בברכה המשולשת כתב:האם יכולים חו"ר אתרא קדישא הדין לציין למקורות על כך שאין למכור חמץ בעין במכירת חמץ? (אין לי אפשרות לעשות חיפוש באוצר בימים הקרובים)
אוהב אוצר כתב:בברכה המשולשת כתב:האם יכולים חו"ר אתרא קדישא הדין לציין למקורות על כך שאין למכור חמץ בעין במכירת חמץ? (אין לי אפשרות לעשות חיפוש באוצר בימים הקרובים)
זה ריטב"א ואיני יודע איה מקום כבודו.
ערער בערבה כתב:השם הזה מצטלצל עפעס עם הרב וולפא ושות'
ערער בערבה כתב:גם לרב וולפא יש.
אליהוא כתב:שוב אנו נכנסים לויכוח של מנהג מול הראשונים.
ודאי שגם לסומכים על המכירה יש על מי לסמוך, והאחרונים שהקילו בזה במקום הפסד מרובה לבעלי מסבאות יי"ש וכדומה.
אבל למי שיש בביתו מעט חמץ למה להכנס בפרצה דחוקה?
ועיקר כונתי לא להרבות במחמירים בלא דעת, אלא כנגד המצפצפים על כל במה גבוהה שזה חומרא שאין לה מקור וכו',
וע"ז אמינא אדרבא ואדרבא כלפי לייא.
ועוד, אינני מכיר את החכם ברנד ואת כתביו בענין זה, ואם הכותב הנ"ל בצפונות הביא את כל מקורותיו הרי שלעיל הבאתי עוד אחרים.
לייטנר כתב:http://bloggershuni.blogspot.com/p/blog-page.html
http://bloggershuni.blogspot.com/2011/0 ... st_07.html
בברכה המשולשת כתב:וכך אני הקטן נוהג בשל כך, ובלנ"ד.
אוהב אוצר כתב:בברכה המשולשת כתב:וכך אני הקטן נוהג בשל כך, ובלנ"ד.
'השתלמת' מספיק בתחום?
אתה יודע במה מדובר? יש לך מושג מתי זה בירה אחרי הפסח? אתה יודע כמה חומרי גלם טובים וראויים לאכילת אדם, לא כלב, יש במוצרים שנאפים אחר הפסח והם חמץ גמור?
[ולעשות חדשים כאלו לוקח מס' חודשים]
אתה יודע שמשקאות חריפים 'מיושנים' בחביות עץ מס' שנים כך שחלקם הגדול בשאלה?
לקרוא את כל סוגי הקודים של הייצור אתה יודע?
לזכור לקרוא אותם בתשרי, אתה זוכר?
חלילה, אני לא בא לקרר את מנהגך, רק שתהיה מודע לכל הענינים האלו.
אם תהיה בקשר מתמיד עם הרב כץ מחיפה, אולי, תצליח לעמוד בכל זה, אולי.
אוהב אוצר כתב:בברכה המשולשת כתב:וכך אני הקטן נוהג בשל כך, ובלנ"ד.
'השתלמת' מספיק בתחום?
אתה יודע במה מדובר? יש לך מושג מתי זה בירה אחרי הפסח? אתה יודע כמה חומרי גלם טובים וראויים לאכילת אדם, לא כלב, יש במוצרים שנאפים אחר הפסח והם חמץ גמור?
[ולעשות חדשים כאלו לוקח מס' חודשים]
אתה יודע שמשקאות חריפים 'מיושנים' בחביות עץ מס' שנים כך שחלקם הגדול בשאלה?
לקרוא את כל סוגי הקודים של הייצור אתה יודע?
לזכור לקרוא אותם בתשרי, אתה זוכר?
חלילה, אני לא בא לקרר את מנהגך, רק שתהיה מודע לכל הענינים האלו. אם תהיה בקשר מתמיד עם הרב כץ מחיפה, אולי, תצליח לעמוד בכל זה, אולי.
בברכה המשולשת כתב:לייטנר כתב:http://bloggershuni.blogspot.com/p/blog-page.html
http://bloggershuni.blogspot.com/2011/0 ... st_07.html
ולטובת החסומים?
לייטנר כתב:עכשיו יבואו החכמולוגים ויסבירו שזה לא משנה שזו פיקציה, מכיון שככה התורה ציוותה, כולל הפיקציות. היא ציוותה על איסור חמץ שיהיה שייך "רשמית" לאדם, ולא אכפת לה שהחמץ יהיה אצלך אם עשית איזו מכירה, עקומה ככל שתהיה, של החמץ.
אבל אם ככה בכלל לא ברור מה הרעיון של איסור "לא יראה ולא ימצא", אם תכל'ס אין שום בעיה לחתום על איזה מסמך פיקטיבי והכול יהיה טוב ויפה. תאמרו: יש הרבה פיקציות ביהדות? זה מצג שווא. יש מעט מאוד פיקציות, וכמעט כולן מתייחסות לאיסורים של חכמים ולא של התורה, וגם שם הרבה פעמים לקחו את זה רחוק מדי היום. כך למשל נושא הפרוזבול המפורסם, שלהסבר הרמב"ם עוקר רק מצוה מדרבנן (וגם כך זה מקרה מיוחד וקיצוני, ולא נאריך בו כאן). כך גם נושא העירוב, שגם הוא חל רק על ענייני דרבנן, והורחב היום הרבה מעבר לפרופורציות המקוריות שלו (אני בטוח שחז"ל היו מתעלפים אם היו שומעים שהיום מתירים לטלטל בכל ירושלים בגלל איזה חוט שמקיף את העיר. אבל זה נושא לפוסט אחר).
לייטנר כתב:מה עם חמץ שלאחר הפסח בחנויות? זה כבר פחות חמור כי זה רק איסור דרבנן של חמץ לאחר הפסח, אבל גם איסור דרבנן הוא איסור. אז בודקים ומקפידים לקנות רק מה שנאפה לאחר הפסח.
אליהוא כתב:הגר"א לא אכל מהנמכר, וכבר היה ע"ז אשכול בשנה שעברה.
אוהב אוצר כתב:זה לא כ"כ דומה, כי בהיתר מכירה מצאו כמה שאלות ופיקפוקים, אבל במכירת חמץ, בוא ונאמר נמכור חמץ ממש היינו שהגוי משלם מחיר מלא מראש, מפתח בידו והוא יכול לקחת כל אשר יחפוץ ובכל עת, אף אחד לא יחלוק ע"ז, הבעיה מתחילה בשעה שיש איזה חסרון מסוים במהלך שיראה כהערמה.
לית מאן דפליג שחמץ של גוי ממש שהיה ברשותו בזמן הפסח הוא מותר, השאלה איך יוצרים מצב כזה.
ערער בערבה כתב:לייטנר כתב:עכשיו יבואו החכמולוגים ויסבירו שזה לא משנה שזו פיקציה, מכיון שככה התורה ציוותה, כולל הפיקציות. היא ציוותה על איסור חמץ שיהיה שייך "רשמית" לאדם, ולא אכפת לה שהחמץ יהיה אצלך אם עשית איזו מכירה, עקומה ככל שתהיה, של החמץ.
אבל אם ככה בכלל לא ברור מה הרעיון של איסור "לא יראה ולא ימצא", אם תכל'ס אין שום בעיה לחתום על איזה מסמך פיקטיבי והכול יהיה טוב ויפה. תאמרו: יש הרבה פיקציות ביהדות? זה מצג שווא. יש מעט מאוד פיקציות, וכמעט כולן מתייחסות לאיסורים של חכמים ולא של התורה, וגם שם הרבה פעמים לקחו את זה רחוק מדי היום. כך למשל נושא הפרוזבול המפורסם, שלהסבר הרמב"ם עוקר רק מצוה מדרבנן (וגם כך זה מקרה מיוחד וקיצוני, ולא נאריך בו כאן). כך גם נושא העירוב, שגם הוא חל רק על ענייני דרבנן, והורחב היום הרבה מעבר לפרופורציות המקוריות שלו (אני בטוח שחז"ל היו מתעלפים אם היו שומעים שהיום מתירים לטלטל בכל ירושלים בגלל איזה חוט שמקיף את העיר. אבל זה נושא לפוסט אחר).
לא שיש צורך להגיב, רק מילה אחת: בכלל לא ברור מה הרעיון של איסור "לא יראה ולא ימצא", אם תכל'ס אין שום בעיה לבטל איזה ביטול בלב אפי' בלי לחתום על מסמך פיקטיבי והכול יהיה טוב ויפה.
כרם כתב:זה לא נשמע לי יפה כשאדם אומר אני משועבד לחז"ל ולפרשנותם, ואני מקבל מה שהם אומרים, אבל אני חושב אחרת. ההבנה האמתית בתורה היא שהלומד מבין כמו חז"ל. מי שמשאיר את ההבנה שלו אוניברסלית כפי שהיתה לפני שהתחיל ללמוד, רק שהוא משועבד לחז"ל ולפרשנותם - לא התחיל ללמוד.
אוהב אוצר כתב:מהני, מדוע שלא? רק חז"ל הצריכו ביעור שמא ימצא וימלך ויבוא לאוכלה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים