"ת ועוד. החיד"א בשם הגדולים מעיד כי חיבר גם כ' שיטות בתלמוד על דרך האמת בהקדמות האריז"ל, וציוה לגנזם, ואגב טרדייהו נגנז גם חלק מחיבורו פר"ח (על הל' שבת).
אפיזודה מענינת הקשורה בימים אלה מובאת בקובץ 'פניני חנוכה' לרב"צ קוק עמ' כב.
לפני שנים רבות, מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהה בחנוכה בבית החולים, ולא הדליק שם משום שאין אפשרות להדליק אלא רק על השולחן, ולדעתו אין יוצאים יד"ח בהדלקה שלא בפתח החצר, ולכן יצא יד"ח בהדלקה שהדליקו עליו בביתו. אמנם להדלקת הנר האחרון כבר שב לביתו. ומאחר ויש בזה ספק על ברכת שהחיינו אם נפטר בהדלקה שהדליקו בביתו, לקח פרי חדש ובירך שהחיינו.
סיפר הרה"ג ר' יצחק דרזי לרבינו שליט"א, שבשעתו התפרסם בירושלים שהרב אלישיב הסתמך על פרי חדש ובירך שהחיינו, ורבים ביקשו וחיפשו היכן הוא הפרי חדש שהרב אלישיב הסתמך עליו, עד שהתברר שהכוונה היתה שהסתמך על פרי חדש שבירך עליו שהחיינו...
נענה רבינו שליט"א בחיוך, שבילדותו ראה תמונה של בעל המחבר פרי חדש ומעליה הכיתוב 'הרואה פרי חדש מברך שהחיינו'...
נוטר הכרמים כתב:סיפר הרה"ג ר' יצחק דרזי לרבינו שליט"א, שבשעתו התפרסם בירושלים שהרב אלישיב הסתמך על פרי חדש ובירך שהחיינו, ורבים ביקשו וחיפשו היכן הוא הפרי חדש שהרב אלישיב הסתמך עליו, עד שהתברר שהכוונה היתה שהסתמך על פרי חדש שבירך עליו שהחיינו...
נענה רבינו שליט"א בחיוך, שבילדותו ראה תמונה של בעל המחבר פרי חדש ומעליה הכיתוב 'הרואה פרי חדש מברך שהחיינו'...
אתגר לחכמים דמתא למצוא את התמונה המדוברת.
נוטר הכרמים כתב:אפיזודה מענינת הקשורה בימים אלה מובאת בקובץ 'פניני חנוכה' לרב"צ קוק עמ' כב.
לפני שנים רבות, מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהה בחנוכה בבית החולים, ולא הדליק שם משום שאין אפשרות להדליק אלא רק על השולחן, ולדעתו אין יוצאים יד"ח בהדלקה שלא בפתח החצר, ולכן יצא יד"ח בהדלקה שהדליקו עליו בביתו. אמנם להדלקת הנר האחרון כבר שב לביתו. ומאחר ויש בזה ספק על ברכת שהחיינו אם נפטר בהדלקה שהדליקו בביתו, לקח פרי חדש ובירך שהחיינו.
סיפר הרה"ג ר' יצחק דרזי לרבינו שליט"א, שבשעתו התפרסם בירושלים שהרב אלישיב הסתמך על פרי חדש ובירך שהחיינו, ורבים ביקשו וחיפשו היכן הוא הפרי חדש שהרב אלישיב הסתמך עליו, עד שהתברר שהכוונה היתה שהסתמך על פרי חדש שבירך עליו שהחיינו...
נענה רבינו שליט"א בחיוך, שבילדותו ראה תמונה של בעל המחבר פרי חדש ומעליה הכיתוב 'הרואה פרי חדש מברך שהחיינו'...
אתגר לחכמים דמתא למצוא את התמונה המדוברת.
חכם באשי כתב:נראה לי שאביו של בעל 'פרי חדש' היה רופא, ולקט מחיבורו על התורה הוציא לאור מ' בניהו. (יש לי זכרון מעורפל בענין, וכנראה אי"ס יפזר את הערפל).
איש_ספר כתב:הרופא היה בנו ולא אביו. ספרו נקרא פרי מגדים וי"ל ע"י זוהר עמר יב"צ תשס"ד.
[בניהו התעסק עם כתבי הרפואה של ר' יצחק מלכי]
ברמן כתב:מצ"ב
עינא דשפיר חזי כתב:ב) הכתבים שנעלמו לו והוזכרו קודם בהל' שבת, הגר"מ מזוז חלם חלום שהם נמצאים בקברו של הפר"ח.
מה שנכון נכון כתב:עינא דשפיר חזי כתב:ב) הכתבים שנעלמו לו והוזכרו קודם בהל' שבת, הגר"מ מזוז חלם חלום שהם נמצאים בקברו של הפר"ח.
זה כתוב בשה"ג, והרב הנ"ל לא מספר שחלם זאת (אלא שרצה לעשות שאלת חלום אם להוציאם. ואח"כ חלם על איזה פסוק וקישר אותו לשאלה זו).
דרופתקי דאורייתא כתב:הפרי חדש נפטר צעיר מרוב צערו על החרם שעשו כנגדו רבני מצרים - מה המקור למשפט כזה?
כמעיין המתגבר כתב:החרימו את ספרו בגלל שחלק על מרן הבית יוסף. ולאחר מכן תלמידו הגנת ורדים ביטל את החרם.
מה שנכון נכון כתב:כמעיין המתגבר כתב:החרימו את ספרו בגלל שחלק על מרן הבית יוסף. ולאחר מכן תלמידו הגנת ורדים ביטל את החרם.
א. לא החרימו בגלל שחלק על מרן, אלא בגלל שכתב באופן מזלזל כלפי גדולי ישראל, וחד מינייהו מרן.
ב. הגנת ורדים לא היה תלמידו. [אולי נתחלף לך במש"כ השה"ג על ר"ש אלגאזי].
ג. הגנת ורדים לא בטל את החרם, אלא כתב שבית הדין שבמצרים יכול להתירו.
דרופתקי דאורייתא כתב:האם החרם מתועד היכן שהוא?
בעצם הוא נפטר מוחרם?
ישראל אליהו כתב:באמת שהגיע הזמן לשרש את השמועה שישנם שחוזרים עליה כל הזמן. ומשכתבים את ההסטוריה.
לא החרימו בגלל שחלק על הב"י. וכמ"ש הרב מש"נ.
לבי במערב כתב:מערכו ב'אוצר ישראל' לאייזענשטיין: "בעת שישבו חבריו עליו לדין וגזרו חרם על ספריו - הי' הוא [ב]אירופה, ולא ידע מכל הנעשה. בשובו לירושלם מת אחרי זמן קצר".
כמעיין המתגבר כתב:ועדיין אתם לא מביאים מה היה המעשה...
ויהי כבוא הספר הלז למצרים, עברו מעברה על מקצת דבריו, ומצאו ששלח רסן לשונו לדבר תועה על גדולי ישראל אשר מימיהם אנו שותים ומפיהם אנו חיים, לא ישא פנים לזקן שמורה הוראה, ועל רבינו הגדול אשר הוא לכל הוראתינו יסוד ועמוד בכל התלמוד, וכתב עליו שיטנה כדבר איש על תלמיד קטן שלפניו, ואפרוח שלא נפתחו עיניו, דלא ביש ליה שאסר את המותר וכו'. ויהי בהתפרסם הדברים אזרו אנשי חיל בעוז מתנם וקבצו חכמי ישראל מבני העיר... ועלתה הסכמת החכמים לפייס שני הצדדין לבלתי שלוח יד בחכם המחבר, ולא לפגום בכבודו ח"ו לא בנגידא ולא בשמתא, אכן בינם לבינו בסתר דיברו אתו תוכחות והתנצל... ולפייס את אנשי הצבא הרוזנים והסגנים עלתה הסכמתם שספריו הנמצאים פה מצרים שישקעו בבנין, וגזרו והחרימו בכל תוקף ובכל אלות הברית על דעת המקום ברוך הוא שלא יקרא אדם בספר הלז, לא קריאת עראי ולא קריאת קבע...
ועתה אנו רואים דגם מדברי מרן ניידי בכמה מקומות, וכמה פעמים ראיתי למעכ"ת שמביא דברי הרמב"ם ומרן ומכח קושיא וסברא דוחה את סברתם בשתי ידיים ופוסק דלא כוותייהו. וגם מהרדב"ז ומהריק"ש בכמה מקומות חולקין על הרמב"ם ומרן ז"ל ופוסקים דלא כוותייהו.
מה שנכון נכון כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:האם החרם מתועד היכן שהוא?
בעצם הוא נפטר מוחרם?
גנת ורדים יו"ד ג, ג.
לא המחבר הוחרם, אלא ספרו (וכנר' במצרים לבדה. ע"ש בשם רבני חברון).
הג"ו כותב שת"ח במצרים רצו להתיר את החרם, ותלמידו של הפר"ח היה רב במצרים והורה מספר רבו, ע"כ מסתבר שהתירוהו שם.
תוכן כתב:נוטר הכרמים כתב:סיפר הרה"ג ר' יצחק דרזי לרבינו שליט"א, שבשעתו התפרסם בירושלים שהרב אלישיב הסתמך על פרי חדש ובירך שהחיינו, ורבים ביקשו וחיפשו היכן הוא הפרי חדש שהרב אלישיב הסתמך עליו, עד שהתברר שהכוונה היתה שהסתמך על פרי חדש שבירך עליו שהחיינו...
נענה רבינו שליט"א בחיוך, שבילדותו ראה תמונה של בעל המחבר פרי חדש ומעליה הכיתוב 'הרואה פרי חדש מברך שהחיינו'...
אתגר לחכמים דמתא למצוא את התמונה המדוברת.
תמונת הפר"ח נמצאת במוזיאון ישראל. הכיתוב מסתמא הוסיפו בהעתק שנעשה ממנו.
אליסף כתב:היש איזה בירור למה מתכוון הפר"ח בהקדמתו למהפך רוחני שעבר בצעירותו?
יבנה כתב:אליסף כתב:היש איזה בירור למה מתכוון הפר"ח בהקדמתו למהפך רוחני שעבר בצעירותו?
אולי שינוי בדרך הלימוד מפלפול לבירור ההלכה בדרכו. וכעי״ז בהקדמת השאגת אריה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 503 אורחים