איתן נוי כתב:כן מסתבר כתב:איתן נוי כתב:מה הדין מי שבירך "בורא פרי התפוח" במקום העץ?
הלוא סו"ס אף ששינה ממטבע חז"ל, עכ"פ בירך את הקב"ה. כמי שבירך "בורא פרי הארץ" במקום האדמה שכתב כף החיים שיצא בדיעבד.
ראיתי שהביאו מהגר"ח קנייבסקי זצ"ל שלא יצא, אך חששו עדיין שיצא והציעו שיכוין לצאת ממישהו אחר.
אין הנידון דומה לראיה.
’הארץ’ במקום האדמה אינו אלא שינוי לשון.
’פרי התפוח’ במקום פרי העץ הוא שינוי במשמעות.
סו"ס שיבח את הקב"ה.
ראיתי שהביאו מר' חיים קנייבסקי זצ"ל שלא יצא אך בהערות כתבו שמספק לא יברך.
ובאמת אין הבנה למה כן יצא שהרי גרע במה שצימצם את הקב"ה לפרי אחד בלבד ולא רק שינה ממטבע חז"ל.
ולכן בכף החיים כתב שאם בירך בורא פרי הארץ במקום האדמה יצא בדיעבד אף ששינה ממטבע.
לא זכיתי כלל להבין את דבריך.
יש שתי סוגי שינויים בברכות:
1. שינוי לשון גרידא, כגון מלכא דעלמא במקום מלך העולם, תבואת הארץ במקום פרי האדמה, וכיו”ב.
2. שינוי המטבע שטבעו חכמים, כגון שלא אמר שם ומלכות, או לא הזכיר ברית ותורה, וכיו”ב.
כאן הוי חשש שינוי מטבע, ואיך אפשר להביא ראיה משינוי לשון גרידא, אתמהא.
כלומר, הנידון כאן הוא האם מיקרי שינוי המטבע, ולכן הדיון צריך להתמקד רק בנושא זה, ולא בכה”ח העוסק בשינוי לשון.