הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' פברואר 13, 2024 3:45 pm
זה נושא שיכול להתרחב ולהתרחב.
אבל השאלה צריכה להיות למי שלומד בכולל כי כולם לומדים, כי ככה התרגלו וכו' ואולי בסדר, אבל כמובן לא על מי שממש משקיע כוחו וימיו ושנותיו. ולצערנו יש לא מעטים כאלו מהקבוצה הראשונה.
ארחיב:
תלך ברחובה של עיר חרדית בשעה 10 בבוקר, תמצא שם רק ואך ורק גברים שהולכים לאיטם, קופקאות בבתי כנסת ובחדרי תה של כוללים.
תלך בשעה 7 וחצי בבוקר, סע באוטובוס עירוני בתוך ירושלים, בני ברק ובית שמש, תמצא שם רק נשים צדקניות שרצות לעמול בעמל היום ולפרנס את המשפחה, ולא הורידו את הנטל של ניהול הבית ותפקודו מעצמן, גם אם הבעלים היום מסייעים יותר.
ארחיב עוד יותר.
הדוגמאות והכל נכתבות בלשון מכלילה.
בעבר, הבעלים היו המפרנסים, כולל בעבודות קשות ומפרכות כמו ציד ומלחמה, ונשים היו יושבות בבית ורק יושבות על הכלים. וכמובן הרות ומולידות ומגדלות הילדים.
לכן המעמד של הבעל היה מורגש ובולט. הוא היה מגיע לבית ולא עושה כלום. אשתו הייתה טורחת עבורו, וזה היה ברור הוא המפרנס, ובקושי רב ולוחם ובונה ומסייד.
הנשים היו בורות, חלשות ופטפטניות.
כיום, בעולם הרחב,
גברים ונשים עובדים באותן עבודות, למרות שבעבודות פיזיות יש רק גברים, אבל בכל כך הרבה מקצועות ותפקידים העבודה כבר לא 'גברית' אלא משרדית ומתאימה לשני המינים,
זה גרם לטשטוש ולבלבול, השוואת שני המינים באופן תקין ולא תקין, ומיעוט והקטנת עניין הילודה ובדפוסי הפריון בקרב נשים. גברים לא יכולים כמובן להחליף אותנה, אבל הן מצידן הורידו משמעותית את החלק שלהן בחברות המודרניות.
לכן אי אפשר להשוות בין אברכים בני תורה באמת ובין משפחות שהבעל עובד בעבודה נורמלית/מודרנית, מה שנקרא חרדים עובדים וכיו"ב, כי הם דומים במובנים מסויימים לחברה המודרנית כולה, כמובן בניכוי הערכים שלנו, האמונה, הביטחון, מטרת הנישואין וכו', אבל ההלוך יילך מבחינה מעמדית, מקבל וניזון גם מהחברה המודרנית. בפרט אם הם חרדים עובדים, כמו שאצל חלק מבני התורה הליטאים לפעמים מכנים ומכלילים ומוציאים מהכלל הרבה פעמים ודוחקים למודרנה ממש.
אלו שלומדים והוגים בתורה במסירות נפש ובמאמצים, והאישה עושה הכל במקומם, אזי באופן טבעי ונורמלי, ההערכה כלפיהם היא לאין שיעור ולאין ערוך ולא עליהם הדיון.
הדיון יכול להתקיים, רק על אותם רבים רבים שלומדים כי זה מה שמקובל במגזר, כי זה מה שעשו תמיד. הם ממלאים את הדוגמאות שהבאתי לעיל. שמביאים את הילדים מאוחר לגן, שהולכים ברחובה של עיר ומגבת על כתפיהם.
הם, והם לא מעטים, גורמים לבעיה גדולה ושאלה גדולה עוד יותר.
הם לא עובדים כמו בעבר, בעבודות קשות, ולפעמים לא עובדים כלל וכלל. מצד שני, נשותיהם הכשרות, בניגוד לעבר שהנשים היו פתיות, בורות, ביתיות ופטפטניות, חסרות אחריות,
נשותיהם של אלו עסוקות ואחראיות ורציניות וממלאות את כל תפקידי הבעל, וגם לקחו על עצמן הרבה מצוות שנפטרו מהן במקור, ומאידך - אינן יולדות פחות מאמותיהן וסבתותיהן, גם אם יש מכונות כביסה ואוכל מוכן, העומס עליהן והמאמץ ובעיקר האחריות על הבית - נשארו כמו בעבר וכמו בכל הדורות.
הנשים החרדיות הם הקבוצה הכי איכותית מאז ומעולם. לא היה כמותנה.
כי גברים תמיד היו יצרנים וחזקים, אם כבר חלה שחיקה בעמלם בעולם המודרני, וגברים חרדים תורניים, תמיד היו אנשי רוח שהקדישו חייהם לתורה ולהגות או לעבודת ד' במסירות נפלאה.
ובעולם המודרני, נשים שקיבלו שוויון ועלו ברמתן, הורידו את מחויבותן לענייני נשים וגידול ילדים ובית, ובעולם הלא מודרני, ככל שהחברה יותר נחשלת, אתה רואה יותר ויותר את הנשים של פעם, הטיפשות, האנלפבתיות וכו'.
הקבוצה הגדולה היחידה כנראה, שרק התעלתה והתעלתה, והעמיסה על שכמה עוד כשרונות ויכולות מבלי להסיר והשיל כמעט שום דבר מהנשיות, הן הנשים החרדיות שבשם אידיאל התורה והאמונה, ממשיכות ללדת כמעט כמקדם או יותר, ממשיכות לנהל את הבתים וגם נכנסו לעולם המודרני של לימודים, עבודה וקריירה של ממש כולל קריירות וערכים של הגשמה עצמית וכו', לא רק פרנסה לשם כיסוי החור שבגרוש.
אבל כשמתנגשים הקבוצות הללו, הנשים שמשלבות מהעולם האמוני והעולם המודרני - רק עלו בגלל זה ברמתן גם ברוחניות וגם בגשמיות,
והן נשואות לאברכים שאפשר לקרוא להם 'אברכים', שגם משלבים את העולם האמוני עם העולם המודרני - שלקחו כמעט רק את החסרונות משני העולמות, חיים כמי שהסירו מעל עצמם את עול החשבונות הרבים והעבירו עול מלכות ודרך ארץ, וגיוס וקריירה ואף פרנסת המשפחה וכו', ומאידך, העולם התורני שלהם דל מאוד ולעיתים הם ממש בתוך העולם המודרני מבחינת שאיפות, מושגים, תחומי עניין,
אז ההתנגשות היא בלתי נמנעת.