מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כנס אחוות התורה - רשמים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 17, 2023 9:32 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:אין לאף אחד מושג מה חושבים גדולי ישראל.

נניח, אבל ההצהרה/קביעה של בן אליהו ע"כ ש"אין" שום צידוק וכו' - היא קביעה עובדתית. לא קשורה למי מאיתנו. ועל זה אמרתי מה שאמרתי.

חברא
הודעות: 487
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי חברא » ב' דצמבר 18, 2023 12:45 am

גביר כתב:
חברא כתב:מצ"ב מהרב וולבה התכתבות על נושא הצבא.
ובתוך הדברים (עמ' דש) כתב:
את החזון איש אני בעצמי שאלתי בזמן מלחמת השחרור, וזאת אשר השיב "מלחמת מצוה? לא. אבל יתכן שיתהווה מצב שבהתקרבם אל ערינו אנו מחוייבים לצאת ולהגן".
אינני זוכר אם הוסיף בירור.


האם המכותב הוא צוריאל אדמנית?

בסוף המכתב האחרון כותב לו הרב וולבה מזל טוב ליום הולדתו שחל בסוף סיון.
ואכן לפי ויקיפדיה יום ההולדת של צוריאל אדמנית הוא כ"ז סיון.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 9:33 am

בן אליהו כתב:יש לי מסקנה אחת מכל המקובץ הן מדברי הכותבים כאן והן מדברי ת"ח, שאמונים על שכל ישר והגיון, ובסוגייה זו באופן סדרתי מדברים וכותבים דברים רחוקים כל כך מהדעת: פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.

לענ"ד עצם זה שרבים לא מרגישים צורך בהסברים הגיוניים ויכולים לפטור את עצמם בתשובות לא הגיוניות בעליל מעיד על השחתת המידות שאין כדוגמתה, הוא מקבל דירה מהשווער, פרנסה מהאשה, ביטחון מהחילונים והמזרוחניקים, ומה שנשאר זה לסחוט עוד קצת תקציבים גם למעונות ולדאוג שחלילה שלא יעלו את המס על שתיה מתוקה.
ואולי הדבר החמור ביותר שאין פה לדברים האלו, מי שמעז לומר משפט בעניין מיד ממותג כעוד אחד מה'גורמים' ש'חדרו' ל'מחננו'.
עצם זה ששמעתי מכמה אברכים שדיברתי איתם על הנושא את המשפט של ר' חיים שהמדינה היא היכי תימצי לעקירת הדת מראה עד כמה העוול המוסרי פה לא מדגדג להם, זה תירוץ ברמת 'סבא שלי היה רב'. שניהם נכונים ושניהם לא יכולים לפטור אותך מכלום.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 9:49 am

צריך לקבץ אסופת מאמרים מגדולי ישראל על המדינה ועל המצב, ובשונה מכל אלו שיצאו עד כה - לעשות את זה לא במטרה של 'ביצור' ה'חומות' או סיסמה כלשהי להגנה על המפלגה, אלא במטרה קצת מחודשת (ונוגדת את ההשקפה במחוזות מסוימים) שהיא בירור האמת.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 18, 2023 10:04 am

כתבתי בעבר על בחורים ששאלו את הרב דורון גולד מהי ההשקפה שלנו על המדינה וכו', והוא שלח אותם לעיין בספר 'בין פסח לשבועות' (של הרב צבי כהן). חזרו הבחורים לרב גולד ואמרו לו שלא מצאו שם כלום. אמר הרב גולד, לזה התכוונתי...

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 10:25 am

עקביה כתב:
הרואה כתב:צריך לקבץ אסופת מאמרים מגדולי ישראל על המדינה ועל המצב, ובשונה מכל אלו שיצאו עד כה - לעשות את זה לא במטרה של 'ביצור' ה'חומות' או סיסמה כלשהי להגנה על המפלגה, אלא במטרה קצת מחודשת (ונוגדת את ההשקפה במחוזות מסוימים) שהיא בירור האמת.

כתבתי בעבר על בחורים ששאלו את הרב דורון גולד מהי ההשקפה שלנו על המדינה וכו', והוא שלח אותם לעיין בספר 'בין פסח לשבועות' (של הרב צבי כהן). חזרו הבחורים לרב גולד ואמרו לו שלא מצאו שם כלום. אמר הרב גולד, לזה התכוונתי...

יופי אז אחרי שנכתוב את הקובץ הזה (שישרף בכיכר מודיעין עילית בק"ו מבעצתך תנחני) יהיה לו לאן להפנות...

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 18, 2023 1:46 pm

לענ"ד מפספסים כאן משהו יסודי מאד במהות החרדית, בהגדרה החרדית, וזה מה שיוצר כאן ערבוב תחומים.

אחד היסודות החרדיים הוא שבסוגיות גורליות ו/או ציבוריות לא חושבים לבד ולא מחליטים לבד. אלא גדולי ישראל מורים מה לעשות, ואת זה עושים, נקודה.
זה אחד המאפיינים הבולטים של הציבור החרדי המבדילים בינו לציבורים אחרים, כמעט ברמת "מגדירים אותו" מציבורים אחרים.

אז כשתשאל חרדי למה הוא הצביע בבחירות כך וכך - הוא לא יענה לך תשובה שתשמע מחילוני או אחרים, כל מיני טעמים מדוע ההוא הכי טוב לדעתו שעל כן החלטתי לבחור בו, הוא יענה לך: כי ככה הורו לי גדולי ישראל. [וזו דוגמה בולטת, כידוע].
למה ככה הם הורו? או שיש לו מושג, או שאין לו מושג, או שהוא חשב על משהו לבד או שהוא ניסה לברר מה הסיבה של גדול"י, אבל בכל מקרה לא זו הסיבה שהוא מצביע. אם תשאל אותו מה הסיבות שלהם הוא יאמר לך שתלך ותשאל אותם, אותו זה לא מעניין [מבחינה מעשית, והרבה פעמים גם מחשבתית, כתוצאה מההשקפתית].

אין מה לשאול חרדי בנושאים ציבוריים להבנות וטעמים אישיים להנהגתו. [אישיים = שהם מה שהניעו אותו לפעולה הזו. בין אם הטעמים הם משלו או טעמים שבירר בנושא]. הטעם היחיד שהוא עשה מה שעשה: הוראת גדולי ישראל. זה הטעם האישי האמיתי שלו, זה מה שהניע אותו אישית לפעולה הזו.

וגם שם הרבה פעמים זה מקומם, לא הגיוני, נראה כחזרה על אותה טעות שוב, וכו' וכו', כל הסופרלטיבים שנאמרו לעיל. וזה נוגע לאנשים לחייהם היומיומיים בצורה שהם מרגישים היטב היטב בחייהם, במוסדותיהם, במשכורתם, בעריהם ובבתיהם, ועכ"ז - מתגברים ולמעשה מצביעים מה שאמרו גדולי ישראל. [ואלו שלא, בדר"כ אלה אותם שגם בשאר התחומים הם לא חרדים. זו בדר"כ עסקת חבילה].

והנקודה היא: כי אני מבין שאני לא הכתובת לדון בזה ולהכריע בזה. כבנאדם יש לי מחשבות, כמובן, זה טבעי, אבל זה לא התפקיד שלי ולא היכולת שלי. אז אני פשוט מושך ידיי מן העניין. [בין אם מראש, ובין אם לאחר שנתתי למחשבותיי לעסוק בזה].

סוף דבר:
גם מעשית וגם השקפתית - לשאול חרדי להבנות וטעמים [אישיים וכנ"ל] למה עשה כך וכך בסוגיה ציבורית זה כמו לשאול חולה על סמך איזה ידע פרמקולוגי הוא לוקח את התרופה שכתב לו הרופא.
הסיבה, הטעם האישי, שהוא לוקח את התרופה - כי זה מה שכתב לו הרופא.
למה הרופא כתב לו ככה? - תשאל אותו. הוא המומחה, לא אני. אותי זה [מעשית והשקפתית] לא מעניין.

ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה]

אבל אם זה כבר מסודר, ועכ"פ שלא זה הנושא כעת - לשאול חרדי [שנתון שהוא חרדי] בסוגיה ציבורית ספציפית למה אתה עושה מה שאתה עושה, זה פשוט להתעלם מאחד היסודות החרדיים, שבמהות והגדרה: לציית בסוגיות הללו להוראת גדולי ישראל.
זה לגשת לציבור הזה בלי לדעת מהו בכלל, ויותר גרוע: להניח שהוא פועל תחת אותן הנחות שאתה מכיר ממקום אחר [וממילא לצפות, ולהתאכזב, ולהקשות, ולראות פירכות וכו'], בזמן שכל עצמו כ"חרדי" ולא כ"אחר" פירושו/היינו הנחות אחרות בדיוק בנקודות האלה.


ואם בכל סוגיה ציבורית כך, קל וחומר בנושא [הרגיש, נפיץ, גורלי, ולא ניתן להתעלמות] של אי ההשתתפות של החרדים בצבא,
יש את עצם ההנהגה - ויש את הבנת הטעמים שלה - ולאו היינו הך הם כלל.
הטעמים אינם הסיבה שחרדים לא משתתפים בצבא.
הסיבה היא כי גדולי ישראל מורים לא להשתתף, נקודה. [ובכלל זה לא להקים מסלול חרדי קבוע ומוסדר בצבא, ומה שכן הקימו הוא בשקט ובלי לגיטימיות מוצהרת ולא לכתחילה וכו' כידוע].
זה הטעם האישי החרדי, והוא מספיק. לכל מה שמעבר לזה - יש לפנות לגדולי ישראל ולשאול אותם למה הם מורים ככה.

חשוב להבין את זה.
עבור חרדי, בסוגיות כאלה מה שקובע הוא מה שמורים גדולי הדור.
וזה קובע לא רק את המעשה, אלא גם את היחס התורני והמוסרי.
חרדי רגוע לגמרי לגבי אי-השותפות שלו מחמת עצם זה שגדולי ישראל הורו לו כך, נקודה.
מבחינתו זה מספיק ומוצדק לגמרי כדי להיות רגוע לגמרי, מבחינה תורנית, מוסרית, ומכל בחינה אחרת.


כעת, כבני אדם, יש לאנשים גם רצון או צורך להבין דברים, ולחלק מהציבור קשה לחיות תחת "גזירות הכתוב".
למעשה לאור הנ"ל זה אומר שקשה להם להיות חרדים, ודוק. אבל זו המציאות. הם רוצים להיות חרדים, וקשה להם, כי הנושא בוער, או קרוב ללבם, או שהשאלה מציקה מדי, וממילא הרגשת ה"גזירה" חריפה מדי. עכ"פ זה לא שונה משאלות מציקות בנושאי אמונה, או לגבי קיום מצוה מסוימת. רוצים - וקשה, ויש מי שצריך הסברים ליישב על לבו.

ובחלק הזה אכן כתבתי לעיל שצריך הסברה פנימית, כי ההשקפה מורכבת בהכרח, וצריך פירמידת רבנים מגדולי ישראל ומטה אל הציבור, שדרכה תועבר דעתם של גדולי ישראל כולל הסברים בהירים ומנומקים [בין אם גם הם מגדולי ישראל עצמם, ובין אם הם תרומתם של הרבנים תלמידיהם לעניין], אל מי שצריך, ודייקא באופן של פא"פ, בשיח ישיר בין רב "קטן" לקהילה "קטנה" של תלמידיו.

אא"כ דעת גדולי ישראל בזה גופא תהיה שאין להסביר לציבור את הטעמים, כדי שלא יתחיל בזה שום דיון ופלפול וכו' [לא במחנה פנימה, וכל שכן לא מחוץ למחנה. ולפעמים מגיע לכדי "כל שכן דפקר טפי"], וכידוע שיש גישה כזו בכל כגון דא.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 18, 2023 1:54 pm

הרב הרואה,

אחרי שתכתוב את הקובץ הוא כבר לא יהיה עדכני כי המצב משתנה כל הזמן.

וזו אחת הנקודות שצריך להבין בענין היחס למדינה ולצבא וכו' -

זה לא מוצר גמור שאפשר להתייחס אליו ולקבוע מסמרות (כגון המצאת ה'טלפון' או ה'אינטרנט'), כי חלים בו שינויים רבים מעת לעת.

להמחשה, המצב של שכונת 'וויליאמסבורג' בניו יורק הוא יציב, בחסדי ה' יתברך, ולא השתנה במשך יותר משבעים שנה.

לעומת זאת מצב המדינה ויושביה אינו יציב. אי אפשר להשוות את המדינה בעשרים שנותיה הראשונות, בגבולותיה המצומצמים לפני מלחמת ששת הימים, לבין עשרים השנים שלאחר מכן, שבהם הוקמו התנחלויות וכו', ושוב לאחר מכן התחילו דיבורי האוטונומיה והסכמי אוסלו הארורים וכו' וכו'.

בקיצור, יש שינויים כל הזמן והלוואי רק לטובה ולברכה ולגאולת עולם.

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' דצמבר 18, 2023 6:00 pm

צופה_ומביט כתב:לענ"ד מפספסים כאן משהו יסודי מאד במהות החרדית, בהגדרה החרדית, וזה מה שיוצר כאן ערבוב תחומים.

אחד היסודות החרדיים הוא שבסוגיות גורליות ו/או ציבוריות לא חושבים לבד ולא מחליטים לבד. אלא גדולי ישראל מורים מה לעשות, ואת זה עושים, נקודה.
זה אחד המאפיינים הבולטים של הציבור החרדי המבדילים בינו לציבורים אחרים, כמעט ברמת "מגדירים אותו" מציבורים אחרים.

ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 18, 2023 6:04 pm

מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].

ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' דצמבר 18, 2023 6:06 pm

אכן פספסתי זאת בהתחלה ועמך הסליחה. אך זאת גופא בהוכחה שאין חיה כזאת שהאדם לא חושב בעצמו

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' דצמבר 18, 2023 6:11 pm

רבני השכונות - בעד; ורב העיר? תלוי את מי שואלים | סערת 'השומרים' במודיעין עילית https://www.kikar.co.il/haredim-news/s5v354
אין גבול לטירוף? מישהו לוקח על עצמו את האחריות הכבידה לתוצאות? עד כדי זילות בחיי אדם המטרה "הקדושה" מקדשת את האמצעים? איך זה שלא קמים ומורדים? איך זה שמוכנים להיות שבויים של בעלי הזיות?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 18, 2023 6:13 pm

בן אליהו כתב: אכן פספסתי זאת בהתחלה ועמך הסליחה. אך זאת גופא בהוכחה שאין חיה כזאת שהאדם לא חושב בעצמו

מי אמר שיש?
אני שוב תוהה אם קראת את דבריי בכלל.
תחזור למשל הרופא ותדקדק בו היטב.
בהצלחה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

גיוסו של 'מגזר שלם' לצבא

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' דצמבר 18, 2023 6:58 pm

בן אליהו כתב:פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.
כנראה, מפני הסיבה הפשוטה - שהמציאות הזו אינה קיימת בעולמנו...

יוזכר כי התיבות 'שלם' ו'בכלל' הודגשו במקור.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 18, 2023 7:04 pm

בן אליהו כתב:רבני השכונות - בעד; ורב העיר? תלוי את מי שואלים | סערת 'השומרים' במודיעין עילית https://www.kikar.co.il/haredim-news/s5v354
אין גבול לטירוף? מישהו לוקח על עצמו את האחריות הכבידה לתוצאות? עד כדי זילות בחיי אדם המטרה "הקדושה" מקדשת את האמצעים? איך זה שלא קמים ומורדים? איך זה שמוכנים להיות שבויים של בעלי הזיות?

לפני שאתה מתפוצץ כדאי שתקיים מינימום של הגינות:
לא לקבל דברי אתר כתורה מסיני.
בוודאי כאשר השתייכותו/השקפתו של האתר/כתב עצמו ברורה ומוצהרת, בכלל ובפרט. [וגם כאן, הכותרת מעל לכל הכתבה היא: "פיקוח נפש בעיר החרדית". נו, מי זה יבוא אחרי פסק המלך....].
לא להחליט כלום על פי שמיעת צד אחד בלבד.
לגשת לרב קסלר או לתלמידיו הקרובים ולברר מה הוא באמת ובדיוק אמר ומה באמת ובדיוק דעתו, עם כל הפרטים ופרטי הפרטים.
בהצלחה.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 7:26 pm

להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: גיוסו של 'מגזר שלם' לצבא

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' דצמבר 18, 2023 7:27 pm

לבי במערב כתב:
בן אליהו כתב:פשוט אף אחד לא באמת מבין ולא באמת מאמין ולא באמת יודע להסביר לעצמו את הדבר שאין לו הסבר ואין לו כל צידוק מוסרי הגיוני ותורני: באופן גורף מגזר שלם לא מתגייס בכלל לצבא.
כנראה, מפני הסיבה הפשוטה - שהמציאות הזו אינה קיימת בעולמנו...

יוזכר כי התיבות 'שלם' ו'בכלל' הודגשו במקור.

לא רק שתיובתא לא קחזינא, להיפך! סיעתא חזקה מאוד למה שכתבתי

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 18, 2023 7:35 pm

הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

מחילה, זו ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה.
הדבר היחיד שראוי כאן להתייחסות היא המשפט הראשון:
"להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר".
גם זה נדמה כאילו נכתב בלי לקרוא מילה ממה שכתבתי.
על זה גופא כתבתי באריכות בהודעה המקורית.
ואתה מוזמן ג"כ לדקדק במשל הרופא.
וממילא הביטוי העוקצני והמזלזל לא במקום.
כשמעלתו ידבר ככה על מסירת ההחלטה בניתוחי מוח מסובכים למומחה העולמי [או לפירר, אם רוצים] - נדבר.
נידו"ד וכל כיוצא בו לגבי היהדות בזמננו ומקומנו [באיכות ובכמות, במעגלים קרובים ורחוקים, לטווח קצר וארוך, ועוד ועוד], הוא לא פחות מניתוח מוח מסובך לכל דבר ועניין, שהנפש תלויה בו, ישירות או בעקיפין, [גם אם לכל מי שאינו מומחה נדמה שמה פתאום, זה כמו טיפול ביבלת או ציפורן חודרנית], שצריך להיות המומחה העולמי כדי לדעת האם ואיך וכמה ומה, ואת ההשפעות בכל התחומים, ולשקלל סיכונים וטווח קצר וארוך וכו'.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 18, 2023 8:20 pm

צופה_ומביט כתב:לענ"ד מפספסים כאן משהו יסודי מאד במהות החרדית, בהגדרה החרדית, וזה מה שיוצר כאן ערבוב תחומים.

אחד היסודות החרדיים הוא שבסוגיות גורליות ו/או ציבוריות לא חושבים לבד ולא מחליטים לבד. אלא גדולי ישראל מורים מה לעשות, ואת זה עושים, נקודה.
הגר"ש ברעוודא היה אומר בשיעורים שהציבור החרדי הוא כמו עדר כבשים שלא חושב לבד, מן הסתם זה מה שגרם שהרבה שהיו יכולים לברוח במלחמת העולם לא ברחו מכיוון שלא חשבו לבד אלא... ומי לחשך שמקשיבים למי להצביע? יש חוגים שגדוליהם אומרים לא להצביע ולא רק שלא, אלא זו אף עבירה, האם מותר לחשוב ולהגיע למסקנה מי מהשיטות צודקת? אתה כותב כאילו יש ציבור הומגני שבראשו עומד גדול הדור או גדולי הדור וכולם פה אחד אומרים את אותו הדבר. והנה עובדה שהדבר מדוע מורים גדולים להצביע או לא להצביע כן מענינת את הציבור כפי שניתן לראות בויכוח כאן בפורום על החזון איש והבחירות. זה באמת נח מאוד כאשר לא צריך לחשוב, אך יש לכך גם השלכות, שאם דברים לא הולכים בדיוק כמו שצריך אין לבא אל מי שהורה לעשות כך או כך בטענות.

גם מעשית וגם השקפתית - לשאול חרדי להבנות וטעמים [אישיים וכנ"ל] למה עשה כך וכך בסוגיה ציבורית זה כמו לשאול חולה על סמך איזה ידע פרמקולוגי הוא לוקח את התרופה שכתב לו הרופא. הסיבה, הטעם האישי, שהוא לוקח את התרופה - כי זה מה שכתב לו הרופא. למה הרופא כתב לו ככה? - תשאל אותו. הוא המומחה, לא אני. אותי זה [מעשית והשקפתית] לא מעניין.

ממש כעת חזרתי מהתיעצות אצל רופא לגבי טיפול שאני אמור לעבור, והסביר לי את הסיכונים והחסרונות לעומת התועלת ומה האחוזים וכו' וכו' ולבסוף אמר תשוחח על כך עם זוגתך (ללא קשר שהיא ג"כ רופאה) ותודיעו מה החלטתם. ואני יכול לספר כאן סיפורים שלימים מדוע אין סתם כך להקשיב לרופאים ללא התבוננות ומחשבה ויעוץ נוסף אצל רופא מומחה אחר, כך שהמשל שלך על הרופא והציות העיור להוראותיו ממש לא מתאים לנידון (וסתם בתור דוגמא, כל רופא השווה את הדיפלומה שלו אומר שיש לתת חיסונים לילדים, אז כמה הורים יש שמסרבים לציית לרופא כי הם חושבים אחרת ושזה עלול להזיק?)
ככשזה נוגע לציות לגדולי ישראל מדובר באיזשהו "רוח הקודש" וסייעתא דשמייא (וכמה וכמה סיפורים מהגרח"ק יוכיחו, לנתח או לא לנתח) שאנו מאמינים שיש לגדולים שרואים ומבינים מה שאנחנו לא רק שלא מבינים אלא בקוצר דעתינו אף לא מסוגלים להבין, לעומת זאת רופאים רק מיישמים את הידע הרפואי שלהם שזה ענין ביולוגי גרידא ועושים טעויות בלי סוף, בשוגג או במזיד. לכן ניתן לתבוע אותם, האם שמעת שתבעו פעם איזה גדול לדין תורה על יעוץ שנתן?

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ב' דצמבר 18, 2023 8:21 pm

בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?

צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].

ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.

במחילה, ההוכחה היפה שהביא מר בן אליהו לא זכתה למענה, כי אם לדחייה בקש.
כולנו מלומדי ויכוחים סוערים ואמוציונאליים מאוד, המתקיימים בד"כ בין כוסות הקפה והסיגריות בפינה שליד בית המדרש, וכולנו יודעים שכל הוויכוחים המרים כלענה והקשים כגידים בין הפלגים הללו מתבטאים אך ורק בטיעונים השקפתיים ובמהלכים הגיוניים, מתוך ניסיון לברר איזו תפיסה יותר נכונה ואיזו יותר קולעת. ואדרבה, כל אחד מאמץ את מפלגתו (וממילא את רבו) בהתאם לנטייתו ושיטתו שהוא גיבש לעצמו קודם (ובדרך כלל אומרים שכל אחד בוחר את שיטתו בהתאם לאופיו). אך אף אחד לא אומר: נולדתי חסיד של הרב שטיינמן ולכן אמשיך לקבל את שיטתו וכיו"ב.
באופן אחר: התיאור הקיצוני כאן שיסוד ומהות החרדיות היא ציות עיוור לגדולי ישראל בשאלות פוליטיקה ומדינה הוא מפלט נוח. האמת היא שהזהות החרדית הקולקטיבית מוצאת את ביטויה כמעט אך ורק בנושא פוליטיקה ומדינה. ממילא, מי שמעוניין לשמור על זהותו החרדית, יצטרך לקבל את הנורמות של החברה בנושא זה.
נערך לאחרונה על ידי ר' גרונם יקום פורקן ב ב' דצמבר 18, 2023 10:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' דצמבר 18, 2023 8:52 pm

צופה_ומביט כתב:סוף דבר:
גם מעשית וגם השקפתית - לשאול חרדי להבנות וטעמים [אישיים וכנ"ל] למה עשה כך וכך בסוגיה ציבורית זה כמו לשאול חולה על סמך איזה ידע פרמקולוגי הוא לוקח את התרופה שכתב לו הרופא.
הסיבה, הטעם האישי, שהוא לוקח את התרופה - כי זה מה שכתב לו הרופא.
למה הרופא כתב לו ככה? - תשאל אותו. הוא המומחה, לא אני. אותי זה [מעשית והשקפתית] לא מעניין.

ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה]

אבל אם זה כבר מסודר, ועכ"פ שלא זה הנושא כעת - לשאול חרדי [שנתון שהוא חרדי] בסוגיה ציבורית ספציפית למה אתה עושה מה שאתה עושה, זה פשוט להתעלם מאחד היסודות החרדיים, שבמהות והגדרה: לציית בסוגיות הללו להוראת גדולי ישראל.
זה לגשת לציבור הזה בלי לדעת מהו בכלל, ויותר גרוע: להניח שהוא פועל תחת אותן הנחות שאתה מכיר ממקום אחר [וממילא לצפות, ולהתאכזב, ולהקשות, ולראות פירכות וכו'], בזמן שכל עצמו כ"חרדי" ולא כ"אחר" פירושו/היינו הנחות אחרות בדיוק בנקודות האלה.


ש"י מד"נ, ודפח"ח.
יש"כ.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 9:07 pm

צופה_ומביט כתב:
הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

מחילה, זו ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה.
הדבר היחיד שראוי כאן להתייחסות היא המשפט הראשון:
"להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר".
גם זה נדמה כאילו נכתב בלי לקרוא מילה ממה שכתבתי.
על זה גופא כתבתי באריכות בהודעה המקורית.
ואתה מוזמן ג"כ לדקדק במשל הרופא.
וממילא הביטוי העוקצני והמזלזל לא במקום.
כשמעלתו ידבר ככה על מסירת ההחלטה בניתוחי מוח מסובכים למומחה העולמי [או לפירר, אם רוצים] - נדבר.
נידו"ד וכל כיוצא בו לגבי היהדות בזמננו ומקומנו [באיכות ובכמות, במעגלים קרובים ורחוקים, לטווח קצר וארוך, ועוד ועוד], הוא לא פחות מניתוח מוח מסובך לכל דבר ועניין, שהנפש תלויה בו, ישירות או בעקיפין, [גם אם לכל מי שאינו מומחה נדמה שמה פתאום, זה כמו טיפול ביבלת או ציפורן חודרנית], שצריך להיות המומחה העולמי כדי לדעת האם ואיך וכמה ומה, ואת ההשפעות בכל התחומים, ולשקלל סיכונים וטווח קצר וארוך וכו'.

נקטעת באמצע משפט, ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה מזמן בריאת העולם מסתמא
כן, הבנתי טוב מה כתבת לא כל דבר פה כוונתו לענות לטיעון ספציפי שכתבת אי שם בין עשרות השורות (שוב למרות שקראתי והבנתי)...
ולגופו של עניין
אני מסכים קצת על חלק אחד מהטענה שלך - שהטענה שלי בדבר חוסר מוסריות לוקה בחסר בגלל שיש פה אלמנט יסודי של ציות לגדולי ישראל.
הטענה שלי היא שלמרות זאת - א. כולנו מבינים שלא הכל נובע באמת מציות לגדולי ישראל אלא בהרבה מקרים כל מיני הנהגות מגזריות שנוצרו מסיבות שונות ומלבישים אותם על גדולי ישראל / שגדולי ישראל נאלצים להתייחס לפי ההנהגות שנקבעו אבל אם זה היה תלוי בהם לא בטוח שהם היו יוצרים אותם כך, ב. עדיין גם אם יש כאלו שלא מתגייסים רק בגלל מה שהם מייחסים לגדולי ישראל - עדיין זה לא אמור לעוות את מחשבתם להפטר בטיעונים כמו כמה מהמגוחכים שעלו פה באשכול. מכך שהם בכל זאת נתלים בטיעוני סרק כאלו אני מבין שהם מלכתחילה כלל לא מרגישים צורך לשאת בעול כלשהו - וזה חוסר המוסריות שעליו דיברתי. כלומר אם יבוא אדם ויגיד למ"ד שצריך להתגייס 'אין לי מה לענות לך אבל גדולי ישראל קבעו שלא' - לא הוכח פה עוול מוסרי. אבל אם הוא טוען כנגדו 'יש לך קרחת' - קמ"ל שהוא כלל לא הגיע לרמה של הבנה שיש פה טיעון מוסרי כלשהו.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 9:39 pm

משל למה הדבר דומה?
לאדם שלא שילם ועד בית חצי שנה.
בא אליו יו"ר ועד הבית ואומר לו למה אתה לא משלם?
אני מכיר הרבה תשובות בדבר:
א. אני תיקנתי את הנזילה בגג (שעל פי דין תורה ועד הבית היה אמור לשלם) על חשבוני שעלתה הרבה יותר מדמי ועד הבית ולכן אני לא חייב לשלם.
ב. למה כולם משלמים ועד בית? בגלל שהם כל כך רוצים לטפח את חדר המדרגות? לא! בגלל ש'לא נעים להם' מלא לשלם. מקובלני מאבי מורי איש מפי איש ש'לא נעים מת מזמן' ועל כן איני רואה צורך לשלם.
ג. הרב שלי אמר לי לא לשלם, לא הבנתי את דבריו אבל אני שומע בקולו.
ד. 'כאילו שהיה חסר כסף בכל ה6 חודשים האלו'... חשבונות החשמל, המים והביטוח של המעלית שולמו במלואן, אף אחד לא צריך 'את הכסף שלי דווקא'.
ה. בגלל שאני אתיופי?
ו. כל הקמת הבניין היתה רק בגלל שהיזם רצה לקנות מכונית מרצדס חדשה, ומרצדס חברה גרמנית ואני כצאצא לנרצחי שואה לא מוכן לפרנס את הגרמנים ימ"ש.
ז. לדעתי בכלל צריך לצמצם את הוצאות ועד הבית, אין טעם להמשיך לשלם ביטוח על המעלית שכבר 20 שנה לא נתקעה אף פעם זה סתם מיותר, ובגלל שועד הבית סתם מוציא כספים בלי סיבה הגיונית אני לא מוכן לתת את הכסף שלי לבזבוז המשווע הזה.
בקיצור תחשבו לבד איזה טיעון הגיוני ואיזה מהם נובע ממוח שמלכתחילה לא הבין את הקונספט של שותפות.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 18, 2023 9:41 pm

ניתן לבדוק בקלות מה משמעות ציות לגדולי ישראל, לדוגמא, אם מחר הממשלה תחליט שיש מחסור חמור בחיילים ותבטל את פטור הגיוס לחרדים ותחייב כל גבר בן 18 להתגייס למלחמה בחמס, וג"י יחליטו שזה בגדר יהרג ובל יעבור, כמה בחורים אתם חושבים יהיו מוכנים להקריב את נפשם עבור הציות?

