בן החבורה כתב:אוי וויי. עכשיו נזכרת? הלא כבר אמרנו תחנון....
שאלתי את המחבר, הרב גולדברג, ואמר לי שצריך לראות בפנים אבל אינו זוכר שהיה שאלה על פורים קטן וכנראה זה היה על פורים משולש רגיל [בקיצור, טעות שלו].קולמוס הסופר כתב:טעות שלי או שלו...
הפמ"ג הוא פלא, וכבר תמהו עליו הגרש"ז בהליכות שלמה ועוד רבים, הפמ"ג הביא ב' מקורות לדבריו, א' שהראשונים הזכירו רק י"ד וכתבו דא"צ לעשות בט"ו שבאד"א, אבל כמובן אין ראיה מדבריהם שהם דברו על מקומות פרוזים שנהגו בפורים רגיל להוסיף גם בט"ו וע"ז כתבו שבאדר א' א"צ להוסיף גם בט"ו, ב' שבגמ' כתוב אין בין י"ד שבאדר א' לי"ד שבאדר ב' אלא וכו' ושוין שאסורין בהספד ותענית, ולא הזכירו גם ט"ו, ע"כ שט"ו אין בכלל באדר א'. וג"ז פלא שהרי לגבי הספד ותענית שכתוב שם בגמ' אנו פוסקים שגם ט"ו אסור, א"כ ע"כ גם ט"ו בכלל, והגמ' לא דק בזה. ולכן אמר הגרש"ז שנוהגים המוקפים בט"ו, וכן עיין מאמר מהגרא"י זלזניק זצ"ל במוריה [ציין לזה בלוח ההלכות והמנהגים] שהסיק כן, וכ"כ בלוח אר"י לשנה זו [בשבת], [וצריך לעיין בס' זה השולחן להג"ר שריה דבליצקי, בסי' תרצ"ז].איש רגיל כתב:הכל מתחיל מהשאלה האם לדעת המחייבים משתה ושמחה בפורים קטן, המוקפים מחולקים מהפרוזים ביום חגם, או שכולם חוגגים בי"ד. דעת הפמ"ג, ונמשך אחריו המשנ"ב, דגם המוקפים חוגגים בי"ד, ולדעתם אין חיוב סעודה בט"ו, ומשכך אין פורים קטן המשולש, והשאלה לא התחילה.
אלא שמנהג העולם הוא שגם בפורים קטן המוקפים חוגגים בט"ו, ואז לכאו' נדחה זמן סעודתם ליום א'. ובהם יש לדון האם מה שאנו מחמירים לעשות משתה ושמחה בפורים קטן, פוטר אותנו מתחנון.
נמצא שיש כאן ספק ספיקא, ספק אם מוקפים מחולקים מהפרוזים בפורים קטן, ואת"ל שהמוקפים אכן בט"ו, ספק אם חומרא פוטרת מתחנון.
מן השורה כתב:שאלתי את המחבר, הרב גולדברג, ואמר לי שצריך לראות בפנים אבל אינו זוכר שהיה שאלה על פורים קטן וכנראה זה היה על פורים משולש רגיל [בקיצור, טעות שלו].קולמוס הסופר כתב:טעות שלי או שלו...הפמ"ג הוא פלא, וכבר תמהו עליו הגרש"ז בהליכות שלמה ועוד רבים, הפמ"ג הביא ב' מקורות לדבריו, א' שהראשונים הזכירו רק י"ד וכתבו דא"צ לעשות בט"ו שבאד"א, אבל כמובן אין ראיה מדבריהם שהם דברו על מקומות פרוזים שנהגו בפורים רגיל להוסיף גם בט"ו וע"ז כתבו שבאדר א' א"צ להוסיף גם בט"ו, ב' שבגמ' כתוב אין בין י"ד שבאדר א' לי"ד שבאדר ב' אלא וכו' ושוין שאסורין בהספד ותענית, ולא הזכירו גם ט"ו, ע"כ שט"ו אין בכלל באדר א'. וג"ז פלא שהרי לגבי הספד ותענית שכתוב שם בגמ' אנו פוסקים שגם ט"ו אסור, א"כ ע"כ גם ט"ו בכלל, והגמ' לא דק בזה. ולכן אמר הגרש"ז שנוהגים המוקפים בט"ו, וכן עיין מאמר מהגרא"י זלזניק זצ"ל במוריה [ציין לזה בלוח ההלכות והמנהגים] שהסיק כן, וכ"כ בלוח אר"י לשנה זו [בשבת], [וצריך לעיין בס' זה השולחן להג"ר שריה דבליצקי, בסי' תרצ"ז].איש רגיל כתב:הכל מתחיל מהשאלה האם לדעת המחייבים משתה ושמחה בפורים קטן, המוקפים מחולקים מהפרוזים ביום חגם, או שכולם חוגגים בי"ד. דעת הפמ"ג, ונמשך אחריו המשנ"ב, דגם המוקפים חוגגים בי"ד, ולדעתם אין חיוב סעודה בט"ו, ומשכך אין פורים קטן המשולש, והשאלה לא התחילה.
אלא שמנהג העולם הוא שגם בפורים קטן המוקפים חוגגים בט"ו, ואז לכאו' נדחה זמן סעודתם ליום א'. ובהם יש לדון האם מה שאנו מחמירים לעשות משתה ושמחה בפורים קטן, פוטר אותנו מתחנון.
נמצא שיש כאן ספק ספיקא, ספק אם מוקפים מחולקים מהפרוזים בפורים קטן, ואת"ל שהמוקפים אכן בט"ו, ספק אם חומרא פוטרת מתחנון.
עכ"פ זה לא חומרא זה שיטה מעיקר הדין, וא"כ חזרנו לנידון שיש לומר שלשיטת הר"ן יש חיוב סעודה ביום ראשון וא"כ להרמ"א שחשש להר"ן י"ל שגם לא אומרים תחנון.
מן השורה כתב:שאלתי את המחבר, הרב גולדברג, ואמר לי שצריך לראות בפנים אבל אינו זוכר שהיה שאלה על פורים קטן וכנראה זה היה על פורים משולש רגיל [בקיצור, טעות שלו].קולמוס הסופר כתב:טעות שלי או שלו...הפמ"ג הוא פלא, וכבר תמהו עליו הגרש"ז בהליכות שלמה ועוד רבים, הפמ"ג הביא ב' מקורות לדבריו, א' שהראשונים הזכירו רק י"ד וכתבו דא"צ לעשות בט"ו שבאד"א, אבל כמובן אין ראיה מדבריהם שהם דברו על מקומות פרוזים שנהגו בפורים רגיל להוסיף גם בט"ו וע"ז כתבו שבאדר א' א"צ להוסיף גם בט"ו, ב' שבגמ' כתוב אין בין י"ד שבאדר א' לי"ד שבאדר ב' אלא וכו' ושוין שאסורין בהספד ותענית, ולא הזכירו גם ט"ו, ע"כ שט"ו אין בכלל באדר א'. וג"ז פלא שהרי לגבי הספד ותענית שכתוב שם בגמ' אנו פוסקים שגם ט"ו אסור, א"כ ע"כ גם ט"ו בכלל, והגמ' לא דק בזה. ולכן אמר הגרש"ז שנוהגים המוקפים בט"ו, וכן עיין מאמר מהגרא"י זלזניק זצ"ל במוריה [ציין לזה בלוח ההלכות והמנהגים] שהסיק כן, וכ"כ בלוח אר"י לשנה זו [בשבת], [וצריך לעיין בס' זה השולחן להג"ר שריה דבליצקי, בסי' תרצ"ז].איש רגיל כתב:הכל מתחיל מהשאלה האם לדעת המחייבים משתה ושמחה בפורים קטן, המוקפים מחולקים מהפרוזים ביום חגם, או שכולם חוגגים בי"ד. דעת הפמ"ג, ונמשך אחריו המשנ"ב, דגם המוקפים חוגגים בי"ד, ולדעתם אין חיוב סעודה בט"ו, ומשכך אין פורים קטן המשולש, והשאלה לא התחילה.
אלא שמנהג העולם הוא שגם בפורים קטן המוקפים חוגגים בט"ו, ואז לכאו' נדחה זמן סעודתם ליום א'. ובהם יש לדון האם מה שאנו מחמירים לעשות משתה ושמחה בפורים קטן, פוטר אותנו מתחנון.
נמצא שיש כאן ספק ספיקא, ספק אם מוקפים מחולקים מהפרוזים בפורים קטן, ואת"ל שהמוקפים אכן בט"ו, ספק אם חומרא פוטרת מתחנון.
עכ"פ זה לא חומרא זה שיטה מעיקר הדין, וא"כ חזרנו לנידון שיש לומר שלשיטת הר"ן יש חיוב סעודה ביום ראשון וא"כ להרמ"א שחשש להר"ן י"ל שגם לא אומרים תחנון.
לא הבנתי, גם לשמוח באדר א' הוא מאותה תקנת אנכנה"ג לשמוח בפורים, וכמו שבאדר ב' אין המוקפין שמחים בי"ד אלא בט"ו ה"ה גם באדר א'. [אא"כ כונתך לומר שהשמחה באדר א' הוא מדין מי שנעשה לו נס ולא מדין תקנת אנכנה"ג וכעין ד' החת"ס [בהגהות על הגמ' שם, ובשו"ת או"ח סי' ר"ח] שהזכרת, אבל לשון הר"ן שהעלים כ"ז משמע שהדין שמחה הוא כפשוטו וכמו תקנת הפורים של אדר ב'].ידידיה כתב:ולאור דברי הרמבן הכל כמין חומר, שכל תקנת טו' היא למי של הרגיש מעצמו, אבל שמחה ללא תקנה, אינה אלא ביד'
באמת לא הבנתי נכון את דבריך, וכעת אני שומע את עצתך שזה ס"ס, [אלא דיש לי מקום עיון קצת, דאחר דפטור מתחנון הוא כי זה סותר ליום שמחה, א"כ יתכן דגם אם הוא משום חומרא מ"מ מוכרח גם שלא יאמרו תחנון, וצ"ע].איש רגיל כתב:א. כתבתי שמנהג העולם הוא דלא כהפמ"ג.
ב. כתבתי שלעשות משתה ושמחה בפורים קטן הוא חומרא, ול כפי שהבנת שהדעה שהמוקפים עושים משתה ושמחה בט"ו באדר א' [שזו דעה מתי יש לנהוג את החומרא].
מן השורה כתב:לא הבנתי, גם לשמוח באדר א' הוא מאותה תקנת אנכנה"ג לשמוח בפורים, וכמו שבאדר ב' אין המוקפין שמחים בי"ד אלא בט"ו ה"ה גם באדר א'. [אא"כ כונתך לומר שהשמחה באדר א' הוא מדין מי שנעשה לו נס ולא מדין תקנת אנכנה"ג וכעין ד' החת"ס [בהגהות על הגמ' שם, ובשו"ת או"ח סי' ר"ח] .ידידיה כתב:ולאור דברי הרמבן הכל כמין חומר, שכל תקנת טו' היא למי של הרגיש מעצמו, אבל שמחה ללא תקנה, אינה אלא ביד'
כן ראיתי מובא ב'סידור' שהו"ל עם פסקי הגרח"ק.מן השורה כתב:שמעתי בשם הגרח"ק והגרנ"ק שליט"א דאין לומר תחנון ביום ראשון, האם משהו יודע היכן מופיע דבר זה?
איש רגיל כתב:וזה ודאי שא"א לתפוס החבל משני ראשיו, לא להרבות במשתה ושמחה ביום ראשון , אך לפוטרו מתחנון.
עזריאל ברגר כתב:ולגוף הדברים:
את"ל שיש ענין להוסיף בסעודה באדר א'.
ואת"ל שלמוקפים הוא בט"ו.
עדיין יש מקום לשאול אם כשחל ט"ו בשבת הענין הזה נדחה ליום ראשון או שנשאר בשבת!
מרא דאתרא כתב:ראו המצו״ב
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ומה עושים היום במנחה לפי"ז? לא שמעתי חידוש זה עד הנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים