במסתרים כתב:לכאורה פשוט שאין רש"י מדבר בעד עצמו (גם מפני לשון דקדקתי במקום שמעתי או ידעתי, גם כי אז החסיר לפרש את דברי הגמרא, ועוד)
רש"י בבא מציעא קח ע"ב ד"ה שכיני העיר כתב:שכיני העיר ושכיני השדה שכיני העיר קודמין - נראה בעיני, דלאו בדינא דבר מצרא איירי, אלא להשיא עצה דרך ישר וטוב למוכר, שאם יש לו שדה למכור ובאו עליה (ד) ללוקח שכינים הדרים אצלו בדירה, ושכן שיש לו בשדה, ששדותיהן סמוכות זו לזו, וזו שיש לו למכור - אינה סמוכה למצרן - שכיני העיר קודמין, ואני לא דקדקתי בה מפי רבינו כל צרכי, ועד הנה פירשתי דבמצרן דיליה קאמר, והשתא לא נראה לי...
איש_ספר כתב:מש"כ כמה אחרונים שמכאן משמע שאכילת בשר בהמה מועילה לפתיחת השכל
איש_ספר כתב:(והחוש מעיד...).
וכי הדר למחר ואמר חמשה בקר ואפי' חמשה חצאי בקר לאו משום מתני' אלא משום דטעם בשרא דתורא....
איש_ספר כתב: זכורני שהיה קושי בדברי תוס' מי דחקו והכריחו לפרש שלא אכל בשר משום שהיה בתענית...?
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב: זכורני שהיה קושי בדברי תוס' מי דחקו והכריחו לפרש שלא אכל בשר משום שהיה בתענית...?
ועוד קשה, אם היה בתענית, למה היה צריך להצטדק שלא אכל בשרא דתורא, וכי לא סגי בכך שהוא שרוי בתענית כדי שלא יוכל לעיין?
HaimL כתב:השתא דאתינן הכא לבישרא שמינא דתורא, אם מועיל ללימוד או לאו דווקא, כמדומה שידוע מעשה בד"ת שהיה בין הגאון בעל הט"ז וחותנו בעל הב"ח, זכר צדיקים לברכה, שהב"ח קיבל לספק לחתנו בשר שור, או סתם בשר בהמה, וכו'.
בברכה המשולשת כתב:HaimL כתב:השתא דאתינן הכא לבישרא שמינא דתורא, אם מועיל ללימוד או לאו דווקא, כמדומה שידוע מעשה בד"ת שהיה בין הגאון בעל הט"ז וחותנו בעל הב"ח, זכר צדיקים לברכה, שהב"ח קיבל לספק לחתנו בשר שור, או סתם בשר בהמה, וכו'.
למיטב זכרוני מעשה זה נכב"ב
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב: זכורני שהיה קושי בדברי תוס' מי דחקו והכריחו לפרש שלא אכל בשר משום שהיה בתענית...?
ועוד קשה, אם היה בתענית, למה היה צריך להצטדק שלא אכל בשרא דתורא, וכי לא סגי בכך שהוא שרוי בתענית כדי שלא יוכל לעיין?
איש_ספר כתב:באותו ענין (היה ברור לי שפרסמתי בפורום אבל איני מוצא)
היה לי איזה ראיה או דמות ראיה או השערה, חבל שאיני זוכר, שכיון שת"ח אסור לו לומר שהוא יושב בתענית, לכן אמר רב נחמן ברמיזא 'לא אכלינן בשרא דתורא'. וזו כוונת תוספות. (ולא כמו שנראה שר"ל שלא אכל בשר לפי שישב בתענית)
ר' גרונם יקום פורקן כתב:"לצפרא א"ל [רב נחמן לרבא] חמשה בקר אמר רחמנא ואפי' חמשה חצאי בקר. והאי דלא אמרי לך באורתא דלא אכלי בשרא דתורא".
ורש"י שם מפרש: "דלא אכלי בשרא דתורא - לא דקדקתי טעמו של דבר".
3. מדובר במליצה ידועה, ופירוש הביטוי "לא אכלי בשרא דתורא" הוא "לא דקדקתי טעמו של דבר". ואם כן, בשר שור לא היה שם מעולם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים