פלוריש כתב:בחליצה שעשתה דודתי שתחיה (היארצייט של דודי ז"ל הוא בשבוע הבא), זכור לי שהביאו ליבם רק נעל אחת. גם אילו רצה ללכת בנעל משונה שכזו, לא היה יכול.
הבהרה חשובה.צופה_ומביט כתב:איני מונח בעניין כלל
לבי במערב כתב:אם הכוונה ל'טעמא דקרא', כדאי לבאר תחלה מהו טעם ברכת הכהנים בלה"ק (שמקריאים להם מילה במילה, ואף כשאינם מבינים מאומה).
צופה_ומביט כתב:מעתיק מהאישי מה שכתבתי לאחד הרבנים ששאלני כעי"ז:
ראיתי באנצ' תלמודית את הדיונים בפרטי הפרטים של הנעל, על פני עמודים רבים, ועל כללות העניין הזה גופא שאלתי.
סדר החליצה שראיתי חידד מאד את התימה שבדבר לעיני הרואה.
הדרך היחידה שלי להבין את העניין הוא שמדובר בעניין מיסטי שמצריך פרטי פרטים מדוקדקים כמו בעבודת הכהנים במשכן כדי לפעול את פעולתו הנסתרת, והכל גזירת הכתוב רבתי, ואין להרהר בה כלל, כי אינה להבנת אנוש כלל.
באם יוכל מעלתו לכוון אותי במה מיושב מה שקשה לי - מצד כללות הסדר/העניין - בדינים שבשו"ע אשמח.
סדר הגט לא קשה לי כלל. יש שטר ותוכנו מאד ברור ומובן וכותבים אותו כדיני שטר ומקנים אותו כדיני קניינים.
באם יוצאת מכך צורה מסורבלת וכיו"ב - לא קשה לי. כי יסודי הדברים מבוארים היטב מה באו לעשות כאן, וכיצד נשתלשל מזה הצורה הנהוגה למעשה.
אבל פרטי הפרטים של הנעל המסוימת וכו' וכפי שכתבתי לעיל - אין לי בזה שום הבנה והשגה.
איני מבין במיסטיקה, ולא יכול לענות מה שאני בעצמי לא אוחז בזה.
אם לכ"ת זה מסביר את הפסוקים, ואת ההלכה, שינקוט שכך.
למעשה בתורה כתוב חליצה, זה בדיוק כמו שכתוב בתורה גט. שתיהן פעולות חלות התרה לעלמא.
אם כ"ת מבין את הפסוקים דגט ודחליצה כמיסטיות, די בזה.
אני לא מנסה להבין אלא לדעת איך לקיים.
וגט כותבים עד היום בארמית, המאוד מוזרה, ויש אלפי שו"ת על כל שינוי של אות במילה זו או זו, דיתיצבייין / דיתיהוייין / וכו'.
וחליצה עושים במנעל של חליצה דוקא, עם לולאות, ועם קשר על השוק, ושהכריכות יגעו דוקא ברגל ולא רק מעל המנעל, ושיהיה לבן. זה רק חלק מהדקדוקים.
קצר המצע ללמד באחת את כל הלכות חליצה.
הרבה יותר קצר להסתכל במקור בפנים. ללמוד ע"ד בקיאות כמה דפים בשו"ע ונו"כ.
וכשילמד יראה איך כל פריט הוא מסקנא של שיטה, ותוצאה של הסוגיות והראשונים.
כתבתי, ידוע לי ב"ה הדקדוקים וגם מקורם מהגמרא ועד להלכה.
שאלתי לא היתה על ה"מה" אלא על ה"למה" - מצד התוכן והרעיון.
אם צריך נעלו - למה שתהיה נפק"מ איזו נעל בדיוק, כל שכן בתקופות של מאות ויותר שנים שכבר נשכח זכרה של נעל כזו מן העולם כלל.
וכי כשניתנה תורה בסיני הראה הקב"ה למשה נעל של אש שחורה קשורה ברצועות אש לבנה ואמר לו "כזה ראה וחלוץ"?
ואשאל תיאורטית: באם בתקופת חז"ל היתה הנעל בצורת נעל וקשירה של ימינו, גם היו מוציאים מהתורה את הנעל הרומאית הנ"ל?
ואם המנהג בזמנם היה שאת הנעל לא היו צובעים ואת הרצועות כן, היה הדין משתנה והנעל היתה צריכה להיות לבנה והרצועות שחורות?
[וקשה לומר שקבלה בידם מסיני מה צורת הנעל, ורק נחלקו כיצד להוציא אותה מהכתובים, כי יש מחלוקות כמעט בכל פרט].
על השאלה הרעיונית אין לי תשובה שאני יכול להבין, ולכן אני רואה את העניין כגזירת הכתוב, ובנוסח המתיישב על דעתי אני אומר שזו חלות התרה שמיימית שצריכה פרטי פרטים מדוקדקים כדי לפעול את פעולתה הנסתרת, ואין לחפש בזה הבנה אנושית.
צופה_ומביט כתב:מעתיק מהאישי מה שכתבתי לאחד הרבנים ששאלני כעי"ז:
ראיתי באנצ' תלמודית את הדיונים בפרטי הפרטים של הנעל, על פני עמודים רבים, ועל כללות העניין הזה גופא שאלתי.
הטקס שראיתי חידד מאד את התימה שבדבר לעיני הרואה.
הדרך היחידה שלי להבין את העניין הוא שמדובר בעניין מיסטי שמצריך פרטי פרטים מדוקדקים כמו בעבודת הכהנים במשכן כדי לפעול את פעולתו הנסתרת, והכל גזירת הכתוב רבתי, ואין להרהר בה כלל, כי אינה להבנת אנוש כלל.
באם יוכל מעלתו לכוון אותי במה מיושב מה שקשה לי - מצד כללות הטקס/העניין - בדינים שבשו"ע אשמח.
סדר הגט לא קשה לי כלל. יש שטר ותוכנו מאד ברור ומובן וכותבים אותו כדיני שטר ומקנים אותו כדיני קניינים.
באם יוצאת מכך צורה מסורבלת וכיו"ב - לא קשה לי. כי יסודי הדברים מבוארים היטב מה באו לעשות כאן, וכיצד נשתלשל מזה הצורה הנהוגה למעשה.
אבל פרטי הפרטים של הנעל המסוימת וכו' וכפי שכתבתי לעיל - אין לי בזה שום הבנה והשגה.
משוש דורים כתב:מה קשה לך כ"כ, הנעליים שאתה ואני רגילים בהם אין להם דין מנעל של תורה.
צופה_ומביט כתב:איני מונח בעניין כלל, אבל ראיתי לאחרונה סדר חליצה שנעשה בחו"ל...
בקיצור:
כל ה"טקס" היה נראה ונשמע מוזר עד מאד,
וצ"ע.
ראיתי לנכון לצטט מהתכתבות בתיבה הפרטית (אחר האישור), כדי להבהיר דברי:לבי במערב כתב:הדרשנים יוכלו להביא מכך ראי' נפלאה לשימורו של מנהג בתפוצות עמנו, שעד עצם היום הזה משתמשים אך ורק באותה הנעל המדויקת שהיתה ננעלת בבתי התנאים והאמוראים, ואידך זיל גמור...
הוה אמינא כתב:לבי במערב כתב:הדרשנים יוכלו להביא מכך ראי' נפלאה לשימורו של מנהג *בתפוצות עמנו, שעד עצם היום הזה משתמשים אך ורק באותה הנעל המדויקת שהיתה ננעלת בבתי התנאים והאמוראים, ואידך זיל גמור...
* של דין דאורייתא.
וברור ההבדל.
וזה דאורייתא מהחמורות, היתר יבמה לעלמא, שצריך בית דין מן התורה, ושלא כגט שמספיק מן התורה עדים, ומדרבנן צריך גם רב אחד. ורק מתקנת הפוסקים לעשות בבי"ד.
לבי במערב כתב:פתחתי במילה נחוצה מאד, והיא: "הדרשנים".
שהוא כדרכם לקשר מלתא למלתא בדרך גג־על־גג כהררים הפורחין באויר ותלוים בשערה, ואם לא די בכך - על כל הקושיות יתרצו ש"אין משיבין על הדרוש"...
במסתרים כתב:איך אתה חושב שנראה ונשמע סדר עגלה ערופה, פרה אדומה, ואולי עבודת יוה"כ ושל כל הקרבנות?
צופה_ומביט כתב:הדרך היחידה שלי להבין את העניין הוא שמדובר בעניין מיסטי שמצריך פרטי פרטים מדוקדקים כמו בעבודת הכהנים במשכן כדי לפעול את פעולתו הנסתרת, והכל גזירת הכתוב רבתי, ואין להרהר בה כלל, כי אינה להבנת אנוש כלל.
צופה_ומביט כתב:איני מונח בעניין כלל, אבל ראיתי לאחרונה סדר חליצה שנעשה בחו"ל. הנעל של החליצה היא כמנעל רומאי, הנעל מעור שחור דוקא, השרוכים לבנים דוקא.
מה פשר כל זה?
האם כשניתנה תורה בסיני, ונאמר שם וחלצה נעלו, מוכרחה זו להיות נעל מ"דגם" מסוים, וכזה שנהג ברומא דוקא? ובצבעים אלה דוקא? ובקשירה כזו דוקא? והכל מעור דוקא?
האם זו הנעל שנעלו במצרים, ובני ישראל במדבר?
ומה העיקר הגדול הזה שתהיה זו אותה הנעל דוקא, ולא נעלו של יבם כפשוטו. לפי איזה דגם של נעליים שנוהג באותו הזמן?
לכאורה שתי הדוגמאות אינן מוצלחות כ"כ (שהרי אין בידינו ידיעות מספיקות על דרכם ההלכתית של החשמונאים ואכנה"ג), ובפרט בהתחשב בנשואי ה'נמשל' (פרטי החליצה בדחז"ל).עקביה כתב: . . ואפרש שיחתי ע"י שתי דוגמאות: 1. נחלקו הפוסקים מהו סדר הדלקת נרות חנוכה, מימין לשמאל או להיפך, מהנר הנוסף או מהנר הישן וכו'. 2. בשו"ת תורה לשמה כתב שהשולח מנות לחברו בפורים צריך לשים את שתי המנות בשני כלים, שאם ישימם בכלי אחד הסל מצרפם ויש כאן רק מנה אחת (אשכול על תשובה זו http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=26238) . .
עקביה כתב:כאשר חז"ל ניגשים ללמוד את פרשת חליצה הם לא שואלים את עצמם באילו נעליים הלכו בזמן התורה, וכיו"ב שאלות מתחום ההיסטוריה והארכיאולוגיה.
יש בידם כלים מיוחדים מאד (הדיוקים, המדות שהתורה נדרשת בהן וכו') ואיתם הם ניגשים אל פסוקי התורה, ועל ידם דולים את ההלכה למעשה. כך שיתכן מאד שהנעל של חליצה זו נעל שמעולם לא הלכו בה בני אדם, אבל היא זו שעלתה בידיהם של חז"ל מתוך ניתוח דברי התורה.
צופה_ומביט כתב:המשך ההתכתבות מהאישי:
אותן שאלות בדיוק יכולות להיות לכל אחד על מצה [הקשה הזאת, עם החורים]
על תפילין וכאמור על נוסח הגט [מה בדיוק בו' שורות ראשונות, ומה בשורה יא, ואיזה כתיב ואיזו שפה], וכל זה הרי אפשר לקיים בלי לעשות בדיוק אותו דבר.
וכן כל מיני מלאכות שבת, אפשר לדון כך.
וכי הקב"ה הראה למשה בסיני [בארמית? היה פלאפונים? לדים?]
ראה דבריי באשכול.
וסמי מכאן מצה. אין שום דין "צורת מצה של תורה" אלא יש דין מובן ופשוט שלא יהיה חמץ, והתורה הסבירה היטב את טעם המצוה הזו, ומי שלא אמר את הטעם הזה בליל הסדר לא יצא ידי חובתו.
ובמציאות ימינו לאחר יסודי הדברים שלימדו חז"ל מהו טבע החימוץ - כך מהדרים לעשות מצה דקה ועם חורים וכו' פשוט כדי למנוע חשש החמצה.
הא ותו לא.
אין "דין מצה של תורה" שתהא עגולה דקה ומחוררת דוקא. וכל דין ודין שנאמר כאן אינו אלא נובע מהמציאות מה מחמיץ וכיצד, ולהיזהר מחשש רחוק של זה.
הסיבה שחרדים חרדה גדולה לא לשנות בהיתר לעלמא דגט, כי זה חמור מאוד, וכל שינוי יתכן להגיע עד פסלות חלילה והוצאת א"א לעלמא.
והאריכו בזה הפוסקים הקדמונים מאוד.
יש ע"ז אריכות עצומה ב"נחלת שבעה", אם תרצה אעתיקנו בל"נ, ומדבר שם אם אני זוכר - על שינוי של אות!
על אף שברור שעיקרו של גט התורה יכול להיות בכל לשון ובכל כתב רק שיתקיימו כמה עקרונות הלכתיים בסיסיים [למרות שביקש סמי מכאן מצה, אשתמש שוב במשל הזה במחילה - גם גט העקרוני לא מורכב יותר מ"קמח" ו"מים". ובכל זאת להיות בטוח בטוח שלא יתערב משהו דמשהו חמץ עושים בדיוק בדיוק כמו שעשו אבותינו]. כך באותה חרדה גדולה עושים את כל הדיוקים וההכרעות של הגט שלא יהיה ספק ספיקא חשש "משהו תערובת" אשת איש.
וכך גם עושים בחליצה. מאותו חשש לא לשנות, ועל פי מה שהוכרע בראשונים.
ראה שם איך שהכל בנוי על בסיס זה.
ייש"כ על הכל.
רק לגבי מצה, תיקון קטן:
המצה שאנו אוכלים אינה המצה שאכלו אבותינו, שהיתה עבה [עד טפח] ורכה, נאפית חמה בכל יום מימי החג, מקמח חיטים שעברו לתיתה, [ובקמח שנלקח מן השוק, ובהשגחת עקרת הבית...].
המצות שלנו - האשכנזיות - הן חומרות מאוחרות כי "איננו בקיאים".
וקיצרתי.
אה"נ גם הגט לא מה שהיה בזמן מתן תורה.
מסתמא גם לא נעל החליצה.
אבל מאז תקופת הטור והשו"ע, והתרוה"ד והנחלת שבעה, כנראה שכן. מאז זה נקבע, ומאז מחמרינן לא לנגוע בקצהו.
פעם ראשונה שאני שומע כאן שנעל החליצה הנ"ל אינה "דין מנעל של תורה" אלא נתהוותה מחומרות שונות, ותחילתה מזמן הטוש"ע.
ברור שנתהווה ונולד והשתלשל מהנעל של תורה.
בדיוק כפי שהגט נתהווה מהספר כריתות של תורה. והמצה האשכנזית הקשיחה נתהוותה מלחם עוני של תורה. וכן הלאה.
כאשר יתכן ומסתבר שבשורשו ומקורו עד שהתגבש והתעצב הציור המדוייק הזה ממש, היו לו פנים קצת אחרות שכלולות בנעל של תורה.
וכידוע כל מיני מזרחניקעס / אנשי מחקר ואקדמיה למיניהם שטועים שאין בין הראשונים ובינינו כלום, ומפתחים את הכל בגובה העיניים שלהם, חושבים לעשות גט בעברית, [כתובה בעברית הם כבר עושים], ונעל מסנדלים תנכיות, ולחם כשר לפסח.
אני לא יכול לחתום על כך שזה פסול.
אבל הפוסקים הקדמונים עצרו את האבולוציה בהלכה, כי ראו את הקטנות שמשתררת בירידת הדורות, ואם בדורם כך, בדורינו עאכו"כ.
ולכן איפה שהם קבעו שכך עושים - יותר לא משנים.
על קוצו של י' זו לא מליצה.
[ידוע שהיה ספר של משכילים שלגלגו על שומרי ההלכה, שהנושא היה עגונה שלא הותרה בגלל מחלוקת בין הדיינים על כשרות קוצו של י' בגט שנשלח אליה... הם כבדיחה, וממנו ניקח לעבוד!]
לכן הגם שברור שזו נעל שנקבעה רק בפוסקים על פי הראשונים, ויתכן שלפני הראשונים היו נעלים אחרות "עדכניות" ג"כ כשרות, מ"מ איננו עושים שינויים מאז אותה נעל.
שומע, זו כבר טענה חדשה לגמרי מאשר מה שהבנתי ממעלתו מתחילה. [ואני תולה בחוסר הבנתי ולא שמעלתו לא אמר/התכוון כך מעיקרא].
והנה, כעת אנחנו כבר מדברים עומק. זה נקרא עומק.
זה הסבר עמוק, שנשען על כמה וכמה יסודות רעיוניים, שבסופו של דבר מסביר דבר שעל פניו תמוה.
כאשר הפרט הזה מוסבר כחלק ממערכת רעיונית שלימה, ומגובשת, שהיא עצמה מבוססת על יסודות עמוקים.
ציינתי באחת מהודעותי קודם שיש נחלת שבעה לגבי שינוי באות בגט, אעתיקנו בל"נ [בכמה דילוגים כי הוא מאריך יותר].
[עיקרו של הנחל"ש הוא סיכום נוסחאות כל השטרות למעשה. כפי שהנחילו לנו הראשונים מאשכנז. ורק חלק טפל ממנו הוא הלכות של שינויים וטעויות. ומתוך החלק הנטפל המועתק הנה].
בסימן מה אות יב-יז, וז"ל: והנה דברי בעל העיטור ורבינו האי גאון וריב"ש דברי טעם הן אמנם לא ידעתי אם אנו סומכין על דבריהם כי הלא אנו רואים שאנו מדקדקין אפילו בדקדוקים דקים אפילו אין הבעל מערער כגון אם כתב מונין בויו שכתב רמ"א בשם הריב"ש שאין לפוסלו בשעת הדחק אע"פ שמונין גם כן לשון מנין הוא מ"מ הואיל ויש לפרשו בלשון אונאה אינו כשר אלא בשעת הדחק וכו' וכתב רמ"א בתשובה סי' כז וכו' שמהר"ר יוסף זלמוני החזיר גט מק"ק אובין שהיה כתוב דונאו וכו' וכן מהרי"ל וכו' ומצא כתוב בו משלם בן אורי וכו' וכן מה שפסל גט שהיה כתוב בו די בסוף שיטה וכו' וכן פסל גט שהיה כתוב שאנו מנין בו כאן וכו'.
ואפשר משום שהרשב"א והר"ן והרב המגיד לא הכריעו בדברי הגאונים כמ"ש הב"י אנו אין בידינו ואין אומרים בזה לא שבקינן פשיטותייהו דהעיטור ורב האי וכו',
ונ"ל דאין כל השינויים שווין כגון לבריאת עלמה בהא דאע"פ שהוא לשון נערה מ"מ נוכל להבין שעל כרחך הוא לשון עולם דאם לא כן אין ענין זה לגט כלל, ולכן באמת לפחות בשעת הדחק הוא כשר אלא שלכתחילה יש לכתוב לשון המבורר בגט וכן ואיגרא ביוד דמשמע לשון איגרא וכו', וכיוצא בזה שמשתנה משמעות הגט לדבר והיפוכו אפילו בדיעבד פסול. ולכן יש להמסדר לדקדק בכל דבר כי בקל יש לטעות בפרט מי שאינו רגיל בדקדוק לשונינו הקודש וכמ"ש באשר"י בסוף נוסח הגט דפסקיו ודתשובות הביאו הטור והש"ע בסימן קכ"ד והלבוש וז"ל מאד יש לאדם ליזהר שלא להשתדל בענין גיטין אם לא שיהא בקי בהל' גיטין וכו'.
ואפשר דמשום הכי אין אנו משגיחין בדברי העיטור וגאונים והריב"ש וכו' משום דמסדרי גיטין יראים את ה' וחרדים על דברו ואינם רוצים לסמוך על חכמתם ודקדוקם ועל כן מצריכין גט אחר אם לא שבמקום עיגון שאז מוכרחים לסמוך על חכמתם ולהשען על בינתם. ואפשר עוד לומר וקרוב לודאי דהיינו טעמא דמחזירין הגט אע"פ שאין ראוי לפוסלו כלל מ"מ בשינוי כל דהו מחזירין הגט אם הוא שלא במקום עיגון ואע"פ שהדרכים משובשות בגייסות כדי להטריח את הבעל אם באולי ישאר אצל אשתו וכו' עכ"ל.
צופה_ומביט כתב:1. יש להעיר שלא תמיד המסקנה היא דבר העולה נטו מתוך ניתוח דברי התורה. ולמשל צבעי נעל החליצה והרצועות נובעים מהמנהג שהיה בין בני אדם בזמן חז"ל. וכלומר שבתורה כתוב "נעלו" והבינו חז"ל שזו צריכה להיות נעל שנראית כמקובל, וממילא קבעו את הצבעים לפי המקובל בימיהם
2. שנית, לכאורה זה חצי תשובה.
כלומר זה מסביר את הלגיטימציה של התהוות הדבר ההלכתי הקשה מצד המציאות, אבל לא מסביר - אחר כל המעשים - מה טעם יש בו.
כלומר, הא גופא שלהלכה יש חיים משל עצמה וכו' והיא מייצרת מין נעל שמעולם לא הלכו בה בני אדם - הא גופא קשיא מה טעם יש בו. [כללית, ובנושא זה פרטית].
צופה_ומביט כתב:ידעתי גם ידעתי שניתן להקשות כן על הרבה פרטים במצוות התורה, ועל של עתה באתי, וגם כי בעניין זה מצד ההרגשה הוקשה לי יותר מאשר במצוות שמעיקרא נתפסות כבין אדם למקום נטו, אולי זה עניין של טעם אישי.
צופה_ומביט כתב:לא "מנעל" אלא "דין מנעל". וכשנעלו של החלוץ - וכל בני דורו וכבר מאות שנים - אינה כ"דין מנעל של תורה" - אין החליצה בנעליהם ולא כלום. כי לא "מנעל" צריך כאן, אלא "דין מנעל" צריך כאן.
חרט כתב:צופה_ומביט כתב:לא "מנעל" אלא "דין מנעל". וכשנעלו של החלוץ - וכל בני דורו וכבר מאות שנים - אינה כ"דין מנעל של תורה" - אין החליצה בנעליהם ולא כלום. כי לא "מנעל" צריך כאן, אלא "דין מנעל" צריך כאן.
לא ולא.
"מנעל" של ממש צריך ולא "דין מנעל".
אלא מי יימר שמה שאנחנו עוטפים בו כיום את כף הרגל הוא "מנעל" - אף שאנו מכנים אותו בשם זה. (אולי כן, אבל אנחנו לא יודעים).
שווה בנפשך, אילו כיום היו קוראים לכובע "מנעל" - וכי אפשר היה לקיים בו דין חליצה?!
נכון שהמנעל נראה מוזר, אבל עליו אנו יודעים בבטחה שהוא "מנעל" של התורה.
חרט כתב:מנעל ללא רצועה (למשל) - הוא לא מנעל.
חרט כתב:היות ואנחנו כיום לא יודעים מהי בדיוק הנעל שהתורה כיוונה אליה,
צופה_ומביט כתב:2. השני.
כן מסתבר כתב:הרי בפירוש אמרו דאין חולצין בסנדל, ונעל שלנו היא סנדל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 371 אורחים