יבנה כתב:עי׳ הלכות קוויטל למרדכי ציון עמ׳ רמ״ו-רמ״ח שדן בזה.
מחשבה אחת כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=820120#p820120
כדכד כתב:הפוך בדיוק!
עד כמה שהבנתי מקריאת תולדות אדמו"רים היו מכינים ליד הציון מקום לקוויטלאך
ישראליק כתב:
אראל כתב:כדכד כתב:הפוך בדיוק!
עד כמה שהבנתי מקריאת תולדות אדמו"רים היו מכינים ליד הציון מקום לקוויטלאך
לכה"פ מראה מקום אחד, בבקשה
אראל כתב:ישראליק כתב:
ייש"כ
בדיוק מסופר 'יקריא את אשר כתב בקוויטל'... כלומר להקרות על יד הקבר, ולא להניח שם קוויטל ....
אגב, המספר הרה"ח ר' מרדכי גרובער ז"ל, היה דוד שלי!!
תלמיד מובהק לרבו הגה"צ מקאליב זצ"ל,
ואגב עוד, דודי הנ"ל, סירב בתוקף מללבוש 'שטריימל' לראשו עד סוף ימיו!
ישראליק כתב:תשובות מנחת יצחק חלק ח, סימן נג
דרומי כתב:לא מבין מה אתה רוצה. האם אתה חושב שמישהו לפתע המציא את זה? הרי ברור שכך נהגו אצל חסידים מאז ומקדם
דרומי כתב:ומצאתי ברשימותיי מה שהתייחס הרבי מליובאוויטש זיע"א לענין זה:
אחד מה'גבירים' שתרם למוסדות חב"ד בצפת, פעם דיבר עם רבינו באופן פרטי ושאלו: "למה לא התחתנתי? לקחו אותי לעמוקה, קברו של התנא רבי יונתן בן עוזיאל, המסוגל לענין הזיווג בתוך שנה, וכבר עברו תשעה חדשים מאז"!
רבינו שאלו האם השאיר שם פתקא עם בקשתו, והשיב ה'גביר' שאותו חסיד שלקח אותו לא אמר לו זאת.
בתגובה לכך אמר רבינו: "בבקשה תמסור לאותו חסיד, שבכל פעם שהולכים לקבר, רצוי ונכון להשאיר שם פתק. ואפילו באם אתה לא יכול לחזור לשם בגופך, תשלח לשם מישהו אחר שיניח פתק, כי זהו דבר גשמי שממשיך ענין רוחני".
וראה 'דברי תורה' להרה"צ ממונקאטש מהדורא קמא אות כז, עיי"ש.
דרומי כתב:אגב, להפתקים שמניחים בכותל המערבי מצאת מקור?
כדכד כתב:אראל כתב:כדכד כתב:הפוך בדיוק!
עד כמה שהבנתי מקריאת תולדות אדמו"רים היו מכינים ליד הציון מקום לקוויטלאך
לכה"פ מראה מקום אחד, בבקשה
לא מצאתי כעת
ספר שיחות מוהר"ן - אות קנו
כשהיה באומאן שמע בביתו קול של הצועקים על הבית עלמין (שכג) על קברי אבותם שדרכם לצעק ולהתפלל שם בקול מר כנהוג. ופעם אחת שמע אשה אחת שהיתה צועקת שם על קבר אביה: אבי, אבי, בקול מר מאד ובתו תחיה היתה עומדת אצלו אז. ענה ואמר לה: האשה הזאת צועקת בכונה היטב אבי אבי, אבל אביה אינו בכאן כלל. ואמר אז שטוב כשבאים על קברי אבות לומר להמתים השוכנים סביב סביב לקבר אביהם ואמם וכיוצא שבאים אליו, לבקש מהם שיודיעו לו שבא בנם או בתם אליו. כי בודאי לא כל המתים נסתלקים ממקום קבורתם למקום שנטרדים כי הרבה שרויים על קברם. על כן טוב להודיעם כדי שהם יודיעו לאביהם וכו' (שכד):
ואמר אז: אבל אצל הצדיק אין צריכים לחשש על זה שמא אינו שם. כי מיתת הצדיק הוא רק כמו מי שיוצא מחדר לחדר אחר. והמשיל אז לבתו על עצמו: כמו שאני עתה בחדר זה ואחר כך אני יוצא מחדר זה ונכנס לחדר השני וסוגר הדלת אחרי. אם אתה תבוא אצל הדלת ותצעק אבי אבי וכו' לא אשמע דבריך?! כדברים האלה נשמע מפיו הקדוש כמה פעמים שרמז לכל אחד ואחד כמה גדולה המעלה של מי שיזכה לבוא על קברו הקדוש והנורא. כי בודאי ישמע דבריו ויעזר ויושיע לו בכל מה דאפשר:
קרית מלך כתב:כמדומני שבקונטרס ההשתטחות לאדמו"ר האמצעי מפורש הענין של הנחת קוויטל על ציוני הצדיקים. הרב 'דרומי' והרב 'לבי במערב' בודאי יכולים לסייע בענין לוודא האם נכון הדבר.
אראל כתב:חושבני לענ"ד, שבאמת אף אם נניח שיש מקום ליתן פתקא לצדיק הנקרא חיים גם אחר פטירתו לחייה"ע, עדיין מאן יימר שיש להניח דייקא על קברו?, הלא נשמת הצדיק אחר פטירתו הוא רוחני שאינו תופס מקום, וא"כ אף בכל מקום שהמתפלל נמצא שם, יוכל לכתוב פתקא להצדיק
כדכד כתב:ולאו כהן הוא מר?
כנ"ל,במסתרים כתב:וא"כ תשאל כבר על כל ההליכה למקום קבורתו
קרית מלך כתב:שבקונטרס ההשתטחות לאדמו"ר האמצעי מפורש הענין
לבי במערב כתב:[ד]השראת רוח הצדיק במקום מנוחתו[,] כמפורש כבר בזה"ק
לבי במערב כתב:כנ"ל,
במסתרים כתב:וא"כ תשאל כבר
במסתרים כתב: דברתי לשיטתולבי במערב כתב:כנ"ל,במסתרים כתב:וא"כ תשאל כבר
צופה_ומביט כתב:מפורש בגמרא ופוסקים שלא כך אלא שגם מבקשים מהצדיק הנפטר שימליץ טוב ויתפלל, וכ"ז במקום מנוחתו, וכפי שכתבתי למעלתו באישי כבר אתמול. והדברים ארוכים וידועים.
אכן באו"ח במקומות הידועים החמירו הפוסקים, אבל במקור העניין ביו"ד בהלכות דורש אל המתים נמצא להדיא לקולא, וכן בדרכי משה עצמו באו"ח שהוא מקור ההלכה וציין לגמרא בסוטה, וכן מובא שם בנו"כ נוסחאות התפילות הקדומות על הקברים שיש בהן לשונות של פניה אל המתים. ובזוה"ק שאלו ותירצו עניין זה, שהוא כמו שהלכו אליו בחייו שיבקש רחמים ובמותו קרוי חי, וכאמור הדברים ארוכים וידועים, וכך מנהג ישראל.
לגבי קוייטל זה כבר עוד עניין.
וגם בזה, כמדומה שהמאמין שנשמת הצדיק שורה על קברו לשמוע שם הבקשות לתפילה יותר משאר מקומות יכול גם להבין שהצדיק רואה את הקוויטל שם. ובפרט שעניין הקוויטל אינו הזכרת שם בעלמא בכתב, אלא הרבה יותר מזה, וגם הוא עניין של נשמות ואותיות ושם, וכפי שמוכח מהמעשה שכתבתי למעלתו באישי אתמול, שצדיקים הבחינו על קוויטל אם כבר נקרא על ידי צדיק אחר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים