ר' גרונם יקום פורקן כתב:אין לאף אחד מושג מה חושבים גדולי ישראל.
נניח, אבל ההצהרה/קביעה של בן אליהו ע"כ ש"אין" שום צידוק וכו' - היא קביעה עובדתית. לא קשורה למי מאיתנו. ועל זה אמרתי מה שאמרתי.
ר' גרונם יקום פורקן כתב:אין לאף אחד מושג מה חושבים גדולי ישראל.
גביר כתב:חברא כתב:מצ"ב מהרב וולבה התכתבות על נושא הצבא.
ובתוך הדברים (עמ' דש) כתב:את החזון איש אני בעצמי שאלתי בזמן מלחמת השחרור, וזאת אשר השיב "מלחמת מצוה? לא. אבל יתכן שיתהווה מצב שבהתקרבם אל ערינו אנו מחוייבים לצאת ולהגן".
אינני זוכר אם הוסיף בירור.
האם המכותב הוא צוריאל אדמנית?
בן אליהו כתב:יש לי מסקנה אחת מכל המקובץ הן מדברי הכותבים כאן והן מדברי ת"ח, שאמונים על שכל ישר והגיון, ובסוגייה זו באופן סדרתי מדברים וכותבים דברים רחוקים כל כך מהדעת: פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.
עקביה כתב:הרואה כתב:צריך לקבץ אסופת מאמרים מגדולי ישראל על המדינה ועל המצב, ובשונה מכל אלו שיצאו עד כה - לעשות את זה לא במטרה של 'ביצור' ה'חומות' או סיסמה כלשהי להגנה על המפלגה, אלא במטרה קצת מחודשת (ונוגדת את ההשקפה במחוזות מסוימים) שהיא בירור האמת.
כתבתי בעבר על בחורים ששאלו את הרב דורון גולד מהי ההשקפה שלנו על המדינה וכו', והוא שלח אותם לעיין בספר 'בין פסח לשבועות' (של הרב צבי כהן). חזרו הבחורים לרב גולד ואמרו לו שלא מצאו שם כלום. אמר הרב גולד, לזה התכוונתי...
צופה_ומביט כתב:לענ"ד מפספסים כאן משהו יסודי מאד במהות החרדית, בהגדרה החרדית, וזה מה שיוצר כאן ערבוב תחומים.
אחד היסודות החרדיים הוא שבסוגיות גורליות ו/או ציבוריות לא חושבים לבד ולא מחליטים לבד. אלא גדולי ישראל מורים מה לעשות, ואת זה עושים, נקודה.
זה אחד המאפיינים הבולטים של הציבור החרדי המבדילים בינו לציבורים אחרים, כמעט ברמת "מגדירים אותו" מציבורים אחרים.
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].
בן אליהו כתב: אכן פספסתי זאת בהתחלה ועמך הסליחה. אך זאת גופא בהוכחה שאין חיה כזאת שהאדם לא חושב בעצמו
כנראה, מפני הסיבה הפשוטה - שהמציאות הזו אינה קיימת בעולמנו...בן אליהו כתב:פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.
בן אליהו כתב:רבני השכונות - בעד; ורב העיר? תלוי את מי שואלים | סערת 'השומרים' במודיעין עילית https://www.kikar.co.il/haredim-news/s5v354
אין גבול לטירוף? מישהו לוקח על עצמו את האחריות הכבידה לתוצאות? עד כדי זילות בחיי אדם המטרה "הקדושה" מקדשת את האמצעים? איך זה שלא קמים ומורדים? איך זה שמוכנים להיות שבויים של בעלי הזיות?
לבי במערב כתב:כנראה, מפני הסיבה הפשוטה - שהמציאות הזו אינה קיימת בעולמנו...בן אליהו כתב:פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.
יוזכר כי התיבות 'שלם' ו'בכלל' הודגשו במקור.
הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?
צופה_ומביט כתב:לענ"ד מפספסים כאן משהו יסודי מאד במהות החרדית, בהגדרה החרדית, וזה מה שיוצר כאן ערבוב תחומים.
בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?
צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].
ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.
צופה_ומביט כתב:סוף דבר:
גם מעשית וגם השקפתית - לשאול חרדי להבנות וטעמים [אישיים וכנ"ל] למה עשה כך וכך בסוגיה ציבורית זה כמו לשאול חולה על סמך איזה ידע פרמקולוגי הוא לוקח את התרופה שכתב לו הרופא.
הסיבה, הטעם האישי, שהוא לוקח את התרופה - כי זה מה שכתב לו הרופא.
למה הרופא כתב לו ככה? - תשאל אותו. הוא המומחה, לא אני. אותי זה [מעשית והשקפתית] לא מעניין.
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה]
אבל אם זה כבר מסודר, ועכ"פ שלא זה הנושא כעת - לשאול חרדי [שנתון שהוא חרדי] בסוגיה ציבורית ספציפית למה אתה עושה מה שאתה עושה, זה פשוט להתעלם מאחד היסודות החרדיים, שבמהות והגדרה: לציית בסוגיות הללו להוראת גדולי ישראל.
זה לגשת לציבור הזה בלי לדעת מהו בכלל, ויותר גרוע: להניח שהוא פועל תחת אותן הנחות שאתה מכיר ממקום אחר [וממילא לצפות, ולהתאכזב, ולהקשות, ולראות פירכות וכו'], בזמן שכל עצמו כ"חרדי" ולא כ"אחר" פירושו/היינו הנחות אחרות בדיוק בנקודות האלה.
צופה_ומביט כתב:הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?
מחילה, זו ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה.
הדבר היחיד שראוי כאן להתייחסות היא המשפט הראשון:
"להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר".
גם זה נדמה כאילו נכתב בלי לקרוא מילה ממה שכתבתי.
על זה גופא כתבתי באריכות בהודעה המקורית.
ואתה מוזמן ג"כ לדקדק במשל הרופא.
וממילא הביטוי העוקצני והמזלזל לא במקום.
כשמעלתו ידבר ככה על מסירת ההחלטה בניתוחי מוח מסובכים למומחה העולמי [או לפירר, אם רוצים] - נדבר.
נידו"ד וכל כיוצא בו לגבי היהדות בזמננו ומקומנו [באיכות ובכמות, במעגלים קרובים ורחוקים, לטווח קצר וארוך, ועוד ועוד], הוא לא פחות מניתוח מוח מסובך לכל דבר ועניין, שהנפש תלויה בו, ישירות או בעקיפין, [גם אם לכל מי שאינו מומחה נדמה שמה פתאום, זה כמו טיפול ביבלת או ציפורן חודרנית], שצריך להיות המומחה העולמי כדי לדעת האם ואיך וכמה ומה, ואת ההשפעות בכל התחומים, ולשקלל סיכונים וטווח קצר וארוך וכו'.
הרואה כתב:בקיצור תחשבו לבד איזה טיעון הגיוני ואיזה מהם נובע ממוח שמלכתחילה לא הבין את הקונספט של שותפות.
זאב ערבות כתב:הרואה כתב:בקיצור תחשבו לבד איזה טיעון הגיוני ואיזה מהם נובע ממוח שמלכתחילה לא הבין את הקונספט של שותפות.
הבעיה כאן היא לא של שותפות, שאולי היו מסכימים לה, אלא החשש שבחורי החמד יתקלקלו בצבא, שזה אכן חשש רציני, אך כמה וכמה מתקלקלים גם בלי ללכת לצבא? כמה וכמה אשכולות יש כאן בנושא הזה ורק מי שראשו טמון בחול לא יודע מכך.
ר' גרונם יקום פורקן כתב:בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].
ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.
במחילה, ההוכחה היפה שהביא מר בן אליהו לא זכתה למענה, כי אם לדחייה בקש.
כולנו מלומדי ויכוחים סוערים ואמוציונאליים מאוד, המתקיימים בד"כ בין כוסות הקפה והסיגריות בפינה שליד בית המדרש, וכולנו יודעים שכל הוויכוחים המרים כלענה והקשים כגידים בין הפלגים הללו מתבטאים אך ורק בטיעונים השקפתיים ובמהלכים הגיוניים, מתוך ניסיון לברר איזו תפיסה יותר נכונה ואיזו יותר קולעת. ואדרבה, כל אחד מאמץ את מפלגתו (וממילא את רבו) בהתאם לנטייתו ושיטתו שהוא גיבש לעצמו קודם (ובדרך כלל אומרים שכל אחד בוחר את שיטתו בהתאם לאופיו). אך אף אחד לא אומר: נולדתי חסיד של הרב שטיינמן ולכן אמשיך לקבל את שיטתו וכיו"ב.
באופן אחר: התיאור הקיצוני כאן שיסוד ומהות החרדיות היא ציות עיוור לגדולי ישראל בשאלות פוליטיקה ומדינה הוא מפלט נוח. האמת היא שהזהות החרדית הקולקטיבית מוצאת את ביטויה כמעט אך ורק בנושא פוליטיקה ומדינה. ממילא, מי שמעוניין לשמור על זהותו החרדית, יצטרך לקבל את הנורמות של החברה בנושא זה.
ר' גרונם יקום פורקן כתב:בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].
ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.
במחילה, ההוכחה היפה שהביא מר בן אליהו לא זכתה למענה, כי אם לדחייה בקש.
כולנו מלומדי ויכוחים סוערים ואמוציונאליים מאוד... וכולנו יודעים שכל הוויכוחים המרים כלענה והקשים כגידים בין הפלגים הללו מתבטאים אך ורק בטיעונים השקפתיים ובמהלכים הגיוניים, מתוך ניסיון לברר איזו תפיסה יותר נכונה ואיזו יותר קולעת. ואדרבה, כל אחד מאמץ את מפלגתו (וממילא את רבו) בהתאם לנטייתו ושיטתו שהוא גיבש לעצמו קודם (ובדרך כלל אומרים שכל אחד בוחר את שיטתו בהתאם לאופיו). אך אף אחד לא אומר: נולדתי חסיד של הרב שטיינמן ולכן אמשיך לקבל את שיטתו וכיו"ב.
הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?
מחילה, זו ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה.
פרנקל תאומים כתב:אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?
פרנקל תאומים כתב:הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?
ידידי הרב הרואה אותי מעודי, מה עניין שמיטה להר סיני?
מה למכנסיים קצרות בכיתה ב' ולנידו"ד?
אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?
ישא ברכה כתב:פרנקל תאומים כתב:אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?
הרב פת,
נשמע שאתה מיודעי דעת עליון,
מה דעת גדולי ישראל על גיוס נוער ברזלים?
ומה דעתם על גיוסם לכיתות כוננות?
ומה דעתם על גיוסם לזק"א ושירות אזרחי?
אגב, מה דעתם על מאות אברכים שעושים שירות אזרחי בישיבות לנוער נושר?
הרואה כתב:פרנקל תאומים כתב:הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?
ידידי הרב הרואה אותי מעודי, מה עניין שמיטה להר סיני?
מה למכנסיים קצרות בכיתה ב' ולנידו"ד?
אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?
לגבי בני ישיבות אין ספק שכל גדולי ישראל שאני מעריך אותם כגדולי ישראל התנגדו
השאלה על חרדים עובדים, למשל יש אלפי חרדים בהייטק שמבחינה רוחנית נמצאים בנסיונות קשים יותר מבצבא. האם גדולי ישראל התנגדו לכך שהם יתגייסו לשנה או שנתיים לגדוד חרדי?
וכן מי שקראת 'נוער ברזלים', שכיום כשליש מתלמידי הישיבות נחשבים כנוער מתמודד ברמות כאלו ואחרות, האם בחורים בתי התענוגות שנקראים 'ישיבות' לנושרים האם לא היה עדיף גם לשמירת המצוות שלהם שתקום להם מסגרת צבאית שתחייב אותם גם לקום לתפילה וגם להיות בני אדם?
האם סתם חרדי שעובד למחיתו אפילו במקום שמור לא מן הצדק והיושר שיתרום אחוז מסוים מזמנו לצורך כיתת כוננות / איחוד הצלה או סתם אפילו התנדבות פרטית כלשהי?
שוב ראיתי שכיוונתי לדברי הרב ישא ברכה
הקשר למכנסים קצרים בכיתה ב זה סתם היה דוגמא לאיך שנורמות (במקרה הספציפי הזה פרט שולי מאד) מתקבעות בציבור החרדי לאו דווקא דרך גדולי ישראל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים