בנוגע למצות מצווה האם מישהו יודע מה ההיתר לא לקחת מצות מצווה, (כלומר, מצות שנאפו לאחר חצות בערב פסח) שהרי כך הוא מעיקר הדין, שיש לאפות את המצה לאחר חצות בי"ד ניסן, ואם מפני שחששו למשהו חמץ שאינו מתבטל מחצות והילך הרי לא ניתנה תורה למלאכי השרת - ככלל מי הנהיג את ההיתר שאין צורך לחפש אחר מצות מצווה, והאם החזו"א היה הראשון בזה.
החסידים מאוד מקפידים לקחת מצוות מצווה.
אך אצל הליטאים לא ראיתי שמקפידים על כך, ואדרבא, לא אבו לאכול מצות שנאפו בערב פסח לאחר חצות.