הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' דצמבר 20, 2023 12:22 pm
תמיהה על הוראת הגרשז"א שמותר לרופא לחזור לביתו בערב שבת כשיודע שיצטרך לחזור לבית החולים בשבת [גם ע"י נהיגה ברכבו]
בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק מ אות כו) מובא בזה"ל: רופא תורן או כונן בבית החולים שבו נמצא חולה שיש בו סכנה, אל לו לעזוב את ביה"ח לביתו, הרחוק מביה"ח, על דעת שיצטרך לנסוע בשבת כדי לעמוד על משמרתו. אך אם נכרי יסיע אותו, לית לן בה. ואף מותר לרופא לחזור איתו חזרה הביתה. עכ"ל.
ובהערה על תחילת דבריו [עד 'אך אם נכרי וכו''] כתב בזה"ל: עיין שו"ת אגרות משה או"ח ח"א סי' קלא. אולם שמעתי מהגרש"ז אויערבך זצ"ל, שמצדד להקל עליו לחזור לביתו אם ע"י זה שהוא יהיה מנותק כל ליל השבת מן הבית יתבטלו הוא וב"ב מעונג שבת, משום דהרי זה חשיב כדבר מצוה, וכיון שאינו עושה שום מעשה בקום ועשה בע"ש לגרום לחילול שבת למחר, הרי חשיב כדבר מצוה ואינו חייב לעזוב את ביתו מע"ש. אך אם אין זה אלא מקרה חד פעמי, טוב שלא יעזוב את ביה"ח וישאר שם בשבת, עכ"ד. עכ"ל [ובהמשך כתב שם ד"א מענין לענין].
ובהערה השניה, כתב: דהתירו איסור תורה ע"י נכרי אפי' לצורך חושאיב"ס, ולא מצינו נפק"מ בין היה אפשר לעשותו מבעו"י או לא, וא"כ י"ל דכ"ש לצורך חושיב"ס. ומהגרש"ז אויערבך זצ"ל שמעתי, דמסתבר דיש להקל, עד כמה שאפשר, להעוסקים בהצלת נפשות, עכ"ד. עכ"ל.
ובשו"ת אגרות משה (שם) אסר בהחלט לחזור לביתו, וז"ל בתו"ד: הנה פשוט שאף אם יש שם ודאי חולה מסוכן ורוצה דוקא ברופא זה, שאם הוא כבר בביתו מותר לו ליסע לשם ולחלל שבת בכל הצריך למהר ביאתו לשם, מכל מקום כשיודע הרופא מזה [ב]ערב שבת, מחויב הרופא להשאר ללון באיזה בית הסמוך לבית החולים, שודאי אפשר להשיג מקום ללון, ואף אם יצטרך לשלם דמי שכירות בעד הלינה אין להתיר לו לבוא לביתו שיביאנו זה לחלל שבת למחר ליסע לבית החולים. ואף אם אין מקום סביבות בית החולים ללון שם הרי יכול ללון בבית החולים גופיה, ואף שלא יהיה לו שם יין לקדוש וסעודה חשובה לכבוד השבת נמי היה צריך להשאר שם, דמצות סעודת שבת וקדוש לא תדחה איסור מלאכה דשבת. וכו' עכ"ל.
ובהמשך כתב שאם אין לו כלל מקום ללון, ויצטרך להיות ער כל ליל שבת, מותר לחזור לביתו בער"ש ולנסוע בשבת, כי אם לא ישן לא יוכל לעסוק בפיקו"נ בשבת. עד כאן דברי הגרשז"א והגרמ"פ זצ"ל, ולע"ע לא ראיתי עוד פוסקים שעסקו בשאלה זו .
ואגב, נידון זה אינו קשור כלל להלכה של 'התירו סופן משום תחילתן' המובאת בשו"ע סי' שכט ס"ט, ולהלן נעמוד בזה. כמו"כ אין לניד"ד שייכות למש"כ הפוסקים האחרונים (שו"ת דברי יציב או"ח סי' קע. תורת היולדת פ"ב הע' ב' בשם הגריש"א) שא"צ יולדת להתאמץ להיות בביה"ח בשבת, דזהו רק חשש שמא תלד בשבת, וגם אפשר להגיע ע"י נכרי. משא"כ ניד"ד איירי כשברור לו שיצטרך לנסוע בשבת, ומהגרשז"א משמע שהתיר זאת, ואפי' במלאכה דאורייתא.
ובעניי לא זכיתי להבין כלל את דברי הגרשז"א, דהנה מסתימת דבריו משמע שהתיר לנסוע בער"ש לביתו גם אם בשבת יסע ברכבו לביה"ח והיינו איסור תורה, ונימוקו שהחזרה לביתו מוגדרת כשב ואל תעשה, וצ"ב מדוע ס"ל שמוגדרת כשב ואל תעשה, הלא עושה פעולה שתגרום לו לחילול שבת, ומאי שנא מהיוצא בשיירא [ראה להלן בהרחבה], ועוד, דאם הוי 'שב ואל תעשה', מדוע הוצרך לנמק זאת ג"כ שההיתר הוא משום מצות עונג שבת. [ומדברי הגרמ"פ משמע שאפי' חילול שבת דרבנן לא התיר משום עונג שבת], ותגדל התמיהה, דאף שמצינו שמותר לצאת בספינה בער"ש לדבר מצוה (סי' רמח ס"א), מ"מ היתר זה מוגבל שיפסוק עם בעל הספינה שהוא לא יצטרך לעשות מלאכה, והיינו שאין וודאות שיצטרך לעשות מלאכה.
ואף שלגבי ספינה כתב המ"ב (שם סק"ג) שהפסיקה היא לכתחילה, והיינו שמצידו צריך לעשות השתדלות לצוותו על כך, אך א"צ לקבל הסכמה מבעל הספינה, מ"מ לענין היוצא בשיירא הפסיקה מעכבת, והיינו שצריך התחייבות מבעל השיירא שלא תחולל השבת, ובלא זה אסור לו לצאת, כי בשיירא מצוי שיחלל שבת (ביה"ל שם ס"ד ד"ה ופוסק).
והנה המחבר התיר בכה"ג, אך יש דעה מחמירה יותר, דעת המהריב"ל והרדב"ז שהביא המג"א (שם סקי"ד), שאוסרים מכל וכל לצאת בשיירא אפילו מיום א' ואפילו לצורך מצוה, ואין סומכים על התחייבות בעל השיירא, כי בשיירא מצוי שנצרכים לחלל שבת מפני הסכנה. ובמ"ב (סקכ"ו) הביא דעה זו, אך אין ברור שהכריע כן להלכה נגד דעת המחבר.
עכ"פ מבואר שלכו"ע ההיתר של צורך מצוה אינו נוהג במקום שודאי יצטרך לחלל שבת. [ואין לחלק בין ניד"ד להתם, כי היינו הך, דבשניהם החילול שבת יהיה מפני פיקוח נפש].
עוד לא זכיתי להבין, דאף שעונג שבת מצוה היא, מ"מ הלא לצאת ידי חובתה אין מוכרח להשאר בביתו, ואף שאין גבול להידורה (עיין שבת קיח: מ"ב סי' רמב סק"א), ובביתו יוכל לקיימה באופן היותר מהודר, מ"מ איירינן [כ"מ מסתימת דברי הגרשז"א] גם כשבביה"ח יוכל לסעוד סעודת שבת וגם ללון, והלא בזה ג"כ יקיים מצות עונג שבת, ולכאורה לא התירו לצאת בער"ש בספינה ובשיירא אלא באופן שהולך לקיים מצוה שלימה ולא רק הידור. והנה לשון הגרמ"פ היא 'ואף שלא יהיה לו שם יין לקדוש וסעודה 'חשובה' לכבוד השבת נמי היה צריך להשאר שם, דמצות סעודת שבת וקדוש לא תדחה איסור מלאכה דשבת'. ואולי רצה לומר דבר זה, דאם יצטרך להתענות בשבת, יתבטל כלל ממצות עונג שבת ויהיה מותר לחזור לביתו וכו', אך כיון שסה"כ יתבטל מהידור במצות עונג שבת, איך נתיר לו. אך כבר הערתי לעיל שלכאורה ההיתר הוא רק כשאין ברור לו שיצטרך לחלל שבת, ואולי התכוין הגרמ"פ שאם יתבטל כלל מעונג שבת, היה מקום להתיר לנסוע ע"י נכרי, אך כיון שרק סעודה חשובה לא יאכל, אין כלל היתר. וצ"ע.
וגם א"א למצוא היתר עפמ"ש בעירובין (מד:) וכן הובא להלכה בסי' שכט (ס"ט) 'כל היוצאים להציל חוזרים בכלי זיינם למקומם'. והטעם מבואר שם בגמ' (וכ"ה ברמב"ם שבת ב, כג) כדי שלא להכשילן לעתיד לבוא. דלפי"ז אם לא נתיר לו לשוב לביתו בער"ש, אולי ימנע עי"ז כליל מלהציל נפשות, ובצירוף מצות עונג שבת יש להתיר לו לשוב לביתו בער"ש.
אך הנה מלבד דלא דמי כלל, דהתם איירי שיוצא בשבת להציל, וכן רופא לא יעזוב את תפקידו שמביא לו כסף וכבוד וכו'. הנה מעיקר הדין הזה יש ג"כ להעיר על משמעות הוראת הגרשז"א שיש להתיר לו לשוב לביתו גם יודע שיצטרך לחלל שבת בדאורייתא.
דהנה במ"ב שם (סקכ"א) ציין לעיין בסי' תז, ושם בשו"ע (ס"ג) מבואר שמדין 'התירו סופן משום תחילתן' התירו ללכת רק אלפיים אמה, דהיינו איסור תחומין דרבנן, ולא התירו י"ב מיל [נחלקו האם הוא מה"ת או מדרבנן], וכל שכן שלא התירו איסורים דאורייתא. [ובשו"ת חת"ס (חו"מ סי' קצד) משמע דהלכה למעשה מותר למי שיצא להציל לחזור ע"י נכרי. וסמכו ע"ז פוסקי זמנינו (כמובא ארחות שבת ח"ב פ"כ סנ"ט. ועוד).
והנה, אם שם שהוא דין מחודש של 'התירו סופן משום תחילתן', וירדו חכמים לסוף דעתם של בנ"א למנוע מכשול, לא התירו אלא דרבנן, ואף שיש אנשים שלא יספיק להם היתר זה, כי לא יוכלו לשוב לביתם כי אם ע"י שיעברו אדאורייתא, וימנעו לעתיד לבוא, וכן לא התירו אלא לאחר שיצא להציל נפש, האם בנידון דידן נתיר לכתחילה שיכנס למצב של חילול שבת דאורייתא רק כדי שיוכל לקיים מצות עונג שבת.
ואף שיש לחלק, ששם לא התירו כי אם דרבנן כיון שעומד בשבת, וגם שאין לפניו פיקוח נפש כי אם חזרה לביתו, משא"כ כאן שעומד בער"ש, והחילול שבת יהיה מפני פיקו"נ, מ"מ אכתי נשברה הראיה מהתם, דלא מסתבר ללמוד משם שכאן יתירו לעשות פעולה בער"ש שבגללה יצטרך לעבור בשבת על דאורייתא [וגם שיוכל לעבור אדרבנן אין ראיה מהתם, דיש לחלק כנ"ל].
ואולי איירי הגרשז"א במצות עונה שהיא ממצות עונג שבת (רש"י מהדו"ק כתובות סב: ד"ה עונתן. שו"ע לעיל סי' רפ ס"א), ובזה י"ל שאף שמצד מצות עונג שבת היא בגדר 'הידור', יש בה מצוה שלימה מצד מצות עונה. מ"מ לא נתפרש כן בדבריו. ואכתי צ"ע להתיר זאת מצד ההערה הראשונה הנ"ל שלא התירו לצאת אפי' לצורך מצוה אם ודאי יצטרך להכנס לפיקו"נ ולחלל שבת.
עוד צ"ע מש"כ שם בשש"כ בסוף ההערה 'אך אם אין זה אלא מקרה חד פעמי, טוב שלא יעזוב את ביה"ח וישאר שם בשבת', מדוע שיהיה סיבה לאסור דוקא במקרה חד פעמי.
-
קבצים מצורפים
-
- אוצר החכמה_שמירת שבת כהלכתה א -מהדורה חדשה- - נויבירט, יהושע ישעיה בן אהרן_729_730.pdf
- (2.01 MiB) הורד 69 פעמים