עושה חדשות כתב:וא"כ בשמיכת צמר הוי ספק דאו'
עושה חדשות כתב:כעת נשאלתי בזה ע"י בני נ"י, הישן בפנימיה של הישיבה רק שנ"צ, ויש לו שם שמיכה. למה שתהיה פטורה מן הציצית.
עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).
עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).
בשו"ע בסי' יח ס"ב מבואר כבר דסדינים שיושן בהם ביום לא מטיל בהם ציצית, ובטור מבואר הטעם דעיקר תשמישם בלילה וחשיב כסות לילה. ובחזו"א (או"ח סי' ג סקל"ה) מבואר דהטעם דפטור מציצית אפי' ביום משום דהשינה של היום היא שינה עראית ושפילה, ולכן פטור מציצית, יעו"ש.
ומרן הגר"ח קניבסקי שליט"א נשאל ביושן בצהריים ומתכסה בשמיכה אם לא חשיב שימוש עראי וטפל ויתחייב בציצית, והשיב (דעת נוטה ח"ב עמ' שמה) 'לכאורה גם זה עראי דעיקרו לילה, וגם זה דרך העלאה, ומ"מ בצמר ופשתים שחייב מה"ת היו נוהגין לעשות קרן עגולה, אבל בשאר מינים לא'.
ובאופן שהשמיכה מיוחדת רק לשינת יום, השיב שם שבצמר ופשתים יעשה עגול, וטוב שיעגלו גם בשאר מינים.
ולענין 'כרבולית' בוודאי שאם מתעטף בה צריך לעגל פינה אחת, ואי"ז כמו שמיכה שעיקר ייעודה ללילה, דכאן עיקר ייעודה ליום, ואם יש שיעור שחייב בציצית, ובדעת נוטה שם עמ' שנו נשאל על מה שכתוב בהנהגות חזו"א (בסו"ס טעמא דקרא, אות ז) שהסדינים שהיה דרכו להתעטף בהם לפעמים ביום החמיר לעשותם קרן אחת עגולה, ושאלו להגר"ח אם התעטף בהם ממש, והשיב 'היה רגיל הרבה להתעטף בהם ביום וללמוד כדי לחמם, והיה מתעטף בו כמו שמתעטפים בטלית', ובאופן זה החמיר החזו"א שיעשה קרן עגולה. אך שם זה רק חומרא משום דזה מיועד לשינת לילה, וביום זה עראי, אבל הכרבולית הוא דבר שמיועד ליום יותר מהלילה, וא"כ מדינא חייב לעגל פינה אחת.
ולענין מגבת רחצה אם חייב בציצית, יש היתר המבואר בשו"ע בסוף סי' י דכיון דאין שתיים לפניו ושתיים לאחריו – א"כ לא חייב מעיקר הדין, וכן השיב הגרח"ק בדעת נוטה (ח"ב עמ' קמח) 'כמדומה שאם אין שתיים לפניו ושתים לאחריו – אין חייב'. ואפי' דהמג"א כתב דיר"ש כן יעשה קרן אחת עגולה (בסוגי בגדים כאלו שאין שנים לפניו ושנים לאחריו) – אך במגבת יש לצרף דאי"ז מיועד ללבישה אלא לניגוב. וגם דיש לדון בזה דתלוי בשאלה אם בגד שמיוחד לכסות כלים ובא ללובשו בדרך עראי – אם חייב בציצית או לא, דהחזו"א (סי' ג סקל"ד) תולה זה בפלוגתת הרא"ש והרמב"ם אם כסות לילה ביום חייב או פטור, ולכן בכה"ג דמגבת א"צ להחמיר ולעשות קרן אחת עגולה.
וגם באופן שמניח המגבת על כתיפו וזה משתלשל על גופו לפניו ולאחריו, דבאופן זה יש ב' לפניו וב' לאחריו, השיב הגרח"ק שם דכיון דאין כאן לבישה גמורה דזה רק על חצי גופו – יש להקל דא"צ לעגל פינה אחת (וגם דאי"ז מיוחד ללבישה).
פרנקל תאומים כתב:עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).
אולי אפשר לומר שהשמיכה במהותה היא כסות לילה, יצרני השמיכות מייצרים אותן לכסות לילה, וגם הקונים רוכשים אותן לכסות לילה, כיוון שעיקר השינה היא בלילה, ורובא דאינשי ישנים בלילה או בעיקר בלילה.
אגב, מה לגבי מגבת רחצה? אירע שאישתליתי ליקח כותנתי הנקייה לבית המרחץ הביתי שלנו, והסתפקתי אי שרי להתעטף במגבת. וכיו''ב בים וכדו' אם רוצה להתעטף במגבת בשעה שיושב על כיסא הים.
כדכד כתב:אי שרי?
ודאי שרי
אם כבר אז השאלה אם אתה מתעטף אז אתה חייב בציצית דהיינו לקשור להם ציציות וכיוון שמן הסתם אין לך חוטים אז אתה פטור
האם צריך לעגל פינה בשמיכת הפוך, או בציפית, או בשניהם?עושה חדשות כתב:בשמיכת צמר הוי ספק דאו' ולחומרא, וראוי לעגל פינה אחת,
https://din.org.il/2021/10/26/%D7%97%D7 ... %99%D7%AA/צופה_ומביט כתב:כרבולית
https://www.toraland.org.il/%D7%A9%D7%9 ... %91%D7%AA/פרנקל תאומים כתב:מגבת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים