יעקל כתב:א. בניגוד לאבות האחרים, מציאת זיווגו של אברהם איננה מסופרת. כאילו לא חשוב לנו לדעת זאת, יש למישהו תשובה ?
ב. בניגוד לנח שידע - ממי אני לא יודע - שיש כזה דבר לבנות מזבח ולהקריב עליו עולות, אברהם בנה מזבחות וקרא בשם הוי"ה בלי להקריב דבר. א"כ מה העניין לבנות מזבחות ?
ג. ובדרך אגב, האם בזמן הבמות היה מותר להקריב ללא מזבח ?
כדכד כתב:מניין שאברהם לא הקריב דבר?
לא כתוב אבל זה לא אומר שלא הקריב.
עזריאל ברגר כתב:א. נבואה שלא הוצרכה לדורות - לא נכתבה. כנראה שאכן לא חשוב לנו לדעת זאת. אולי באמת לא היה סביב זה שום אירוע מיוחד?
ב. ע"פ חז"ל שאומרים שאדם הראשון מיד כשנברא הקריב קרבנות ("שור שקרניו קודמות לפרסותיו") - אפשר לומר שנח למד ממעשיו של אדם הראשון (ששמע עליהם כנראה דרך חנוך או מתושלח שהכירו את אדם ואת נח), ועכ"פ שמא למד ממעשה קין והבל?
ומלבד זאת - מובא בספרים שבדורות ההם היו גדולי הדורות יודעים מעצמם את הדברים הטובים בעיני ה', ולא הוצרכו לציווי.
יעקל כתב:ממה שזכור לי הבל רצה להקריב את גוזזי צאנו,ותו לא ?
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:מניין שאברהם לא הקריב דבר?
לא כתוב אבל זה לא אומר שלא הקריב.
ראה רש"י במדבר כג,ד "ואברהם לא העלה אלא איל אחד".
(ולא עיינתי במפרשיו, כי ייתכן שזו היתה רק טענת בלעם, ולא כך היתה האמת)
כדכד כתב:מניין שאברהם לא הקריב דבר?
לא כתוב אבל זה לא אומר שלא הקריב.
"מזבח" הוא מלשון "זבח". אם לא זובחים עליו אז מה עושה אותו למזבח?
יעקל כתב:ג. ובדרך אגב, האם בזמן הבמות היה מותר להקריב ללא מזבח ?
אהוד לב כתב:מעבר לדבריו הנכונים של צופה ומביט, עוד יש להוסיף שאצל יונה הנביא יש התיחסות שהקב״ה שולט בשמים ובארץ - ״אלוקי השמים… אשר עשה את הים והיבשה״. ומה שלא הזכיר לשון ״אלוקי״ גם על הארץ, עיין ברד״ק שם. אבל בדברי אברהם אבינו יש התייחסות רק לשליטתו של הקב״ה בשמים.
יעקל כתב:א. בניגוד לאבות האחרים, מציאת זיווגו של אברהם איננה מסופרת. כאילו לא חשוב לנו לדעת זאת, יש למישהו תשובה ?
דרומי כתב:לא קשיא: הא בגברי והא בנשי.
יעקל כתב:ואם ידעת ויש בם אנשי חיל ושמתם שרי מקנה
1. מבואר מהפסוק שאיש חיל הוא מי שיש לו ראש טוב ויודע לעבוד.
2. אבל בסוף משלי מבואר שאשת חיל נמדדת לפי תכונות פנימיותה ,
3. וגם רות המואביה כונתה אשת חיל ע"ש הדרך שסללה והתוותה לעצמה...
יעקל כתב:ודבר מעניין הוא : האישה מכונה אשת חיל לא ע"ש תכונותיה אלא ע"ש ניהול הבית בצורה מועילה.
אבל בכל זאת אבקש ראיה יותר מפורשת על רות שלא מדובר באומץ שלה לעזוב את מולדתה וכו' אלא על זה שהצליחה לפרנס את חמותה....
יעקל כתב:בחרבי ובקשתי ות"א בצלותי ובבעותי
מתפללים תתקבל צלותהון ובעותהון דכל בית ישראל, וכנראה שלשון הקדיש נתפס על לשון התרגום או הפוך...
וכנראה שהמושגים האילו של בחרבי ובקשתי רצו רז"ל להכניס בתוך הקדיש. למה ? האם בתוך איזה שחרית ומנחה יש הבחנה בין חרב וקשת - תפילה מקרוב/ רחוק ? תפילה וגמרנו...
כן מסתבר כתב:כללו של דבר, חיל היינו ממון או נכסים, והדרש יידרש בכל מקום.
יעקל כתב:רוכש הכוונה קנייה בעוד שחיל מילה משותפת לכוח כדכתיב לא בחיל ולא בכח וגו'
יעקל כתב:1.בהוציאך את העם ממצרים תעבדון וגו' על ההר הזה
בפשטות מבואר שמדובר כאן במתן תורה, וק"ק לי כי עבודה בדרך כלל הוא מושג של תפילה או קרבנות או של ניגון - עבודת עבודה - עכ"פ אתערותא דלתתא, בעוד שמ"ת היה אתערותא דלעילא כדכתיב וירד ה' על הר סיני, וגם לא היה שום קורבן או פולחן אז אלא רק עינינו ראו ולא זר אזנינו שמענו ולא אחר - היינו פסיבים...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים