1. ז"ל שו"ת בית יוסף - תשובות רבי יצחק קארו סי' א
דהלכה כמא' דאמר מצות יבום קודמת בראיות רבות הראיה הראשונה לשמצות יבום קודמת למצות חליצה היא שאחר שהיא מחלוקת בין התנאים והאמוראים והפוסקים אם מצות יבום קודם למצות חליצה ולא אפסיקא הלכתא כאחד מהם וראינו חכמי הקבלה שסברתם שמצות יבום קודם למצות חליצה א"כ ראוי לפסוק הלכה כהם ... וראיה שחכמי הקבלה סברת' שמצו' יבום קודם למצות חליצה שכתבו שמצות היבום תועלת גדולה לנפש המת כי תגדל הנאת הנפש כשהיא מתגלגלת במי שהוא קרובה למשפחה יותר לפי שיש לו שייכות גדול עמו וטעם החליצה כי כשאין היבם רוצה ליבם נחשב לו לאכזריו' שהרי אינו רוצה לתועלת נפש אחיו ... הרי מבואר מכל זה שמצות יבום קודם למצות חליצה לחכמי הקבלה ושהלכה כרבנן שאמרו יבמה יבא עליה מ"מ ולא כאבא שאול שאמר הכונס את יבמתו לשם נוי לשם אישות לשום דבר אחר כאלו פגע בערוה וקרוב אני בעיני להיות הולד ממזר שחכמים ידעו סוד היבום שתכליתו להועל נפש המת ומה איכפת ליה שיהיה כונס ליבמתו לשם נוי או לשם אישות או לדב' אחר שאין התכלית אלא שאל ידח ממנו נדח ואם מצות חליצה קודמת למה יבזוהו וימאסוהו וירק בפניו וחלצה נעלו ויכנוהו שם רע לשכונתו ויקר' שמו בישראל בית חלוץ הנעל ... ולכן תחלוץ לו היבמה המנעל שהוא א' מעניני האבלות כאלו עתה מת אחיו וכאילו הוא מתאבל על אחיו המת וכל זה מבואר למי שיש לו עינים והאמ' יורה דרכו וחכמים ידעו זה הסוד ולכן אמרו יבמ' יבא עליה מ"מ ואבא שאול לא ידע סוד הגלגול שאילו ידעו לא היה אומר כן
2. ז"ל שו"ת זכרון יהודה, שאילתו - ותשובת אביו הרא"ש, בסי' קב
רבים תמהים על סברת הגלגול ... וכן טעם הייבום שאם המת יהיה מן כיתת הבינוניים שצריכים צירוף שייבם אחיו את אשתו ובציור מחשבותם אם ראויים לבנים יצא מאיתם מצרף למת לנוח מעצבו ויגיעו ... והשיב הרא"ש ... גם הוא תימה, על שמא ואולי כזה שיתיר איסור כרת שהיא אשת אח, ולמה לא ייבם אדם את אשת דודו אולי יניחהו מעצבו ומעמלו, לכן אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק