מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 10:09 am

הועבר מהאשכול על הגרא"י צוקר

איש_ספר כתב:אמר [הגרא"י צוקר], שלא רצה בכלל בלידת בן משום שלדעתו צריך ללמדו את כל התורה עד גיל י"ג ואין לו את האפשרות לזה (כמדומה שכך או קרוב לזה).

לא זכיתי להבין. ואשמח להסבר.
ולמי כן יש את האפשרות לזה?
ניתנה תורה למלאכי השרת?
על מה/מי בא א"כ הציווי לפרות ולרבות בן ובת?
בהכרח יגרום לעבור על איסור תורה?
ושמא אמורים כל ישראל להתפלל שלא יזכו לבנים?
או לא לרצות בנים?
ופוק חזי.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ב' פברואר 12, 2024 10:23 am

אתה יכול לשאול שאלות אלה על כל "חומרא" פרטית. הוא מכיר את עצמו ויודע שהוא לא יהיה מסוגל לעמוד בחובה שהאב חייב (לפי דעתו) ללמד את בנו תורה, והוא מעדיף שלא להתחייב בכך.
הרב שטיינמן לא אכל מזונות מימיו כי היו לו כל מיני חששות הלכתיים בנוגע לברכה. האם הוא היה צריך לחשוב שיש תלמודים מלאים בדיני ברכה זו, ולמי נועדו מיני מזונות?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 12, 2024 11:04 am

יש דומה לזה בגמרא על אמורא שהתבטא כעין זה לגבי מצות כיבוד אב ואם.

הרעיון הוא שהחשש מהאחריות הכבדה שבמצוה מבלבל אותו.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 12, 2024 11:06 am

בגמרא אמר זאת אמורא לאחר שנולד ללא הורים

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 12:09 pm

פתאום האיר לי בס"ד בפסוק אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת ה' בְּמִצְו‍ֹתָיו חָפֵץ מְאֹד.
אשרי איש [דהיינו שזו לא מדרגה פשוטה כלל] שהוא ירא את ה', ועכ"ז במצוותיו חפץ מאד.
הלוואי יהיו לי הורים חיים ואוכל לכבדם ולירא מהם כמצוות ה'. הלוואי יהיה לי בן ואוכל ללמדו תורה כמצוות ה'. מתי יגיע פסח ואוכל לקיים את מצוות ה' של זהירות מחמץ ואכילת מצה ומצוות ליל הסדר. וכן עזה"ד.
וכל זה למרות שהוא ירא את ה' מאד.
אשרי האיש הזה.
ואולי מכאן משמע כנ"ל שאכן אין זו מדרגה פשוטה כלל, ורוב יראי ה' אינם חפצים במצוותיו שגיעו לידם ויתחייבו בהן, מחשש לעבור על רצונו ולא לקיימן כהלכתן וכראוי להן.
[ויעויין בגמרא בעירובין נוח לאדם שלא נברא משנברא, ובמהרש"א שם, שאם לא נברא - יינצל מכל הל"ת ומפסיד את כל העשה, ואם נברא מרוויח אפשרות העשה ויכול להיכשל בל"ת, ויש יותר ל"ת מעשה, ולכן נוח לאדם שלא נברא משנברא].

ואולי ישנם שאף יפרשו את הפסוק לאידך גיסא:
אשרי איש שהוא ירא את ה', וחפץ מאד במצוותיו, דייקא, שיתקיימו מצוות ה' כרצון ה' [ולא מבקש וחפץ בחלקו האישי בזה, לזכות לקיימן, וכעין דרשת חז"ל בזה], דהיינו שיתקיימו מצוות ה' כראוי להן, וממילא מייחל שלא יבואו לידו, מרוב יראתו את ה'. הלוואי יעבור כבר הפסח ולא אהיה בחשש להיכשל בחמץ ולא לקיים סיפור יציאת מצרים כראוי, וכן עזה"ד.
שהיה מקום לומר שהוא מפסיד בזה, ובא הפסוק ואומר שאדרבה, אשריו, ולא ייגרע מעבודתו ומחלקו מאומה.
וצ"ע.


הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 12, 2024 4:06 pm

צופה_ומביט כתב:פתאום האיר לי בס"ד בפסוק אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת ה' בְּמִצְו‍ֹתָיו חָפֵץ מְאֹד.
אשרי איש [דהיינו שזו לא מדרגה פשוטה כלל] שהוא ירא את ה', ועכ"ז במצוותיו חפץ מאד.
הלוואי יהיו לי הורים חיים ואוכל לכבדם ולירא מהם כמצוות ה'. הלוואי יהיה לי בן ואוכל ללמדו תורה כמצוות ה'. מתי יגיע פסח ואוכל לקיים את מצוות ה' של זהירות מחמץ ואכילת מצה ומצוות ליל הסדר. וכן עזה"ד.
וכל זה למרות שהוא ירא את ה' מאד.
אשרי האיש הזה.
ואולי מכאן משמע כנ"ל שאכן אין זו מדרגה פשוטה כלל, ורוב יראי ה' אינם חפצים במצוותיו שגיעו לידם ויתחייבו בהן, מחשש לעבור על רצונו ולא לקיימן כהלכתן וכראוי להן.
[ויעויין בגמרא בעירובין נוח לאדם שלא נברא משנברא, ובמהרש"א שם, שאם לא נברא - יינצל מכל הל"ת ומפסיד את כל העשה, ואם נברא מרוויח אפשרות העשה ויכול להיכשל בל"ת, ויש יותר ל"ת מעשה, ולכן נוח לאדם שלא נברא משנברא].

ואולי ישנם שאף יפרשו את הפסוק לאידך גיסא:
אשרי איש שהוא ירא את ה', וחפץ מאד במצוותיו, דייקא, שיתקיימו מצוות ה' כרצון ה' [ולא מבקש וחפץ בחלקו האישי בזה, לזכות לקיימן, וכעין דרשת חז"ל בזה], דהיינו שיתקיימו מצוות ה' כראוי להן, וממילא מייחל שלא יבואו לידו, מרוב יראתו את ה'. הלוואי יעבור כבר הפסח ולא אהיה בחשש להיכשל בחמץ ולא לקיים סיפור יציאת מצרים כראוי, וכן עזה"ד.
שהיה מקום לומר שהוא מפסיד בזה, ובא הפסוק ואומר שאדרבה, אשריו, ולא ייגרע מעבודתו ומחלקו מאומה.
וצ"ע.

הוורט חזק אבל לכאורה זה שייך רק על יראת העונש, כי יראת הרוממות יראת ה' תוסיף חיים וקשה להאמין שמיראת חטא של רוממותו מישהו ירצה לבטל מצווה.
בפשטות בכל מקום יראה הכוונה יראת הרוממות ועל כן קשה לומר את זה.
בכל אופן הקושיא קשה גם על דברי ר' יוחנן על כיבוד אב ואם 'אשרי מי שלא חמאן'. וע"ע http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10373
לפי אותה דעה אסור להיות בארץ ישראל ואסור ללבוש בגד עם ד' כנפות ואסור לאכול מצה כדי לא להכשל בחמץ ועוד ועוד
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ב' פברואר 12, 2024 4:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 4:23 pm

הרואה כתב:הוורט חזק אבל לכאורה זה שייך רק על יראת העונש, כי יראת הרוממות יראת ה' תוסיף חיים וקשה להאמין שמיראת חטא של רוממותו מישהו ירצה לבטל מצווה.
בפשטות בכל מקום יראה הכוונה יראת הרוממות ועל כן קשה לומר את זה.

עיין מלבי"ם שם.
אבל לא הבנתי החילוק של מעלתו בזה בין יראת עונש ליראת רוממות וכ"ש יראת חטא. אדרבה, ככל שיראתו נעלית יותר - יותר הוא חרד חרדת אמת פנימית שלא להחטיא [להחסיר] מאומה בקיום המצוה כרצון השם. ועדיף לו חיים שלמים בלי לעבור אף פעם על רצון ה' - מחיים שיש בהם קיום רצונו לא כראוי.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 12, 2024 5:42 pm

יראת הרוממות תגרום לו גם להיות ירא שמא אינו שלם מספיק כי חסרים לו מצוות, בניגוד ליראת העונש שירא יותר מהעונש על להכשל באי קיום המצוה מאשר מאיבוד השכר שיכל להשיג בקיום המצוה.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 5:44 pm

זו כבר השערה וסברה, ואינה מוכרחת כלל, וכמדומה תלויה גם בהרגש אישי בעניינים אלו המוזכרים.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 12, 2024 5:50 pm

גם המלבי"ם שהבאת על הפסוק הנ"ל כתב כך (וברוך שכיוונתי).

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 5:58 pm

המלבי"ם לא אומר את החילוק הנ"ל שכתב מעלתו, שהירא מעונש מעדיף שלא יבואו לידיו מצוות פן ייכשל בהן, לעומת הירא יראת הרוממות שרוצה להשלים עצמו במצוות [ומוכן לקחת את הסיכון]. - [אגב, מזכיר קצת את המהרש"א בסוף מכות שציינתי לעיל, ושולח אליו בעירובין יג, ב].
הוא אומר שהעובד מיראת העונש [שיראת העונש היא המניע שלו לעבודה] אינו חפץ כלל במצוות, ובהפקירא ניחא ליה והלוואי יכול היה לחיות בלי עול מצוות כלל, ורק מה יעשה ואם לא יקיים ייענש, ומקיים את המצוות בעל כרחו. [וגם השכר שיקבל על המצוות שעושה, א"כ הוא עובד עבור השכר, ולא עבור המצוה. והוא חפץ בשכר מצוותיו ולא במצוותיו. כ"כ שם המלבי"ם בהמשך הפסוק ודוק].
משא"כ העובד מיראת הרוממות - חפץ במצוות. [כי הוא אוהב את בוראו ודבק בו, ורוצה לעשות ולהפיק רצונו בכל מה שיכול, בלי קשר אם יקבל שכר על זה או ייענש בלי זה. והיה רוצה שיצוה עליו הקב"ה עוד ועוד מצוות שיהיה בכל רגע מפיק רצון בוראו באיזה דבר. והוא "חפץ במצוותיו"]. וכל שכן כשיודע טעמן וסודן ומעלתן, שיודע את עניינן העצמי, שגם זה "חפץ במצוותיו", עיי"ש.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 12, 2024 6:05 pm

הנקודה פה שמי שירא ביראת הרוממות רוצה לעשות את רצונו, ורצונו כולל גם עשיית מצוות ולא רק הימנעות מעבירות.

צופה_ומביט
הודעות: 5795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 6:11 pm

על זה בדיוק אמרתי שההשלכות של הדבר [יסוד החילוק בין היראות] כלפי החשש לא לקיים כראוי [את רצון השם], והשיקול ומשקל של זה כלפי לא לבוא לידי חיוב כלל - הן כבר השערה וסברה ולא מוכרחות כלל, וכמדומה תלויות גם בהרגשה אישית בעניינים הנזכרים, ואוסיף שאולי תלוי גם במעלת האדם המסוים [שבו מדובר] בכל יראה גופא.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 12, 2024 11:11 pm

יש להעיר שנח לא רצה כשיצא מהתיבה לעסוק בפו"ר, מחשש שמא יחטאו "ויבואו מי המבול וישטפום".

ובלקוטי שיחות ביאר, שהיה בזה גם חשש רוחני - נח חשש שמא לא יצליח לחנך את הדורות הבאים כראוי.

וראה שם מה שהאריך בזה ובענין קיום מצות פו"ר בזמננו (לקוטי שיחות חלק כה עמ' 34 ואילך).

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: לייחל שלא יבוא לידו מצוה כיון שקשה לקיימה

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 12, 2024 11:30 pm

שיחות הר"ן, סימן רלה
כבר מבאר ב"לקוטי תנינא" סימן מ"ד שרבנו, זכרונו לברכה, הזהיר מאד לבלי להחמיר חומרות יתרות בשום דבר, כי 'אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו' (עבודה זרה ג.) ולא נתנה התורה למלאכי השרת (ברכות כה:) וכו'. ואמר אז: שאיתא שראוי לכל אדם שיבחר לעצמו מצוה אחת, שבאותה המצוה ידקדק הרבה ויקים אותה המצוה עם כל החומרות והדקדוקים (תכב), וכעין שמצינו בגמרא (שבת קיח:): 'אביך במאי זהיר טפי' וכו'. ואף על פי כן גם באותה המצוה אל יכנס בחומרות של שגעון ושטות ומרה שחורות, רק ידקדק בה בלי שגעון בכל החומרות. אבל בשאר כל המצוות אין צריכין להחמיר כלל. והלואי שנזכה לקים את כל מצוות התורה כפשוטן ממש בלי שום חומרות:‏

וגם בענין החומרות יתרות בפסח לא היה מסכים כלל על המרבים לדקדק יותר מדאי ונכנסים במרה שחורות גדולות. והאריך בשיחה זו אז כי איש אחד מאנשינו שאל לו זכרונו לברכה שאלה אחת בענין איזה חומרה בפסח איך להתנהג. ואז התלוצץ ממנו מאד. והרבה לדבר מענין זה שאין צריכין לחפש אחר חומרות יתרות ושגעון ובלבולים. ואמר שהוא בעצמו גם כן כבר היה שקוע בענין זה מאד שהיו עולים על דעתו חומרות יתרות מאד מאד. ופעם אחד היה חושב מחשבות בענין המים על פסח שחשש שמא יש איזה משהו במים ששואבין. ואם יכין לו מים על כל ימי הפסח כמו שנוהגין קצת, גם זה לא הוטב בעיניו, כי קשה לשמר היטב המים מערב פסח על כל ימי הפסח. ולא הוטב בעיניו שום מים רק מי מעין הנובעים ויוצאים והולכים ובאים מים חדשים בכל עת. אבל במקום שהוא זכרונו לברכה היה יושב לא היה שום מעין כזה, והיה בדעתו לנסע על פסח למקום שיש שם מי מעין כזה. כל כך נכנס בחומרות ומרה שחורות ודקדוקים יתרים. אבל עכשו הוא מתלוצץ מזה כי אין צריכין לחפש אחר חומרות יתרות, אפלו בפסח:‏

והאריך בשיחה זו הרבה אז כי עקר העבודה באמת הוא תמימות ופשיטות להרבות בתורה ותפלה ומעשים טובים בלי לחפש לחדש דוקא חומרות יתרות. רק לילך בדרך אבותינו הקדמונים. ולא נתנה התורה למלאכי השרת. ואמר אז שבשביל זה עזבו העולם חכמות הדקדוק ואינם עוסקים בו כלל. כי דקדוק אין צריכין כלל, כי אין צריכין לדקדק על עצמו יותר מדאי לבקש חומרות יתרות. והאריך בזה עוד. ואמר אז שאין שום דבר שיהיה חיוב בדוקא ואם לאו וכו'. רק אם יוכל יוכל ואם לאו אנס רחמנא פטרה וכבר מבאר זאת במקום אחר


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 521 אורחים