הרב מקדש מלך, בהתחשב בתגובות המפורטות שאתה מעלה, ומהן הינך ניכר כאיש מלא תוכן ועשיר בכל מילי דמיטב ברוחניות ובסגנון כתיבה, אני מתייחס ברצינות להודעתך האחרונה, אחרי תגובות רבות שמחקתי ומחקתי וכתבתי וכתבתי, ומבקש להתייחס על כמה נקודות שהועלו רק בתגובתך האחרונה.
מקדש מלך כתב:אני חוזר באופן חד פעמי. לאחר הנסיון הנוכחי אעלם בעז"ה שוב, וכנראה לתמיד.
זה קורה כבר כמה פעמים, בקטנה. כאשר רצון ד' ואנשים מביאים עובדות יבשות על מה שלעיתים נדמה כשפיכות דמים וטירוף מערכות. פעם אחת פשוט כינית זאת בהקטנה: לא אתייחס למריבות שהוזכרו.
פעם אחת, בה העזת לטעון, כהשערה בעלמא כמובן, מול דוד של הנחטפת, (אחת הנחטפות) שהסיפור היה בכלל מקרה סוציאלי.
אבל כאשר הובא המכתב הכי רשמי מאין כמוהו רשמי, שבו נקראים הציבור כולו לנתק כל קשר עם קרובי משפחה וגם עם דרגה ראשונה, נאלמת ונעלמת.
הניק דמשק ביקש ממך התייחסות לכמה שאלות שניתן לענות בכן ולאו, כב' העדיף להתחיל לבאר עקרונית כמה גור טובה ויפה וכו'.
אז אני מאוד מקווה שלא תפרוש ותמשיך בתגובותיך ולא רק בנושא זה אלא ביתר הנושאים התורניים ממש, בפרט אחרי שאיש ספר התנצל שאינו מעלה על דעתו להצדיק חלילה את מגלה טמירין, אבל אני רוצה לציין שלדעתי אתה עושה זאת הרבה מול עובדות שאינן נוחות. (ועדיין זכור לי שבאשכול ההוא, היה שלב בו עזבת ואף מחקת את כל ההודעות שלך בכאב או בכעס, אחרי שאני טענתי, אולי בחוסר עדינות, שאתה מציג את הדברים לא לאשורן.
אין כאן יחיד מול רבים ולא מאבקי כוח, אגרופים וכוחות מחודשים מלאי עיזוז. אלא ויכוח רעיוני וחלילה לא אישי, עם עובדות מול ניסיון מתאמץ ואולי מאולץ, להצדיק את מעט העובדות שכב' מנסה להתייחס עליהם.
מקדש מלך כתב:למרות שבכל הרשת כולה אין מקום שניתן להציג את הדעה של גור. במקום הזה, אולי תהיה יכולת לערער מוסכמות אוויליות כל כך.
פשוט חבל, יש כאן גם הרבה אנשים ראויים בסך הכל,
משהו למשפט הזה, שגם בעקיפין מספר שוב עד כמה גור נקיה מהטכנולוגיה, כמה לגור אין השפעה או שליטה על הרשת ולהיפך.
רבי מקדש מלך חוזר על זה הרבה מאוד, ובגאווה בלתי מוסתרת.
מהמטה להצגת המציאות נמסר: בשנים האחרונות, גור משקיעה ברשת, במשפיעני רשת, באתרי אינטרנט, בקבוצות וואצאפ, בכתבות ממומנות בטלוויזיה. עשרות ואולי מאות מיליונים.
הדבר היה יכול להיות מוסבר כניסיון להשפיע על הקהל בחוץ, שהוא לא פסול, אם אתה לא ממשיך בעת ובעונה אחת לאחוז שאתה מנותק מטכנולוגיה פסולה, שאתה המשך של קאצק ולא מעניין אותך מה יאמרו וכו'.
אפרט טיפה מן הים, על ניתוק הממסד הגוראי מטכנולוגיה.
ישראל כהן, יהודי המתפרנס למחייתו מציוצים בטוויטר, מדווח, לפני כל הגורמים הרשמיים בגור, מה יעשה הרבי, להיכן ייסע, אברכים חסידי גור מתעדכנים דרכו ואצלו מה דעת הרבי בנושאים על הפרק. ברמה שכבר מביאה לידי גיחוך. כמובן שהכל בכסף מלא וחומרים שלרוב אין לו כל דרך אחרת לקבל, מלבד מהצינורות הכי רשמיים, תמונות ומסמכים בפרסום ראשון ועוד.
בחנוכה, גלריה שהייתה מיועדת לשרים וחכי"ם ואנשי עסקים גדולים, הוקדשה, במיוחד כמה שנים, למשפיעני ו...משפיעות רשת. כמו גב' נ. הלפרין. והמוני כתבי נייעס מהדרג הכי נמוך ועד יחצני"ם שעולים הון עתק.
ברף נמוך מזה, עיתוני התמונות, שבגור כה הרבו ללעוג להם וללחום בהם, עד כדי כך, שבפעם היחידה בהיסטוריה הרבי בעצמו פרסם מכתב קצר שהתמונות הן נגד רצונו, בכל שבוע ושבוע, בכל עיתוני התמונות, נפוץ כזניח, תמונות ראשיות, חלקן בפרסום ראשון ומוקדש לאותם עיתונים, אירועים שהרבי ביקר בהם, כולל אירועים קטנים ולא משמעותיים.
בו בזמן, שבהמודיע, ובפרסומים רשמיים פנימיים של החצר, לא יביאו את תמונות הרבי מגור וגם את דעתו במפורש לא יביאו בפנים. ככה זה נקרא ללכת עם ולהרגיש בלי, או עושה מעשה ז = יח"צ, ומבקש שכר כפנחס = אנו מכריזים בזאת בכל האתרים כי אנו מנותקים מהטעכנאלאגי' הארורה.
אפשר היה להסביר למבקשי אמת הבודדים, שאכן השתנתה הגישה, ולמען שמירת שלמות החצר שהרבה גופי תורה תלויים בה, (ברצינות. יש בזה קצת אמת וארחיב פעם אחרת אם אוכל) כעת הרבי מתיר כעת פרסום תמונותיו ואולי מעודד זאת, עד שאין שבוע שאין מתנוסס בראש העיתונים ובתוכם, עד שאין צייצן שלא קיבל מקום בלעכטיל, שאחרי שלעגנו והשווצנו לחצרות כמו צאנז ובעלזא שבהם יש מסכים על התקרה בחתונות, (אני זוכר חתונה בצאנז שהרבי היה בדרך לנתניה וחזר באמצע הדרך כי נודע לו שיש שם מסכים באולם הטישים) אז גם אנחנו החילונו לשים מסכי ענק גם בטישים בחצר ובהדלקות נר חנוכה.
אבל אף אחד לא אומר, כן גם אנחנו החלטנו להיכנע, או לשנות גישה וכאמור לגבי התמונות בתוככי החצר פנימה, אין ולו תמונה אחת ממנו. אחת לא.
מקדש מלך כתב: אני יחיד מול מערכת אדירה של בעלי מידות טובות
פעם אחת תרגיש מה זה אחד שמנסה ללכת נגד המערכת האדירה... (בהומור)
באמת ובכנות, כל הכבוד לך על האומץ ועל הבחירה.
אבל לו אני הייתי כאן ליטאי פשוט או סלונימער שכותב באוצר החכמה, הייתי נעלב מכך שאתה מנסה להפוך אותי לחסר תבונה איך תכתוב בהמשך: הצגת כולם כעדר מפגרים.
נראה לך שיושבים כאן איזו מועצת סתרים שמכתיבה לאנשים איך ומה לחשוב?! נראה לך שהצגת התמונה ככה, תתקבל בהבנה וכבקשת האמת?!
מקדש מלך כתב: מה שהפריע לי בעיקר אלו השקרים שניסו לקשר בין שוואנצנים לגור.....
ההבדל המרכזי בין שני הנושאים,
יבואר בהודעה אחרת שאני באמצע לגבש. אולי יהיה לי כוח בימים הקרובים. זה נושא מאוד עדין, בפרט שאסור לדבר לשה"ר ספציפי על אנשים ולא יפה גם לדבר על קהילות.
אודה לך אם תוכל להצביע אבל על 'שקרים', לא על התרשמויות של אנשים והשוואות שעשו אנשים, אלא שקרים ששוקרו. אם יש את נפשך. בשביל שאוכל להתייחס ספציפית.
מקדש מלך כתב:האנשים שאני מכיר, הם אלפי אנשים, שמהווים את אחד הציבורים הכי האיכותיים בציבור החרדי. בתורה, ביראת שמים, בריחוק מתרבות המערב וכו'. אנשים חכמים, פקחים, בעלי חוש ביקורת, מוצלחים גם כלכלית וכו' וכו'. כל מי שמכיר את קהילת גור מקרוב יוכל להעיד על כך.
אני רוצה להכיר לציבור את קהילת גור. לא מקרוב כמו שמקד"מ מכיר, אבל מספיק מקרוב, לגבי הנושאים שהזכיר, ולא את גור ההיסטורית אלא גור כרגע:
בתורה - בין כל 4000 בחורי גור כן ירבו, יש בסך הכל בערך 40 בחורים הלומדים גמרא עם תוס'. גם בחורים אלו נחשבים כמוזרים, לפעמים לא חסידים דיים ובקרב האינסטנציה הכי בכירה בגור, הכי בכירה הם מוגדרים: ראשים חלשים.
אחרי ששמעתם נתון זה, דעו, שמתוך אותם בחורים שכן לומדים תוספות, רובם לומדים מסכתות במועד.
-כל המפגנים הגדולים, על מאות הבחורים היודעים ש"ס, מרבית היודעים מסכתות בגור הינם במסכתות סוכה גרש"י - שזה יש מאות רבות שיודעים, וזה מאוד מאוד יפה ולמדו אותה במשך שנתיים (כמו שהיו לומדים אותה בעיון...) ומסכתות דוגמת חגיגה, ביצה ומגילה. אסור לומר שמועה זאת נאה ומסכת זו אינה נאה, אבל גדולים בתורה לא נהיים מללמוד מסכת מגילה, בטח לא מגילה תחילה.
- מעטים מאוד היודעים מסכתות כמו בבא מציעא, בבא קמא ובבא בתרא בעל פה. בטח ביחס בקהילה כה גדולה שלמעלה מ20 שנה אין בה כלל עיון ורק בקיאות, היה מסתבר למצוא הרבה יותר בקיאים.
- יש לי מכר, איני מפרט מידת מכרותי אליו, מגדולי התורה ממש בקרב חצר גור, תלמיד מובהק של הגר"ש אלתר בין יתר רבותיו וחסיד מובהק של הרבי בלא מתום, שבגלל שיטת המזומנים, סגר את הכולל שלו של חושן משפט שהעמיד אברכים בעלי שיעור קומה, והחל ללמוד מסכתות אלו במועד 'מזומנים', כי ככה ציווה הרבי.
ביראת שמים - מי היודע.
בריחוק מתרבות המערב וכו'. יש בזה משהו. אבל ראה למעלה את העניין של הפרסום באינטרנט בעשרות מליונים, את הבתים של חסידי גור מול הבתים של ליטאי קלאסי, או חסיד חניוק קלאסי. צא ובדוק גם בחג השבועות בדגמי הרכבים שחונים מחוץ לשנלר, אחר כך לך לביאלה ולסלונים, אולי אפילו לבעלזא, בטח לכולל פוניבז', ותתרשם.
תחזור אלינו בשביל לספר.
ויש מקום לפתוח בדיון עקרוני. על פתיחות מול סגירות, לבדוק חציונית מה מצב החזקים מה מצב החלשים ומה כמותם היחסית של שתי הקבוצות.
הח"מ עוסק בבחורים חלשים, מאותגרים ועוד, ויודע להעיד כי בחורים גוראיים שמגיעים אליי, כבר בהרבה דרגות פחות מבן גילם הכלל חסידי. אכן, בחורים בגור לא שמים דיאודורנט וכו', ולא מסתרקים, ובאופן כללי יש הרבה יותר 'עזות דקדושה' באוטובוסים וכו', אבל כאשר בחור בגור כבר כן נוגע במסרק, הוא מגיע הרבה יותר מהר לתרבות המערב הכי ירודה. לצערי.
זה יהיה דיון ארוך ומייגע, בטח לא חד משמעי וחד חד ערכי, האם כדאי לסגור לכולם את הפלאפונים בכלל - אבל מי שיחזיק, יחזיק פרוץ לגמרי, או לעודד להשתמש עם פילטרים. כפי שדובר רבות על האיסור על הודעות טקסט שהכניס האדמו"ר מגור אל הפלאפונים הכשרים, ויש שאמרו שזה גרם לכל מי שיצטרך הודעות כאלו, לרכוש שני מכשירים, השני או הראשון, פרוץ לחלוטין.
מקדש מלך כתב: ורובם משוכנעים בצדקת המלחמה שגור מנהלת.
אם תביא לי שני אנשים שאמרו בגור בקרב קבוצת שומעים העולה על שלושה - ארבעה אנשים, דעה אחרת מצדקת המלחמה, ונותרו בשביל לספר, אתן לך 100 ש"ח על כל שם!
כנ"ל לגבי דעתם בהמשך המשפט שהבאת. כאמור, יראת שמים וצדקות זה דבר המסור ללב ומי שחושב אחרת ליבא לפומא לא גליא.
מקדש מלך כתב: אסופת ניקים בבועה אינטרנטית גוזרת את דינם כעדר מפגרים
אנא הסבר למה הביטוי אסופת ניקים שאתה כותב מפורשות על כל מי שתוקף אותך/לא מסכים לך/מביא עובדות אחרות - יותר מכובד ממה שאתה החלטת שגוזרים דינם כעדר מפגרים?
ומדוע זה נראה לך טיעון לגיטימי.
לגבי כל ההמשך שבו התייחסת אל עצמך בפרוטרוט, לא כעת המקום לדון ולא ברבים.
אני עדיין מגבש את תגובתי, אולי ארהיב עוז לפרסמה, על ההבדלים וההשוואות בין הקבוצה שעליה נסוב כאן עיקר האשכול והיא בראש החדשות בשבועות אלו ובין הקבוצה שעליה האשכול נמשך אחר כך.
שבוע טוב ומבורך לכל ישראל.