מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין זֵכֶר - לזֵכֶר יצ"מ..

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אין זֵכֶר - לזֵכֶר יצ"מ..

הודעהעל ידי יהודהא » א' פברואר 04, 2024 4:39 pm

א.
בכל התפילות של שבת: מעריב שחרית מוסף ומנחה אין זֵכֶר ליציאת מצרים.
וזאת למרות הפסוק המפורש בדיברות בואתחנן "שָׁמ֛וֹר אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת לְקַדְּשׁ֑וֹ כַּֽאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ ה' אֱלֹהֶֽיךָ׃ יב שֵׁ֤שֶׁת יָמִים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד וְעָשִׂ֖יתָ כָּל־מְלַאכְתֶּֽךָ׃ יג וְיוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י שַׁבָּ֖ת לַֽה' אֱלֹקיךָ ...יד וְזָֽכַרְתָּ֗ כִּ֣י עֶ֤בֶד הָיִ֨יתָ֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם וַיֹּצִ֨אֲךָ֜ ה' אֱלֹקיךָ֙ מִשָּׁ֔ם בְּיָ֥ד חֲזָקָ֖ה וּבִזְרֹ֣עַ נְטוּיָ֑ה עַל־כֵּ֗ן צִוְּךָ֙ ה' אֱלֹקיךָ לַֽעֲשׂ֖וֹת אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּֽת׃

אין זו רק שאלת ניסוח של מה לומר , אלא יש לדבר משמעות הלכתית לגבי מי שלא עשה קידוש על היין -האם יצא בהזכרת " זכר למעשי בראשית" בתפילה ? מבלי להזכיר גם את יצ"מ בקידוש על היין. והדבר נידון באריכות במפרשים ובפוסקים ועי"ש.

ב.
אבל להלן מספר גישות שונות בנושא וחלקם מחודש.

1. אומרים.
אמנם כן יש להזכיר בתפילות גם וגם , ויש לומר "זכר למעשי בראשית וליציאת מצרים" כך במחכים, בכל בו, ובמחזור ויטרי. ולכן בדיעבד יצא ידי קידוש בתפילה.

2. בכוונה.
אין מזכירים את יצ"מ בתפילה - במכוון ! למרות שיש חיוב מהתורה להזכירו בשבת . וכל כך למה ?
ביטלו - או כלל לא תיקנו ?
... דחכמים תיקנו שקידוש של תורה יהיה במקום סעודה ועל הכוס, ולכך מתכוונים שלא לצאת ידי חובה בתפילה, כדי שקידוש של תורה יהיה במקום סעודה ועל הכוס, ובשם הגאון רבי פנחס עפשטיין זצ"ל שמטעם זה אפשר שביטלו הזכרת יציאת מצרים בתפילה, כדי שלא יצאו ידי קידוש בתפילה, ומתוך כך יהא הקידוש שמקדש אחר כך על הכוס ובמקום סעודה קידוש מן התורה".

3. אין קשר.
לא, אין קשר ואין מזכירין בתפילות את יצ"מ, אבל למה ?
כי הזכרת יצ"מ אינה קשורה דווקא לשבת, אלא לכל המצוות - שעל מנת כן הוציאנו ה' ממצרים שנהיה לו לעבדים ונשמור את מצוותיו והשבת ביניהם. [רשי בדברים] אבל השבת מטרתה היחידה להזכיר את "מעשי בראשית ". ואם כך לכאורה יצא ידי חובתו בתפילה.

4. זו אף זו.
לרוב המפרשים הרמבם האב"ע והחינוך השבת באה להזכירנו את שניהם, והשביתה ממלאכה כוללת גם לזכור "כי עבד היית ".

5. הוכחה ולא מטרה.
לרמבן הקשר עקיף. מטרת השבת היא להזכירנו את "מעשי בראשית" וכדי שלא יסתפק בכך עליו להזכיר את ניסי יצ"מ שמהם יש ללמוד שה' הוא בורא העולם מרצונו , וברצונו ישנה את חוקי הטבע בדומה לניסים ביצ"מ.
פירוש - שניסי מצרים מוכיחים שאכן יש בורא והיתה בריאה והבורא משגיח ומתערב בבריאה וכו . והשבת לזכר הבריאה.

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אין זֵכֶר - לזֵכֶר יצ"מ..

הודעהעל ידי יהודהא » ב' פברואר 05, 2024 4:28 pm

נשאלתי ע"י ב,ה
לפי זה למה בתפילות יו"ט שחל בשבת אין אומרים זכר למעשה בראשית ?

הטיב לשאול , והקדימו האבודרהם שאין אומרים זכר למעשי בראשית בחגים, כי במועדים לא נצטוו אלא זכר ליציאת מצרים ולא זכר למעשה בראשית..
וגם ביו"ט שחל בשבת אומרים ,זכר ליציאת מצרים לפי שגם בשבת נאמר "וזכרת כי עבד היית וכו ". [שם קמ"ח, וב רי"ב] ע"כ.
פירוש שבהזכרת יצ"מ יוצא חובת הזכרת שבת ויו"ט כאחד.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים