בגמרא מס' שבת (קד.) אלה המצוות, שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה.
פשטות הדברים מורה שלאחר שקיבל משה רבינו התורה מסיני עם תרי"ג מצוותיה, אין כל נביא רשאי לחדש ולהוסיף עליה. שאלתי הוא אם גם נבואת משה רבינו ע"ה נכלל בזה, או שרק הנביאים שלאחריו נאסרו בזה, ויותר מזה, האם היה שייך בכלל אצל משרע"ה שיחדש דבר לאחר קבלת התורה, או כל מה שנתבא משרע"ה הוא עצמה הוא חלק מהתורה, וכביכול חתימת התורה היתה במיתת משה רבינו ורק לאח"כ יש דין של אין נביא רשאי לחדש.
והרמב"ם בהל' יסוה"ת פ"ט ה"א כתב בזה"ל: דבר ברור ומפורש בתורה שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת שנאמר את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרון לעשות לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו, ונאמר והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת, הא למדת שכל דברי תורה מצווין אנו לעשותן עד עולם, וכן הוא אומר חוקת עולם לדורותיכם, ונאמר לא בשמים היא, הא למדת שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה, לפיכך אם יעמוד איש בין מן האומות בין מישראל ויעשה אות ומופת ויאמר שה' שלחו להוסיף מצוה או לגרוע מצוה או לפרש במצוה מן המצות פירוש שלא שמענו ממשה, או שאמר שאותן המצות שנצטוו בהן ישראל אינן לעולם ולדורי דורות אלא מצות לפי זמן היו, הרי זה נביא שקר שהרי בא להכחיש נבואתו של משה, ומיתתו בחנק על שהזיד לדבר בשם ה' אשר לא צוהו, שהוא ברוך שמו צוה למשה שהמצוה הזאת לנו ולבנינו עד עולם ולא איש אל ויכזב.
ויש משמעות בדבריו שאכן נבואת משה רבינו בעצמו אינה נכללת בזה הדין של אין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה, ואדרבא כל מה ששמענו ממשה הוא חלק מחלקי התורה. ואולי זה נכלל במעלת נבואת משה רבינו שהוא למעלה מנבואת שאר הנביאים, דהיינו שכל נבואת משה רבינו הוא חלק מקבלת התורה מפי הגבורה.
ומצאתי גם סמך לדברי בדברי החיד"א בפתח עינים עמ"ס חולין קכד. אי אמר לי יהושע בן נון משמיה לא צייתנא ליה. שכתב החיד"א בזה"ל: היינו אלו אמרה בדרך נבואה כמ"ש הרמב"ם בהקדמתו למשניות דאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה ומשו"ה לא קאמר משה דאלו אמרה משה רבינו ע"ה מוכרח לקבל כי משה קבל תורה מפי הגבורה. עכ"ל ומשמע מלשונו דעל משה רבינו לא שייך לומר שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה, כיון שהוא קבל התורה מפי הגבורה - וכל מה שנתנבא משה רבינו בכל ימיו היה חלק מקבלת התורה.