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 18, 2023 9:50 pm

הרואה כתב:בקיצור תחשבו לבד איזה טיעון הגיוני ואיזה מהם נובע ממוח שמלכתחילה לא הבין את הקונספט של שותפות.

הבעיה כאן היא לא של שותפות, שאולי היו מסכימים לה, אלא החשש שבחורי החמד יתקלקלו בצבא, שזה אכן חשש רציני, אך כמה וכמה מתקלקלים גם בלי ללכת לצבא? כמה וכמה אשכולות יש כאן בנושא הזה ורק מי שראשו טמון בחול לא יודע מכך.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2023 10:04 pm

זאב ערבות כתב:
הרואה כתב:בקיצור תחשבו לבד איזה טיעון הגיוני ואיזה מהם נובע ממוח שמלכתחילה לא הבין את הקונספט של שותפות.

הבעיה כאן היא לא של שותפות, שאולי היו מסכימים לה, אלא החשש שבחורי החמד יתקלקלו בצבא, שזה אכן חשש רציני, אך כמה וכמה מתקלקלים גם בלי ללכת לצבא? כמה וכמה אשכולות יש כאן בנושא הזה ורק מי שראשו טמון בחול לא יודע מכך.

זה טיעון רציני כמובן (שלא מצאתי דרך להכניס אותו במשל של הועד בית), אני מדבר על כך שאנשים לא צריכים את הטיעונים השאלה פשוט לא מתחילה מבחינתם למה שהם יתגייסו לכורדים בעירק גם אם הם בצד שלהם כי הם נלחמים בדעאש.
מה שהכי מפריע לי זה לא ש'החרדים' לא מתגייסים אלא מערך כולל של גישות שהמיינסטרים החרדי כביכול כופה על נתיניו, שהגישות האלו מעוותות במובנים מסוימים, ובעיני אחד משני העיוותים הגדולים ביותר זה המצב המוסרי ש'הכל מגיע לי'.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' דצמבר 18, 2023 10:31 pm

אני מנסה לחשוב אילו לא היו בכלל ציונים דתיים בארץ הקודש, רק חרדים וחילונים, אם היה לך אותם טיעונים...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 18, 2023 10:53 pm

לידיעה כללית:

מסתובב באשכול זה, ובאשכולות נוספים העוסקים בעניני אקטואליה, צנזור העושה ככל העולה על רוחו בהודעות שנכתבו.

לעתים מוחק את ההודעה כולה,

לעתים מוחק רק כמה מלים,

לעתים קטעים שלמים.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' דצמבר 18, 2023 11:08 pm

אחר שהאשכול התגלגל בגילגולים שונים אולי הגיע הזמן לשנות את הכותרת

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי מענה איש » ב' דצמבר 18, 2023 11:42 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?

צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].

ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.

במחילה, ההוכחה היפה שהביא מר בן אליהו לא זכתה למענה, כי אם לדחייה בקש.
כולנו מלומדי ויכוחים סוערים ואמוציונאליים מאוד, המתקיימים בד"כ בין כוסות הקפה והסיגריות בפינה שליד בית המדרש, וכולנו יודעים שכל הוויכוחים המרים כלענה והקשים כגידים בין הפלגים הללו מתבטאים אך ורק בטיעונים השקפתיים ובמהלכים הגיוניים, מתוך ניסיון לברר איזו תפיסה יותר נכונה ואיזו יותר קולעת. ואדרבה, כל אחד מאמץ את מפלגתו (וממילא את רבו) בהתאם לנטייתו ושיטתו שהוא גיבש לעצמו קודם (ובדרך כלל אומרים שכל אחד בוחר את שיטתו בהתאם לאופיו). אך אף אחד לא אומר: נולדתי חסיד של הרב שטיינמן ולכן אמשיך לקבל את שיטתו וכיו"ב.
באופן אחר: התיאור הקיצוני כאן שיסוד ומהות החרדיות היא ציות עיוור לגדולי ישראל בשאלות פוליטיקה ומדינה הוא מפלט נוח. האמת היא שהזהות החרדית הקולקטיבית מוצאת את ביטויה כמעט אך ורק בנושא פוליטיקה ומדינה. ממילא, מי שמעוניין לשמור על זהותו החרדית, יצטרך לקבל את הנורמות של החברה בנושא זה.

מי אמר לך? אול זה הפוך? בגלל שרבו אוחז ככה אז הוא עושה את כל טצדקי ומפלפל בחדר קפה ליישב את דעת רבו אותו הוא רואה כסמכות.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 19, 2023 12:23 am

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
בן אליהו כתב:ומי קובע לך אם הגדול שתלך אחריו הוא הרב שמואל אוירבך או הרב שטיינמן?

צופה_ומביט כתב:מוזר שאתה שואל, התייחסתי לזה בדבריי.
אחזור עבורך:
ההבנות והטעמים היחידים שניתן לשאול חרדי לגביהם הם בדבר היחיד שהוא החליט אישית [במוקדם או במאוחר, ועכ"פ בסופו של דבר זה תלוי בו]: להיות חרדי.
למה אתה סומך על הרופא הזה? למה בכלל אתה הולך לרופאים? וכן עזה"ד.
לאמור: למה אתה חרדי, למה ההשקפה שלך היא לשאול את גדולי ישראל בסוגיות האלה, ולמה בעיניך פלוני הוא גדול הדור ו/או המורה הוראה שלך בדברים האלה. [אפשר גם להוסיף: על סמך מה אתה חושב שזו וזו היא ההנחיה של גדול הדור בנושא הזה].

ולענייננו, היות שזה כלל וכלל לא נושא הדיון, אין שום סיבה להתייחס לזה כאן.

במחילה, ההוכחה היפה שהביא מר בן אליהו לא זכתה למענה, כי אם לדחייה בקש.
כולנו מלומדי ויכוחים סוערים ואמוציונאליים מאוד... וכולנו יודעים שכל הוויכוחים המרים כלענה והקשים כגידים בין הפלגים הללו מתבטאים אך ורק בטיעונים השקפתיים ובמהלכים הגיוניים, מתוך ניסיון לברר איזו תפיסה יותר נכונה ואיזו יותר קולעת. ואדרבה, כל אחד מאמץ את מפלגתו (וממילא את רבו) בהתאם לנטייתו ושיטתו שהוא גיבש לעצמו קודם (ובדרך כלל אומרים שכל אחד בוחר את שיטתו בהתאם לאופיו). אך אף אחד לא אומר: נולדתי חסיד של הרב שטיינמן ולכן אמשיך לקבל את שיטתו וכיו"ב.

זה פשוט לא נכון. אדרבה, מי שמכיר את מפת ההתפלגות יודע שעפ''י רוב היא נעשתה לפי המפתח ההשתייכותי שקדם לה, בהקשרים אחרים. ורק אח"כ כאו"א מדברר בפאתוס את שיטת רבותיו (או פשוט מבאר ומברר אותה), אבל הבסיס כמעט של כולם היה ההשתייכות מקדמת דנא (שחלקה המרכזי ישב על המחלוקת המפוארת דפוניבז', נספחיה וגרורותיה, הפוך בה והפוך בה דכולא בה..).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 19, 2023 12:31 am

הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

ידידי הרב הרואה אותי מעודי, מה עניין שמיטה להר סיני?
מה למכנסיים קצרות בכיתה ב' ולנידו"ד?
אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 19, 2023 12:45 am

ברוך שכיוונתי לעיל, וזה לשוני שם:
מחילה, זו ערימה של דמגוגיה שלא נשמעה כמותה.

והכוונה כמובן שלא נשמע כמותה בנושא זה כפי שמיוצג כאן באשכול. חשבתי שיובן מההקשר.

בתגובה לדבריי הסביר הרב הרואה מה התכוון, ולדידי זה בסדר להשאיר זאת עומד כך, את דבריי ודבריו זה לצד זה.
זה מספיק כחומר בשביל מי שרוצה לברר ולדעת לעצמו.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 19, 2023 12:52 am

פרנקל תאומים כתב:אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

הרב פת,
נשמע שאתה מיודעי דעת עליון,
מה דעת גדולי ישראל על גיוס נוער ברזלים?
ומה דעתם על גיוסם לכיתות כוננות?
ומה דעתם על גיוסם לזק"א ושירות אזרחי?
אגב, מה דעתם על מאות אברכים שעושים שירות אזרחי בישיבות לנוער נושר?

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ג' דצמבר 19, 2023 1:20 am

פרנקל תאומים כתב:
הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

ידידי הרב הרואה אותי מעודי, מה עניין שמיטה להר סיני?
מה למכנסיים קצרות בכיתה ב' ולנידו"ד?
אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

לגבי בני ישיבות אין ספק שכל גדולי ישראל שאני מעריך אותם כגדולי ישראל התנגדו
השאלה על חרדים עובדים, למשל יש אלפי חרדים בהייטק שמבחינה רוחנית נמצאים בנסיונות קשים יותר מבצבא. האם גדולי ישראל התנגדו לכך שהם יתגייסו לשנה או שנתיים לגדוד חרדי?
וכן מי שקראת 'נוער ברזלים', שכיום כשליש מתלמידי הישיבות נחשבים כנוער מתמודד ברמות כאלו ואחרות, האם בחורים בתי התענוגות שנקראים 'ישיבות' לנושרים האם לא היה עדיף גם לשמירת המצוות שלהם שתקום להם מסגרת צבאית שתחייב אותם גם לקום לתפילה וגם להיות בני אדם?
האם סתם חרדי שעובד למחיתו אפילו במקום שמור לא מן הצדק והיושר שיתרום אחוז מסוים מזמנו לצורך כיתת כוננות / איחוד הצלה או סתם אפילו התנדבות פרטית כלשהי?
שוב ראיתי שכיוונתי לדברי הרב ישא ברכה
הקשר למכנסים קצרים בכיתה ב זה סתם היה דוגמא לאיך שנורמות (במקרה הספציפי הזה פרט שולי מאד) מתקבעות בציבור החרדי לאו דווקא דרך גדולי ישראל

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 19, 2023 1:38 am

ישא ברכה כתב:
פרנקל תאומים כתב:אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

הרב פת,
נשמע שאתה מיודעי דעת עליון,
מה דעת גדולי ישראל על גיוס נוער ברזלים?
ומה דעתם על גיוסם לכיתות כוננות?
ומה דעתם על גיוסם לזק"א ושירות אזרחי?
אגב, מה דעתם על מאות אברכים שעושים שירות אזרחי בישיבות לנוער נושר?

אני חרדי נבער מדעת שכנראה בהשפעתם של לבלרים רפי שכל קיבל את הרושם שגדולי הרבנים החרדים לא משתגעים על הרעיון שצעירים חרדים יתגייסו לצה''ל.
אתה יודע משהו אחר? אדרבה, תעדכן אותי. אני צמא לשמוע.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 19, 2023 1:53 am

הרואה כתב:
פרנקל תאומים כתב:
הרואה כתב:להתחבא מתחת לסינרם של גדולי ישראל לא עונה על שום שאלה. זה מקסימום מעביר את השאלה לאדם אחר.
בנוסף כל ההנחה כאילו שכל הנהגות המגזר החרדי נקבעות על פי גדולי ישראל קצת מגוחכת, כאילו שמישהו מגדולי ישראל ישב על המדוכה של מכנסיים קצרות בכיתה ב', משחק קלפים 'על אמת', חצאיות ג'ינס, בין הזמנים, שירים של חנן בן ארי, תכלת בציצית, וגיוס לצבא למי שעובד בהייטק, וגם אם מישהו מגדולי ישראל אי פעם ישב בחדרו וקבע מסמרות בעניין זה כמובן לא יזיז הרבה את המציאות.
יש קשקוש שנציגי הסברה איטרסנטיים המציאו כאילו שגדולי ישראל מחליטים הכל, בדור הבא גם צעירי החרדים האמינו לזה.
הדבר היחיד שגדולי ישראל מחליטים (חותמת גומי בלע"ז) זה בחירות. ראיתי אשכול בפרוג שכמה וכמה צעירים ואברכיות ניסו להסביר שם ש'כמו שבבחירות אנחנו שומעים רק בקול גדולי ישראל - ככה גם בהלכה, אין הבדל בין הלכה לבחירות', ואני תוהה אם אני עדיין בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יהיו חרדים במובן המגזרי המקובל של המילה?

ידידי הרב הרואה אותי מעודי, מה עניין שמיטה להר סיני?
מה למכנסיים קצרות בכיתה ב' ולנידו"ד?
אתה סבור שבאמת גדו''י כן תומכים בגיוס חרדים לצבא? (חרדים אמיתיים, לא נוער ברזלים).
ההתרחקות מן הצבא היא לא על דעתם של גדו"י? זו סתם המצאה של לבלרים?
אתה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

לגבי בני ישיבות אין ספק שכל גדולי ישראל שאני מעריך אותם כגדולי ישראל התנגדו
השאלה על חרדים עובדים, למשל יש אלפי חרדים בהייטק שמבחינה רוחנית נמצאים בנסיונות קשים יותר מבצבא. האם גדולי ישראל התנגדו לכך שהם יתגייסו לשנה או שנתיים לגדוד חרדי?
וכן מי שקראת 'נוער ברזלים', שכיום כשליש מתלמידי הישיבות נחשבים כנוער מתמודד ברמות כאלו ואחרות, האם בחורים בתי התענוגות שנקראים 'ישיבות' לנושרים האם לא היה עדיף גם לשמירת המצוות שלהם שתקום להם מסגרת צבאית שתחייב אותם גם לקום לתפילה וגם להיות בני אדם?
האם סתם חרדי שעובד למחיתו אפילו במקום שמור לא מן הצדק והיושר שיתרום אחוז מסוים מזמנו לצורך כיתת כוננות / איחוד הצלה או סתם אפילו התנדבות פרטית כלשהי?
שוב ראיתי שכיוונתי לדברי הרב ישא ברכה
הקשר למכנסים קצרים בכיתה ב זה סתם היה דוגמא לאיך שנורמות (במקרה הספציפי הזה פרט שולי מאד) מתקבעות בציבור החרדי לאו דווקא דרך גדולי ישראל

אני לגמרי לא מסכים עם הנתונים שהצגת. אבל בכל אופן, תניח שנייה לצדק וליושר, בזה עסקו כאן בנפרד. כעת אנחנו מדברים על דעתם של גדו''י הנמנים על המגזר החרדי, האם אתה סבור שמבחינתם יש לעודד את החרדים העובדים (ולשיטתך גם שליש מתלמידי הישיבות) להתגייס לצה"ל? (אני מתכווין במובן של "לכתחילה כך ראוי", כלומר - לא מפאת החשש שאי הגיוס שלהם יסכן את מעמד ''תורתם אומנותם" של שאר בני הישיבות).
אדרבה, אם יש כאן שאלה במציאות אין כל קושי לברר אותה. שאל את הגרד''ל והגרמ''ה וכיו''ב זקני גדו"י שליט''א מה הם אומרים.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ג' דצמבר 19, 2023 2:47 am

אני לא אומר שצריך לעודד את שליש מאלו שרשומים כלתמידי ישיבות בהכרח להתגייס לצה"ל, אלא לדון בסוגיא הזאת מתוך התחשבות בכך שצעירים אחרים (שרבים מתוכם בני הישיבות החרד"ליות עולים עליהם עשרת מונים מכל הבחינות) מוסרים נפש כפשוטו, ויש מצד שני אנשים שאין תורתם אומנותם - והם לא מתגייסים מאותה סיבה שאסור מכנסיים קצרים בכיתה ב'.

כמובן שצריך להכניס לדיון עוד שיקולים כמו שחלקם עלולים להתקלקל יותר בצבא, ושהפטור הגורף לכל מי שנולד לאם חרדית מסכן באמת את מעמד בני הישיבות, והרבה יותר גרוע מכך משניא את התורה על רוב עם ישראל, וללא ספק יש עוד שיקולים כבדי משקל לכאן ולכאן.

מתוך האופציות שצריך להניח על השולחן הן גם גיוס קרבי אמיתי, גם גיוס פחות רציני כמו רבנות צבאית שלב ב' ושות', גם התנדבות בארגוני חסד שונים, וגם להמשיך להיות במוסדות אלו שבהם לומדים שעות בודדות ביום וכל שבוע יש טיול יקר וכל חורף סקי באירופה.

מסתמא התשובה תהא שונה מאד בכל מקרה לגופו.

הבעיה שכביכול הערך של נשיאה בעול לא מטרידה את מנוחתו של העסקן או האברך המצוי מכל מיני טעמים מגזריים, אנשים תופסים כמובן מאליו שיש אנשים שתפקידם למות עבורם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 19, 2023 3:11 am

אתה סוטה מהנושא. הרב צופה ומביט כתב שהבסיס לכל ההתדיינות היא הכרה במציאות שגדו''י לא מעוניינים שיהודים חרדים יתגייסו (אלא א"כ מחוסר ברירה של כפיית השלטון, אבל לא כעמדה מוסרית של לכתחילה), ושהדי אן איי החרדי הוא שגדו''י מתווים את הדרך בשאלות ציבוריות כבדות משקל. ומה לך כי תלין על העסקן או האברך המצוי, הם מתעלמים מהנושא כי זו הרוח שנושבת מבתיהם של גדולי החכמים.
אתה עכשיו חוזר לפולמוס המוסרי אבל זה גופא מה שהרב צופה ומביט טען שההתדיינות המוסרית כאן היא חסרת תוחלת ולא ממנה תצמח הישועה.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כנס אחוות התורה - רשמים

הודעהעל ידי הרואה » ג' דצמבר 19, 2023 3:20 am

הער האט געזאגט...
כבר עניתי לו על זה
יודע מה? אני ממתין לגדולי ישראל שבשעות שהן לא לילה ולא יום הם לוקחים בחשאי את האייפון של הגיחזי ושואלים שאלות בהשקפה תחת גלישה בסתר בפורום אוצה"ח, אולי אחד מהם במקרה יראה את השאלה ויענה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים