מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בל תוסיף בהדסים וערבות, ביאור דברי התוס' ר"ה כח:

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

בל תוסיף בהדסים וערבות, ביאור דברי התוס' ר"ה כח:

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ג' אוקטובר 03, 2023 9:29 am

תוס' ר"ה כח: ד"ה ומנא תימרא
וא"ת הא דאמר בפ"ק (דף טז: ושם) למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין כדי לערבב את השטן והא עבר משום בל תוסיף ועוד אמר בפרק בתרא (דף לד.) שלש תרועות נאמרו בר"ה שנים מדברי תורה ואחת מדברי סופרים ואיכא למאן דאמר ב' מדברי סופרים והשתא עבר משום בל תוסיף אע"ג דכבר עבר ויצאו מכל מקום אי אתרמי ליה צבורא אחרינא הדר ותקע וחשיב זמניה ועוד דאפי' לאו זמניה כיון דמתכוין לשם מצוה עובר משום בל תוסיף דמסיק רבא בסמוך לעבור שלא בזמנו בעי כוונה וי"ל כדפרישית בפ"ק (דף טז: ושם) דלא שייך בל תוסיף בעשיית המצוה שתי פעמים וברכת כהנים נמי אפי' מברכין כמה פעמים לצבור אחד אין זה בל תוסיף אלא אם כן מוסיף ברכה אחת כגון יוסף (ה') עליכם ככם (דברים א׳:י״א) או כיוצא בה וכן אם נטל לולב כמה פעמים ביום או אוכל בפסח כמה זיתים של מצה אין זה בל תוסיף וכל הניתנים במתנה אחת אם נתן כמה פעמים במקום אחד אין זה בל תוסיף אלא אם כן נותן במקום אחר וכן בהדס וערבה שבלולב אפילו נותן כמה הדסים וכמה ערבות בלולב אין זה בל תוסיף אפילו למ"ד צריך אגד אלא אם כן מוסיף מין אחר

ולכאורה דברי התוס' תמוהים, מה הדמיון בין עשיית המצוה כמה פעמים, למי שמוסיף הדסים וערבות. נהי שמי שעושה מצוה אחת ב"פ ליכא ב"ת, אבל אם מוסיף כמה הדסים וערבות, שבתוך המצוה עצמה יש הוספה, מהי"ת שאין ב"ת. ועיין מנ"ח בפרשת ראה.
ונראה פשוט בכוונת התוס', שאא"ל שאין ב"ת לעולם בעשיית המצוה ב"פ, שהרי בסמוך בגמ' אמרינן שהישן בשמיני בסוכה לוקה, אם מתכוון, והרי שם זה כמו שעושה מצוה אחת ב"פ, שיושב בסוכה עוד יום. וע"כ יש ב"ת גם בעשיית מצוה ב"פ. והביאור הוא, שכיון שכתוב בתורה שבעת ימים, והוא עושה זה שמונת ימים, הויא כמוסיף מספר על מספר התורה. ולכן גם בעשיית המצוה ב"פ, כיון שצריך רק פעם אחת, והוא עושה ב"פ, היה צריך להיות ב"ת בכה"ג, שמדאורייתא מחוייב פעם אחת, והוא עושה ב' פעמים. אמנם תוס' מחדש בתירוצם, שב"ת בכה"ג במוסיף מספר, שייך רק אם המספר מפורש בקרא, כגון הישן בשמיני, שמוסיף יום אחד על הפסוק "שבעת ימים", ועושה זה "שמונת ימים". אבל כשלא כתוב בתורה שום מספר, אז אין כאן ב"ת בכה"ג, שהרי אינו מוסיף כלום.
ולכן כתבו בתוס', שגם בהדסים וערבות, שהב"ת הוא שמוסיף מספר על מספר התורה, כיון שאין המספר מפורש בקרא, א"כ ל"ש ב"ת כלל.
(משא"כ במוסיף מין אחר, ששייך ב"ת בכל אופן)

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בל תוסיף בהדסים וערבות, ביאור דברי התוס' ר"ה כח:

הודעהעל ידי HaimL » ג' דצמבר 12, 2023 6:16 pm

לכאורה דברי התוספות ז"ל נראים פשוטים, גם בלא היסוד שחידש כבודו, דכל היכא דמוסיף על זמן החיוב, כגון סוכה בשמיני, או על המין החייב, כגון פסוק אחר בברכת כהנים, ה"ל ב"ת. אבל אם מוסיף עוד על המין החייב, כגון שנטל שני לולבים באגד, או מוסיף בעשיית המצווה, כגון כהן המברך לאותו קהל שתי פעמים, ל"ה ב"ת. ולפי זה, בין להסבר הזה, ובין לפי יסודו של מר, כהן המברך פעם אחת, אבל כופל פסוק אחד מהשלושה, ה"נ דליכא ב"ת, כיוון דלפי ההסבר שלי, לא הוסיף מין חדש, ולפי היסוד של מר, לא אתפרש בקרא תברכו את בנ"י בשלוש ברכות, רק דתלתא קראי כתיבי, ואסור להוסיף פסוק אחר. אבל אכתי איכא למידק בהא דאיתא ברש"י ז"ל חמש פרשיות בתפילין, חמש ציציות, וחמש מינים. דלכאורה חמש ציציות הוא כסברת מר, דאע"ג דאינו מוסיף מין חדש, כיוון דאתפרש בקרא על ארבע כנפות כסותך וגו', המוסיף ציצית חמישית ה"ל ב"ת. אבל לפי זה, ע"כ נצטרך לפרש דחמש פרשיות בתפילין הוא גם אם לא הוסיף פרשה חדשה, אלא כגון שכפל ועשה שתי פרשות שמע, ולפי כבודו, כיוון דאתפרש בקרא לטטפת לטטפת לטטפות, או טט-פת, משמע דקפיד רחמנא שיהיו ארבע בלבד, ולפי ההסבר שלי, בכה"ג, כיוון דלא הוסיף מין חדש, היינו פרשה אחרת, לא יעבור על ב"ת. וצריך לעיין.
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ג' דצמבר 12, 2023 6:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בל תוסיף בהדסים וערבות, ביאור דברי התוס' ר"ה כח:

הודעהעל ידי HaimL » ג' דצמבר 12, 2023 6:26 pm

אבל אחר העיון, נראה בכל זאת לפרש ברש"י ז"ל כדבריי. דהא בזבחים מרבינן בעלת חמש כנפות מאשר תכסה בה, וע"כ ל"ה ב"ת בחמש ציציות שבחמש כנפות, אלא חמש ציציות שבארבע כנפות, והיינו שעשה שתי ציציות בכנף אחת. וצ"ל דזה מקרי מין אחר של המצווה, כיוון שהתורה אמרה ציצית הכנף, משמע שיהיה ציצית אחת לכנף, ושתיים לא מקרי ציצית הכנף. ולא דמי לתפילין וארבעת המינים, דהתם כל שהוא מין הכתוב בתורה, אף אם מוסיף עליו, לא שינה את המין עצמו.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים