מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"הלכה לי ולא ליורשיו" - היכן שנויה? סתומה בספר אגודה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"הלכה לי ולא ליורשיו" - היכן שנויה? סתומה בספר אגודה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 18, 2024 6:09 pm

וז"ל האגודה ב"מ פ"ה
ההוא גברא דזבין ארעא לחבריה שלא באחריות חזייה דהוה עציב אמר ליה אי טרפו לה מינך מגבינא לך שבחא שופרא ופירא אמר (ליה) [אמימר] פטומי מילי נינהו. ההוא שכיב מרע דכתב גיטא לדביתהו א"ל אי קיימת דידך אנא. [ע"כ מגמ' שם דף סו ע"א].

פר"י דווקא הכא שכבר עמדו על סוף העניין והלוקח לא רצה להניח מלקנות בשביל כך, אבל אם מתחלת הדברים פתח המוכר ואמר אי טרפא לה מינך, לא הוי פטומי מילי אלא תנאי גמור, כי בוודאי לא נתכוון לוקח שלא באחריות אלא כמו שאמר לו המוכר.
ומשמע מהכא שכיב מרע המגרש את אשתו אם עמד אינו חוזר בגט. עיין פ' מי שאחזו גבי גיטו כמתנתו.

ע"מ שתחזירהו לי אינו צריך להחזיר ליורשיו. עיין פ' מי שאחזו (עד ע"א) והלכה לי ולא ליורשיו.

הקטע האחרון ע"מ וכו', לא מובן מצד עצמו לא מובן שייכותו לכאן.

בחיפוש באוצר נמצא בס' יד המלך הדן במתנה עמ"ל ומת הנותן האם יחזיר ליורשים. מתחילה הביא ראיה מגמ' דמי שאחזו, ששם נחלקו תנאים בנתן גט והתנה ע"מ שתתני מאתים זוז ומת, אם סגי שתתן ליורשיו, ונחלקו אם 'לי ולא ליורשי' או 'לי וליורשי', אח"כ כתב דממ"נ יש ליתן ליורשים.

האם נאמר שעד"ז התכוון האגודה? ומה הלשון אומרת אינו צריך? הול"ל אינו יכול.
כך או כך, עדיין לא פתרנו את בעיית השייכות.

[בנוגע למלה 'והלכה' יתכן שצ"ל 'הלכה' והיינו סוגיא. הרבה מצינו כך בראשוני אשכנז. כגון 'עי' פ' שלשה שאכלו הלכה כיצד מזמנין']

מי חכם וגו'.

רך כקנה
הודעות: 6
הצטרף: ו' מאי 07, 2021 7:52 pm

Re: "הלכה לי ולא ליורשיו" - היכן שנויה? סתומה בספר אגודה

הודעהעל ידי רך כקנה » ב' פברואר 19, 2024 3:01 am

נראה כוונתו כהמשך לדבריו שכתב מקודם "מכר לו בית, או מכר לו שדה, ואמר לו לכשיהיו לו מעות תחזירם לי אסור. לכשיהיו לך מעות אחזירם לך מותר. דפטומי מילי נינהו ונעשה כאילו א"ל מדעתיה". ואגב זה הביא "ההוא דזבין ארעא לחבריה וכו', וההוא שכיב מרע דכתב גיטא לדביתהו וכו", דבשניהם הטעם משום דפטומי מילי נינהו.
ועתה חוזר לדין הנ"ל דמכר לו בית, שאם אמר המוכר ע"מ שתחזירהו לי כלומר, לכשיהיו לי מעות תחזירהו לי, אז הדין דאם מת המוכר ויש מעות ליורשיו, אינו צריך הלוקח להחזיר ליורשיו, עיין פ' מי שאחזו דנחלקו התנאים אם לי הכוונה אפי' ליורשי, או לי ולא ליורשי, וע"ז קאמר והלכה לי ולא ליורשיו .
עי' כעין זה בריטב"א החדשים (ב"מ סו. ד"ה הא) הובא בב"י (חו"מ סי' ר"ז ס"ט).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "הלכה לי ולא ליורשיו" - היכן שנויה? סתומה בספר אגודה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 19, 2024 2:39 pm

יש"כ.

תגובת השואל:

א. המלים 'ע"מ שתחזירהו לי' לא נמצאות לעיל בד"ה מכר לו, עד שנוכל לומר שהוא מצטט משם ודן עליהן. ב. הרי בכה"ג [שהתנאי בא מצד המוכר] אמרה הברייתא אסור, וכי בא רבינו לפרש מתי אפשר לעשות איסור ['לי'] ומתי א"א ['ליורשי']? ג. ואחרי הכל צריכים אנו לומר שהמאמר נמצא שלא במקומו.

רך כקנה
הודעות: 6
הצטרף: ו' מאי 07, 2021 7:52 pm

Re: "הלכה לי ולא ליורשיו" - היכן שנויה? סתומה בספר אגודה

הודעהעל ידי רך כקנה » ב' פברואר 19, 2024 3:35 pm

ב. הרי בכה"ג [שהתנאי בא מצד המוכר] אמרה הברייתא אסור, וכי בא רבינו לפרש מתי אפשר לעשות איסור ['לי'] ומתי א"א ['ליורשי']?

אין האיסור על עצם התנאי, רק על אכילת הפירות משום איסור רבית, וכ"ה בטור ושו"ע חו"מ סי' ר"ז ס"ו: "מכר קרקע והתנה המוכר שיחזירנו לו כשיהיו לו מעות, צריך להחזירו לו כשיביא לו מעותיו, לפיכך אסור ללוקח לאכול פירות דהוה ליה הנך זוזי כהלואה גביה".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים