HaimL כתב:במחילה, עדיין לא הבנתי את השאלה. הבעלים היו חייבים לרב יוסף בר חמא כסף, ולא החזירו לו, ומצא מקום לגבות מהם בעבודתם של עבדיהם, ומה פירוש לאיזה צורך עשה.
ואם השאלה היא כיצד עשה כן לכתחילה, י"ל דבב"ח אסרה התורה לגזול חפץ של חבירו בשביל חוב שיש לו עליו, דכתיב בחוץ תעמוד וגו', אבל כל שאינו נידון עליו כגזלן, כגון התוקף עבדו של חבירו, דניח"ל דלא נסתרי עבדיה, או גזל עבדים ממש והזקינו, דמשלם את פחתם, אבל לא את פעולתם, בזה אף שרי לכתחילה לגבות את חובו.
שמואל דוד כתב:מבואר להדיא בגמרא שלא עשה כן בשביל חובו
כולל יונגערמאן כתב:מי זה האהלי שם?
כולל יונגערמאן כתב: מה שכן יש לתמוה בגמ' זו, מה לגבי הבין אדם לחבירו של העבד, ובשלמא לאדונו העבד משועבד אבל בסתמא למה ירדה בו מישהו אחר בפרך? וגם אם ניחא לבעלים, למה לא ליהוי כתופס לבע"ח במקום שחב לאחריני. (וזה צ"ע בכלל בכל הדין הזה של עבד כנעני, דלכאורה אם נתגייר כהלכה - אמנם לשם שיעבוד - למה מותר לרדות בו בפרך וכו' דמשמע להדיא דבעבד כנעני מותר ואולי מצוה, הרי סוף סוף דינו כישראל להרבה דברים).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים