מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
בינה להבין
הודעות: 194
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' ינואר 25, 2024 2:22 am

הרואה כתב:דיברתי אתמול עם חסיד מהכת הנ"ל והוא ניסה לגונן על כך כך שלצערנו כנראה זאת לא פארודיה

ומה היתה גוננתו?

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ינואר 25, 2024 2:53 am

חומר חדש מאירועי טו בשבט באנטוורפן. דרשת האדמו"ר באידיש ותמצית הדברים וכן קובץ יחי אדונינו המלך

דיבר נגד משה לבין כבר לפני 3 שנים הייתי צריך להעיף אותו, כעת אני סובל מזה. הרבנית אמרה לי לפני 3 שנים להעיף אותו. מגיע אלי ומדבר כמו עיתונאי.. הוא מבין...
בטבעי אני רגשן ואיש טוב, וגם אמרתי את זה לבן שלי חיים מאיר, אבל אין לי כעת ברירה ואצטרך לפעול בענין, יעדן שבת וועט זיין נייעס. אני הולך לתת חדשות כל שבת, אני יספק לכם סחורה, נגמרו השיינע אידן אצלי, אני רגשן, מלא חמימות, אבל אני הופך את עורי כעת.
אמר לנשים בקרוב יהיה סדרת אירועים וחייבים לשחרר את הבעל, ומשחיל באמצע את המסע ללונדון שחייבים לבוא. ט"ו בשבט, שבת שירה, שבת לונדון, כ' אדר.
מתקפה חסרת תקדים: הביע זעזוע וכאב רב, מהמחאה שערך רבה של אנטוורפן הרב שיף בבית מדרשנו, הבית כנסת שנגזלה לפני 13 שנים ע"י ערכאות, הושב השבוע ע"י ערכאות. כעת בוכים דמעות תנין למה לא הלכו לבי"ד, זאת לאחר שלפני 13 שנים אפחד לא הביע כאב ומחאה שעה שנגזל ע"י ערכאות. תוקף אישית רבי אהרן שיף את בית דין והדיינים באנטווערפען, אותי אבי הק' הכתיר כרב באנטווערפען ואני הבעל הבית שם. הבית דין היה צריך להתקשר אלי ולדבר איתי. ותקף את הבית דין שם.
החלטתי שאני טס לערוך טיש חמשה עשר בשבט באנטווערפען ואני מבקש שמי שיכול שיצטרף למסע.
הזכיר בדבריו היסטוריה 2000 איש צעקו עלי שייגעץ בחול המועד בתוך הביהמ"ד, ואף אחד לא מחה. אני חי טוב עם אח שלי, אבל כשצעקו עלי בביהמ"ד אף אחד לא פתח פה [משקר כמובן]
לפני כסא הכבוד ישאלו אותך: אמרת שוואנצנאתא?
אם לאבי הק' היה כזה צבא, משיח היה מגיע מיד,
סיום דבריו התחילו בשיר נקמה: "טאטע איך וועל נקמה נעמען פאר דיר".... "יא יא נקמה"...
ועוד שיר חדש: "יראו שונאי ויבושו, אלע ציפסים זאלען פלאצען סקומט נייע צייטען"...
ולאחמ"כ הוא פתח בשיר: וכל קרני רשעים אגדע...
קבצים מצורפים
קטע מדרשת יב שבט.mp3
(5.18 MiB) הורד 161 פעמים
י''ב שבט_240122_225940.pdf
(389.23 KiB) הורד 212 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' ינואר 25, 2024 3:01 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ינואר 25, 2024 3:01 am

פרנקל תאומים כתב:
צופה_ומביט כתב:
פרנקל תאומים כתב:תגידו, מה הפשט "דהיינו קב חומטין, דהיינו שוואנצונעס"?
מה הקשר "קב חומטין?

מה לא מובן?
חז"ל אמרו על יראת שמים שהיא קב חומטין/חומטון שמקיים את הכל, ואצלם הקב חומטין הוא זנבנות, דהיינו יראת הרבי, דהיינו יראת שמים, והכל חד.

כן, אבל אולי האדמו''ר מוהרמ''י זצ''ל (שאני זוכרו היטב והייתי אצלו כמה פעמים) היה נוהג לדבר הרבה על הצורך ב"קב חומטין", ועכשיו בא ''מקור השפע'' ומסביר שכשאביו אמר "קב חומטין" הוא התכווין לשוואנצנות? זה הפשט?

כן, זה ממש הפשט.
הרבי דיבר על קב חומטין, ו"זכינו להארה" שביארה שכל מה שהרבי דיבר על קב חומטין (וכמובן הסביר יפה על מה הוא מדבר...) לא היתה כוונתו אלא לדבר נשגב זה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 25, 2024 4:43 am

איש גלילי כתב:כן, זה ממש הפשט.
הרבי דיבר על קב חומטין, ו"זכינו להארה" שביארה שכל מה שהרבי דיבר על קב חומטין (וכמובן הסביר יפה על מה הוא מדבר...) לא היתה כוונתו אלא לדבר נשגב זה.

האם כתה יודע אולי איך הבן שלו חיים מאיר מתנהג ומקבל את זה.
מהשיחה האחרונה בכנטורפן נראה שהוא פשוט משתגע מיום ליום וצריך בית חולים. ומכל השיחות שהוא מרבה לומר אמרתי לבני חיים מאיר ועוד דברים כהנה נראה שהוא אבא קשה מאוד ורחמנות על הבן שלו.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' ינואר 25, 2024 5:20 am

זאב ערבות כתב:חומר חדש מאירועי טו בשבט באנטוורפן. דרשת האדמו"ר באידיש ותמצית הדברים וכן קובץ יחי אדונינו המלך

חלק הארי מהתמלול שכבודו כתב לא שומעים בההקלטה.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ינואר 25, 2024 5:57 am

ישראליק כתב:חלק הארי מהתמלול שכבודו כתב לא שומעים בההקלטה.

לא אני כתבתי ומה שהעלתי זה מה שבצקלוני.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ה' ינואר 25, 2024 6:44 am

כל הספור מעורר רחמים.
וכמובן שאין כאן המקום לדון בהסטוריה העגומה בויז'ניץ שהביאה לכל זה.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אור עולם » ה' ינואר 25, 2024 7:34 am

התמלול הוא ממוצש"ק י"ב שבט ראש השנה לחומטון דהיינו וגו'.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 10:27 am

דרומי כתב:לפעמים מאריכים סחור סחור ולא שואלים שאלות פשוטות.

אז אני שואל: איך מישהו יכול לחשוב שמשתמשים ברצינות במשפט "אינו גוף ולא ישיגוהו מקרי הגוף" על אדם שאוכל, שותה, ישן... וע"ע פרעה היוצא המימה (להבדיל בין ישראל לעמים).

מקופיא אין כאן שום 'שיטה' אלא סתם חוכא ואטלולא.

נו, ממקום שבאת. ואיך אמרו כן על פרעה?
הם לא היו טמבלים. [ע"ז משכה כאש את כל העולם, וגם היצר הרע הכי נורא צריך כלי אנושי להתלבש בו].
זה רעיונות מופשטים וחשבונות עמוקים. [כמעט 2.5 מליארד איש מאמינים כיום הזה באל שאין לו גוף שהתלבש בגוף ונולד מאשה, ול"חכמיהם" יש את הפלפולים העמוקים לבאר את זה].

ולהבדיל בין האור ובין החושך, כשמדברים בכל הספרים על "צדיק", ושהוא אחיד בשמיא וארעא [לא רק המידה העליונה, אלא הצדיק אשר בארץ], מדברים על גופו? מדברים על נשמתו והשגתו וכו'.
וגם אצל הזנבנים הכוונה לעצם נשמתו שנמצאת בגופו בבחינה "שכינה בתחתונים" וכן עזה"ד.
הבעיה אינה בזה שמתייחסים לנשמתו ולא לגופו, שזה אצל כולם כנ"ל, הבעיה היא לקחת תואר כ"כ יחיד ומיוחד לקב"ה - ולהדביק אותו לאדם.
להמחשה: גם נשמתם שלהם אינה גוף ולא ישיגוה משיגי הגוף. ועכ"ז על עצמם אינם אומרים כן אלא על רבם.
מן הסתם יש להם כמה דקויות ופלפולים להסביר את זה, אבל כאמור: כאלו יש גם לעובדי ע"ז.
לא לוקחים ביטוי כזה ואומרים אותו על אדם.
בוודאי לא מניחים אותו לפפני המון עם, ושומו שמים - ילדים קטנים!
הלוא הללו אומרים אחרי התפילה בחיידר את הי"ג אני מאמין ושם על הקב"ה שאינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף - ובד בבד הם יודעים ומכירים ואומרים את הביטוי הזה בעצמו על רבם. רק תחשוב מה קורה בראש של ילד מדבר כזה.

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' ינואר 25, 2024 10:31 am

ונתנו ידידים כתב:
איש גלילי כתב:כן, זה ממש הפשט.
הרבי דיבר על קב חומטין, ו"זכינו להארה" שביארה שכל מה שהרבי דיבר על קב חומטין (וכמובן הסביר יפה על מה הוא מדבר...) לא היתה כוונתו אלא לדבר נשגב זה.

האם כתה יודע אולי איך הבן שלו חיים מאיר מתנהג ומקבל את זה.
מהשיחה האחרונה בכנטורפן נראה שהוא פשוט משתגע מיום ליום וצריך בית חולים. ומכל השיחות שהוא מרבה לומר אמרתי לבני חיים מאיר ועוד דברים כהנה נראה שהוא אבא קשה מאוד ורחמנות על הבן שלו.

ידוע שחיים מאיר הוא 'באטשי' ובשעתו בתשע"ז בשיחותיו הידועים שהובאו לעיל בקובץ זנבות מנחם
[אחרי שעבר ניתוח קיצור קיבה מה שערער והוציא את פחדיו שהציבור אינו נאמן לו וימרוד בו מה שהתפרץ עכשיו עוד פעם יתכן בגלל הצינתור שעבר או בגלל משה לאבין שפרש עם כל משפחתו]
הוא מזכיר את חיים מאיר כמה פעמים כמי שמנסה להגיד לו "אבא תירגע זה מגוחך וכולם צוחקים עלי ברחוב" אך ללא הועיל
ידוע גם שהתבטא לחסידים בשנים האחרונות בזה"ל," לפעמים הנכד יכול לרשת את האדמורות" כאיום על חיים מאיר שיהיה יותר שוואנץ

וזה התקוה האחרונה שאחרי מיתתו במהרה, ירש אותו חיים מאיר ויחזיר את המקום לשפיות.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 10:41 am

ישראליק כתב:
צופה_ומביט כתב:אגב, יש מימרא של מוהר"ן שהצדיק נמצא בבת אחת בשני מקומות, למעלה ולמטה, כי הוא כבוראו ולא תופס מקום, משהו כזה.
אולי יחזיר לי מישהו את אבידתי.
לכאורה דבריו בענייני נשמות ואחיזה בעולמות, אחיד בשמיא וארעא, ויש גם תורה ידועה בליקוטי מוהר"ן איך שהצדיק מראה לכל אחד וכו' ובחינת קבורת משה וכו', וגם שם משתמש בלשון זה שהצדיק למעלה ולמטה, אבל במימרא הזו שאני מתכוון הלשון הוא כזה שניתן מאד לטעות בו, או שבאמת מתכוון שם אחרת, איני יודע, ואיני זוכר כרגע מקומו לבדוק שוב בפנים.
אשמח ואודה למביא הדברים.

לא ברור למה כ"ת מתכוון, אבל אצטט כמה קטעים שאולי מתכון לזה.

לא, מה שהזכרתי מליקוטי מוהר"ן הוא בתנינא סח.
אבל המימרא שאליה התכוונתי נמצאת אולי בשיחות הר"ן, ואיני מוצא אותה.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' ינואר 25, 2024 10:48 am

פרנקל תאומים כתב:
בן מיכאל כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, הכי נהנתי (כלומר - חיוך עגמומי) שבסוף ברכהמ''ז הילדים אומרים הרחמן הוא יברך את אדונינו מורינו ורבינו בעל הבית הזה...
האם גם בבתים הפרטיים שלהם הם כך אומרים?

מנהג חסידי ידוע - בגור נוהגים כך עוד מפולין.

גם בבתיהם הפרטיים של החסידים?
ואת בעל הבית האמיתי לא מברכים?

לא, תוספת 'בעל הבית הזה' נאמרת רק בישיבות וכו'.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 10:49 am

בריה נמוכה כתב:וזה התקוה האחרונה שאחרי מיתתו במהרה, ירש אותו חיים מאיר ויחזיר את המקום לשפיות.

יתמו חטאים ולא חוטאים.

השאלה אם לח"מ יישאר 'עולם' באם ישנה מהשיטה הקדושה שכל הדור הזה שם גדל עליה ושרוף עליה ובה.
ובפרט שאביו מחנך כביכול לא לשנות כלום מ"טאטי", ואת כל השיטה הקדושה קרא נעבעך ע"ש הישועות משה, ואת עצמו הציג ומציג כשוואנץ של אביו ומוציא לפועל של רצונו, וממילא הפקיע מהמקום הזה אפשרות [שמצויה ברב או במעט במקומות אחרים] שרבי יחנך וינהיג כרצונו דהיינו בשינוי מהקודם.
[וכל ביטויי ה"נישט קעלבלע, א שליט, א מנהיג, רק אני ואני ואני, איך איך איך" - הכל הוא רק מיניה וביה להעמיד את הזנבנות הקדושה, ולא עצמיות כשלעצמה ח"ו, אלא במקום שאין אנשים השתדל להיות ראש לזנב].

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי גביר » ה' ינואר 25, 2024 10:55 am

בן מיכאל כתב:
פרנקל תאומים כתב:
בן מיכאל כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, הכי נהנתי (כלומר - חיוך עגמומי) שבסוף ברכהמ''ז הילדים אומרים הרחמן הוא יברך את אדונינו מורינו ורבינו בעל הבית הזה...
האם גם בבתים הפרטיים שלהם הם כך אומרים?

מנהג חסידי ידוע - בגור נוהגים כך עוד מפולין.

גם בבתיהם הפרטיים של החסידים?
ואת בעל הבית האמיתי לא מברכים?

לא, תוספת 'בעל הבית הזה' נאמרת רק בישיבות וכו'.


לכאורה בישיבות [של חצרות] וכו' יש מקום לומר גם 'ברכת האורח', היש הנוהגים כך?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' ינואר 25, 2024 12:02 pm

בן מיכאל כתב:לא, תוספת 'בעל הבית הזה' נאמרת רק בישיבות וכו'.

צריך להדגיש ר’ מיכאל, שאין זה מנהג ולא דבר, כי אם סתם סלנג של בחורים.
אף ר’’מ בישיבה, גם אם אכל בחדר האוכל, לא נקט ביטוי זה.

יתרה מכך.
הישיבות לא היו מעולם בבעלות אדמו"ר כלשהו.
יתכן ואם האדמו"ר יורה למישהו בפקודה לתת לו את הבניין, הלה יעשה כך, כפי שקרה בשנים האחרונות בכמה מקומות, אולי אם לא יעשה כן לא ישארו לו תלמידים,
אבל מעולם לא היו הישיבות בבעלות אדמו’’ר כלשהו.

ועוד יותר. אף אדמו"ר לא ניסה אולי גם לא חשב שבסמכותו, להתערב בתכני הלימודים שהם מסורים בידי הרמי’’ם וראשי הישיבות, עד שנת תשס’’ב. הגם שהיה בכוחם אם חפצו בכך והגם שהפני מנחם כיהן עשרות שנים כראש ישיבה ומרביץ תורה בעצמו.

עכשיו כשמתערבבים הנושאים, ויז’ניץ, גור והרב שך, יחד עם המלחמה הנוראית שהחלה בשמחת תורה,
אני מבין ששנת תשס’’ב, שהייתה מוצאי שביעית, כפי שצויין באשכול אחר בשם הרב גנוט שאז זו שנה משמעותית,
תשס’’ב הייתה שנה דרמטית בכל הנושאים הללו.
והיה בעל דרוש בגור שאמר על תשס’’ב את ראשי התיבות הבאים:
ת’ תאומים, קריסת מגדלי התאומים ימים אחדים לפני ראש השנה תשס’’ב.
ש’ שך, פטירת הרב שך בראשית השנה.
ס’ סרולצ’ה, החזרת הבן הגדול בויז’ניץ רבי ישראל, מהרחקתו. בחג סוכות אותה שנה.
ב’ בקיאות, בחודש חשון בוטל העיון לחלוטין, אחר שנות ערפל מכוונות, העברת העיון לאחה’’צ ומשם לערב..

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' ינואר 25, 2024 12:10 pm

ישעיהו לוריא כתב:הישיבות לא היו מעולם בבעלות אדמו"ר כלשהו.
יתכן ואם האדמו"ר יורה למישהו בפקודה לתת לו את הבניין, הלה יעשה כך, כפי שקרה בשנים האחרונות בכמה מקומות, אולי אם לא יעשה כן לא ישארו לו תלמידים,
אבל מעולם לא היו הישיבות בבעלות אדמו’’ר כלשהו.

מה שקנה עבד קנה רבו ואין צורך לפקודה או קנין

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הרואה » ה' ינואר 25, 2024 12:16 pm

צופה_ומביט כתב:
בריה נמוכה כתב:וזה התקוה האחרונה שאחרי מיתתו במהרה, ירש אותו חיים מאיר ויחזיר את המקום לשפיות.

יתמו חטאים ולא חוטאים.

כל חייבי מיתות שבתורה אין מכמינין עליהן חוץ מזו
מסית ומדיח אין שום מקום לרחמים ולימוד זכות כלפיו
אדרבה מנסים להרשיע אותו

אבא
הודעות: 7
הצטרף: ד' ינואר 18, 2012 2:17 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אבא » ה' ינואר 25, 2024 12:42 pm

איך זה שכולם שותקים ?
אם כל גדולי ישראל [בעיקר החסידים] היו יוצאים בגלוי נגד זה.
אולי זה היה עוזר.
בכל אופן למה לא מוחים ?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

אבא כתב:בכל אופן למה לא מוחים ?

אסור לאדם לאבד עצמו לדעת
אדרבה תמחה ותספר לנו אח"כ על החויה שלך

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 25, 2024 1:04 pm

צופה_ומביט כתב:
דרומי כתב:לפעמים מאריכים סחור סחור ולא שואלים שאלות פשוטות.

אז אני שואל: איך מישהו יכול לחשוב שמשתמשים ברצינות במשפט "אינו גוף ולא ישיגוהו מקרי הגוף" על אדם שאוכל, שותה, ישן... וע"ע פרעה היוצא המימה (להבדיל בין ישראל לעמים).

מקופיא אין כאן שום 'שיטה' אלא סתם חוכא ואטלולא.

נו, ממקום שבאת. ואיך אמרו כן על פרעה?
הם לא היו טמבלים. [ע"ז משכה כאש את כל העולם, וגם היצר הרע הכי נורא צריך כלי אנושי להתלבש בו].
זה רעיונות מופשטים וחשבונות עמוקים. [כמעט 2.5 מליארד איש מאמינים כיום הזה באל שאין לו גוף שהתלבש בגוף ונולד מאשה, ול"חכמיהם" יש את הפלפולים העמוקים לבאר את זה].

ולהבדיל בין האור ובין החושך, כשמדברים בכל הספרים על "צדיק", ושהוא אחיד בשמיא וארעא [לא רק המידה העליונה, אלא הצדיק אשר בארץ], מדברים על גופו? מדברים על נשמתו והשגתו וכו'.
וגם אצל הזנבנים הכוונה לעצם נשמתו שנמצאת בגופו בבחינה "שכינה בתחתונים" וכן עזה"ד.
הבעיה אינה בזה שמתייחסים לנשמתו ולא לגופו, שזה אצל כולם כנ"ל, הבעיה היא לקחת תואר כ"כ יחיד ומיוחד לקב"ה - ולהדביק אותו לאדם.
להמחשה: גם נשמתם שלהם אינה גוף ולא ישיגוה משיגי הגוף. ועכ"ז על עצמם אינם אומרים כן אלא על רבם.
מן הסתם יש להם כמה דקויות ופלפולים להסביר את זה, אבל כאמור: כאלו יש גם לעובדי ע"ז.
לא לוקחים ביטוי כזה ואומרים אותו על אדם.
בוודאי לא מניחים אותו לפפני המון עם, ושומו שמים - ילדים קטנים!
הלוא הללו אומרים אחרי התפילה בחיידר את הי"ג אני מאמין ושם על הקב"ה שאינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף - ובד בבד הם יודעים ומכירים ואומרים את הביטוי הזה בעצמו על רבם. רק תחשוב מה קורה בראש של ילד מדבר כזה.

אצל פרעה הוא עשה פעולות להראות שהוא אל, לא הלך לצורך כידוע. גם אז היה מושג של עבודה זרה וכולם היו אדוקים ברעיונות כאלו.
כאן אני מבטיח לך דאין אפילו אדם אחד בכל החסידות שאם תשאל אותו יגיד לך שהוא אל.
כשהם אומרים אינו גוף הם לא מתכונים על הנשמה ועל רעיונות עמוקים כמו שאמרת, הם מתכונים למליצה בעלמא שהוא קדוש וטהור עד שכל עשיותיו הם לשם שמים ואינו מתכון לגופניות.
כשאומרים ולא ישיגוהו וכו הם לא מתכונים למובן האמיתי, אלא למליצה לומר שאין לנו שום השגה בו וכפי האמירה החסידי שהובא לעיל.
אתה יכול להתעקש על שלך ולצעוק עבו"ז שומו שמים, אבל אתה טומן את הראש בחול, הם לא אנשים מתוחכמים עם רעיונות עמוקים זה לא חב"ד, כל השפה שלהם הוא רדוד ומלא הגזמות, רק תשמע איך שהוא עצמו מדבר זה שפה מארמאריש.
וכשאתה שואל למה גדולי החסידות לא יוצאים נגדו, כבר עניתי לך שאין להם שום צד שיש כאן כפירה רק טיפשות.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 25, 2024 1:07 pm

בן מיכאל כתב:
פרנקל תאומים כתב:
בן מיכאל כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, הכי נהנתי (כלומר - חיוך עגמומי) שבסוף ברכהמ''ז הילדים אומרים הרחמן הוא יברך את אדונינו מורינו ורבינו בעל הבית הזה...
האם גם בבתים הפרטיים שלהם הם כך אומרים?

מנהג חסידי ידוע - בגור נוהגים כך עוד מפולין.

גם בבתיהם הפרטיים של החסידים?
ואת בעל הבית האמיתי לא מברכים?

לא, תוספת 'בעל הבית הזה' נאמרת רק בישיבות וכו'.

אני לא יודע מה קורה בגור, אבל בקרלין זה דבר נורמלי להגיד את זה גם בבתים של חסידים אחרים וכל שכן בבית שלו עצמו.
לא מהיום אלא כך היה כל השנים.
לא כולם עושים את זה אבל זה דבר נורמלי.

בינה להבין
הודעות: 194
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' ינואר 25, 2024 1:22 pm

צופה_ומביט כתב:הבעיה אינה בזה שמתייחסים לנשמתו ולא לגופו, שזה אצל כולם כנ"ל, הבעיה היא לקחת תואר כ"כ יחיד ומיוחד לקב"ה - ולהדביק אותו לאדם.
להמחשה: גם נשמתם שלהם אינה גוף ולא ישיגוה משיגי הגוף. ועכ"ז על עצמם אינם אומרים כן אלא על רבם.
מן הסתם יש להם כמה דקויות ופלפולים להסביר את זה, אבל כאמור: כאלו יש גם לעובדי ע"ז.
לא לוקחים ביטוי כזה ואומרים אותו על אדם.

אני דוקא הבנתי [אולי מחוסר בקיאות בנושא] שהכונה על גופו, ולומר שכשאתה רואה שהוא אוכל או ישן או כועס או מרחם וכו', אין להבינו בפשטות כמו אצל שאר גופי בני'א [שהרי כבר הרג את היצה'ר שבקרבו וכל כונתו לש'ש] , רק יש דברים נשגבים בגו, ומשתמשים בלשון מושאל מתוארים שאומרים להקב'ה
ובכאן השאלה, היכן מצינו שהעושה כן עובר על איסור ע'ז?

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' ינואר 25, 2024 1:33 pm

ישעיהו לוריא כתב:תשס’’ב הייתה שנה דרמטית בכל הנושאים הללו.
והיה בעל דרוש בגור שאמר על תשס’’ב את ראשי התיבות הבאים:
ת’ תאומים, קריסת מגדלי התאומים ימים אחדים לפני ראש השנה תשס’’ב.
ש’ שך, פטירת הרב שך בראשית השנה.
ס’ סרולצ’ה, החזרת הבן הגדול בויז’ניץ רבי ישראל, מהרחקתו. בחג סוכות אותה שנה.
ב’ בקיאות, בחודש חשון בוטל העיון לחלוטין, אחר שנות ערפל מכוונות, העברת העיון לאחה’’צ ומשם לערב..

אני שמעתי את הווארט בשעתו בשנת תשס"ב, ובתוספת, וא"ת הרי התאומים היה בתשס"א וי"ל שלשאול שאלה כזו זה כבר בכלל עיון...

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הרואה » ה' ינואר 25, 2024 1:54 pm

בינה להבין כתב:
הרואה כתב:דיברתי אתמול עם חסיד מהכת הנ"ל והוא ניסה לגונן על כך כך שלצערנו כנראה זאת לא פארודיה

ומה היתה גוננתו?

פטפוטים קלאסיים של ויאמינו בה' ובמשה עבדו
בקיצור אינו יודע בין ימינו לשמאלו וזה באמת לימוד זכות גדולה עליהם
אבל אם על נינוה חס הקב"ה על אף שלא ידעו בין ימינם לשמאלם כל שכן על אחב"י

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הרואה » ה' ינואר 25, 2024 2:01 pm

למה תשס"ב היתה כל כך דרמטית מלבד בישיבות גור לא הבנתי... גם למה חזרתו של ר' שרולצ'ע יותר דרמטית (שאני זוכר איך ב"ב היתה כמרקחה) מפטירת אביו, גם פטירת הרב שך לא באמת שינתה משהו בפועל, כבר כמה שנים לפני כן שהוא כמעט ולא תפקד.
היו עוד הרבה דברים דרמטיים באותו עשור כמו התאומים, האינתיפאדה השניה, חומת מגן, גירוש גוש קטיף, נפילת השווקים, אובמה, הפילוג בפוניבז', המצאת האייפון, ועוד

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 2:03 pm

ונתנו ידידים כתב:כאן אני מבטיח לך דאין אפילו אדם אחד בכל החסידות שאם תשאל אותו יגיד לך שהוא אל.
כשהם אומרים אינו גוף הם לא מתכונים על הנשמה ועל רעיונות עמוקים כמו שאמרת, הם מתכונים למליצה בעלמא שהוא קדוש וטהור עד שכל עשיותיו הם לשם שמים ואינו מתכון לגופניות.
כשאומרים ולא ישיגוהו וכו הם לא מתכונים למובן האמיתי, אלא למליצה לומר שאין לנו שום השגה בו וכפי האמירה החסידי שהובא לעיל.
אתה יכול להתעקש על שלך ולצעוק עבו"ז שומו שמים, אבל אתה טומן את הראש בחול, הם לא אנשים מתוחכמים עם רעיונות עמוקים זה לא חב"ד, כל השפה שלהם הוא רדוד ומלא הגזמות, רק תשמע איך שהוא עצמו מדבר זה שפה מארמאריש.
וכשאתה שואל למה גדולי החסידות לא יוצאים נגדו, כבר עניתי לך שאין להם שום צד שיש כאן כפירה רק טיפשות.

א. אני לא בטוח מה הולך בראש של ה"מארמאראשער אוקסן" שהוא מגדל שם, ולא הייתי קובע בכזו נחרצות שכבר כעת או בעתיד לא עובר/יעבור שם את הגבול.
ב. עוד להזכיר שעבודה זרה אינו לומר שהוא הבורא אלא שהשפע תלוי בו וממנו יש לבקש. יעויין רמב"ם ריש הלכות ע"ז.
ג. מעלתו מחדש חידוש גדול, שבדרך טיפשות ומליצה מותר לומר [ואף ללמד ילדים קטנים] ביטויי כפירה, כל עוד לא מתכוונים. מעלתו חותם על כך להלכה?
ד. מעלתו מחדש עוד שאין שום סיבה לצאת כנגד ביטויי כפירה ממוסדים שמוחדרים לראש ילדים קטנים כל עוד הם נאמרים בטיפשות ומליצה. מחד - המציאות שלא מוחים תומכת בטענת מעלתו, מאידך - הצעתי לעיל תשובה מפורטת מדוע לא מוחים. וברוך יודע האמת.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' ינואר 25, 2024 2:13 pm

הרואה כתב: גם למה חזרתו של ר' שרולצ'ע יותר דרמטית (שאני זוכר איך ב"ב היתה כמרקחה) מפטירת אביו

יש לך מושג מה היה הסיפור בויז'ניץ? כי מהשאלה שלך נראה שאתה לא ממש מעודכן מה הלך שם

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ה' ינואר 25, 2024 2:29 pm

צופה_ומביט כתב:
ונתנו ידידים כתב:כאן אני מבטיח לך דאין אפילו אדם אחד בכל החסידות שאם תשאל אותו יגיד לך שהוא אל.
כשהם אומרים אינו גוף הם לא מתכונים על הנשמה ועל רעיונות עמוקים כמו שאמרת, הם מתכונים למליצה בעלמא שהוא קדוש וטהור עד שכל עשיותיו הם לשם שמים ואינו מתכון לגופניות.
כשאומרים ולא ישיגוהו וכו הם לא מתכונים למובן האמיתי, אלא למליצה לומר שאין לנו שום השגה בו וכפי האמירה החסידי שהובא לעיל.
אתה יכול להתעקש על שלך ולצעוק עבו"ז שומו שמים, אבל אתה טומן את הראש בחול, הם לא אנשים מתוחכמים עם רעיונות עמוקים זה לא חב"ד, כל השפה שלהם הוא רדוד ומלא הגזמות, רק תשמע איך שהוא עצמו מדבר זה שפה מארמאריש.
וכשאתה שואל למה גדולי החסידות לא יוצאים נגדו, כבר עניתי לך שאין להם שום צד שיש כאן כפירה רק טיפשות.

א. אני לא בטוח מה הולך בראש של ה"מארמאראשער אוקסן" שהוא מגדל שם, ולא הייתי קובע בכזו נחרצות שכבר כעת או בעתיד לא עובר/יעבור שם את הגבול.
ב. עוד להזכיר שעבודה זרה אינו לומר שהוא הבורא אלא שהשפע תלוי בו וממנו יש לבקש. יעויין רמב"ם ריש הלכות ע"ז.
ג. מעלתו מחדש חידוש גדול, שבדרך טיפשות ומליצה מותר לומר [ואף ללמד ילדים קטנים] ביטויי כפירה, כל עוד לא מתכוונים. מעלתו חותם על כך להלכה?
ד. מעלתו מחדש עוד שאין שום סיבה לצאת כנגד ביטויי כפירה ממוסדים שמוחדרים לראש ילדים קטנים כל עוד הם נאמרים בטיפשות ומליצה. מחד - המציאות שלא מוחים תומכת בטענת מעלתו, מאידך - הצעתי לעיל תשובה מפורטת מדוע לא מוחים. וברוך יודע האמת.

הקשבתי בקשב לחלק גדול של הדרשה במוצ"ש האחרון, שנמצא ביוטיוב, ואני חייב לומר שלא שמעתי שום דיבורים שיש להם איזו שהיא נגיעה להאלהה עצמית. כפי שכתב כאן ונתנו-ידידים, שפתו מרמרושית-בהמית קאלסית, אך הוא מתייחס לעצמו בצורה די קלילה, אפילו נלעגת, ופעם אחת אומר שהוא בעל תפילה ושליח ציבור. לא יותר מזה. אין לי מושג לגבי היחס של החסידים אליו, ואני מאמין לאור כל הפרסומים שיש שם משהו רקוב בהחלט. אבל עדיין לא ראיתי שום ראיה לפולחן אישיות מיוחדת.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' ינואר 25, 2024 2:35 pm

מחשבה אחת כתב:הקשבתי בקשב לחלק גדול של הדרשה במוצ"ש האחרון, שנמצא ביוטיוב, ואני חייב לומר שלא שמעתי שום דיבורים שיש להם איזו שהיא נגיעה להאלהה עצמית. כפי שכתב כאן ונתנו-ידידים, שפתו מרמרושית-בהמית קאלסית, אך הוא מתייחס לעצמו בצורה די קלילה, אפילו נלעגת, ופעם אחת אומר שהוא בעל תפילה ושליח ציבור. לא יותר מזה. אין לי מושג לגבי היחס של החסידים אליו, ואני מאמין לאור כל הפרסומים שיש שם משהו רקוב בהחלט. אבל עדיין לא ראיתי שום ראיה לפולחן אישיות מיוחדת.

גם אני שמעתי את ההקלטה הזו, וכדבריך. אבל מה שחשוב זה לא מה שהוא מדבר ב"ענוונתנותו" אלא מה המערכת פועלת ביוזמתו המלאה ובנצוחו, ואת זה תקרא בעלונים שהובאו כאן ובעוד הרבה

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ינואר 25, 2024 2:40 pm

אור עולם כתב:התמלול הוא ממוצש"ק י"ב שבט ראש השנה לחומטון דהיינו וגו'.

וכנראה גם תמצית הדברים שכן אני כתבתי את הכותרת דרשת ט"ו בשבט בטעות ואשנה אותה בהקדם
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' ינואר 25, 2024 2:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 25, 2024 2:41 pm

טעיתי ומחקתי.
נערך לאחרונה על ידי ונתנו ידידים ב ה' ינואר 25, 2024 3:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » ה' ינואר 25, 2024 2:45 pm

ונתנו ידידים כתב:
זאב ערבות כתב:
אור עולם כתב:התמלול הוא ממוצש"ק י"ב שבט ראש השנה לחומטון דהיינו וגו'.

וכנראה גם ההקלטה שכן אני כתבתי את הכותרת דרשת ט"ו בשבט בטעות

לא ההקלטה הוא באנטורפן.

לא, זהו קטע מדרשת י"ב שבט, ר"ה לשגעון, שמעתיה עוד קודם שנסע לאנטוורפן

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' ינואר 25, 2024 2:57 pm

צופה_ומביט כתב:ב. עוד להזכיר שעבודה זרה אינו לומר שהוא הבורא אלא שהשפע תלוי בו וממנו יש לבקש. יעויין רמב"ם ריש הלכות ע"ז.


זהו פולמוס גדול בענין מכניסי רחמים ושלום עליכם שמבקשים מהמלאכים = ברכוני לשלום ובענין קברי צדיקים
ויש הרבה דעות בגאונים וראשונים שמותר לבקש ולהתפלל להם, והם חולקים על הרמב"ם.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 25, 2024 2:59 pm

צופה_ומביט כתב:
ונתנו ידידים כתב:כאן אני מבטיח לך דאין אפילו אדם אחד בכל החסידות שאם תשאל אותו יגיד לך שהוא אל.
כשהם אומרים אינו גוף הם לא מתכונים על הנשמה ועל רעיונות עמוקים כמו שאמרת, הם מתכונים למליצה בעלמא שהוא קדוש וטהור עד שכל עשיותיו הם לשם שמים ואינו מתכון לגופניות.
כשאומרים ולא ישיגוהו וכו הם לא מתכונים למובן האמיתי, אלא למליצה לומר שאין לנו שום השגה בו וכפי האמירה החסידי שהובא לעיל.
אתה יכול להתעקש על שלך ולצעוק עבו"ז שומו שמים, אבל אתה טומן את הראש בחול, הם לא אנשים מתוחכמים עם רעיונות עמוקים זה לא חב"ד, כל השפה שלהם הוא רדוד ומלא הגזמות, רק תשמע איך שהוא עצמו מדבר זה שפה מארמאריש.
וכשאתה שואל למה גדולי החסידות לא יוצאים נגדו, כבר עניתי לך שאין להם שום צד שיש כאן כפירה רק טיפשות.

א. אני לא בטוח מה הולך בראש של ה"מארמאראשער אוקסן" שהוא מגדל שם, ולא הייתי קובע בכזו נחרצות שכבר כעת או בעתיד לא עובר/יעבור שם את הגבול.
ב. עוד להזכיר שעבודה זרה אינו לומר שהוא הבורא אלא שהשפע תלוי בו וממנו יש לבקש. יעויין רמב"ם ריש הלכות ע"ז.
ג. מעלתו מחדש חידוש גדול, שבדרך טיפשות ומליצה מותר לומר [ואף ללמד ילדים קטנים] ביטויי כפירה, כל עוד לא מתכוונים. מעלתו חותם על כך להלכה?
ד. מעלתו מחדש עוד שאין שום סיבה לצאת כנגד ביטויי כפירה ממוסדים שמוחדרים לראש ילדים קטנים כל עוד הם נאמרים בטיפשות ומליצה. מחד - המציאות שלא מוחים תומכת בטענת מעלתו, מאידך - הצעתי לעיל תשובה מפורטת מדוע לא מוחים. וברוך יודע האמת.

א. האמת היא שכששמעתי את ההקלטות של הדרשות שלו נרגעתי קצת, כי אני חושב שזה לא יחזיק מעמד, רואים ברור שזה לא סוג של אידיאולוגיה אלא בן אדם מטורף ובדיכאון שכועס על כל מה שנעשה נגדו ואינו יודע איך להכיל את זה. דברים כאלו לא מחזיקים מעמד. אדמו"ר שמפחד מהצל שלו ומדבר בגסות כזה לא שומר על אנשיו, וטיפ טיפ עוזב אותו עוד אחד ועוד אחד. מי שסוחט כסף מהאנשים שלו בצורה כזו לא יכול לשמור עליהם. חצי ממה שמחזיק קהילות החסידים הוא הלכידות והעזרה וחיי הקהילה שהחסידות נותנת. אדם שמחויב לנסוע ללונדון ולכל מקום שיהיה לאדמו"ר קריזה בלי שיהיה להאדם כסף לא יכול להחזיק מעמד בחסידות כזאת. ומילא אם לא היה להם מקומות אחרים ללכת כמו בקהילה הגדולה שאף פעם לא התפצל ואין עוד חסידות שהולך בדרך זו היה בעיה, אבל הכא הרי יש עשר חסידויות של ויזניץ ויכולים להשתלב היטיב בחיי קהילה אחרת.
ב. כידוע שבחינוך החסידי הצדיק הוא צינור שהשפע יורד דרכו (לא ראיתי כתוב בעלונים הנ"ל שיתפללו אליו ושיש לבקש ממנו, אם כך כתוב צריך לעיין בזה מחדש), ואין לזה קשר לענין האמצעי שהרמב"ם מביא בהלכות ע"ז ולא אכנס לזה. (רק אומר בקיצור אמרים לחכם הרוצה להחכים שב' הדברים יש להם פעולה הפוכה זה מפריד וזה מחבר.)
ג. כשאדם אומר על מלך אנגליה שהוא מלך האם יש בזה ע"ז כי הרי מייחס לו מלכות, ברור שלא כי כולם יודעים שהוא מלך בו"ד ולא מלכו של עולם. אם יש לאיזה ביטוי שני משמעויות וכל אחד יושדע שהכונה הוא למשמעות השניה אין בה שמף של ע"ז. עכשיו לך קשה לקבל כי אצלך ואצל רוב אנשים המשמעות היא הראשונה ובדעתך אם כונתם הוא למשמעות השנה צריך להסביר את זה לילדים ואתה לא חושב שהם מסבירים את זה לילדים. ואני חושב שהלואי אם הילדים היו יודעים בכלל את המשמעות הפשוטה.
וכי מה שכתוב שם ונשגב המלך לבדו, האם אתה חושב שכונתם הוא כמו שאומרים על הקב"ה, והרי ברור שכונתם הוא שבמחלוקתו עם אחיו ואנשיו ישאר הוא במלכותו והרשעה (לפי טפשותם) כליל יחלוף.
ד. עדיין אנו צריכים לטעמים שלך למה לא מוחים על הטפשות ועל הסילוף של דרך החסידות ועל הרוע שקורה שם. אך נראה לי שאילו היה חשש ע"ז בפועל היו מוחים על אף כל הטעמים שכתבת.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ינואר 25, 2024 3:20 pm

ונתנו ידידים כתב:
צופה_ומביט כתב:
ונתנו ידידים כתב:כאן אני מבטיח לך דאין אפילו אדם אחד בכל החסידות שאם תשאל אותו יגיד לך שהוא אל.
כשהם אומרים אינו גוף הם לא מתכונים על הנשמה ועל רעיונות עמוקים כמו שאמרת, הם מתכונים למליצה בעלמא שהוא קדוש וטהור עד שכל עשיותיו הם לשם שמים ואינו מתכון לגופניות.
כשאומרים ולא ישיגוהו וכו הם לא מתכונים למובן האמיתי, אלא למליצה לומר שאין לנו שום השגה בו וכפי האמירה החסידי שהובא לעיל.
אתה יכול להתעקש על שלך ולצעוק עבו"ז שומו שמים, אבל אתה טומן את הראש בחול, הם לא אנשים מתוחכמים עם רעיונות עמוקים זה לא חב"ד, כל השפה שלהם הוא רדוד ומלא הגזמות, רק תשמע איך שהוא עצמו מדבר זה שפה מארמאריש.
וכשאתה שואל למה גדולי החסידות לא יוצאים נגדו, כבר עניתי לך שאין להם שום צד שיש כאן כפירה רק טיפשות.

א. אני לא בטוח מה הולך בראש של ה"מארמאראשער אוקסן" שהוא מגדל שם, ולא הייתי קובע בכזו נחרצות שכבר כעת או בעתיד לא עובר/יעבור שם את הגבול.
ב. עוד להזכיר שעבודה זרה אינו לומר שהוא הבורא אלא שהשפע תלוי בו וממנו יש לבקש. יעויין רמב"ם ריש הלכות ע"ז.
ג. מעלתו מחדש חידוש גדול, שבדרך טיפשות ומליצה מותר לומר [ואף ללמד ילדים קטנים] ביטויי כפירה, כל עוד לא מתכוונים. מעלתו חותם על כך להלכה?
ד. מעלתו מחדש עוד שאין שום סיבה לצאת כנגד ביטויי כפירה ממוסדים שמוחדרים לראש ילדים קטנים כל עוד הם נאמרים בטיפשות ומליצה. מחד - המציאות שלא מוחים תומכת בטענת מעלתו, מאידך - הצעתי לעיל תשובה מפורטת מדוע לא מוחים. וברוך יודע האמת.

א. האמת היא שכשמעתי את ההקלטות של הדרשות שלו נרגעתי קצת, כי אני חושב שזה לא יחזיק מעמד, רואים ברור שזה לא סוג של אידיאולוגיה אלא בן אדם מטורף ובדיכאון שכועס על כל מה שנעשה נגדו ואינו יודע איך להכיל את זה. דברים כאלו לא מחזיקים מעמד. אדמו"ר שמפחד מהצל שלו ומדבר בגסות כזה לא שומר על אנשיו, וטיפ טיפ עוזב אותו עוד אחד ועוד אחד. מי שסוחט כסף מהאנשים שלו בצורה כזו לא יכול לשמור עליהם. חצי ממה שמחזיק קהילות החסידים הוא הלכידות והעזרה וחיי הקהילה שהחסידות נותנת. אדם שמחויב לנסוע ללונדון ולכל מקום שיהיה לאדמו"ר קריזה בלי שיהיה להאדם כסף לא יכול להחזיק מעמד בחסידות כזאת. ומילא אם לא היה להם מקומות אחרים ללכת כמו בקהילה הגדולה שאף פעם לא התפצל ואין עוד חסידות שהולך בדרך זו היה בעיה, אבל הכא הרי יש עשר חסידויות של ויזניץ ויכולים להשתלב היטיב בחיי קהילה אחרת.
ב. כידוע שבחינוך החסידי הצדיק הוא צינור שהשפע יורד דרכו (לא ראיתי כתוב בעלונים הנ"ל שיש לבקש ממנו, אם כן תראה לי ונעיין בזה), ואין לזה קשר לענין האמצעי שהרמב"ם
מביא בהלכות ע"ז ולא אכנס לזה. (רק אומר בקיצור אמרים לחכם ויחכם עוד שפעולתם הפוכה זה מפריד וזה מחבר.)
ג. כשאדם אומר על מלך אנגליה שהוא מלך האם יש בזה ע"ז כי הרי מייחס לו מלכות, ברור שלא כי כולם יודעים שהוא מלך בו"ד ולא מלכו של עולם. אם יש לאיזה ביטוי שני משמעויות וכל אחד יושדע שהכונה הוא למשמעות השניה אין בה שמף של ע"ז. עכשיו לך קשה לקבל כי אצלך ואצל רוב אנשים המשמעות היא הראשונה ובדעתך אם כונתם הוא למשמעות השנה צריך להסביר את זה לילדים ואתה לא חושב שהם מסבירים את זה לילדים. ואני חושב שהלואי אם הילדים היו יודעים בכלל את המשמעות הפשוטה.
וכי מה שכתוב שם ונשגב הוא לבדו, אתה חושב שכונתם הוא כמו שאומרים על הקב"ה ברור שכונתם הוא שבמחלוקתו עם אחיו ישאר הוא במלכותו והרשעה (לפי טפשותם) כליל יחלוף.
ד. עדיין אנו צריכים לטעמים שלך למה לא מוחים על הטפשות ועל הסילוף של דרך החסידות ועל הרוע שקורה שם. אך נראה לי שאילו היה חשש ע"ז בפועל היו מוחים על אף כל הטעמים שכתבת.

א. תתפלא לדעת שלמרות כל החשבונות שלך, דברים כאלו כן מחזיקים מעמד. יש איזה משהו אצל אנשים מסויימים שגורם להם להיות שפוטים על דבר למרות שהם אינטליגנטים, זה כמובן בראש ובראשונה תוצאה של שטיפת מח מסיבית שקשה להשתחרר ממנה, באנגלית יש לכך היום מעין ביטוי שתיית מי קול אייד, ע"ש גוי מטורף שהתבצר באיזה גונגל ולפני שהבולשת האמריקאית פלשה למתחם שלהם הורה לחסידיו לשתות משקה בשם קול אייד cool aid שהיה מורעל והם עשו זאת ביודעם שזה מורעל. אותו דבר אצל קהילת ברלנד.
ג. היום זה נכון על המלכים באירופה שאין להם כל סמכות משפטית ומדינית, אך כשמלך היה מלך הנתינים שלו היו מתיחסים אליו כמעין אלוהות ודבקות, ואפילו היה טפש ורשע מרושע.
ד. הסיבה שלא מוחים כנראה מהסיבה שמפחדים שאם ימחו זה יפתח מלחמה, וכבר היו דברים מעולם, בפרט שבדרך כלל הציבור הליטאי ישיבתי והחסידי לא מתערבים בעניני אלו ואלו פרט לכאשר זה נוגע לבחירות.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' ינואר 25, 2024 3:25 pm

כתבתי לעיל, שהעסק שם לא יחזיק מעמד, והוא מתפורר.
כמה מהמגיבים חלקו על דברי.
אבהיר את כוונתי.

התכוונתי, שבתור 'חסידות ליגיטימית' מן המנין [דהיינו מאות משפחות ברחבי העולם, האדמו"ר שמשתתף בכל האירועים הציבורים, וכן באים להשתתף בשמחותיו, וכיוצ"ב] העסק לא מחזיק מעמד.
בהחלט יתכן, שזה יהפוך לאיזה קבוצה תמהונית נוסח 'ברלנד' או 'כת לב-טהור' וכיוצ"ב.
ואסביר.
קבוצת חסידיו [כאמור מאות משפחות ברחבי העולם], מבוססת לא רק על ה'שוואנצנים' השרופים שלו. אלא בעיקר על חסידי ויז'ניץ מאז, שבשעת הפילוג ואח"כ פטירת הישועות משה, סברו שלדעת הישועות משה הוא היה אמור להיות ה'יורש'. והחזרת הבן הגדול בערוב ימיו, היה כאשר בריאותו היתה רופפת, ומחמת לחצי המשפחה והסביבה, ואינה משקפת את דעתו האמיתית. ולכן הממשיך הוא ר' מענדיל.
כל אלו אנשים נורמטיבים, אכן בסגנון רומניה, אבל לא שונים בהרבה מחסידיות דומות מאותו איזור מוצא. ביניהם כמה רבנים ותלמידי חכמים, וכיוצ"ב.
בתחילת הדרך, כאשר התחילו לפלחן את ה'הייליגע' רב/רבי, זה דוקא היה נחמד, לחיזוק הקבוצה, והם שיתפו פעולה.
אכן מאז הנחלת שיטת ה'שוואנצנות' באופן רשמי. עם כל הנספחים, זה התחיל לאבד את גבול הטעם הטוב, וצורם מאוד לאנשים נורמטיבים.
אז מתחילה חשבו שמדובר במצב זמני, (שהחל בעקבות טיפול רפואי שעבר, והתדרדר למשמעות נפשית). זה אכן גרם לפרישת קבוצה גדולה של משפחות. אבל חלק גדול מ'הנורמליים' עדיין נשארו.
מה שקורה מאז, חוץ ממה שזה הפך לשיטה קבועה. הוא גם התחיל להגזים בחששותיו למרידה, וחוסר נאמנות. (היה תמיד, אבל זה גובר והולך). הוא חושד, וזורק את נאמניו.
הוא משפיל אותם - מחשש שמא ירימו ראש (והפעם הצהיר זאת בפומבי שיעשה זאת כ'שיטה', להשפלת ה'יישות' של כל מי שיהיה לו איזה התנשאות).
הוא חוזר שוב ושוב על המנטרה של השוואנצות, והמסירות לרבי, ושהוא לפני הכל, (סליחה, לא ה'רבי' כאיש, אלא 'ויזניץ' לפני הכל). עוד פעם ועוד פעם אותם סיפורים...
מה גם רמת השליטה שלו בחיי חסידיו גובר והולך. הוא משדך להם את ילדיהם. (מודיע לפלוני, שעליו להשתדך עם חבירו. כן!!! כך זה עובד). הוא מריץ אותם אליו שוב ושוב. ומחייב אותם השתתפות מלאה בכל האירועים. גיוס כספים אדיר. ועוד ועוד.
זה למעלה מיכולת הסיבולת של אנשים נורמליים מהשורה.
עקבתי בליל י"ב שבט ר"ה לחסידות. עמדתי ליד פתח ביהכנ"ס שלהם בעירי. כולם התאספו לבושי בגדי יום טוב לתפילת ערבית חגיגית. [הארועים עם האדמו"ר היו במוצאי שבת, וכן ביום י"ב שבט עצמו]. הסתכלתי על הפנים, על המבעים, על השיחה בין החברים...
אצל רובם ראיתי בעליל שהם 'מותשים', 'לא שמחים', כבר אין להם כוח לסבול, לא את הלחץ ולא את הבושות (להתלך ברחוב העיר בבגדי יום טוב, כאשר כולם תמהים מה קרה???).

מי ששמע את הדרשה שלו, חצי מהדיבורים היו על ענין זה. שלא יתביישו מהמשפחה, מהסביבה. שלא מספיק שמשתתפים בהכל - זה חייב להיות ב'מאור פנים'. ועוד ועוד....
הוא מרגיש שכבר קשה להם עם הקריזות שלו. ולכן הוא מגביר את ההתקפות.

מכיר את החברים שם. רוב הנורמליים שם, הם על סף שבירה.

אכן יש קבוצה לא קטנה של שאיהידים באש ובמים. שוואנצים אמתים. אבל עם אנשים כאלו אי אפשר לבנות 'חסידות נורמלית'. זה יהפך לכת לכל דבר, ויעלמו כמו כל הכתות המוזרות....

נחזור לרוב הדומם הנורמלי. - מדוע הם לא עוזבים?
* זה קשה מאוד לעזוב סביבה, חבירים, חויות שהורגלת להם שנים.
* לפעמים האשה 'חסידה' גדולה (יש להם חברות מיוחדות לנשים, עם הטפה ושטיפת מוח אדירה).
* הילדים - לומדים במוסדות, שם מטיפים להם (הובא לעיל בא' החוברות) לשמוע בקול הרבי, ולא בקול האב!!! [כמובן זה מלובש בסיפור על אב מתייון, שבנו שמע בקול רבו - מתיתיהו החשמונאי ולא בקול האב, אבל כל הפרטים בסיפור הותאמו ל'אמונת צדיקים' שבדורינו.
זה בעיה להורים.
ובכלל כיצד מסבירים זאת למשפחה/סביבה. שכבר אין לי כוח? הרי עד עכשיו צעקת שהוא 'קדוש קדוש'.
* ובכלל להיכן ילכו. למקום שעליו טנפו כל השנים.???

אבל ככל שהוא מגביר את הלחץ עליהם יותר ויותר. לבסוף הם ישברו.

זהו הערכתי, מתוך הכרת האישים.


ולגבי השאלה מדוע לא מוחים.
בשביל מה?
ביחס לציבור הרחב שלא יגרר אחרי דעותיהם? - הרי אין איש א' מן השורה, שמכיר אותם מקרוב, שרואה אותם כנורמליים. אין חשש.

בשבילם - לדעת להזהר מהעיוות ההשקפתי?
הרי שוב, הנורמליים שביניהם יודעים זאת. וה'שוואנצנים', וכי המחאה תעזור, זה רק יגביר את האש. וכפי שכל מחלוקת רק מתדלקת את הצד הנרדף.
הכי טוב זה פשוט להניד ראש בזלזול וברחמנות.
זה משפיע הרב יותר טוב מהכל.

צא וראה כמה הם מנסים להעמיד פנים כחסידות שוה ערך לשאר החצרות.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 3:32 pm

דברים נכוחים.
תהליך שמזכיר מאד היווצרות כתות, דהיינו שגעון גדלות של המנהיג, שמתפתח לפראנויה, ומשם לכת גמורה.

לא הזכרת את ניתוקי/החרמת המשפחות, ואפילו הוצאת ילדים מהבתים, דבר שקורה גם בחצר אחרת גדולה וחזקה, מבוססת ומיינסטרימית, שיש בה הרבה מהמאפיינים שתיארת.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 25, 2024 3:33 pm

ונתנו ידידים כתב:א. האמת היא שכששמעתי את ההקלטות של הדרשות שלו נרגעתי קצת, כי אני חושב שזה לא יחזיק מעמד, רואים ברור שזה לא סוג של אידיאולוגיה אלא בן אדם מטורף ובדיכאון שכועס על כל מה שנעשה נגדו ואינו יודע איך להכיל את זה. דברים כאלו לא מחזיקים מעמד. אדמו"ר שמפחד מהצל שלו ומדבר בגסות כזה לא שומר על אנשיו, וטיפ טיפ עוזב אותו עוד אחד ועוד אחד. מי שסוחט כסף מהאנשים שלו בצורה כזו לא יכול לשמור עליהם. חצי ממה שמחזיק קהילות החסידים הוא הלכידות והעזרה וחיי הקהילה שהחסידות נותנת. אדם שמחויב לנסוע ללונדון ולכל מקום שיהיה לאדמו"ר קריזה בלי שיהיה להאדם כסף לא יכול להחזיק מעמד בחסידות כזאת. ומילא אם לא היה להם מקומות אחרים ללכת כמו בקהילה הגדולה שאף פעם לא התפצל ואין עוד חסידות שהולך בדרך זו היה בעיה, אבל הכא הרי יש עשר חסידויות של ויזניץ ויכולים להשתלב היטיב בחיי קהילה אחרת.
ב. כידוע שבחינוך החסידי הצדיק הוא צינור שהשפע יורד דרכו (לא ראיתי כתוב בעלונים הנ"ל שיתפללו אליו ושיש לבקש ממנו, אם כך כתוב צריך לעיין בזה מחדש), ואין לזה קשר לענין האמצעי שהרמב"ם מביא בהלכות ע"ז ולא אכנס לזה. (רק אומר בקיצור אמרים לחכם הרוצה להחכים שב' הדברים יש להם פעולה הפוכה זה מפריד וזה מחבר.)
ג. כשאדם אומר על מלך אנגליה שהוא מלך האם יש בזה ע"ז כי הרי מייחס לו מלכות, ברור שלא כי כולם יודעים שהוא מלך בו"ד ולא מלכו של עולם. אם יש לאיזה ביטוי שני משמעויות וכל אחד יושדע שהכונה הוא למשמעות השניה אין בה שמף של ע"ז. עכשיו לך קשה לקבל כי אצלך ואצל רוב אנשים המשמעות היא הראשונה ובדעתך אם כונתם הוא למשמעות השנה צריך להסביר את זה לילדים ואתה לא חושב שהם מסבירים את זה לילדים. ואני חושב שהלואי אם הילדים היו יודעים בכלל את המשמעות הפשוטה.
וכי מה שכתוב שם ונשגב המלך לבדו, האם אתה חושב שכונתם הוא כמו שאומרים על הקב"ה, והרי ברור שכונתם הוא שבמחלוקתו עם אחיו ואנשיו ישאר הוא במלכותו והרשעה (לפי טפשותם) כליל יחלוף.
ד. עדיין אנו צריכים לטעמים שלך למה לא מוחים על הטפשות ועל הסילוף של דרך החסידות ועל הרוע שקורה שם. אך נראה לי שאילו היה חשש ע"ז בפועל היו מוחים על אף כל הטעמים שכתבת.

שומע. ייש"כ.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 25, 2024 4:10 pm

צופה_ומביט כתב:דברים נכוחים.
תהליך שמזכיר מאד היווצרות כתות, דהיינו שגעון גדלות של המנהיג, שמתפתח לפראנויה, ומשם לכת גמורה.

לא הזכרת את ניתוקי/החרמת המשפחות, ואפילו הוצאת ילדים מהבתים, דבר שקורה גם בחצר אחרת גדולה וחזקה, מבוססת ומיינסטרימית, שיש בה הרבה מהמאפיינים שתיארת.

באופן עקרוני, אינני משתתף בדיונים בפורום זה.
ברם, במקרה הנוכחי, הפקרת הזירה לכל השקרנים והכזבנים מהוה עוול של ממש (סוף סוף, חזקה על לשון הרע שתתקבל. ואין שום סיבה שאנשים ייחשפו בלי סוף רק להבלים הללו. זה עוול גם כלפי הקוראים, גם כלפי אלו שהלשון הרע נאמר עליהם, וגם כלפי הכותבים, שמהיעדר מוראו של צד שני, פשוט מאבדים בלמים...), ועל כן אחרוג ואגיב.

וכמנהג כותב המגילות הבלתי נלאה, אאלץ גם אני לכתוב קצת מגילות, וההכרח בל יגונה.

ובכן, הקדמה ראשונה: כותב המגילות הנכבד, טוען רבות (לאו דווקא באשכול זה) על "פרשיות שלמות מדברי הנביאים" שעוברים עליהם ביד גסה (כלומר שחיתות וכו'). שמענו הרבה על קראים, אבל אנחנו יהודים פשוטים, שיודעים על הלכות ותורה שבעל פה.
ושם כתוב כללים, מתי יש להאמין ללשון הרע, ומתי מותר גם לספר לשון הרע.
לשם כך, צריך להכיר באופן בלתי אמצעי כל סיפור של שחיתות, ולשמוע את טענות הצדדים וכו'.

אבל נניח שבדרך כלשהיא, כותב המגילות יודע עם מי הצדק, הוא שמע את טענות הצד השני, או מכיר את הסיפורים באופן אישי.

אבל כמדומה שיש עוד שתי תנאים. כוונה לשם שמים, ולא להגדיל את העוול יותר ממה שהוא.
ובנושאים הללו, אני כן יודע, באופן בלתי אמצעי, שהוא משקר, מסלף, מגזם (בתור משתתף שלא מן המניין הקבוע של עצרת חכמי הדור - כותבי האספקלריא של פורום אוצר החכמה - אחרוג ממנהגי הישן שלא להיכנס לנושאי מחלוקות למיניהם, ואפרע ברצון את השטר, אם יהיה ביקוש לכך). והעובדה הזו מצביעה על אפשרות נוספת (שאולי גלוי לכל קורא בין השורות ומבין בטבע האדם). שאולי יש כאן מניע רגשי עמוק, שמביא אותו לכתיבה פראית בכל פעם שהנושאים הללו עולים...

וכיוון שכן, יתכן מאוד שהטחת לשון הרע ברבים, על אלפי בתי ישראל, שקטנם עבה ממותניו, בתורה וביראת שמים, היא בחזקת איסור גמור.

נשמח מאוד לשמוע את הצידוק ההלכתי לכך. הרי מדובר בירא שמים נשגב ובוער באש קנאת ה' צבקות (ואולי זה בבחינת "גדולה עבירה לשמה"?).
נודה למשמע ההסבר.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ה' ינואר 25, 2024 4:30 pm

מקדש מלך כתב:אנחנו יהודים פשוטים, שיודעים על הלכות ותורה שבעל פה.
ושם כתוב כללים, מתי יש להאמין ללשון הרע, ומתי מותר גם לספר לשון הרע.
לשם כך, צריך להכיר באופן בלתי אמצעי כל סיפור של שחיתות, ולשמוע את טענות הצדדים וכו'.

התעלמת מהכלל החשוב שמופיע גם בשו"ע על צורבא מרבנן דסאני שומעניה.

אבל לעיקר העניין, בחלק השני של דבריך נפלת בדיוק בפח בו האשמת אותו. לא הוכחת שום דבר מכל מה שהטחת בו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 347 אורחים