כן מסתבר כתב:יש הנוקטים כי מנין זה מקביל למנין שלנו (אלא שאנו מקדימין שנה אחת משום מולד בהר”ד כנודע), וזה תמוה, שהרי המנין שלנו מבוסס על כך שמתחילים את המנין כבר משנת ה1, ואילו מנין הסדר עולם מבוסס על השנים שעברו מבריאת העולם עד מאורע פלוני.
לדוגמא, כשנער נעשה בר מצוה אחרי י”ג שנים מלידתו, הרי זו השנה הי”ד, כגון נער שהתברמץ השנה - שנת תשפ”ד, נולד בשנת תשע”א, בתשע”ב נעשה בן שנה, ע”ג בן שנתיים, ע”ד בן 3, ו13 בפ”ד, כפשוט.
וה”ה לנידונינו, כשהס”ע מתחיל ’מאדם ועד המבול’ כו”כ שנים, ברור שכוונתו היא שמ’אדם’ ועד ’המבול’ יש כו”כ שנים, כלומר משנת הבריאה עד למבול עברו אלף ותרנ”ו שנים, ונמצא ששנת המבול עצמה היתה בשנת אלף תרנ”ז (שהיא תרנ”ח למולד בהר”ד).
וכמו שברור שכשנאמר שם כי מלידת יצחק עד יציאת מצרים יש ארבע מאות שנים, הכוונה היא שאם נניח שיצחק נולד בשנת א’ תהיה יציאת מצרים בשנת ת”א.
האם פיספסתי משהו?
במסתרים כתב:לפי מה ששמעתי יש לעיין בכה"ג בספר סדר זמנים.
עיין עוד במה שציינתי שם viewtopic.php?f=17&t=63444
איבן עזרא כתב:כן מסתבר כתב:יש הנוקטים כי מנין זה מקביל למנין שלנו (אלא שאנו מקדימין שנה אחת משום מולד בהר”ד כנודע), וזה תמוה, שהרי המנין שלנו מבוסס על כך שמתחילים את המנין כבר משנת ה1, ואילו מנין הסדר עולם מבוסס על השנים שעברו מבריאת העולם עד מאורע פלוני.
לדוגמא, כשנער נעשה בר מצוה אחרי י”ג שנים מלידתו, הרי זו השנה הי”ד, כגון נער שהתברמץ השנה - שנת תשפ”ד, נולד בשנת תשע”א, בתשע”ב נעשה בן שנה, ע”ג בן שנתיים, ע”ד בן 3, ו13 בפ”ד, כפשוט.
וה”ה לנידונינו, כשהס”ע מתחיל ’מאדם ועד המבול’ כו”כ שנים, ברור שכוונתו היא שמ’אדם’ ועד ’המבול’ יש כו”כ שנים, כלומר משנת הבריאה עד למבול עברו אלף ותרנ”ו שנים, ונמצא ששנת המבול עצמה היתה בשנת אלף תרנ”ז (שהיא תרנ”ח למולד בהר”ד).
וכמו שברור שכשנאמר שם כי מלידת יצחק עד יציאת מצרים יש ארבע מאות שנים, הכוונה היא שאם נניח שיצחק נולד בשנת א’ תהיה יציאת מצרים בשנת ת”א.
האם פיספסתי משהו?
לכאורה סדר השנים המוזכר בסדר עולם אינו מקביל לחשבון המקובל. כלומר: המבול לא היה בשנת א'תרנ"ו.
השאלה מתי הוא כן היה: אתה נוקט בפשטות שהוא היה בשנת א'תרנ"ז, אך לפי הראשונים שכתבו שמולדו של אדם הראשון היה מולד וי"ד, נמצא שהמבול היה בשנת א'תרנ"ח, שהרי צא וחשוב למפרע מחשבוננו ותמצא שמולד וי"ד חל בשנת ב'. (ובביאור הדבר זכורני שראיתי שכתבו שה' ימי בראשית הראשונים חשיבי שנת א', דיום א' בשנה חשוב שנה).
לפי זה היתה יציאת מצרים בשנת ב'ת"נ, וכניסת עם ישראל לארץ בשנת ב'ת"צ.
עד כאן העתקתם מה שכתבתי בנוסח אחר, לא ידעתי לאיזה מטרה, ובעיקר לא הבנתי למה אתם כותבים שכתבתי אחרת, הרי זה בדיוק מה שכתבתי, שמולד בהר”ד מוקדם שנה אחת למולד וי”ד הוא דבר ידוע ומפורסם בראשונים, כגון בתוס’ ר”ה דף ח’ כמדומה, ואני דנתי על היחס בין מנין שנות ס”ע למולד וי”ד, וכמובן שיש להוסיף שנה למולד בהר”ד.
אך חורבן בית ראשון היה בג'שלט, וחשבון 850 שנה דונושנת"ם היינו משום שמניסן עד אב חשיב שנה נוספת, דאי לאו הכי לא נמצא שחורבן בית שני היה בשנת ג'תת"ל (כדמוכח משנות השמיטה לפי מאי דקיי"ל, שהוא מנהג הגאונים), שהרי עברו בין החורבנות 70 שנות גלות בבל ו- 421 שנות בניין בית שני (כדאיתא בערכין יב ולא 420 כמו שכתבת ועיין תוס' ע"ז ט:).
ובכ"ז עיין בספר יבין שמועה להרשב"ץ מאמר חמץ פרק א'. ועוד לאלוה מילין.
כן מסתבר כתב:במסתרים כתב:ישנו כאן
https://www.daat.ac.il/daat/vl/tohen.asp?id=354
תודה על ההפניה.
האם והיכן הוא עוסק בנושא שהעליתי?
במסתרים כתב:אין אני בקי בסוגיא זו כלל, ואף לא קראתי את כל דבריך.
האם בחשבונך אין אתה מתרחק שנה נוספת בכל לידה, שנה לשת שנה לאנוש וכו'?
יהושפט כתב:אינני בקי גדול בתחום, אבל למיטב ידיעתי מנין סד"ע הוא לשנים שלמות ולכן מפחית שנה משנות וי"ד שהם שנה פחות משנות ב'הר"ד
אתם מתכוונים שסדר עולם מונה את יציאת מצרים ’אחרי’ ב’ תמ”ח שנים לבריאה, שזה יוצא ב’ תמ”ט לבריאת העולם (ב’ ת”נ למולד בהר”ד)? אם כן ה”ז כדבריי.
אמנם בחשבונות השמיטה כמדומה שיוצא מהרמב"ם שיצאו ממצרים ב'תמט לבהר"ד ולא ב'תנ
כן מסתבר כתב:יהושפט כתב:אינני בקי גדול בתחום, אבל למיטב ידיעתי מנין סד"ע הוא לשנים שלמות ולכן מפחית שנה משנות וי"ד שהם שנה פחות משנות ב'הר"ד
אתם מתכוונים שסדר עולם מונה את יציאת מצרים ’אחרי’ ב’ תמ”ח שנים לבריאה, שזה יוצא ב’ תמ”ט לבריאת העולם (ב’ ת”נ למולד בהר”ד)? אם כן ה”ז כדבריי.
אמנם בחשבונות השמיטה כמדומה שיוצא מהרמב"ם שיצאו ממצרים ב'תמט לבהר"ד ולא ב'תנ
זה כבר תלוי איך אתה סופר אחורה משנת חורבן בית שני עד ליציאת מצרים, ואין לכך קשר ’ישיר’ לנידונינו.
הוא אשר דברתי, שחשבונך מתרחק משלהם שנה לכל דור, ואחרי עשרה דורות יש ביניכם עשר שנים.כן מסתבר כתב:עכשיו שאדם נברא בשנת א’, וילד בהיותו בן ק”ל. באיזה שנה הוליד? קל”א. 130 שנים ’אחרי’ שנת א’.
ושת ילד בהיותו בן ק”ה. באיזו שנה ילד? רל”ו. 105 שנים ’אחרי’ קל”א.
לעומת זאת, הנוקטים שאדם ילד בשנת ק”ל, 130 שנים ’כולל’ שנת א’. לדידם ילד שת בשנת רל”ד, 105 שנים ’כולל’ שנת ק”ל.
במסתרים כתב:הוא אשר דברתי, שחשבונך מתרחק משלהם שנה לכל דור, ואחרי עשרה דורות יש ביניכם עשר שנים.כן מסתבר כתב:עכשיו שאדם נברא בשנת א’, וילד בהיותו בן ק”ל. באיזה שנה הוליד? קל”א. 130 שנים ’אחרי’ שנת א’.
ושת ילד בהיותו בן ק”ה. באיזו שנה ילד? רל”ו. 105 שנים ’אחרי’ קל”א.
לעומת זאת, הנוקטים שאדם ילד בשנת ק”ל, 130 שנים ’כולל’ שנת א’. לדידם ילד שת בשנת רל”ד, 105 שנים ’כולל’ שנת ק”ל.
הלא כן?
עמק הלשם כתב:בכל ענין השנים חשוב לשים לב שעד לפני אלף שנה בערך לא היה מספר 0.
זה אומר, כשבן אדם נולד, הוא תיכף בן שנה, מה שאצלנו היו קוראים לזה "פחות מבן שנה".
כשמגיע יום הולדתו הוא כבר בן שתיים, ובזמננו קוראים לזה בן שנה.
ודברים פשוטים הם, לכל ענייני הקרבנות, וכו'
עד ימינו, בדרום קוריאה, בן אדם נולד בן שנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 437 אורחים