יבנה כתב:בדומה לזה ענין לבישת הכובע בברכת המזון נועד לתת חשיבות לברכה, אז בישיבות נוהגים להשאיר כובע ישן מלוכלך ומגעיל לטובת המברכים.
נטורי קרתא כתב:בנוגע למנהג אשכנז יש להעיר שתי הערות:
ראשית, גיל הנישואין היה חופף את גיל בר המצווה, ולכן הרמז שמצא מהר"ם (או כנראה קודמיו) בסמיכות הפרשיות אינו אלא רמז יפה, אבל לא השורש למנהג.
שנית, רק חברים ורבנים היו מכסים ראשם בטלית, ואילו פשוטי עם לא.
פרנקל תאומים כתב:פלוריש כתב:ממה שאני רואה סביבי בציבור שכיפתו סרוגה, הרבה אשכנזים שינו את המנהג והם מתעטפים בטלית עוד לפני חתונתם
זה מגיע מדקדוק הלכה או מיד קלה על ההדק בשינוי מנהגים ישנים?
חלילה לי, אבל לענ"ד בחור בן שישים שאינו לובש טלית, אין לזה טעם וריח ואין שום מצוה להחזיק במנהג כזה. לא אמרו אלא להקדים נישואין לטלית, אבל לא לתלות זה בזה כל ימיו. ומה נעשה בו עת יובל לקברים, גם אז לא יעטפוהו בטלית...?מתעמק כתב:חלילה לכנות אי לבישת טלית גדול לבחור בשם שגעון. מדובר במנהג אשכנז עתיק, שמהר"ם מרוט"ב בתשבץ קטן דרש לה סימוכין ומהרי"ל אף הקפיד על זה כמבואר המנהגים מהרי"ל הלכות נישואין (והמעיין שם יראה שזה לא איזה דרוש, אלא מנהג קפדני שנהגו בריינוס מאז).
דרומי כתב:אגב ראיתי פעם יהודי חסיד חב"ד שהתגרש ל"ע זמן קצר לאחר נישואיו.
והנה בחב"ד השינוי לאחר החתונה אינו רק בטלית, אלא גם בזה שמתחילים ללבוש בגד ארוך ('סירטוק') בשבת וגם גארטל בכלל.
וראיתי שאותו גרוש קיים פלגינן דיבורא, ונשאר עם הטלית והגארטל (כנשוי), אך חזר לחליפה קצרה בשבת (כבחור)...
ה' יעזור לו ולכל שכמותו שימצאו זיווגם ויקימו בית בישראל עדי עד.
איש_ספר כתב:חלילה לי, אבל לענ"ד בחור בן שישים שאינו לובש טלית, אין לזה טעם וריח ואין שום מצוה להחזיק במנהג כזה. לא אמרו אלא להקדים נישואין לטלית, אבל לא לתלות זה בזה כל ימיו. ומה נעשה בו עת יובל לקברים, גם אז לא יעטפוהו בטלית...?מתעמק כתב:חלילה לכנות אי לבישת טלית גדול לבחור בשם שגעון. מדובר במנהג אשכנז עתיק, שמהר"ם מרוט"ב בתשבץ קטן דרש לה סימוכין ומהרי"ל אף הקפיד על זה כמבואר המנהגים מהרי"ל הלכות נישואין (והמעיין שם יראה שזה לא איזה דרוש, אלא מנהג קפדני שנהגו בריינוס מאז).
איש_ספר כתב:חלילה לי, אבל לענ"ד בחור בן שישים שאינו לובש טלית, אין לזה טעם וריח ואין שום מצוה להחזיק במנהג כזה. לא אמרו אלא להקדים נישואין לטלית, אבל לא לתלות זה בזה כל ימיו. ומה נעשה בו עת יובל לקברים, גם אז לא יעטפוהו בטלית...?מתעמק כתב:חלילה לכנות אי לבישת טלית גדול לבחור בשם שגעון. מדובר במנהג אשכנז עתיק, שמהר"ם מרוט"ב בתשבץ קטן דרש לה סימוכין ומהרי"ל אף הקפיד על זה כמבואר המנהגים מהרי"ל הלכות נישואין (והמעיין שם יראה שזה לא איזה דרוש, אלא מנהג קפדני שנהגו בריינוס מאז).
הרי ששני דברים הפריעו לו. האחד שהולכים בלא ציצית כלל, ושאין לובשים טלית גדול בעת עלייה לתורה. ולכאורה אם הכוונה רק שלבישת ט"ק לא חשוב מקיים מצות ציצית, זה תמוה, הרי מברכין על מצות ציצית גם על טלית קטן, ויוצאין בה בשבת ואין חוששין משום הוצאה דהציצית לא בטלי אם אינם כדין. ופשוט שהבעיה דווקא בימי הלבו"מ וכמו שמדגיש "וכי כל אחד יודע לעשות טלית קטן כדינו". כלומר, בימיו היו הטליתות הגדולות מיוצרים ומיובאים ונשו בהכשר, משא"כ ט"ק היה כל אחד עושה בביתו, ולכן היה חשש סביר שהט"ק לא נעשה כדין משא"כ הט"ג שנעשה על ידי בקיאים. חילוק זה לא היה קיים בימי מהרי"ל ואף לא מאה שנה לפני הלבו"מ כשעדיין לא ייצרו ט"ג בסיטונות, ולא בימינו שגם הט"ק נעשו באותן בתי תעשיה של ט"ג. כך שדברי הלבו"מ אין לך אלא מקומו וזמנו.וכבר נתמלאו זקנים ובלא ציצית ג"כ ע"ג וכי כל א' יודע לעשות טלית קטן כדינו ועי"ז גם נשתרבב המנהג לעלות לקה"ת בלא טלית והוא נגד הפוסקים.
פלוריש כתב:פרנקל תאומים כתב:פלוריש כתב:ממה שאני רואה סביבי בציבור שכיפתו סרוגה, הרבה אשכנזים שינו את המנהג והם מתעטפים בטלית עוד לפני חתונתם
זה מגיע מדקדוק הלכה או מיד קלה על ההדק בשינוי מנהגים ישנים?
כמו תמיד, זה מגיע מכמה כיוונים.
ההקפדה על מנהגים בציבור שלי פחות 'קשיחה', במיוחד מכיוון שהסבים של חלקנו עזבו את הקהילה שלהם (נניח חסיד שעזב את השטיבל בפולין ועלה לקיבוץ שדה אליהו, מן הסתם מרגיש פחות מחוייב לשמור על כל מנהגי החסידות שלו).
בנוסף, מכיוון שחלק ניכר מהמגזר גר ביישובים, לא תמיד יש מספיק אנשים כדי להקים בתי כנסת נפרדים לכל עדה ועדה, או שיש אבל מתפללים בכוונה בבית כנסת אחד בשביל האחדות, ולכן צריך לאחד מנהגים (וגם כאשר מקימים בית כנסת ספרדי, צריך לאחד בין מצרים ותוניסאים וטורקים ופרסים וכו', ואפילו כאשר 'מדייקים יותר ומקימים בית כנסת אלג'יראי, צריכים לפשר בין מנהגי התפילה שנהגו באיזורים שונים של אלגי'ריה) [פעם שאלתי את גיסיי התימניים מדוע הם מתפללים במנין האשכנזי ולא התימני, והם ענו שהמנין בלאדי והם חבאנים, ויותר צורם להם להתפלל בנוסח שמזכיר את מנהגם אבל עם הרבה שינויים מאשר בנוסח אחר לגמרי]. ועוד לא דיברנו על זה שמשפחות מעדות שונות משתדכות ביניהם... וכאשר אתה מתפלל עם ספרדים וחצי מהחברים שלך מתעטפים בטלית, יש גם נערים אשכנזים שרוצים.
בנוסף, בציבור שלנו יש יותר 'חופשיות' לאמץ הנהגות לפי נטיית הלב, למשל, שניים מאחיי החליטו לשים גארטל בתפילות למרות שאבי וסבי לא, אני וחלק מאחיי שוהים רוב 6 בין ובשר לחלב ואחים אחרים נשארו עם המנהג של 3, ועוד.
והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה, לפי דברי הקדמונים ז"ל אשר כל התוכחות הוא מלא ברכות ורק לעיני בשר נראה שהוא קללות ח"ו, ע"כ נרמז גם בפסוק הזה עפ"י דברי הרמב"ם ז"ל בהקדמתו לפי' המשניות בזרעים, וז"ל הטהור ומה טוב מאמר האומר לולי המשתגעים נשאר העולם חרב שאין בעולם שגעון כשגעון האדם כשמקבץ כלום מן הזהובים שמכר בהם נפשותיו ויהי' לו מהם חלק, יתחיל לחלק אותם על אומנים לבנות לי יסוד על טבור הארץ בסיד ואבנים כדי להקים עליו קיר שיעמוד שנים רבות והוא לא ידע שלא נשאר משנות חייו שיוכל בהם לבלות בנין עשוי מן הגמא, היש שטות גדול כזה כו' יצוה לעבדיו לבנות ארמון כליל יופי ולנטוע כרם חשוב כמו שיעשו המלכים וכל הדומה לבם, ואפשר שיהי' הארמון ההוא מזומן לאיש חסיד יבוא באחרית הימים, וע"ש הלאה לשונו הזהב.
אולם הקב"ה נתן כח השגעון להאדם שלא יחשוב במה שיהי' באחרונה כדי שתהי' קיום העולם, ובאמת צריך האדם לילך בדרך הזה למען ליטע העולם הלאה, ובאופן שלא ישטה א"ע, ולראות בעצמו שהוא שגעון ולא לדמות בנפשו שהוא העיקר, וע"ז בעצמו בא לזה העולם ליטע כרמים ולבנות בתים ולבלות כל ימיו בשטותים כאלה, ואדרבה צריך האדם לומר שכל אלה הוא הכנה לקיום העולם למען לעסוק בתורת ד' תמימה ולעבוד אותו ית"ש בעבודתו ומצותיו וצרכי עוה"ז יהי' בעיניו כשגעון ועורון, וזה שהבטיחה לנו תורה"ק והיית משוגע שתלך בכח המשוגעים למען להתקיים העולם כנ"ל בשם דברי רבינו הרמב"ם ז"ל, אולם ממראה עיניך אשר תראה היינו שתראה בעצמך שהוא דרך משוגע ולא לשטות א"ע לסור ח"ו מדרך האמת שהוא התורה והמצוות ולחשוב שהן המה עיקר ביאתו לזה העולם רק לראות את השגעון בעיניו.
מתעמק כתב:נטורי קרתא כתב:בנוגע למנהג אשכנז יש להעיר שתי הערות:
ראשית, גיל הנישואין היה חופף את גיל בר המצווה, ולכן הרמז שמצא מהר"ם (או כנראה קודמיו) בסמיכות הפרשיות אינו אלא רמז יפה, אבל לא השורש למנהג.
שנית, רק חברים ורבנים היו מכסים ראשם בטלית, ואילו פשוטי עם לא.
תעיין בפנים במהרי"ל הלכות נישואין. אין שום מקום לפרש דמייירי הקטנים. לדוגמא הנושא שם - הרא"ק - נהג אכן לבש טלית בהיותו בשאר עיירות חוץ מריינוס. גם בהלכות ציצית ותפילין מפורש שטש אנשים שאין להם רק טלית קטן. כמובן לא מדובר הקטנים.
גם המגן אברהם לא מיירי ממנהג שרק חברים יכסו הראש. היה כזה מנהג בעיירות שונות, אבל זה לא הנושא במגן אברהם.
מתעמק כתב:כדברי הרב כדכד, אם הלבושי מרדכי הוצרך להרחיק ראייתו עד לבית מדרשו של מהר"ם א"ש, מוכח שמהר"ם א"ש היה יחיד בזה, וכל הרבנים תופסי ישיבה לפניו ולאחריו לא נהגו כוותיה.
....
איש_ספר כתב:את חטאי אני מזכיר היום, בבחרותי חשקה נפשי להתפלל ביוה"כ בברויד'ס. התפללתי שם שנתיים ימים. איש לא הכירני, וכמנהג בתי כנסיות ישנים שבירושלים, שאין מוכרין מקומות גם לא בימים נוראים, א"צ להכין מקום מראש. התפללתי שם לבוש קיטל ומעוטף בטלית, תחושה אחרת לגמרי מאשר לעמוד חשוף ובולט בין שאר המתפללים המבוגרים...
נטורי קרתא כתב:נפש הרב.png
י. אברהם כתב:לכשיבקע כתב:הנוהגים לצדד מבטם אל המתפלל מאחריהם, וכשרואים שלא סיים - פוסעים בכל זאת...
ולא עוד אלא שמתכופפים קצת לעיין בסידור שלו לראות היכן אוחז. וע"י כל זה מסיחים את דעתו מכוונת התפילה.
איש_ספר כתב:וזה קשור בקשר בל ינתק לתופעה שהוזכרה למעלה, קינוחים קולניים בלתי פוסקים, בתפילה, בקריאת התורה, תופעה דוחה ומטרידה מאין כמותה. והלימוד זכות שנכתב למעלה, במחילה, דברי הבל. אפשר לראות בן אדם מקנח שוב ושוב, ואין כאן שום דבר שאינו סובל דיחוי אלא חוסר התחשבות או למצער חוסר הבנה, כמה זה מטריד ודוחה.
זאב ערבות כתב:יש ספרון בשם עיטוש בהלכה מאת ר' יששכר דב הופמן, ושם בסימן י' מתיחס לענין הטישו (טישו -עיטוש, כמעט אותם אותיות)
תא חזי כתב:איש_ספר כתב:וזה קשור בקשר בל ינתק לתופעה שהוזכרה למעלה, קינוחים קולניים בלתי פוסקים, בתפילה, בקריאת התורה, תופעה דוחה ומטרידה מאין כמותה. והלימוד זכות שנכתב למעלה, במחילה, דברי הבל. אפשר לראות בן אדם מקנח שוב ושוב, ואין כאן שום דבר שאינו סובל דיחוי אלא חוסר התחשבות או למצער חוסר הבנה, כמה זה מטריד ודוחה.
אמת, לולי דמסתפינא הוה אמינא דמי שיש לו חולי צואת[!] האף, יתכבד ויתפלל בביתו, או למצער יתפלל בפאליש שלפני בית הכנסת, שיוכל לצאת בנקל לחצר או לביהכ"ס כדי לקנח האף (וכן אני הק' נהגתי (כהאופן השני) תקופות מסויימות כשהייתי נגוע בזה).
במחילת כבודך, אם מדובר במה שנקרא נזלת פשוטה שרק נוטף ואפשר לקנח בטישו, ניחא. אך אם מדובר באדם שמתעטש כל הזמן לכל עבר, ואפילו אם מכסה בטישו כל כמה דקות האם לא צריך להתחשב במתפללים שזה מפריע להם?
חד ברנש כתב:כל המתעטשים יתאספו למניין אחד.
פרנקל תאומים כתב:תא חזי כתב:איש_ספר כתב:וזה קשור בקשר בל ינתק לתופעה שהוזכרה למעלה, קינוחים קולניים בלתי פוסקים, בתפילה, בקריאת התורה, תופעה דוחה ומטרידה מאין כמותה. והלימוד זכות שנכתב למעלה, במחילה, דברי הבל. אפשר לראות בן אדם מקנח שוב ושוב, ואין כאן שום דבר שאינו סובל דיחוי אלא חוסר התחשבות או למצער חוסר הבנה, כמה זה מטריד ודוחה.
אמת, לולי דמסתפינא הוה אמינא דמי שיש לו חולי צואת[!] האף, יתכבד ויתפלל בביתו, או למצער יתפלל בפאליש שלפני בית הכנסת, שיוכל לצאת בנקל לחצר או לביהכ"ס כדי לקנח האף (וכן אני הק' נהגתי (כהאופן השני) תקופות מסויימות כשהייתי נגוע בזה).
ישנם אנשים לא מעטים שסובלים מחולי האף באופן כרוני כמעט כל ימיהם. איזו מין שטות והבל וחוסר רגישות מופלגת היא זו לשלוח אותם להתפלל בביתם לאורך כל ימיהם ושנותיהם יען כי כב' באנינותו לא יכול לסבול את חברתם??!!
כל אחד כאן מאנפף מהקונכיה שלו בהינף יד משל רק הוא קיים בעולם...
ובחסד לאלפים סימן סד אות ה' כתב, צריך להזהר משאיבת עפר הטבאק"ו וקנוח החוטם, אפילו בשניה ובשלישית, ואפילו אם ישתוק בעת שאיבה וקנוח, גם כן אסור, עיין שם, ונראה לי בקנוח החוטם לאו כל אפייא שוין, דלפעמים הריר יורד מאליו, ואם לא ימהר לקנח, יורד על שפמו וימאס בעצמו, וגם אחרים ימאסו עמו, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה, גדול כבוד הבריות, שדוחה לא תעשה, ובפרט שגורם שיתמאסו אחרים, וקשה להם מאד, בפרט לאסטניס, לכן נראה לי כל כהאי גוונא יקנח, ואפילו בפרשה ראשונה, ורק ישתוק בעת שיקנח:
(ש"ר וארא יג)
קודם שיתפלל יסיר כיחו וניעו, וצואת החוטם, על ידי בגד, וכל דבר הטורדו, ואסור לרוק בהיותו מתפלל תפילת העמידה, ואם מוכרח לרוק משום דמטריד, יבליע הרוק במטפחת שבחיקו, או בכסותו, ולא יבליע הרוק אלא עד שישתוק כדי הילוך ארבע אמות, וכל שכן כשהוא היה מזכיר את השם, ולא יגהק לרצונו, והוא מה שקורין בערבי קח"ה (=שיעול יבש, כיחכוח), כי אם מתוך אונס דוקא, וכן לא יפהק לרצונו, והוא מה שקורין בערבי תתאוו"ב (=פיהוק של תרדמה), ואם הוכרח לפהק, שלא היה יכול למנוע עצמו, אז ישתוק ויניח ידיו על פיו שלא תתראה פתיחתו, ואף על פי שעומד לבדו, ואין שם אדם רואהו:
(ש"ר יתרו טז)
[ת.ח. - מסיפא דדבריו משמע שאמנם עיקר הטעם הוא מחמת 'הכון לקראת אלקיך ישראל', אבל כשהוא ברבים נוסף על זה גם כבוד הרבים, ואם בשיעול יבש זו בעיה, כ"ש בקינוח האף בקול תרועת עמו ישראל...]
ודע כי בלאו הכי צריך להזהר האדם בכל מקום, ואפילו אינו בבית הכנסת שלא ישליך רוק או צואת החוטם בפני בני אדם, דאמרו רבותינו זכרונם לברכה, כי האלהים יביא במשפט, זה הרק בפני חבירו, ונמאס חבירו, שעתיד ליתן את הדין על זה, ולכן הרואה רוק עב שקורין בלג'ם (ליחה), היוצא מן כיחה או צואת החוטם, מושלכים על פני הקרקע, מצוה לכסותם בעפר, או ישפשפם במנעלו, ויעבירם כדי שלא ימאסו בני אדם, ואף על פי שאינם שלו, ועיין חסד לאלפים סימן צ אות טו, גם יש בני אדם שצואת החוטם שלהם סרוחה, ולכן המטפחת שלהם שמעבירים בה צואת החוטם תהיה סרוחה מאד, ויעלה סרחונה אצל היושבים סמוכים להמטפחת הזאת ונמאסים מאד, שצריכין להזהר להחליף המטפחת בכל יום, ובעת הקנוח לא יפתחו המטפחת לעיני הרואין שנראה לכלוך רב שלה וימאסו בה, וצריך האדם ליתן דעתו היטב בדברים כאלה וישמר בהם:
(ש"ר ויקרא י)
זנב לאריות כתב:אולי נזכה לשלוחא דרבנן חרוץ במיוחד שיפעל לזכותיהם אצל הרשויות, וכמובן הקופות הגדולות ימצאו את התאריך המסוגל להתעטשות ציבורית לישועה גדולה...
אנחנו בחודש אדר, שאף אחד לא יפגע...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים