הודעהעל ידי דרומי » ש' פברואר 24, 2024 10:10 pm
ועכשיו זכינו למאמר נוסף שהתפרסם בענין הגיוס (בשונה מכותבים אחרים שמדברים גבוהה גבוהה ומנותקים מהמציאות, הכותב דנן יותר מציאותי):
כשאני מתווכח עם דובר חרדי מיומן על הגיוס לצבא, התחושה דומה לשחייה בבריכה מלאה ג'לי. אתה לא ממש מצליח להתקדם, אבל גם לא נתקל באיזו התנגדות מוצקה, במשהו שאפשר לתפוס; רק שוקע בצמיגוּת עיסתית ודביקה. אחרי שבן שיחך מצטט כמה מקורות תורניים לא רלוונטיים, הוא עובר לטיעונים שנועדו בבירור לבלבל את הפריץ: צריך צבא מקצועי; ויש בקריה מספיק מש"קי ממטרות; והאם הגדוילים לא מכירים את כל מה שאמרת?! בסוף השיחה נותר תמיד טעם חמצמץ: לא רק שאף אחד לא השתכנע – שזה בכל מקרה מה שקורה בכל הוויכוחים – אלא שגם לא הצלחת להבין איך הוא מסביר לעצמו את חרפת ההשתמטות. אם לימוד גמרא מחדד את השכל, למה הטיעונים של הלומדים בזכות השתמטותם הם כל כך אינפנטיליים?
קבוצות דתיות קיצוניות יודעות להתפשר עם צרכים צבאיים – כשהן רוצות. במאה ה־18 דרש פעם המושל הבריטי מתושבי פנסילבניה תקציב מיוחד לרכישת אבק שריפה. בית הנבחרים של פנסילבניה רצה לעזור, אבל דתם של חבריו הקווייקרים אסרה עליהם לממן כלי מלחמה. לבסוף מצאו הקווייקרים פתרון: הם החליטו להעניק למושל 3,000 פאונד, "לקניית חיטה וגרגרים אחרים". לכולם היה ברור ש"הגרגרים האחרים" הם גרגרי אבק שריפה. לו רצו החרדים, היו גם הם יכולים לפשר בין אידיאל ה"נאר תוירה" – רק תורה – לבין שירות צבאי. כשהילד חולה (לא עלינו), הרי אביו הכוללניק אינו מסתפק בלימוד עוד דף גמרא, אלא סוגר את הספר ולוקח את הילד לבית החולים, ואם צריך גם מעבר לים. למה כשעם ישראל כולו חולה אי אפשר לסגור את הגמרא לשנה־שנתיים, כמו שעושים גיבורי ישיבות ההסדר?
החרדים מסבירים לנו שהם שבט לוי, שנבחרו מכל ישראל לעבודת הקודש. אבל מהגמרא משתמע שאפילו כוהנים יצאו למלחמת מצווה (קידושין כא). על כך נוסיף, שאף אחד לא בחר את החרדים להיות שבט לוי. גם הילדים שלנו היו מעדיפים ללמוד תורה בזמן שאחרים מגינים עליהם, אבל הם מבינים שאין אחרים. ההשוואה הופכת מופרכת עוד יותר כאשר נזכרים שבמִפקד בני ישראל במדבר היו הלוויים בערך שלושה אחוזים מהעם, בעוד היום החרדים הם כבר 18 אחוזים מכל מחזור גיוס.
נכון, החרדים מתנדבים לשרת בזק"א, ועושים שם מלאכת קודש. אבל מעולם לא הסכמנו לעסקה שבה אנחנו נהרגים והם מזהים את גופותינו. שיתכבדו ויתרמו את חלקם גם בין שורות הלוחמים
החרדים, לדאבון הלב, אינם שבט לוי, אלא שבט ראובן, שסירב להצטרף למלחמה נגד סיסרא. עליהם שוררה דבורה הנביאה, לדיראון עולם: "למה ישבת בין המשפתיים, לשמוע שריקות עדרים? לפלגות ראובן גדולים חקרי לב" (שופטים ה). ההשתמטות החרדית ממיטה כלימת עולם על השבט החשוב הזה בעם ישראל. ייתכן מאוד שנכדי המשתמטים העכשוויים יתביישו בסבם, שלא נחלץ לעזרת ה' בגיבורים. אך מה זה עוזר לנו עכשיו?
באופן מתסכל, האטימות בנוגע להשתמטות אינה רק נחלתם של החרדים הקיצוניים, זורקי החיתולים על השוטרים ממאה שערים. אפילו החרדים הכי מעודכנים והכי עובדים לא מעלים בדרך כלל על דעתם לשלוח את ילדיהם לצבא. הם ממלמלים משהו על העתיד הרחוק מאוד, וממהרים לחזור לטוויטר. למדתי שבעיני רבים מהם הגיוס לצבא אינו תנאי בסיסי לשותפות בחברה הישראלית, כפי שרואים אותו המשרתים בצה"ל, אלא איזה דובדבן שבקצפת, הידור מגה־ציוני לישראלֵי־על. אינני יודע איך לגשר על הפער הזה.
לא צריך להטיף לי על מעלותיה של החברה החרדית. מקרוביי ומידידיי החרדים אני לומד על חברה מלאת תורה, צדיקוּת, משפחתיות וחסד. לולא היה לחברה החרדית הרבה מה להציע, היא לא הייתה משגשגת מבחינה דמוגרפית. הטיעון השטחי אומר שהחרדים מתרבים משום שיש להם הרבה ילדים ומשום שהילדים הללו מתקשים לעזוב בבגרותם את הקהילה החרדית, שלא הקנתה להם לימודי חול. אבל כל הנתונים הללו היו נכונים גם במאה ה־19, ואז כמעט כל הצעירים החרדים נטשו בהמוניהם את עולם הישיבות. ההשכלה והציונות קרצו להם והציבו חלופה רעיונית מושכת. היום החרדים לא רואים בעולם בחוץ שום אלטרנטיבה רוחנית מפתה שיכולה לאתגר את העוצמה הרוחנית של קהילתם.
גם אנחנו, הסרוגים, לא אטרקטיביים בעיניהם. ובאמת יש הרבה דברים שהיינו יכולים ללמוד מהם. למשל, לפתח עמוד שדרה רוחני וביטחון עצמי, ולא להתפעל מכל אופנה פרוגרסיבית מקושקשת. בטווח הארוך, ייתכן שהתרומה הגדולה ביותר שלנו לשיפור החברה החרדית תהיה שיפור החברה הדתית־לאומית, כך שתאתגר את החרדים בחלופה מפתה. אבל לא בטוח שנוכל להמתין כל כך הרבה.
כשאמרו לכלכלן הבריטי ג'ון מיינרד קיינס שצריך לחשוב מבחינה כלכלית גם על הטווח הארוך, קיינס השיב: "בטווח הארוך כולנו מתים". היה מי שהעיר שלוּ היו לקיינס ילדים, הוא לא היה מתבטא כך. מלומדים מתווכחים על כוונתו המדויקת של קיינס, וההערה על ילדיו לא באמת רלוונטית. אך לגופו של עניין, אין לי שום בעיה עם הטווח הארוך. בגיל חמישים אני יודע שהרבה תהליכים מבורכים בחברה הישראלית יבשילו בימיהם של נכדיי – וזה בסדר גמור. אני מוכן שישתמשו בכספי המיסים שלי לבניית מטרו, כדי שילדיי או נכדיי יוכלו לנסוע בו בעוד כמה עשורים. פעם חשבתי שזה גם מה שיקרה עם גיוס החרדים: יותר ויותר מהם מתגייסים, ובימי נכדיי או ניניי יתגייסו כולם. אבל האמונה הזו חטפה שתי מכות: ראשית, לפני ארבע שנים התגלה שאכ"א זייף במשך שנים את הנתונים האופטימיים לגבי גיוס החרדים, ובמציאות אין שום מגמת עלייה בגיוסם. כל הכבוד למתגייסים החרדים המעטים, אך הם טיפה בים. שנית, בשמיני עצרת השנה גילינו שצה"ל לא יכול להמתין לימי נכדינו: הוא צריך עוד המון חיילים קרביים – ועכשיו. אתם לא רואים, אחינו החרדים, עד כמה אנחנו צריכים אתכם לצידנו בשוחות?
לו רצו החרדים, היו גם הם יכולים לפשר בין אידיאל ה"נאר תוירה" – רק תורה – לבין שירות צבאי. כשהילד חולה (לא עלינו), הרי אביו הכוללניק אינו מסתפק בלימוד עוד דף גמרא, אלא סוגר את הספר ולוקח את הילד לבית החולים
השר סמוטריץ' כרת ברית פוליטית עם החרדים, ועליו לדעת שהציבור שלו כועס היום מאוד על הברית הזו. גם במעוזים חרד"ליים מובהקים, שמעריצים תורה ומעריכים את לומדיה, זועמים היום על החרדים ונבוכים מאוד מתמיכתה של מפלגת הציונות הדתית בהגדלת התקציבים לישיבות המשתמטים. הציבור הדתי לאומי נושא היום בחלק לא פרופורציונלי מעול השירות הקרבי. אפשר לראות זאת ברשימות הנוראות והארוכות של הנופלים מתוך יישובינו וישיבותינו. כל התנחלות, כל ישיבת הסדר, כל מכינה קדם צבאית – ספגו אבדות קשות ואיומות. בנסיבות הללו הולך ומצטבר כעס על אלו המסרבים לשאת בעול. שוויון בנטל הוא מיתוס, אך שותפות בנטל היא דרישת מינימום. נכון, החרדים מתנדבים לשרת בזק"א, ועושים שם מלאכת קודש. אבל מעולם לא הסכמנו לעסקה שבה אנחנו נהרגים והם מזהים את גופותינו. שיתכבדו ויתרמו את חלקם גם בין שורות הלוחמים. כפי שאמר משה רבנו לבני ראובן הקדמונים: "האחיכם יבואו למלחמה – ואתם תשבו פה?!" (במדבר לב). בני ראובן לא השיבו לו שהם יחלקו קביים לפצועים מטעם יד שרה.
המצב מתסכל מאוד, בין השאר משום שאין הרבה שאנחנו יכולים לעשות בנושא הזה. אף אחד לא יכול לשלוח לכלא 20 אלף משתמטים. מאז 1998 משגע בג"ץ את המדינה בדרישות לעגן בחקיקה את הפטור לחרדים, ואז בפסילת החוקים הללו. קואליציות נופלות בגלל התמרונים המשפטיים הללו, אך אף חרדי נוסף לא התגייס בגללם. אנחנו אומנם יכולים לקצץ את התקציב לישיבות החרדיות, ואפילו ראוי לעשות זאת, אבל נדמה לי שגם קיצוץ כזה לא ישלח אותם באלפיהם ללשכות הגיוס. אני לא מרקסיסט, ולא מאמין בכוחה של כלכלה לגבור על רעיונות, ערכים וזהות. השינוי בחברה החרדית בוא יבוא, כי כל אף רגיש יריח בסופו של דבר את ריקבון ההשתמטות; אך הוא יבוא רק מבפנים, כשהחרדים עצמם ימאסו ברקב המוסרי הזה.
האבסורד הוא שהקהילה החרדית היא באמת טובה ויפה. לו השתלבו החרדים בחברה הישראלית, אפילו במידה חלקית, כולנו היינו יכולים ליהנות מהטוב הזה. בינתיים הם מתבצרים בסירובם להטות שכם, וסרבנותם מכרסמת באיכות המוסרית של קהילתם היפה, כמו תולעת המכרסמת בתפוח. האם אפשר לנתק בין האטימות המוסרית הזו לבין החומציוּת המיזנתרופית, שחלק מבחורי הישיבה הליטאיים מכנים "הומור"? האם אין קשר בין הזלזול הזה בדרך ארץ, בנורמות אנושיות בסיסיות, לבין האלימות הקשה החוזרת ונשנית בישיבת היוקרה פוניבז' בין שתי קבוצות של תלמידי חכמים, המכונים בפי כול "המחבלים" ו"השונאים"? האם אפשר לנתק בין הקלקול הערכי של ההשתמטות לבין הזלזול המופקר בחוקי התנועה ובחוקי הבנייה בערים חרדיות?
רק החרדים עצמם יכולים לתקן את החברה שלהם. לחץ חיצוני חזק עלול לגרום להם דווקא לתגובת נגד. אנחנו צריכים להמתין בסבלנות – ולמרבה התסכול, אין לנו סבלנות ואין לנו זמן. אינני מיואש, משום שההיסטוריה מלמדת ששינויים כאלו אכן קורים לא פעם, ואפילו במהירות. לא נחוצה כאן מהפכה כוללת, אלא שדרוג מוסרי. איננו רוצים שהחרדים יפסיקו להיות חרדים, אלא שיחרדו גם לגורל עמם. נתפלל שיהפוך ה' את ליבם במהרה לטובה על עם ישראל, ובינתיים לפחות נקיים את חובת המחאה; לפחות נזכיר לאחינו החרדים שהתירוצים להשתמטותם אינם משכנעים אותנו. אני לא מאמין שהתירוצים הללו משכנעים אפילו אותם.
(הכותב: הרב חיים נבון שי').