נהוג אצל חסידים מקדמת דנא לתת קויטעל לאדמו"ר בצירוף דמי פדיון. [יש מקומות שלא נהגו כן, כמו בגור ובליובאוויטש].
השאלה היא האם ניתן לתת את הפדיון מדמי מעשר?
[וזה שכוונתו שיהיה רווח רוחני לנפשו עי"ז, הנה ה"ז כסתם צדקה כדי שיחיה בני ושאזכה לחיי העוה"ב דפשוט שמותר לתת מדמי מעשר].
ולכאורה אם האדמו"ר נותן את הכסף לצדקה, אין כאן שאלה אך א"א לדעת זאת ולא נעים לשאול, וגם אם ישאלו את הגבאים ובני המשפחה, לא יקבלו תשובה.
ואולי גם את"ל שזה הולך לצרכי בית האדמו"ר, אולי ה"ז צדקה לאדמו"ר, כי רוב האדמורי"ם עצמם אינם משופעים בכסף.
מאידך גיסא, אולי אין זה בכלל צדקה ממש, כי סו"ס יש להם כדי צרכיהם, וגם יש שתומכים בהם, וגם יש שמקבלים משכורת מהחצר וכו' [ותן לחכם ויחכם עוד].
כמו"כ ומענין לענין באותו ענין, באופן שהאדמו"ר הוא עשיר וגם ת"ח [לסוברים שיש גדר ת"ח לפי הדור], יל"ע האם ניתן להשמש בדמי מעשר כדי להנות ת"ח מנכסיו שאמרו ע"ז חז"ל (כתובות קיא:) שכאילו מדבק בשכינה?