מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 14, 2024 3:36 am

איתא בפסיקתא רבתי על פרשת החודש (טו:א):

ר' ברכיה ר' חייא בשם ר' יוחנן נתעטף הקב"ה בטלית מצויצת והעמיד למשה מכאן ולאהרן מכאן וקרא למיכאל ולגבריאל ועשה אותם כשלוחי החודש ואמר להם באיזו צד ראיתם את הלבנה לפני החמה או לאחר החמה לצפונה או לדרומה כמה היא גבוה ולאין היתה נוטה וכמה היתה רחבה אמר להם כסדר הזה שאתם איתם כך יהיו בני מעברים את השנה למטן על ידי זקן וע"י עדים ועל ידי טלית מצוייצת:


המדרש פתח בקידוש החודש וסיים בעיבור שנה, ובשניהם הוא אומר שצריך להיות ע"י עטיפה בטלית מצויצת.

מחפש מי שמבאר למה דוקא בקידוש החודש ועיבור שנה צריך עטיפה בטלית מצויצת (בפרד"ס) - (ולכאורה לפי זה יש לנו טעם נוסף על מה שאין מקדשין את החודש בלילה שהרי לילה לאו זמן ציצית)

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ינואר 14, 2024 8:12 am

עיין בן יהוידע סנהדרין י: ודו״ק

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ינואר 14, 2024 10:01 am

קצת מזכיר את מה שגם את השבת "מקדשים" [= מקבלים ומכניסים] בטלית מצוייצת:
כך היה מנהגו של ר' יהודה בר אלעאי ע"ש מביאים לו עריבה מלאה חמין ורוחץ פניו ידיו ורגליו ומתעטף ויושב בסדינין המצוייצין ודומה למלאך ה' צבאות.

וכך פסק הרמב"ם (הלכות שבת ל, ב):
איזהו כבוד זה שאמרו חכמים שמצוה על אדם לרחוץ פניו ידיו ורגליו בחמין בערב שבת מפני כבוד השבת ומתעטף בציצית ויושב בכובד ראש מיחל להקבלת פני השבת כמו שהוא יוצא לקראת המלך.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 14, 2024 3:14 pm

שמואל דוד כתב:עיין בן יהוידע סנהדרין י: ודו״ק


ציון יפה:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =9&hilite=
וזהו דבריו
בן יהוידע - זריחת אור השכינה.png
בן יהוידע - זריחת אור השכינה.png (129.82 KiB) נצפה 572 פעמים


הבן יהוידע מציין לדברי המדרש רבה בפרשת החודש (טו:כ)
דבר אחר "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם" - למה אמר הקדוש ברוך הוא למשה ולאהרן לפי שקדוש החודש בשלשה, כשבקש הקדוש ברוך הוא לקדש את החודש, אמר הקדוש ברוך הוא למשה ולאהרן 'אני ואתם נקדש את החודש', הדא הוא דכתיב "ויאמר ה' אל משה ואל אהרן". אבל עיבור השנה - בעשרה זקנים.

כשהיו רבותינו נכנסים לעבר את השנה, נכנסים עשרה זקנים בקיאים לבית המדרש, ואב בית דין עמהם, ונועלין את הדלתות, ונושאין ונותנין בדבר כל הלילה. בחצי הלילה אומרים לאב בית דין 'מבקשים אנו לעבר את השנה, שתהא השנה הזאת שלושה עשר חודש. גוזר את עמנו'. והוא אומר להם 'מה שדעתכם אף אני עמכם'. באותה שעה יצא אור מבית המדרש ובא לפניהם, והיו יודעים שנתרצה להם האלהים, שנאמר (תהלים קיב, ד) "זרח בחשך אור לישרים", מה שהן גוזרין הקדוש ברוך הוא מסכים עמהם, שנאמר (שם נז, ג) "אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי". ישתבח שמו של הקדוש ברוך הוא, שהבריות גוזרין והוא מסכים, שנאמר (ש"ב כג, ג) "צדיק מושל ביראת אלהים". ומנין להתועד בעשרה זקנים? שנאמר (קהלת ז, יט) "החכמה תעוז לחכם מעשרה שליטים אשר היו בעיר".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 14, 2024 5:42 pm

בשפת אמת (פרשת בא - תרנ"ח) מבאר הענין של ישראל מונין ללבנה הוא משום שהלבנה מתחדשת בכל ל' יום, ול' יום הוא שיעור של התחדשות כמו שמברכין ברכת שהחיינו פעם לל' יום, משום שבני עולם הזה עליהם נאמר איםן כל חדש 'תחת' השמש, אבל ישראל שהם בני עולם הבא יש לנו הענין של התחדשות, וללבנה אמר שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן שהם עתידים להתחדש כמותה, עיי"ש תודה"ק

וידוע מהבעש"ט הק' עפ"י דברי הזוהר הקדוש שהקב"ה עושה שמים חדשים וארץ חדשה ע"י המצוות ומעשים טובים שאנו עושים בעולם הזה, וזהו ענין של המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, ועל זה אומרים בהלשם יחוד קודם עטיפת טלית כן תתעטף נשמתי באור הציצית העולה תרי"ג "הרומז לתרי"ג אורות דעוטה אור כשלמה, גאות לבש ה' עוז התאזר התאזר גי' תרי"ג, וכמ"ש ברוכים אתם לה' עושה שמים וארץ חדשים ע"י מצוה וחדושי תורה שלכם" (כתר שם טוב ח"א קנ"ח)

לפי זה אפשר לצרף שני הדברים שמקדשין את החודש בטלית, שאור הציצית עולה תרי"ג שמרמזת שיש לנו הכח ההתחדשות כמ"ש השפ"א הנ"ל

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי שמש » א' ינואר 14, 2024 6:09 pm

מיללער כתב:איתא בפסיקתא רבתי על פרשת החודש (טו:א):

ר' ברכיה ר' חייא בשם ר' יוחנן נתעטף הקב"ה בטלית מצויצת והעמיד למשה מכאן ולאהרן מכאן וקרא למיכאל ולגבריאל ועשה אותם כשלוחי החודש ואמר להם באיזו צד ראיתם את הלבנה לפני החמה או לאחר החמה לצפונה או לדרומה כמה היא גבוה ולאין היתה נוטה וכמה היתה רחבה אמר להם כסדר הזה שאתם איתם כך יהיו בני מעברים את השנה למטן על ידי זקן וע"י עדים ועל ידי טלית מצוייצת:


המדרש פתח בקידוש החודש וסיים בעיבור שנה, ובשניהם הוא אומר שצריך להיות ע"י עטיפה בטלית מצויצת.

מחפש מי שמבאר למה דוקא בקידוש החודש ועיבור שנה צריך עטיפה בטלית מצויצת (בפרד"ס) - (ולכאורה לפי זה יש לנו טעם נוסף על מה שאין מקדשין את החודש בלילה שהרי לילה לאו זמן ציצית)

לכאורה לאו דווקא אלא שמאחר שבי''ד יושבים לדון צריכים להתעטף בטלית כדאמרי' בגמרא פ"ק דשבת (י.) מאימתי התחלת הדין משיתעטפו הדיינים ופרש"י דיינים מתעטפין בטליתן כשפותחין בדין מאימת שכינה ושלא יפנו ראשן לכאן ולכאן ותהא דעתן מיושבת עליהם. וכ''פ בחו''מ סימן ח.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 14, 2024 6:26 pm

שמש כתב:לכאורה לאו דווקא אלא שמאחר שבי''ד יושבים לדון צריכים להתעטף בטלית כדאמרי' בגמרא פ"ק דשבת (י.) מאימתי התחלת הדין משיתעטפו הדיינים ופרש"י דיינים מתעטפין בטליתן כשפותחין בדין מאימת שכינה ושלא יפנו ראשן לכאן ולכאן ותהא דעתן מיושבת עליהם. וכ''פ בחו''מ סימן ח.


אמת ונכון, אבל לכאורה א"כ מיותר הדבר שהרי דין הוא ככל דין ולמה הוצרכה המדרש לפרש כאן, ובפרט קשה שא"כ למה הוצרך הקב"ה כביכול להראות את העטיפה בעצמו אם אין זה חלק מדין קידוש החודש או עיבור שנה אלא דין של בית דין.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ינואר 14, 2024 7:42 pm

אי משום ב' לא אריא, גם כשלימד למשרע"ה סדר י"ג מידות התעטף כביכול בטלית מצוייצת "כשליח ציבור" שהוא דין בתפילה בכלל [מג"א ומשנ"ב], בכל "עובר לפני התיבה".

ר"ה יז, ב:
וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא, אמר רבי יוחנן: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור, והראה לו למשה סדר תפלה. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין - יעשו לפני כסדר הזה, ואני מוחל להם".

הנידון היה סדר י"ג מידות, והקב"ה התעטף כשליח ציבור של "סדר תפילה" בכלל. כי כך היא העובדה, שהש"ץ העובר לפני התיבה לי"ג מידות מתעטף, אף אם אינו דין מסוים בי"ג מידות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 14, 2024 9:08 pm

צופה_ומביט כתב:אי משום ב' לא אריא, גם כשלימד למשרע"ה סדר י"ג מידות התעטף כביכול בטלית מצוייצת "כשליח ציבור" שהוא דין בתפילה בכלל [מג"א ומשנ"ב], בכל "עובר לפני התיבה".

ר"ה יז, ב:
וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא, אמר רבי יוחנן: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור, והראה לו למשה סדר תפלה. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין - יעשו לפני כסדר הזה, ואני מוחל להם".

הנידון היה סדר י"ג מידות, והקב"ה התעטף כשליח ציבור של "סדר תפילה" בכלל. כי כך היא העובדה, שהש"ץ העובר לפני התיבה לי"ג מידות מתעטף, אף אם אינו דין מסוים בי"ג מידות.

אי משום הא לא איריא.
אכן בקהילות רבות (כגון בחב"ד) מקפידים על עטיפה בטלית דווקא לש"ץ האומר סליחות, מפני הי"ג מידות!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קידוש החודש ועיבור שנה בטלית מצויצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ינואר 14, 2024 9:14 pm

זו מחלוקת [בפירוש המימרא כנ"ל] בין הלבוש והמג"א, והמשנ"ב פסק כמג"א, והבאתי את פירוש המימרא כפי שיטתם. שכפי שיטתם בביאור המימרא עולה כמש"כ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 364 אורחים