ישיבישקייט כתב:אם אשה חייבת כמו איש ופטרו אותה, מאי שנא איש?
מאיר חכמים כתב:מה הבעיה שיקום חצי שעה קודם ויתפלל - אפילו בלי מניין?
ישיבישקייט כתב:כידוע, לדאבונינו התקיימה בנו קללת הקללות, וכל הנאמר באיש מתקיים באשה וכמעט כל הנאמר באשה מתקיים בנו, כך שאת קללת ''בזעת אפך תאכל לחם'' מקיימת האשה, לעומת זאת את ה''ארבה עצבונך'' שזה צער גידול בנים אנחנו מקיימים יותר מבדורות עברו.
והנה לרוב הדעות נשים חייבות בתפילה כמו אנשים בדיוק, אלא שמחמת טרדותיהם פטרו אותם (?) מתפילה רגילה.
שאלתי הפשוטה היא אם איש שאשתו יוצאת בשבע מהבית והוא במרדף אחרי השעון כל הבוקר ובשעה שמונה וחצי משועבד גם הוא למקום עבודתו פטור גם כן מתפילה.
מה הסברא לחלק לדעות שאשה גם חייבת בתפילה מעיקר הדין.
ארי שבחבורה כתב:ישיבישקייט כתב:כידוע, לדאבונינו התקיימה בנו קללת הקללות, וכל הנאמר באיש מתקיים באשה וכמעט כל הנאמר באשה מתקיים בנו, כך שאת קללת ''בזעת אפך תאכל לחם'' מקיימת האשה, לעומת זאת את ה''ארבה עצבונך'' שזה צער גידול בנים אנחנו מקיימים יותר מבדורות עברו.
והנה לרוב הדעות נשים חייבות בתפילה כמו אנשים בדיוק, אלא שמחמת טרדותיהם פטרו אותם (?) מתפילה רגילה.
שאלתי הפשוטה היא אם איש שאשתו יוצאת בשבע מהבית והוא במרדף אחרי השעון כל הבוקר ובשעה שמונה וחצי משועבד גם הוא למקום עבודתו פטור גם כן מתפילה.
מה הסברא לחלק לדעות שאשה גם חייבת בתפילה מעיקר הדין.
היום מצאתי שבשו"ת 'אור לציון' (תשובות ב', הלכות פסוקות - אורח-חיים א', פרק ז' אות כ"ד) כותב הגרב"צ אבא-שאול זצ"ל דברים מענינים בנושא זה ויתכן שתמצא בהם ענין.
וז"ל:
...ומכל מקום אשה המטופלת בילדים ועסוקה בכך כל היום ואין לה פנאי במשך היום להתפלל פטורה לגמרי מן התפילה - שהרי היא כעוסק במצוה הפטור מן המצוה (וכן דעת ה'חפץ חיים' וכפי שהובא ב'שיחות הח"ח' חלק א' אות כ"ז - עיי"ש), ואף אינה חייבת בתשלומין וכמבואר בברכ"י בסימן צ"ג אות ג', וראה עוד בכה"ח שם אות ט"ו.
והוא הדין לאיש, שאם האשה אינה בבית - כגון שהלכה ללדת, והבעל צריך לטפל בילדים, ואינו מוצא זמן להתפלל, שפטור מן התפילה משום 'עוסק במצוה,' ואף אינו חייב בתשלומין.
עכ"ל.
חכם באשי כתב:לגופם של דברים, ראוי להזכיר את טעמו של אבודרהם (ומקורו בדברי ר' אבא אנטולי בעל 'מלמד התלמידים'), שהפטור לאשה ממצות עשה שהז"ג הוא משום טיפולה בבית ובילדים. (אני כותב מהזכרון).
יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
תלמיד חברים כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
יתכן שכיון שהאם בנויה יותר לגדל את בניה, זה תפקידה. וכן משמע מהגמ' נשים במאי קא זכיין וכו'.
משא"כ איש, שצריך לראות למצוא זמן לחיוביו, כי תפקידו לעסוק בתורה ולקיים כל המצות.
כבר מצינו פטור לנשים ממצות עש"ג.
נשים זה גדר אחר.
גם כל המציאות של אשה מתחילת הבריאה הוא כדי להיות עזר כנגדו.
אגב, בדיוק היום היה תוס' מעניין בדף היומי (ב"ק פ.) שמוכח ממנו שא"א לאשה גם לגדל צאן וגם לגדל את בניה.
פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
יתכן שכיון שהאם בנויה יותר לגדל את בניה, זה תפקידה. וכן משמע מהגמ' נשים במאי קא זכיין וכו'.
משא"כ איש, שצריך לראות למצוא זמן לחיוביו, כי תפקידו לעסוק בתורה ולקיים כל המצות.
כבר מצינו פטור לנשים ממצות עש"ג.
נשים זה גדר אחר.
גם כל המציאות של אשה מתחילת הבריאה הוא כדי להיות עזר כנגדו.
אגב, בדיוק היום היה תוס' מעניין בדף היומי (ב"ק פ.) שמוכח ממנו שא"א לאשה גם לגדל צאן וגם לגדל את בניה.
האט אזוי. כלומר ברור שכל עיקרו של הפטור הזה יושב על כך שגדר החיוב של הנשים הוא פחות משל הגברים, או שונה משל הגברים.
א"כ מה"ת למימר שגם גבר הטרוד בגידול הילדים יהיה פטור מתפילה? (אלא א"כ הוא אנוס לגמרי).
הפטור הזה הוא לא דין בגידול ילדים אלא דין באישה.
פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
הטיפול בילדים מוגדר כמצווה לעומת פרנסה.
פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
הטיפול בילדים מוגדר כמצווה לעומת פרנסה.
מה"ת?
יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
הטיפול בילדים מוגדר כמצווה לעומת פרנסה.
מה"ת?
כך הביא בספר הליכות בת ישראל פ״ב הערה ב׳ https://tablet.otzar.org/#/book/180728/ ... /0/end/0/c, בשם ר״י קמינצקי שיש לזה דין משמש חולה שפטור מהתפילה. והובא ג״כ באשי ישראל פ״ז הערה ל׳.
לגבי פרנסת מי שאין לו כדי צרכיו וצריך לעבוד לשם כך בלי הפסק, אולי נחשב כמצוה. אך בשביל יותר מכך לא מסתבר, שא״כ כולם יהיו פטורים מתפילה בזמן העבודה, ובפירוש אמרו שהפועלים מפסיקים עבודתם כדי להתפלל.
פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
הטיפול בילדים מוגדר כמצווה לעומת פרנסה.
מה"ת?
כך הביא בספר הליכות בת ישראל פ״ב הערה ב׳ https://tablet.otzar.org/#/book/180728/ ... /0/end/0/c, בשם ר״י קמינצקי שיש לזה דין משמש חולה שפטור מהתפילה. והובא ג״כ באשי ישראל פ״ז הערה ל׳.
אי הכי, לכאורה הפטור יתכן רק בילדים קטנים ממש שיש להם דין חשאיב"ס.לגבי פרנסת מי שאין לו כדי צרכיו וצריך לעבוד לשם כך בלי הפסק, אולי נחשב כמצוה. אך בשביל יותר מכך לא מסתבר, שא״כ כולם יהיו פטורים מתפילה בזמן העבודה, ובפירוש אמרו שהפועלים מפסיקים עבודתם כדי להתפלל.
אי הכי, לכאורה אישה ששמה את הילדים אצל המטפלת/מעון והולכת לעבודה לא יכולה לפטור את עצמה מתפילה. אפילו אם הבוקר שלה מאד לחוץ, לארגן את הילדים, לפזר במוסדות חינוך, ולעבוד.
פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמיד חברים כתב:יבנה כתב:כוונתו פשוט, שהוא לא צריך להפסיק לטפל בילדים ולהשאיר אותם בלי מה שהם צריכים כדי שהוא יוכל להתפלל.
ממה נפשך, אם זהו דבר חיוני, הרי הוא אנוס. אם לא [והם יכולים להסתדר בלי זה], הרי הוא חייב. [איך שלא תסובב את זה, תמצא כמו שכתבתי].
מה בכלל הפשט בפטור נשים מתפילה בגלל שטרודות בטיפול בילדים?
וכי הגבר לא טרוד בענייניו? ואם הוא טרוד בפרנסתו במשך כל היום?
הטיפול בילדים מוגדר כמצווה לעומת פרנסה.
מה"ת?
כך הביא בספר הליכות בת ישראל פ״ב הערה ב׳ https://tablet.otzar.org/#/book/180728/ ... /0/end/0/c, בשם ר״י קמינצקי שיש לזה דין משמש חולה שפטור מהתפילה. והובא ג״כ באשי ישראל פ״ז הערה ל׳.
אי הכי, לכאורה הפטור יתכן רק בילדים קטנים ממש שיש להם דין חשאיב"ס.לגבי פרנסת מי שאין לו כדי צרכיו וצריך לעבוד לשם כך בלי הפסק, אולי נחשב כמצוה. אך בשביל יותר מכך לא מסתבר, שא״כ כולם יהיו פטורים מתפילה בזמן העבודה, ובפירוש אמרו שהפועלים מפסיקים עבודתם כדי להתפלל.
אי הכי, לכאורה אישה ששמה את הילדים אצל המטפלת/מעון והולכת לעבודה לא יכולה לפטור את עצמה מתפילה. אפילו אם הבוקר שלה מאד לחוץ, לארגן את הילדים, לפזר במוסדות חינוך, ולעבוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים