ואנחנו הנצבים על מלאכת הדפוס במצות הנעלה אבינו כמ"ר טוביה פואה יצ"ו מאשר ידענו שאין מקצוע בתורה כדיני ממונות, וכי כנפש האב, המחבר, נפש הבנים כאיל תערוג לראות, הספר הלז היקר מבהט ודר וסוחרת, חקוק בעט ברזל ועופרת, למען יתענגו בגן עדניו, וילקטו תפוחיו, פרחיו ושושניו, משחריו ימצאוהו ולבקרים יפקדוהו, כי תועלת הספר גלויה וברורה לעיני כל יודעי דת ודין.
והנה פשפשנו במעשיו של כמ"ר משה ן' שושן שלוחו של הרב המחבר, ומצאנו ראינו, כי שגרונא נקטיה ובשמאל דוחה ולא ימין מקרבת, כותב שטנה על הדפסת הספר ומבקש נכלי דתות לעכב או להשהות הדפסתו מדחי אל דחי, כי זה שנתים התנהג בעצלתים, ואחרי אשר יצא מפיו צדק וגזר אומר להדפיס הדר ביה מההיא, וידו נטויה בכח דיני האומות להוציא הספר מידינו ולבטל הדפסתו עם תואנות והתנצלויות אשר אין להם שחר. לכן קמנו ונתעודד עם היותו עומד על ימיננו לסטננו והתחזקנו בהדפסתו כיד ה' הטובה עלינו.
וכדי לפרסם את האמת אנחנו מודיעים כל זה, כי עם היות זה משה נלחם בנו מלחמת תנופה, וכל מעשיו יולדו להרפ"ה, מכל מקום לא נסוג אחור לבנו, ולא רפו ידינו מליכנס בעובי הקורה, כי מגמת פנינו היא להפיק רצון איש אלקי' קדוש מחבר הביאור הנ"ל, ולהרחיב הודעת טבעו בעולם, למען יבקשו תורה מפיהו בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר, ויאמרו הלכות בשמו הן בעודנו חי עמנו היום, ובזה יהיה קורת רוח גם כן לכמה חכמים ותלמידים ואנשים רשומים, אשר הרבו תלונתם כל היום על אחור הדפסתו, כי ידעו היות בו מהתועלת מה שלא יעלם. ואין כוונתנו להגדיל שמנו ולא להתעשר בספר הלז, רק למצוא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם, הוא הרב המחבר כאשר ראוי ומחויב להיות רחים ומוקיר ודחיל מרבנן, ובפרט ליחידי סגולה כמוהו, אין הדור יתום שהוא בתוכו.
והרי אנו מדפיסים לשם המחבר הנ"ל סך שמונה מאות מהם, מבלי תקות שום ריוח ותועלת זולת מה שנוציא בהדפסתם, וצדקה תהיה לנו לפני אלקינו שבשמים, בעשותנו נתת רוח אל החכם הנ"ל והיה שכרנו. יראו יופי הספד הלז ישרים וישמחו, כאשר יגילו בחלקם שלל, במצאם דינים מסודרים נוצצים כעין נחשת קלל.
הבטחתי כתב:תיקון טעות קטנה
וכל מעשיו יולדו להרפ"ה - בריש, על משקל הכתוב אלה יולדו להרפה בגת.
הבטחתי כתב:תיקון טעות קטנה
וכל מעשיו יולדו להרפ"ה - בריש, על משקל הכתוב אלה יולדו להרפה בגת.
אולי לא שמת לב, אבל אותו הטור הנדפס במרחשון שי"ח, הוא הוא הנדפס באדר שי"ט. ללמדך שאע"פ שבשער הנפוץ כתוב 'ותתום' וכו' ובשער הנדיר כתוב 'ותהי ראשית', אין כאן אלא מליצות בעלמא, ושניהם לדבר אחד נתכוונו...ושא_נס כתב:העיקר חסר מן הספר, בשער הנפוץ נדפס: "ותתום מלאכת הספר הנכבד הזה... בר"ח אדר שי"ט לפ"ק". ואילו בשער הנדיר יותר: "ותהי ראשית המלאכה... ביום ט"ו למרחשון שי"ח לפ"ק".
הרי כי משני השערים אנו למדים בדיוק מתי התחילה העבודה ומתי נסתיימה, ושהעבודה על הדפסת הספר ארכה קצת למעלה משנה אחת
כמו בדוגמא שהבאתי. שו"ע דפו"ר חלק או"ח הוא יקר המציאות יותר משאר הכרכים, מהטעם הידוע, שהוא החלק שיותר בא לשימוש וממילא בלה ונפסד יותר משאר החלקים. ובכן, ספר הנלמד יותר, הוא המבוקש יותר, והוא שהמדפיסים יזדרזו יותר בהדפסתו.ושא_נס כתב:עובדת נדירות ויוקר של חלקים מסויימים מסטים בני כמה כרכים - איני מבין מה היא שייכת לפה.
ושא_נס כתב:סדר ארבעה טורים הוא: או"ח יו"ד אה"ע חו"מ, ואצלי אין ספק כי בסדר הזה מרן זצ"ל כתב את פירושו לטור
בן דוד כתב:הדברים אינם נכונים בעליל, כי ברגע ששלח מרן את כתב היד בידי שלוחו לויניציאה גמר בדעתו להדפיסו
שפתי חכמים: דיהרנפורט תנ"ג [1693]
ביאורים על פירוש רש"י על חמשה חומשי תורה בעריכת רבי שבתי משורר בס
עותק שלם ונדיר, עם כל השערים המצויירים לחומש, מגילות והפטרות.
רבי שבתי משורר ראה שהלומדים מתקשים בהבנת דברי רש"י שדבריו נכתבו כידוע בקיצור גדול, ולכן נטל על עצמו לכתוב ביאור על פירוש רש"י לתורה, אשר עיקרו הוא ילקוט ביאורים מגדולי מפרשי רש"י, חיבורו נעשה לפירוש החשוב ביותר על רש"י.
הספר נדפס לראשונה על ידי המחבר באמשטרדם ת"מ, במהדורה שניה זו שנדפסה בבית הדפוס שהקים בדיהרנפורט הוסיף הוספות רבות (המסומנות בגליונות עם צורת יד) והיא המהדורה הראשונה השלמה של הספר!
מאז חזר ונדפס צמוד לרש"י בחומשים, אך בצורה מקוצרת ('עיקר שפתי שפתים') ולא נדפס כמעט שוב בשלמות.
המדפיס והמחבר
רבי שבתי משורר בס
בעל שפתי חכמים ושפתי ישנים
איש אשכולות היה רבי שבתי משורר בס (ת"א- תע"ח) בעל שפתי חכמים והטביע את חותמו בספרות התורנית, הן בספרו שפתי חכמים שהוא הליקוט החשוב והיסודי ביותר שנדפס על רש"י על התורה, הן בחיבורו הביבליוגרפי העברי הראשון מסוגו שפתי ישנים והן בבית הדפוס שהקים בדיהרנפורט שהדפיס בו לראשונה ספרי יסוד חשובים ביותר, כמו מגן אברהם, ט"ז, ובית שמואל.
בצעירותו נמלט מפולין, שם נרצחו הוריו, לעיר הגדולה פראג, ולמד בה תורה, כמו כן ניחן בקול ערב ולמד את חכמת המוזיקא אצל החזן המפורסם רבי ליב שיר השירים ולפרנסתו שימש כמשורר - בס במקהלת בית הכנסת אלטנוישול הנודע בפראג, ומכאן נשאר שם כינוייו משורר בס.
בתחילת הספר שני שערים, הראשון מצוייר כולו פיתוח נחושת עם ציורים נהדרים, ובשוליו תוי נגינה, בשולי שערי ההפטרות והמגלות ציור של איש המחזיק בידו תווים ולצדו נרשם 'יודע נגן' ציורים אלו הם כמובן רמז למחבר, שהיה כאמור משורר וייתכן שהדמות שבציור היא רבי שבתי בעצמו.
דיהרנפורט תנ"ג [1693]
ספירת דפים: [6], שסח; [שלה]-שסב דף. גודל: 19 ס"מ.
סטפנסקי, ספרי יסוד מס' 27 בהערות.
בצעירותו נמלט מפולין, שם נרצחו הוריו, לעיר הגדולה פראג, ולמד בה תורה, כמו כן ניחן בקול ערב ולמד את חכמת המוזיקא אצל החזן המפורסם רבי ליב שיר השירים ולפרנסתו שימש כמשורר - בס במקהלת בית הכנסת אלטנוישול הנודע בפראג, ומכאן נשאר שם כינוייו משורר בס.
בתחילת הספר שני שערים, הראשון מצוייר כולו פיתוח נחושת עם ציורים נהדרים, ובשוליו תוי נגינה, בשולי שערי ההפטרות והמגלות ציור של איש המחזיק בידו תווים ולצדו נרשם 'יודע נגן' ציורים אלו הם כמובן רמז למחבר, שהיה כאמור משורר וייתכן שהדמות שבציור היא רבי שבתי בעצמו.
יעקובי כתב:ושא_נס כתב:סדר ארבעה טורים הוא: או"ח יו"ד אה"ע חו"מ, ואצלי אין ספק כי בסדר הזה מרן זצ"ל כתב את פירושו לטור
מסברה או על פי ראיה?
הבטחתי כתב:אחד מן הדברים המענייים במכירה הזאת הוא כתב היד של ספרי הסת''ם
מאוד מעניין אם יש בהם שינו''ס משמעותיים
איש_ספר כתב:. אכן כבר העירו, שפרודיה מן הסוג הזה, חדרה לתוך ספרותינו והיא חוזרת ונדפסת ואף יש תמימים המעלים ממנה חידושי דינים, ה"ה מעמד ליום פורים המתחיל ליל שכורים הוא הלילה, שנכנס למחזור ויטרי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 339 אורחים