שייף נפיק כתב:כפי הנראה אין אשכול מסודר עליו.
נשאלתי מי היו רבותיו בקבלה, מי יודע דברים ברורים?
כמו"כ הגאב"ד של עדה חרדית הגרי"ט וויס שליט"א שלמד אצלו באנגליה מספר שהיה מביא מהתניא ומליקוטי מוהר"ן. האם היו לו רב'ס לחסידות? מאיפה נוצר הקשר לחסידות?
חרסון כתב:נוטר הכרמים כתב:כבוגר פוניבז' אביע את הידוע לי על הרב דסלר מול ר' חצק'ל. זה נכון שגם אצל ר' גרשון וגם אצל ר' בער'ל הרב דסלר הרבה יותר דומיננטי מאשר ר' חצק'ל, אבל אצל רבים ר' חצק'ל היה בעל השפעה גדולה יותר. הרב שך זה לא חידוש בכלל, אבל גם רבים מהצדיקים ובעלי המוסר כמו ר' גדליה איזמן, ר' שלמה וולבה, ר' מיכל יהודה ועוד. וזאת עוד מבלי לחשבן את המירערס' משנחאי, שהיו חסידים ממש של הרב דסלר.
ואם כבר מדברים על בעלי המוסר ומורשתם לדורות, כמדומני שר' אלי' לופיאן יצא מקופח מאוד, הן מבחינת השפעה על תלמידים (בכמות), והן מצד תפוצת הספרים שהינם מאוד מיוחדים ומאוד מזמינים קריאה. הכל תלוי במזל אפילו ס"ת שבהיכל.
של ר' חצק'ל.
לרגע לא ניסיתי ח"ו להמעיט בהשפעתו של ר' חצק'ל. (א) התכוונתי בעיקר להשפעה חינוכית-לימודית, ופחות לרושם שעשתה האישיות. (לשון אחר: השפעה 'ליטאית' ולא השפעה 'חסידית'). (ב) הרב דסלר היה משגיח בפוניבז' 7 שנים, שלא את כולם עשה בישיבה. ר' חצקל שימש שם כמשגיח יחידי עשרים שנה. ברור שהשפעתו הייתה גדולה יותר. (ואגב כל השמות שהבאת אינם תלמידי ר' חצק'ל מפוניבז!).
השאלה הנכונה היא כמה הייתה משמעותית דמותו של הרב דסלר בישיבה לעומת משמעות דמותו של ר' חצק'ל - בהתחשב בפער השנים. וע"ז כוונו דברי דלעיל.
מטה עז כתב:וניכר חסרונו של הרב דסלר זצ"ל שאינו נמנה על מקימי האגודה
תבא כתב:חסרונו ניכר רק במסמך הראשון שנכתב בתשי"ז - לאחר פטירתו. השני נכתב בתש"ח ולא מפורט מי חברי האגודה.
מטה עז כתב:מובא כי הרב דסלר זצ"ל נשאל מדוע לא לנסות לחדש כאן בארץ ישראל את בית התלמוד תורה דקלם, וענה שזה בלתי אפשרי: "וכי סבורים אתם שאם נחדש את דפיקת השמש הנהוגה שם, אזי בכך נקים את קלם מחדש?", כך שלכאורה נראה שהוא אכן סבר שיש לבנות כאן בארץ ישראל את עולם התורה מחדש בחכמה, באופן שיתאים לדור ולזמן.
ואולם, מצאתי מסמכים המעידים על כך שהיה ניסיון להקים מחדש את בית התלמוד תורה בבני ברק (עוד בחייו), בזעיר אנפין, אך הניסיון לא צלח, וניכר חסרונו של הרב דסלר זצ"ל שאינו נמנה על מקימי האגודה, והדבר אומר דרשני (אולי חכמי הפורום ידעו יותר פרטים על כך, בין החתומים נמנה לכאורה מרן המשגיח דסלבודקה רבי אברהם פולק שליט"א)
מטה עז כתב:מובא כי הרב דסלר זצ"ל נשאל מדוע לא לנסות לחדש כאן בארץ ישראל את בית התלמוד תורה דקלם, וענה שזה בלתי אפשרי: "וכי סבורים אתם שאם נחדש את דפיקת השמש הנהוגה שם, אזי בכך נקים את קלם מחדש?", כך שלכאורה נראה שהוא אכן סבר שיש לבנות כאן בארץ ישראל את עולם התורה מחדש בחכמה, באופן שיתאים לדור ולזמן.
מציאה מאד מעניינת. הענין בלתי ידוע לפחות לחלקים מהמשפחה. יש"כ!מטה עז כתב:ואולם, מצאתי מסמכים המעידים על כך שהיה ניסיון להקים מחדש את בית התלמוד תורה בבני ברק (עוד בחייו), בזעיר אנפין, אך הניסיון לא צלח, וניכר חסרונו של הרב דסלר זצ"ל שאינו נמנה על מקימי האגודה, והדבר אומר דרשני (אולי חכמי הפורום ידעו יותר פרטים על כך, בין החתומים נמנה לכאורה מרן המשגיח דסלבודקה רבי אברהם פולק שליט"א)
איש_ספר כתב:מטה עז כתב:מובא כי הרב דסלר זצ"ל נשאל מדוע לא לנסות לחדש כאן בארץ ישראל את בית התלמוד תורה דקלם, וענה שזה בלתי אפשרי: "וכי סבורים אתם שאם נחדש את דפיקת השמש הנהוגה שם, אזי בכך נקים את קלם מחדש?", כך שלכאורה נראה שהוא אכן סבר שיש לבנות כאן בארץ ישראל את עולם התורה מחדש בחכמה, באופן שיתאים לדור ולזמן.מציאה מאד מעניינת. הענין בלתי ידוע לפחות לחלקים מהמשפחה. יש"כ!מטה עז כתב:ואולם, מצאתי מסמכים המעידים על כך שהיה ניסיון להקים מחדש את בית התלמוד תורה בבני ברק (עוד בחייו), בזעיר אנפין, אך הניסיון לא צלח, וניכר חסרונו של הרב דסלר זצ"ל שאינו נמנה על מקימי האגודה, והדבר אומר דרשני (אולי חכמי הפורום ידעו יותר פרטים על כך, בין החתומים נמנה לכאורה מרן המשגיח דסלבודקה רבי אברהם פולק שליט"א)
מחולת המחנים כתב:שמעתי לאחרונה אמרה חריפה בשם רבי משה שפירא שהיה מתלמידי הרב דסלר בישיבת פוניבז', כי הרב כרמל (שערך את כרכי מכתב מאליהו) הפך את הרב דסלר לרב וולבה.
שייף נפיק כתב:כפי הנראה אין אשכול מסודר עליו.
נשאלתי מי היו רבותיו בקבלה, מי יודע דברים ברורים?
כמו"כ הגאב"ד של עדה חרדית הגרי"ט וויס שליט"א שלמד אצלו באנגליה מספר שהיה מביא מהתניא ומליקוטי מוהר"ן. האם היו לו רב'ס לחסידות? מאיפה נוצר הקשר לחסידות?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 434 אורחים