פרי יהושע כתב:הוא לא בתוכם, יכול לצאת ולהניח תפילין
יוצא פוניבז' כתב:ובהלל פטורות כידוע, ואף בחנוכה משמע ברמב"ם להדיא שפטורות.
עזריאל ברגר כתב:פרי יהושע כתב:הוא לא בתוכם, יכול לצאת ולהניח תפילין
"ירד לטבול" תנן, ומשמע שהוא כבר ערום, כי הדיון הוא במה יתכסה...
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:ובהלל פטורות כידוע, ואף בחנוכה משמע ברמב"ם להדיא שפטורות.
כמדומני שיש חולקים על הרמב"ם בזה.
עזריאל ברגר כתב:לא אחזור על דברי.
אבל:
א. ברור שמדובר באדם ערום, ולכן השאלה היא במה יתכסה, וזהו עיקר הדיון במשנה.
ב. לא עסקו בשאלה איפה התפילין שלו. אולי אין לו? אולי בכלל מדובר על שויו"ט?
ג. ברור שהמשנה הזאת אומרת שיש ענין חשוב לומר ק"ש לפני הנץ.
פרי יהושע כתב:כיון ולא מסתבר להעמיד דווקא....
פרי יהושע כתב:עזריאל ברגר כתב:לא אחזור על דברי.
אבל:
א. ברור שמדובר באדם ערום, ולכן השאלה היא במה יתכסה, וזהו עיקר הדיון במשנה.
ב. לא עסקו בשאלה איפה התפילין שלו. אולי אין לו? אולי בכלל מדובר על שויו"ט?
ג. ברור שהמשנה הזאת אומרת שיש ענין חשוב לומר ק"ש לפני הנץ.
אולי באמת אין סיבה לחזור על הדברים
אבל זה פשוט וברור שהמשנה באה לדבר על כך שאם אין לו זמן יכסה עצמו במים בעודו במקווה כיון שהוא ב"ק ואסור בק"ש, ולא הכוונה שירד לטבול כדי לכסות עצמו
כיון ולא מסתבר להעמיד דווקא בשוי"ט, או באדם שאין לו תפילין באזור שלו כלל, לכן משמע מכאן שהנחת תפילין פחות חשובה מהנץ.
כדכד כתב: . . מה עדיף שיקרא ק"ש בלי תפילין לפני הנץ או שימת[י]ן עם ק"ש עד שיניח תפילין ואח"כ יקרא ק"ש לאחר הנץ?
ראה בכ"ז שו"ע אדה"ז סי' נח ס"ד.עזריאל ברגר כתב:לאור זאת - לבי נוטה שיקרא לפ[נ]י הנץ בלא תפילין, ואח"כ כשיניח תפילין - יקרא שוב ק"ש בלא ברכותיה. ואין לי ראיה להביא.
לבי במערב כתב:כדכד כתב: . . מה עדיף שיקרא ק"ש בלי תפילין לפני הנץ או שימת[י]ן עם ק"ש עד שיניח תפילין ואח"כ יקרא ק"ש לאחר הנץ?ראה בכ"ז שו"ע אדה"ז סי' נח ס"ד.עזריאל ברגר כתב:לאור זאת - לבי נוטה שיקרא לפ[נ]י הנץ בלא תפילין, ואח"כ כשיניח תפילין - יקרא שוב ק"ש בלא ברכותיה. ואין לי ראיה להביא.
איש_ספר כתב:ראיתי פסק מעניין בשם הגריש"א. כיון שלדעתו לכתחילה זמן ברכות קר"ש הוא בזמן קר"ש, ולכן המתפלל במקום שאין מקפידין ע"ז, ורק קוראים קר"ש בזמנה, וברכה שלאחריה שלא בזמנה, ימשיך ברכה שלאחריה, ויסמוך גאולה לתפילה ויעמוד שמו"ע לבדו!
איש_ספר כתב:ראיתי פסק מעניין בשם הגריש"א. כיון שלדעתו לכתחילה זמן ברכות קר"ש הוא בזמן קר"ש, ולכן המתפלל במקום שאין מקפידין ע"ז, ורק קוראים קר"ש בזמנה, וברכה שלאחריה שלא בזמנה, ימשיך ברכה שלאחריה, ויסמוך גאולה לתפילה ויעמוד שמו"ע לבדו!
איש_ספר כתב:מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל.
עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל.
למיטב זכרוני מפורש בשו"ע הרב שאסור.
ויש לעיין.
איש_ספר כתב:לגבי זמן תפילה וזמן מוסף מפורש בשו"ע שמותר להקדים תפילתו אע"פ שהוא גם לכתחילה. ונראה שהגריש"א אחז בפשיטות שלכתחילה זמן ברכות קר"ש הוא כזמן קר"ש, והדיוקים במ"ב לא הסיגו אותו מעמדתו. (וידוע מש"כ ברבינו יונה שדין איסור להקדים תפילתו הוא משום שמבטל תפילה בציבור, וא"כ חזרנו לנקודת הדין מה עדיף על מה). ועכ"פ מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל, ואולי גם כאן ההוראה שייצא החוצה.
פרי יהושע כתב:עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל.
למיטב זכרוני מפורש בשו"ע הרב שאסור.
ויש לעיין.
זה כתוב בשערי תשובה בשם הרמב"ן
איש_ספר כתב:פרי יהושע כתב:עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל.
למיטב זכרוני מפורש בשו"ע הרב שאסור.
ויש לעיין.
זה כתוב בשערי תשובה בשם הרמב"ן
זה נושא אחר.
שע"ת בשם הרשב"א ושכך אמר הרמב"ן עוסק בהלכה של מי שנכנס לבית הכנסת מאוחר, שאינו יכול להתחיל אם לא יספיק קדושה וכו', ששם חידשו הראשונים הנ"ל, שאם רוצה לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בחוץ לית לן בה.
הנושא כאן הוא אחר, באותה שאמרו שאסור להקדים תפילתו לתפילת הציבור, איך יהיה הדין אם רוצה לצאת החוצה ושם להתפלל, אם חשוב שמקדים תפילתו לתפילת הציבור, או דילמא שכיון שפירש מהם, נידון לעצמו.
ובמאמר מרדכי כ' שמותר לצאת.
פרי יהושע כתב:איש_ספר כתב:פרי יהושע כתב:עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:מבואר באחרונים שמותר לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בעזרה קודם הקהל.
למיטב זכרוני מפורש בשו"ע הרב שאסור.
ויש לעיין.
זה כתוב בשערי תשובה בשם הרמב"ן
זה נושא אחר.
שע"ת בשם הרשב"א ושכך אמר הרמב"ן עוסק בהלכה של מי שנכנס לבית הכנסת מאוחר, שאינו יכול להתחיל אם לא יספיק קדושה וכו', ששם חידשו הראשונים הנ"ל, שאם רוצה לצאת מבית הכנסת ולהתפלל בחוץ לית לן בה.
הנושא כאן הוא אחר, באותה שאמרו שאסור להקדים תפילתו לתפילת הציבור, איך יהיה הדין אם רוצה לצאת החוצה ושם להתפלל, אם חשוב שמקדים תפילתו לתפילת הציבור, או דילמא שכיון שפירש מהם, נידון לעצמו.
ובמאמר מרדכי כ' שמותר לצאת.
נכון
אבל יתכן שתלוי זב"ז, אם הכוונה בשניהם שלא לפרוש מהציבור, כי אם הנושא של לומר קדושה או להתפלל עם הציבור באופן חיובי ולא לפספס את זה, מהכ"ת שיותר לצאת, האם שנא אם אני נמצא בביה"כ ומפספס, או יוצא חוצה.
עושה חדשות כתב:שאל חכ"א; בני המוקפין, מתי עדיף להרבות בסעודה, האם ביום י"ד או בליל ט"ו.
על סעודת ליל ט"ו נחלקו הראשונים, ועל סעודת יום י"ד הביאו הפוס' מהר"א טירנא, והגר"א פליג.
ומצוי לכל אדם שאוכל ארוחה בשרית וארוחה חלבית, האם לאכול את החשובה ביום י"ד או בליל ט"ו.
עזריאל ברגר כתב:איני רואה שום תועלת באמירת "אתה חוננתנו" בתחנונים שבסיום התפילה על פני אמירת "ברוך המבדיל" אחרי כל התפילה.
פרי יהושע כתב:אירע לי ששכחתי לדאבוני במוצ"ש לומר אתה חוננתנו, והנה כמו ששמעתי ממורינו זצ"ל אין להוסיף שום בקשה במקרה כזה, וגם להזכיר בשומע תפילה אבינו מלכינו החל עלינו וכו', א"א, אבל אחרי אלוהי נצור מסתבר שאפשר להזכיר, ובאתי לדון אם עדיף בכהאי גוונא גם להתחיל באתה חוננתנו, כי זה הזכרת שבח, ודווקא ראוי להתחיל בדברי שבח כל תחינה, ואז הוא מרוויח במובן מסוים גם הבדלה בתפילה, או דילמא אין מקום אחרי אלהי נצור אלא לתחינות, ולא לשבחים, שאינה תפילה בפני עצמה, ויש לעיין.
איש_ספר כתב:אתה חונן בשומע תפילה, פלוגתת הראשונים עי' טור סי' רצד ומ"ב שם ס"ק ו.
במוצ"ש זה נדברנו במעשה שהיה, פלוני, שכח אתה חוננתו במקומו ואמרה בשמע קולנו.
אח"כ שכח וטעם קודם הבדלה.
האיך נדון בו...
מה דעתכם?
עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:אתה חונן בשומע תפילה, פלוגתת הראשונים עי' טור סי' רצד ומ"ב שם ס"ק ו.
במוצ"ש זה נדברנו במעשה שהיה, פלוני, שכח אתה חוננתו במקומו ואמרה בשמע קולנו.
אח"כ שכח וטעם קודם הבדלה.
האיך נדון בו...
מה דעתכם?
בשו"ע הרב - הכריע שמי שיודע שיוכרח לאכול לפני הבדלה, כגון שאין לו כוס להבדלה לא במוצ"ש ולא ביום ראשון - אם נזכר באמצע שמו"ע יזכיר את ההבדלה בשומע תפילה.
מכאן ראיה ברורה שמי שהזכיר בשומע תפילה - אינו צריך לשוב ולהתפלל אם אכל.
יבנה כתב:פרי יהושע כתב:אירע לי ששכחתי לדאבוני במוצ"ש לומר אתה חוננתנו, והנה כמו ששמעתי ממורינו זצ"ל אין להוסיף שום בקשה במקרה כזה, וגם להזכיר בשומע תפילה אבינו מלכינו החל עלינו וכו', א"א, אבל אחרי אלוהי נצור מסתבר שאפשר להזכיר, ובאתי לדון אם עדיף בכהאי גוונא גם להתחיל באתה חוננתנו, כי זה הזכרת שבח, ודווקא ראוי להתחיל בדברי שבח כל תחינה, ואז הוא מרוויח במובן מסוים גם הבדלה בתפילה, או דילמא אין מקום אחרי אלהי נצור אלא לתחינות, ולא לשבחים, שאינה תפילה בפני עצמה, ויש לעיין.
עי׳ ערה״ש רצ״ד י׳, ומשמע שם שאומר את כולו, ושיש תחנונים באבינו מלכנו כו׳. אך לא משמע שיש משמעות לשבח, רק שכן הרגילות לומרו כיחידה א׳.
גם בכה״ח ס״ק י״ז כתב שאפשר לומרו באלהי נצור, אך לא הרחיב בזה.
איש_ספר כתב:ומוטב שיבדיל בשמע קולינו, אע"פ שי"ס שהוא הפסק בתפילה, משלא יבדיל כלל.
פרי יהושע כתב:כמדומני שמעתי מהגאון רבי יצחק לנדא זצ"ל בפעם שעברה שהיה עשרה בטבת ביום שישי והוא עוד בחיים חיותו, והיה צריך לקחת גלולה, ושאל: האם עדיף לשתות מעט בצום לצורך כך, או עדיף לאחר צה"כ לפני קידוש, (וכן כמדומני אח"כ שמעתי שדנו בזה גם לפני הג"מ שי"ח בהגר"י זצ"ל, וענה להם איזה דבר, ואני כעת לא זוכר).
עזריאל ברגר כתב:מה מפריע לו לקדש מיד בצאה"כ?!
עשרה בטבת שחל להיות בע"ש תשע"א
שאלני הר"ר יצחק לאנדו שיחיה לאוי"ט ושנים ושהי"ת ישלח לו רפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל ויאמר לצרותינו די, מה עדיף לאכול פחות מכשיעור בצום, או לקחת תרופה בשבת, והסתפק עפ"י רש"ש בגטין שכ' שחשאב"ס לא גזרו בו על שחיקת סממנין ודמי למה שמפורסם עפ"י הרמב"ן בת"א לעניין צום מד"ק, ור"ל שצום הוי תרי דרבנן ותרופה בשבת הוי חד מדרבנן.
ולא צלצל באזני וכמדומה משום שאינה כתרי מדרבנן של חמץ מדרבנן בזמן דרבנן, דהתם הוי גזירה מדרבנן ובתרי לא גזרו, אבל הכא הוי תקנה מדרבנן לצום מד"ק על הצרות שאירעו ולא גזירה וצ"ע. אלא שאכן יש מקום לדון שכיון ותענית הוי תקנה ושחיקת סממנים הוא גזירה, יש להעדיף הרחקה מחשש דאו' לתקנה מד"ק, אבל י"ל דהוי כמין עשה דוחה ל"ת בדרבנן וה"נ דחי העשה דד"ק לאיסור דרבנן וצ"ע.
שוב שמעתי מהגרח"מ שליט"א שהסתפק בכגון דא ושאל למורו הגר"ח קניבסקי שליט"א, ואחר שהות מה ענה לו שאם הוא פחות מכשיעור נראה לו שיש להעדיף את הצום כיון ומקיים הצום ולא דוחה אלא האיסור של ח"ש, ועדיף הקיום של התענית מהאיסור.
פרי יהושע כתב:היום התפללתי בבוקר במקום שהש"ץ לא הסתכל אחורה, הוא התחיל בלי מניין בכלל את שמונה עשרה, האם עדיף לצאת החוצה בחזרת הש"ץ, או שבכל זאת להישאר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים