תלמיד חברים כתב:[אגב, ראיתי שכתב החיד"א...
ראה כאן.
תלמיד חברים כתב:י. אברהם כתב:בקצרה, זה לא כתוב בזוה"ק.
זה כתוב בין שורות הזוה"ק. אם הזוהר אומר שזה חסד וזה גבורה, אז הכוונה ששניהם אמת, וכ"א בשורשו.
זה בדיוק כמו 'אחד ועוד אחד שווה שתיים'. [אני באמת לא מבין מה לא מובן. חשבת שיהיה כתוב בזוה"ק ב"ש וב"ה תרוויהו אמת'?].
י. אברהם כתב:תלמיד חברים כתב:י. אברהם כתב:בקצרה, זה לא כתוב בזוה"ק.
זה כתוב בין שורות הזוה"ק. אם הזוהר אומר שזה חסד וזה גבורה, אז הכוונה ששניהם אמת, וכ"א בשורשו.
זה בדיוק כמו 'אחד ועוד אחד שווה שתיים'. [אני באמת לא מבין מה לא מובן. חשבת שיהיה כתוב בזוה"ק ב"ש וב"ה תרוויהו אמת'?].
אלו דברי כבודו "וידוע מהזוה"ק ששניהם אמת כי זה בחסד וזה בגבורה"
כן, חשבתי שכשאומרים שזה כתוב אז זה באמת כתוב. אם הכל בערך אז חבל על הזמן. הצלחה בכל הענינים.
HaimL כתב:דף ג ע"א, ברש"י ד"ה אידי ואידי,
---
וביער היינו היכא דמכליא קרנא דמשמע וביער שמבער לגמרי
---
קצת תימה, דאמאי לא פירש וביער היינו דמכליא קרנא דכתיב כאשר יבער הגלל עד תומו שמבער לגמרי.
שמואל דוד כתב:גם אני חשבתי כך, אבל אין טעם לזה לכאורה.
תלמיד חברים כתב:ב"ק עח:
בעי רבי ירמיה מכרה... חוץ מעוברה מהו. אליבא דמאן דאמר עובר ירך אמו הוא לא תבעי לך דהא שייר בה.
צ"ב מדוע היה פשוט זאת לגמ'.
הא לעיל אי' במשנה שאם מכרו 'חוץ מאחד ממאה שבו', פטור. ונחלקו מהו 'חוץ מאחד שבו'. לרב חוץ מדבר הניתר עמו בשחיטה. וללוי אמר חוץ מגיזותיה. ולרבי חוץ מדבר המעכב בשחיטה.
והנה מה בכך שעובר ירך אמו, הלא [רק העובר ניתר בשחיטתה, והאם] אינה ניתרת בשחיטתו.
ולכאורה אתיא רק כרב, ולא כלוי ורבי.
עכ"פ במשנה אין מפורש כרב, וא"כ מדוע פשיטא ליה לגמ'?
HaimL כתב:בפשטות, שיבר את רגלו במום שאינו עובר, כגון שיכול להתאחות, אבל לא תהיה רגל ישרה, ואינה ראויה לכל מלאכה.
איקטורין כתב:פג:
החובל בחברו, חייב עליו משום חמישה דברים: בנזק, בצער, בריפוי, בשבת, ובושת. בנזק כיצד: סימא את עינו, קטע את ידו, שיבר את רגלו רואין אותו כאילו הוא עבד נמכר, כמה היה יפה וכמה הוא יפה.
מה נזק יש בשיבר את רגלו? חודשיים גבס ובס"ד בריא כשור.
ברש"י שם ד"ה "שבת" כתב וז"ל: כל ימי החולי רואים אותו כאילו הוא שומר קישואין ונותן שכירתו של כל יום שהרי אין ראוי למלאכה כבידה אפילו בלא חולי שהרי נקטעה ידו ורגלו והוא כבר נתן לו דמיהן:
וכן בהמשך בד"ה "שאין חוזרין" כתב רש"י לאחר שנקטעו, ומשמע בגמ' שקאי על הכול עין, שן, ורגל.
א"כ מהו שיבר רגלו?
תלמיד חברים כתב:וצ"ב מאי שנא, הלא גם בבושה יש צער, ומדוע לצער את עצמו בחבלה אסור, ולצער את עצמו בבושה מותר.
תלמיד חברים כתב:התכוונתי לומר:
מי שמונע מעצמו יין, לגוף לא חסר דבר, אך נפשו מצטערת שאין לה תאותה [בפרט אם הוא מכור ליין, אבל גם אם לא].
מצינו לפעמים ש'נפש' היא הרצון, כמ"ש רש"י עה"כ (בראשית כג, ח) 'אם יש את נפשכם' - רצונכם.
ועל כרחך שמניעת יין היא בכלל צער הנפש ולא הגוף, ואע"פ שמונע מגופו יין, אינו חובל ומצער את הגוף, אלא את הנפש שמתאוה לכך.
והיינו שגם מה שכתוב (במדבר ו, יא) 'וכפר עליו מאשר חטא על הנפש', הכוונה על הרצון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים