דרומי כתב:מדבריך משמע שחמיו של אחיך (ומן הסתם גם חמותו) הם חסידי גור, והם כנראה כן בקשר עם בתם וחתנם הפורשים. הבנתי נכון?
סתם כדרך אגב, אני מניח שבשביל הרבה שלא מכירים את חסידי גור מקרוב, הרי עצם הדבר שבגור מייחסים חשיבות לנשים ובמיוחד לנערות צעירות הוא חידוש גדול.
דרומי כתב:מדבריך משמע שחמיו של אחיך (אגב, לא הזכרת את קיומה של אשתו של החם - החמות - וצ"ע) הם חסידי גור, והם כנראה כן בקשר עם בתם וחתנם הפורשים. הבנתי נכון?
ארי שבחבורה כתב:משום מה הייתה לי איזו תקווה קטנה בלב שמלחמת שמחת תורה תבטל או לכל הפחות תצמצם מאוד את מעשי הרשע והאכזריות הללו, אבל כמובן שהייתי צריך לדעת שמדובר בתקוות שוא.
ארזי ביתר כתב:ארי שבחבורה כתב:משום מה הייתה לי איזו תקווה קטנה בלב שמלחמת שמחת תורה תבטל או לכל הפחות תצמצם מאוד את מעשי הרשע והאכזריות הללו, אבל כמובן שהייתי צריך לדעת שמדובר בתקוות שוא.
לי לא היו תקוות שווא כאלו. אבל האמת שגם אני הופתעתי... בקווי ההמרדה הושמעו הגיגים מטורפים, כמו "צושטעל" שהמלחמה פרצה בשמחת תורה, ארבע שנים בדיוק אחרי יום הפרישה הרשמי של הקהילה, ודיבור על החטופים בידי חמאס שאנו מבינים בדיוק את תחושת בני משפחתם, כי הלוא גם בינותינו מסתובבים כאלו שחלק מבני משפחתם "נחטפו" לקהילה. ועוד כהנה...
ה' ישמרנו.
ארי שבחבורה כתב:הייתה לי איזו תקווה קטנה בלב שמלחמת שמחת תורה תבטל או לכל הפחות תצמצם מאוד את מעשי הרשע והאכזריות הללו, אבל כמובן שהייתי צריך לדעת שמדובר בתקוות שוא.
וברוך השם שיש עוד כמה מזרוחניקע'ס משוגעים שמתנדבים לצאת ולהיהרג כדי שחסידינו המסולאים בפז יוכלו להמשיך את המערכה כנגד אויבי ישראל האמיתיים בעוז ובתעצומות.
ארזי ביתר כתב:ודיבור על החטופים בידי חמאס שאנו מבינים בדיוק את תחושת בני משפחתם, כי הלוא גם בינותינו מסתובבים כאלו שחלק מבני משפחתם "נחטפו" לקהילה. ועוד כהנה...
אני רגשן, מלא חמימות, אבל אני הופך את עורי כעת.
איתא בגמ' אמר לו משה ליהושע: אתה והזקנים שבדור עמהם. אמר לו הקדוש ברוך הוא: טול מקל, והך על קדקדם, דבר אחד לדור ואין שני דברין לדור“. כך אני אעשה.
כל מי שיהיה קצת נחיתי או שינע איד או שייתיחס למה שאומרים ברחוב
אני אוריד אותו, אני אומר לכם כל שבת אצלי יהיה נייעס...
אני לא ארשה שיהיה פה הפקרות...
משה לבין כבר לפני 3 שנים הייתי צריך להעיף אותו, כעת אני סובל מזה. הרבנית אמרה לי לפני 3 שנים להעיף אותו. מגיע אלי ומדבר כמו עיתונאי.. הוא מבין...
אתם חושבים שאני עשוי מברזל לא אני סך הכל מבשר ודם
ומספיק סבלתי בחיי
כל שנותי מסרתי את עצמי לגמרי למען אבי הק' ולמען ויזניץ
אתם יודעים שגם אני מאוד אוהב אותכם וגם אתם מאוד אוהבים אותי כמים פנים לפנים
ולכן אני מוסר את כל כולי בשבילכם ימי ולילותי, אני לא הולך לישון לפני 4 או 5 לפנות בוקר
אני יושן רק כשעתיים שלוש כל לילה - ואני עושה זאת בשמחה ושתדעו איני מצפה לתשלום גמול -
אך גם איני רוצה לקבל בעיטות... היה לי מזה כבר מספיק ואני אעשה מכך סוף
ואני אצטרך להכות בכם וכל מכה שלי תרומם אותכם
כן מסתבר כתב:דרומי כתב:אגב, דוקא בדורות האחרונים ובלי קשר לחסידות התפשט התואר 'מגיד' שלפי הבנתי היה שונה מה'רב', ואולי הוא כעין ההבדל בין 'משגיח' ל'ראש ישיבה' בשפה הליטאית היום.
חשבני שכדאי לציין כאן, שאכן, התואר המקורי של חלק גדול מהאדמורי”ם היה ’מגיד’.
בתואר זה הוכתרו כמה מהמנהיגים הראשיים בדורות הראשונים של עולם החסידות, אלו שלא היו רבני עיירות:
המגיד מראווני/מעזריטש.
המגיד מזלאטשוב.
המגיד מטשרנוביל ובנו המגיד מטריסק.
המגיד מסטעפין.
המגיד מראטנא.
וכעי”ז ’המוכיח’ מפולנאה.
בריה נמוכה כתב:אוסיף על תיאורו לעיל של ישעיהו לוריא מה שהתרחש בערש"ק בב"ב
בליל שב"ק שוב הלכו עשרות מהפורעים לסיים את מלאכת הקודש
ושברו למשה לאבין את העצמות והותירו אותו מדמם
משם פונה לבית החולים.
היה מזעזע לראות את הטירוף ואת האקסטזה ממש כמו הערביים הצועקים אללה אכבר, תוצאה של שטיפת המוח שעברו.
בריה נמוכה כתב:אוסיף על תיאורו לעיל של ישעיהו לוריא מה שהתרחש בערש"ק בב"ב
בליל שב"ק שוב הלכו עשרות מהפורעים לסיים את מלאכת הקודש
ושברו למשה לאבין את העצמות והותירו אותו מדמם
משם פונה לבית החולים.
היה מזעזע לראות את הטירוף ואת האקסטזה ממש כמו הערביים הצועקים אללה אכבר, תוצאה של שטיפת המוח שעברו.
ארי שבחבורה כתב:חבל שאי אפשר לשלוח את הפורעים הללו לחאן יונס. כישורי שבירת העצמות נדרשים שם מאוד בימים אלו.
א איד כתב:כן מסתבר כתב:דרומי כתב:אגב, דוקא בדורות האחרונים ובלי קשר לחסידות התפשט התואר 'מגיד' שלפי הבנתי היה שונה מה'רב', ואולי הוא כעין ההבדל בין 'משגיח' ל'ראש ישיבה' בשפה הליטאית היום.
חשבני שכדאי לציין כאן, שאכן, התואר המקורי של חלק גדול מהאדמורי”ם היה ’מגיד’.
בתואר זה הוכתרו כמה מהמנהיגים הראשיים בדורות הראשונים של עולם החסידות, אלו שלא היו רבני עיירות:
המגיד מראווני/מעזריטש.
המגיד מזלאטשוב.
המגיד מטשרנוביל ובנו המגיד מטריסק.
המגיד מסטעפין.
המגיד מראטנא.
וכעי”ז ’המוכיח’ מפולנאה.
זה לא היה "תואר" לאדמו"ר.
פשוט היה תפקיד כזה מטעם הק"ק באירופה, לצד הרב אב"ד היה מגיד מישרים (מ"מ דק"ק).
ואכן, רבים מצדיקים החסידות שימשו בתפקיד זה, שככל הנראה התחזק אז.
בריה נמוכה כתב:1. ...מה שהתרחש בערש"ק בב"ב...
בליל שב"ק שוב הלכו עשרות מהפורעים לסיים את מלאכת הקודש
...
2. אני יושן רק כשעתיים שלוש כל לילה (מתוך משא ה’קודש’)
.כן מסתבר כתב:בריה נמוכה כתב:1. ועל דא אמרו הקדמונים ’לא תבערו אש המחלוקת ביום השבת’ שבו הזמן גרמא ל”ע..
סגי נהור כתב:זה מפני שלא היה תפקיד כזה "אדמו"ר". ממילא נקראו על שם התפקיד הממשי שנשאו בו: רב או מגיד.
בריה נמוכה כתב:...
2. אני יושן רק כשעתיים שלוש כל לילה (מתוך משא ה’קודש’)
הרואה כתב:יש פלג מסוים מתוך פלג מסוים אחר שלאחרונה קידש מלחמה בארגון קדושת ציון.
בשבוע שעבר מישהו לחש על אוזנם כי מתקיים אירוע של קדושת ציון במודיעין עילית, הם הגיעו להפגין, ואז גילו שמדובר בארגון אחר לגמרי בשם קדושת ציון השייך לא. ברלנד שר"י, התקפלו והלכו.
איך הגיעו למצב שבו אנשים הולכים להפגין מה שלדעתם סטיה דקה בהשקפה ואז מגלים שבסך הכל מדובר בע"ז ג"ע וש"ד ואם כן כבר אין טעם להפגין... לענ"ד זה מוכיח שהמלחמות נגד 'חשש ציונות' בדרך כלל לא מגיעות מחרדה תורנית אמיתית אלא מיצר המפלגתיות ובדיוק כמו בגור בוויז'ניץ ובפוניבז'.
.
אראל כתב:
ימחול נא האדמו"ר לעיין בדברי הטורי זהב אבן העזר סי' כ"ה סוף ס"ק א'....
ישעיה ט יד כתב:זקן ונשוא פנים הוא הראש ונביא מורה שקר הוא הזנב
צופה_ומביט כתב:סגי נהור כתב:זה מפני שלא היה תפקיד כזה "אדמו"ר". ממילא נקראו על שם התפקיד הממשי שנשאו בו: רב או מגיד.
גם היום אין תפקיד כזה "אדמו"ר", ומעודי לא הבנתי את הוספת ה' הידיעה למילה "אדמו"ר".
תורת המן כתב:כאן בארה"ב כמעט ולא אומרים אדמו"ר, רק רֶבָּה, וי"א 'חסידשע רבה'. ואני חשבתי לתומי שהמילה אדמור כשם האיש הוא המצאת לשון עברית. האם לא כך?
אראל כתב:בריה נמוכה כתב:...
2. אני יושן רק כשעתיים שלוש כל לילה (מתוך משא ה’קודש’)
ימחול נא האדמו"ר לעיין בדברי הטורי זהב אבן העזר סי' כ"ה סוף ס"ק א'....
ודכוותיה מצינו שכתב הרמב"ם על פסוק בכל דרכיך דעהו דהיינו מי שאוכל ושותה ומעדן נפשו כדי שיהיה בריא וחזק לעבודת השי"ת יש לו שכר כמו שמתענה ודברים אלו אסמכתא אקרא שוא לכם משכימי קום וכו' דהיינו שיש ת"ח מנדרין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה ובאמת יכול ללמוד בשעה א' מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה ע"כ אמר שוא לכם והיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם זה בחנם כי כן יתן ה' לידידו שינה והיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקב"ה חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשנה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחר המחשבה
ישעיהו לוריא כתב:בקובץ קופת בשמים, שיצא לאור מתשובותיו של הפני מנחם זיע’’א... המליץ לא לכתוב... את הנוסח אדמו"ר שהוא ביטוי מודרני.
בן ראובן כתב:צופה_ומביט כתב:סגי נהור כתב:זה מפני שלא היה תפקיד כזה "אדמו"ר". ממילא נקראו על שם התפקיד הממשי שנשאו בו: רב או מגיד.
גם היום אין תפקיד כזה "אדמו"ר", ומעודי לא הבנתי את הוספת ה' הידיעה למילה "אדמו"ר".
דבריך הם טהרנות סמנטית בעלמא.
החל מאמצע הדור השלישי לחסידות בערך יש ויש תפקיד כזה. "כלי קודש" שאינו רב, מגיד או בעל-שם, אלא כל עיקר תפקידו הוא לנהל עדה בדרך החסידות. אם השם "אדמו"ר" אינו מוצא חן בעיניך, קרא לו בשם אחר.
זילות התואר "אדמו"ר" בימינו היא ענין אחר, כמובן.
צופה_ומביט כתב: יש קהילות חסידיות שעד היום משמרות את התואר "רב" לעומד בראשן.
בברכה המשולשת כתב:זה לא רק באותן קהילות שהעומד בראשן אכן היה במקור (דהיינו בארץ מוצאם באירופה) גם הרב?
אראל כתב:ישעיהו לוריא כתב:האמינו לי שיש לי חשק עצום לפתוח אשכול על חסידי גרויסוורדיין ווילחאויץ המסולאים מפז, רבי מרדכי חנה ורבי זושא לוריא, רבי חיים ליב כהנא ורבי עבר רוזנברג הגדול, ובתוך הדברים לתאר איך שמרו על השיטה הקדושה מול מתנגדיה.
לאשכול נקרא כמובן ’אז הוחל לקרוא בשם אלוקים, 2.0’
נו נו....
הלא אנכי צאצא לחסידי גרוסוורדיין ווילחוביץ [ר' מרדכי חנה היה דודי], ארשה לרשום מה ששמעתי פעם מחסיד וויזניצאי מתוק, שמו ר' בנימין ממונסי ... אמר לי כך, איזהו חסיד וויזשניץ אמיתי.?..., ג' כתות יש, החסידים החלשים והנרפים כששומעים מישהו מדבר סרה על רבם, מיד מתקצפים ומוחים... החסידים הבינונים, נו, שומעים עלבון רבם ושותקים...., החסידים השרופים, לא סגי שאינם שותקים בלבד, אלא אף מצטרפים עם המדבר ......
הרואה כתב:יש קהילות הונגריות שנהיו חסידויות רק בדור האחרון ועד לאחרונה קראו להם הרב פשוט כי הוא לא היה אף פעם רב'ה במובן החסידי, למשל ערלוי ודושינסקיא
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים