בעלזער כתב:מי שלא סומך כלל על המכירה הרי עליו לזרוק מן הבית את כל הכלים שיש בהם חשש חמץ ובכל אופן עליו להחביא אותם באופן כזה שלא יהיה כל היכי תימצי לגשת לזה. .
בברכה המשולשת כתב:בעלזער כתב:מי שלא סומך כלל על המכירה הרי עליו לזרוק מן הבית את כל הכלים שיש בהם חשש חמץ ובכל אופן עליו להחביא אותם באופן כזה שלא יהיה כל היכי תימצי לגשת לזה. .
מה הקשר בין זה למכירה? הרי אנחנו לא פוסקים שקדירות בפסח ישברו?
איש_ספר כתב:
שמעתי דבר נפלא בשיעורו של הגאון ר' לייב מינצברג לבאר למה באמת לא נזכר בחז"ל שיש בל תוסיף במצה ביום השמיני, כמו שהזכירו שיש ב"ת בישיבת סוכה ביום השמיני.
כהן כתב:איש_ספר כתב:
שמעתי דבר נפלא בשיעורו של הגאון ר' לייב מינצברג לבאר למה באמת לא נזכר בחז"ל שיש בל תוסיף במצה ביום השמיני, כמו שהזכירו שיש ב"ת בישיבת סוכה ביום השמיני.
נשמע מענין אולי תזכה את כולם
אולי רק סוכה שהיא מצוה כל הזמן [וכדברי הר"ן שאין לסתור הסוכה וכו'] ממילא הממשיך בשמיני נחשב תוספת משא"כ מצה שהיא רק פעולה
כרם כתב: כלי שנפל לא משתמשים בו עד שרוחצים אותו,
כהן כתב:אכן דברים יפים [אך כמו שכבר אמר חכ"א "ואם הייתי אומר לך שמצאו כת"י חדש של חידושי הרמב"ן /הרשב"א /הריטב"א וכו' וכו' שכתוב בו ממש כדברים האלה היית מאמין"]
אך מאן יימר שפסח גרע מסוכות ואולי גם בפסח ישנו הטעם דסוכות [כמובן זוהי הערה על הרא' הנ"ל ]
כרם כתב:בכל בית יהודי יש חומרות מיוחדות לפסח, מה שנופל על הרצפה לא אוכלים, כלי שנפל לא משתמשים בו עד שרוחצים אותו, וכהנה וכהנה. בש"ק שאחר הפסח לא מחמירים בכל אלה, והדברים ניכרים. ואולי בזה סגי כמו להכניס נר לסוכה.
שבטיישראל כתב:כרם כתב: כלי שנפל לא משתמשים בו עד שרוחצים אותו,
זה ה"חומרא" הבסיסי של כל ימות השנה ... ומחמת נקיות !!
החומרא המיוחד לפסח הוא שכלי שנפל לרצפה שוב אין אין משתמשים באותו כלי בפסח זו עד לשנה הבאה !!
בעלזער כתב:
הרב שבטיישראל ומה קורה בשנה הבאה מדוע מותר להשתמש בו
שבטיישראל כתב:יהי' משעשע לראות את כל חובשי הפראקים עולים אצל השכנים הספרדים לאכול בד"ץ בית יוסף ...
בעלזער כתב:האמת היא כפי שידוע לך שאנו סומכים על זה נו, שכעבור שנה הרי זה נעשה כשר והוא כמו הגעלה, אך השנה יש קצת בעיה אם יפול על הריצפה בשבת והרי חסר לנו יום לשנה שלימה וצ"ע.
ובכל אופן אתה חזק!
בעלזער כתב:האמת היא כפי שידוע לך שאנו סומכים על זה נו, שכעבור שנה הרי זה נעשה כשר והוא כמו הגעלה, אך השנה יש קצת בעיה אם יפול על הריצפה בשבת והרי חסר לנו יום לשנה שלימה וצ"ע.
ובכל אופן אתה חזק!
בעלזער כתב:כרם כתב:בכל בית יהודי יש חומרות מיוחדות לפסח, מה שנופל על הרצפה לא אוכלים, כלי שנפל לא משתמשים בו עד שרוחצים אותו, וכהנה וכהנה. בש"ק שאחר הפסח לא מחמירים בכל אלה, והדברים ניכרים. ואולי בזה סגי כמו להכניס נר לסוכה.
לא ירדתי לסוף דעתך אם באת לחלוק או לתרץ ואפשר שרצית להסביר מדוע נוהגים למכור את החמץ לגוי אם לא איכפת לך להסביר אודה לך מאוד.
בעלזער כתב:כהן כתב:אכן דברים יפים [אך כמו שכבר אמר חכ"א "ואם הייתי אומר לך שמצאו כת"י חדש של חידושי הרמב"ן /הרשב"א /הריטב"א וכו' וכו' שכתוב בו ממש כדברים האלה היית מאמין"]
אך מאן יימר שפסח גרע מסוכות ואולי גם בפסח ישנו הטעם דסוכות [כמובן זוהי הערה על הרא' הנ"ל ]
הגרי"ל מינצברג שליט"א טוען דבר פשוט מאוד שאם נאמר שהטעם שעשו שבעה ימים של חג זה משום שבכל יום מן השבעה ימים היה איזה מאורע אם כן לא שייך בל תוסיף ביום השמיני היות וביום השמיני לא היה כל מאורע מיוחד, והרי זה כמו לרקוד עם מקל בשביל להוסיף על המצוות שזה משוגע ולא נחשב כמוסיף על המצוות.
ואני כתבתי להעיר שאין הדברים פשוטים וכמו הישן בסוכה בשמיני עצרת נחשב לבל תוסיף שלא בזמנה ה"ה בזה וזה לא משנה עם משום מוסיף יום של חגיגה סתם כך כמו בשמיני עצרת או אם מוסיף משום איזה מאורע, וגם אם נאמר שכל יום חג זה משום מאורע מסוים עדיין אין המוסיף נחשב כקופץ עם מקל כדי לפטרו מבל תוסיף. ואין זה גרע מכהן המוסיף ברכות של ויתן לך ושלא על הדוכן וכפי שכתב הביאור הלכה דנחשב לבל תוסיף וכתב שם הביאור הלכה שאינו צריך להיות דומה למצווה כלל ועיקר.
והגדר של בל תוסיף מתי הוא נחשב לשלא בזמנה ומתי נחשב כרוקד עם מקל הוא נידון גדול בפוסקים ובראשונים.
ולא הבנתי מה כתבתם לחלוק עלי ואם כתבתם לחלוק עלי אם לאו.
מה גם שגם אני לא כתבתי לחלוק אלא להעיר ובהחלט יתכן לומר שברכת כהנים נחשב לבל תוסיף למרות שאין לו כל קשר עם המצווה אך היות והוא בזמנה גם זה נחשב לבל תוסיף ובכל אופן יש הרבה מה לדון בזה.
בעלזער כתב:הרב א"ס דומני שהוא כותב שאין כל בעיה לאכול חמץ בשבת שאחר הפסח שהרי מותר לקחת מן הגוי וגם אין כל חשש מוקצה.
אז אם יש למישהו חמץ שמכר לגוי עדיף לדעתו שיאכל חמץ. ולא רק היכר כפי המשתמע מהכותרת
לא כן?
כהן כתב:כונתי היתה להעיר ע"ד הגרי"ל שלא מצינו שההלכה נקבעת לפי טעמי המצות כאילו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים