יעקל כתב:2.והוריתיך את אשר תדבר ות"א ואלפינך וכו' עניין הוראה ולימוד
א . מה לימוד יש פה, למה לא נאמר ואגיד לך את אשר תדבר
ב. וגבי בלעם נאמר אשר ידבר אלדים, או אשר ישים אלקים בלי לשון הוראה, האם זה אומר משהו ?
גם דיוק זה נאה הוא.
ונראה לענ”ד ללמוד ממנו שבלעם שם ה’ דבר בפיו, ודיבור זה כצורתו היה לו לומר, כלשון חז”ל והובא ברש”י ששמו לו פיקס בפיו.
ואילו משה רבינו ע”ה היה אומר לפני פרעה לפי שכל ה’ שהיה בחכמתו ותבונתו, כגון כשאמר לפרעה ’כן דיברת לא אוסיף עוד ראות פניך’ היה זה מדעת עצמו ברוח קדשו שלימדו ה’ להשיב בזמן זה, ולא מילים מסוימות שה’ הכניס בפיו מראש.