כן מסתבר כתב:מי אמר דברים אלו?
יעקל כתב:ייש"כ ל התשובה. כאשר קראתי את דברי רש"י דפ' תצוה היום, זוהי הגירסא שהייתה לי "שמאירים את דבריהם ומתממים את את דבריהם", והיבנתי שהכוונה שעד אז היה הדבר חשוך ומעורפל ועכשיו הואר וברור, וגם שעד אז היה העניין מסובך ומתוסבך בסבך הספיקות והשם המפורש מתממו - עושה את העניין והדבר תם, פשוט ולא מלשון מתאים.
אבל לפי הבנתי אין כ"כ נפ"מ בין האורים לתומים...
יעקל כתב:כן מסתבר כתב:מי אמר דברים אלו?
תראה, אני לומד פשט ממה ואיך שמבואר בכה"ק. אולי אני טועה...
ואולי אפשר לשאול הפוך, למה חזקיהו לא התפלל בסדר בקשת רחמים שלימד ה' את משה ? מה הוא צריך להזכיר את אלדי הצבאות, אלדי ישראל ויושב הכרובים ...
יעקל כתב:האם יש למי מחברי הפורום תשובה למה גבי חושן דפ' תצוה כתיב את האורים ואת התומים וגבי ברכות מ"ר דוזאת הברכה גבי לוי כתיב וללוי וגו' תומיך ואוריך - בסדר הפוך ?
יעקל כתב:למה התו' לא נתנה מימדים לבגדי כה"ג ? וכ"ת דתו' דיברה כל כהן גדול וכהן גדול לפי מדדי גופו, והרי כתיב ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו ע"כ ומה עם בנו של אהרן אם הוא הרבה יותר נמוך/גבוה/ שמן/רזה ממנו - הוא ילבש בגדים שלא מתאימים לו ?
עזריאל ברגר כתב:יעקל כתב:למה התו' לא נתנה מימדים לבגדי כה"ג ? וכ"ת דתו' דיברה כל כהן גדול וכהן גדול לפי מדדי גופו, והרי כתיב ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו ע"כ ומה עם בנו של אהרן אם הוא הרבה יותר נמוך/גבוה/ שמן/רזה ממנו - הוא ילבש בגדים שלא מתאימים לו ?
לחושן יש מימדים, וגם לאבנט ולמצנפת, ואולי גם לציץ.
שאר הבגדים צריכים להיות "מדו - כמדתו".
ומה שאמרה התורה שבגדיו יהיו לבניו אחריו - כנראה אין זה חיוב אלא רשות, שלא נאמר שהם אסורים בהנאה וכדו' כפי שמצאנו בבגדי מלך או בבגדי כה"ג ביוה"כ.
יעקל כתב:למה כתוב ועשית מזבח מקטר קטרת ? ועשית מקטר קטרת מבעי לי' ... הרי הכלי הזה אינו עשוי לא לזביחה ולא להקרבה אלא להקטרה בלבד, ודרך אגב גם על מזבח הנחושת לא זבחו ורק הקיבו ולמה נקרא שמם מזבח ...?
עזריאל ברגר כתב:
ומה שאמרה התורה שבגדיו יהיו לבניו אחריו - כנראה אין זה חיוב אלא רשות, שלא נאמר שהם אסורים בהנאה וכדו' כפי שמצאנו בבגדי מלך או בבגדי כה"ג ביוה"כ.
עזריאל ברגר כתב:יעקל כתב:למה התו' לא נתנה מימדים לבגדי כה"ג ? וכ"ת דתו' דיברה כל כהן גדול וכהן גדול לפי מדדי גופו, והרי כתיב ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו ע"כ ומה עם בנו של אהרן אם הוא הרבה יותר נמוך/גבוה/ שמן/רזה ממנו - הוא ילבש בגדים שלא מתאימים לו ?
לחושן יש מימדים, וגם לאבנט ולמצנפת, ואולי גם לציץ.
שאר הבגדים צריכים להיות "מדו - כמדתו".
יעקל כתב:גבי האבות כתיב כמ"פ ויבן שם מזבח, ויקרא בשם הוי"ה, האם צריך להבין מכך האבות הקריבו קרבנות ?
יעקל כתב:גבי האבות כתיב כמ"פ ויבן שם מזבח, ויקרא בשם הוי"ה, האם צריך להבין מכך האבות הקריבו קרבנות ?
יעקל כתב:מעניין שגבי הלבשת מ"ר את הבגדים לאהרן ובניו, המכנסיים אינם מוזכרים ...
אולי אפשר לדייק מכך שעניינם של המכנסיים צניעות וקדושה ומורא מקדש, ופחות לכפר על עון מסויים. אחרת מ"ש משאר בגדים ?
ב וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. ג וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי. ד וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי.
מ וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. מא וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי. מב וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה מִמָּתְנַיִם וְעַד יְרֵכַיִם יִהְיוּ.
והיו בגדי כהן גדול שמונה והזכיר הכתוב ששה מהם, ולא הזכיר ציץ מפני שהוא כלי זהב אינו בכלל הבגדים, ולא הזכיר מכנסי הבד כי לא רצה להזכיר רק הששה שהיה משה מלבישם לאהרן, ולכך הזכירם ביחד בכתוב הזה, וכתיב בסוף הפרשה והלבשת אותם את אהרן וגו', וכתיב אחריו ועשה להם מכנסי בד, לבאר כי המכנסים הם היו הלובשים אותם לעצמם בהצנע, כדי שלא תבין שהיו המכנסים בכלל והלבשת הוצרך בהכרח להזכירם באחרונה וא"א לו שיכללם ביחד עם שאר הבגדים.
יעקל כתב:משום מה אהליאב לא ניחון במילוי רוח אלדים בחכמה בתבונה ובדעת וגו' כבצלאל
רק בפ' ויקהל אחרי שדיבר על שניהם בנפרד אומר הפסוק על שניהם מילא אותם חכמת לב
כאילו פה ורק פה בחר הכתוב להוסיף שגם אהליאב ניחון בחכמת לב...
יעקל כתב:ואמלא אותו רוח אלדים ות"א ואשלימית יתיה וכו' ולפי ביאור מעט צרי (שמביא את הרמב"ן ואת המהר"ל) הכוונה של אונ' שבצלאל היה שלם בחכמה
מה ז"א שלם בחכמה ? אף בן אדם שלם בחכמה ....?
יעקל כתב:ותקעתם תרועה, תרועה יתקעו
במסתרים כתב:יעקל כתב:ותקעתם תרועה, תרועה יתקעו
עיין רש"י
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים