איש טלז כתב:ע"ע תורי"ד סוכה מד' ע"ב וכן נמי מקום שנוהגים לקרוא מגילת אנטיוכוס אין ראוי לברך עליה מפני שאין שורש חובה כלל עכ"ד
האם מוזכר מנהג כזה ?
קו ירוק כתב:קראתי את מגילת אנטיוכוס במהדורתו של הרב צבי כהן.
תיאור לא אמיתי זה, כלל לא מתאים לתיאורו של רס"ג המציין למגילה/ספר/איגרת המתארת את מלחמות החשמונאים בני מתתיהו בן יוחנן כהן גדול.
הוגה ומעיין כתב:קו ירוק כתב:קראתי את מגילת אנטיוכוס במהדורתו של הרב צבי כהן.
תיאור לא אמיתי זה, כלל לא מתאים לתיאורו של רס"ג המציין למגילה/ספר/איגרת המתארת את מלחמות החשמונאים בני מתתיהו בן יוחנן כהן גדול.
לא מובן כיצד נטען לומר שרס"ג לא התכוון למגילה זו, שעה שהוא מצטט ממנה פסוק במבוא לספר הגלוי, ויתרה מזו - הוא מתרגם אותה לערבית וכפי שהובא כאן.
וראו גם כאן: viewtopic.php?f=24&t=30604
קו ירוק כתב:הקובץ שהעלתי לעיל מספר הכל כפי שהוא בידינו מהספרים הנ"ל, ומקורם בחשמונאים וביוספוס פלביאוס.
הנה כמה דברים החולקים על תיאוריה של מגילה זו.
1. אנטיוכוס השבית את עבודת המקדש קרוב לד' שנים קודם נס חנוכה. ולא שנה אחת כ'מגילה' זו.
2. המעשה שמתתיהו הרג את הנציב היווני היה במודעית ולא בירושלים. (והיה ג' שנים לפני ששחטו שיקוץ על המזבח).
3. במערכה של מפלת היוונים, קודם חנוכת המזבח, ניקנור לא נהרג אלא ברח אל אנטיוכוס.
4. המערכה שבה נפל ניקנור וצבאו, וקראו לו במגילת תענית יום ניקנור, התרחשה 6 שנים אחרי חנוכת המזבח. ובה נהרג ניקנור וכל צבאו בכפר בית חורין (? כנראה לא בית חורון), ולא בימי אנטיוכוס אפיפנס ה-4 , שהשבית את העבודה, אלא בנו הרשע אנטיוכוס ה-5. (וכך גם משמעות מגילת תענית, שהוא יום טוב בפ"ע לא קשור לנס חנוכה, ועליה יש מסורת מהגמ'!).
5. כל בני מתתיהו חסידי עליון נהרגו במלחמות שאחרי חנוכת המזבח, ולא לפניהם. (ונענשו כי לקחו עטרה לעצמם ולא לשבט יהודה מה שלא שייך קודם חנוכת המזבח).
6. אנטיוכוס לא ברח מהמערכה ולא קראו לו הבורח... אלא הוא עלה לירושלים עם צבא נורא, רק ניגף ונפל מהסוס ובשרו נרקב, וממילא לא התחרשה המלחמה הגדולה של המלך.
יואל משה כתב:ראוי לציין שבקהילות יוצאי אלג'יריה ויוצאי ביחאן קוראים מגילת אנטיוכוס בציבור לאחר קריאת ההפטרה בשבת חנוכה ומוכרים את זכות הקריאה לכל המרבה במחיר - ככל הקריאות. והם נוהגים שגם הנשים והבנות יבואו לבית הכנסת לקריאת מגילה זו משום שגם הן מחוייבות בפרסומי ניסא.
בק"ק קפאוקראסוב קראוה במנחה אחר קדיש שלם.
בקהילות תימן קוראים "מגילת בית חשמונאי" אחר ההפטורה או לפני מנחה.
חפציאלי כתב:הערות והארות למייל[email protected]
קו ירוק כתב:יוספוס פלביאוס שליקט בספריו היווניים 'קדמוניות' ו'מלחמת', מביא מספר חשמונאים. חייב להיות שהוא היה בר סמכא (גם אם לא במאה אחוז). ובכל מקרה הינו ספר שנכתב בתקופה החשמונאית, ע"י עד ראיה/שמיעה שהכיר את הוי החיים בשעת מעשה.
.
לייבעדיג יענקל כתב:-
כן מסתבר כתב:לא הבאת שום בדל של הוכחה/ראיה ואפילו לא סברא, שעל פיה נוכל להעדיף את ספר החשמונאים על פני מגילת אנטיוכס או להיפך, כל קושיותיך אינם אלא סתירות שיש בין שניהם.
הספר היחיד שידוע לנו שנכתב סמוך לזמן הנס הוא ספר המכבים השני, שקוצר ע”י סופר מסוים ירא שמים מכתבי יהושע הקיריני, ושם נאמר שנכתב סמוך ונראה לנס, ושם תראה ג”כ סתירות הרבה בינו לבין שאר המקורות, אך זה תואם יותר את המגילה
לייבעדיג יענקל כתב:המשך לשמור על הקפדתך החשובה, כאן ובאשכולות אחרים, לא לתת לעובדות לבלבל לך את התיאוריות.
עלה והצלח!
כן מסתבר כתב:קו ירוק כתב:יוספוס פלביאוס שליקט בספריו היווניים 'קדמוניות' ו'מלחמת', מביא מספר חשמונאים. חייב להיות שהוא היה בר סמכא (גם אם לא במאה אחוז). ובכל מקרה הינו ספר שנכתב בתקופה החשמונאית, ע"י עד ראיה/שמיעה שהכיר את הוי החיים בשעת מעשה.
.
לא הבאת שום בדל של הוכחה/ראיה ואפילו לא סברא, שעל פיה נוכל להעדיף את ספר החשמונאים על פני מגילת אנטיוכס או להיפך, כל קושיותיך אינם אלא סתירות שיש בין שניהם.
מסברא, כיוון שידוע ששניהם נכתבו בזמן בית המקדש השני, אחרי הנס ולפני החורבן, הרי זה משול למי שכותב היום את ההיסטוריה של מלחמת העולם הראשונה, בלי מקורות כתובים אלא מפי השמועה.
אני בוחר להעדיף את המגילה שעליה נאמר בה”ג שנכתבה ע”י זקני ב”ש וב”ה, כך אני לפחות יודע שהכותבים היו ברי סמכא, ולא איזה ספר היסטורי שנכתב ע”י מאן דהו עלום שמאן דהו בשם יוסף הכהן העתיקו.
הספר היחיד שידוע לנו שנכתב סמוך לזמן הנס הוא ספר המכבים השני, שקוצר ע”י סופר מסוים ירא שמים מכתבי יהושע הקיריני, ושם נאמר שנכתב סמוך ונראה לנס, ושם תראה ג”כ סתירות הרבה בינו לבין שאר המקורות, אך זה תואם יותר את המגילה
לייבעדיג יענקל כתב:אתה ייחסת חשיבות למגילת אנטיוכוס כי טענת שהיא נכתבה בימי בית שני וסמכת על הכתוב בבה"ג. הוצגו לפניך המקורות שבהם הוכח בבירור שמדובר בחיבור מאוחר ביותר וכי הבה"ג לא דיבר כלל על מגילה זו. בחרת להתעלם ולמחזר את אותן טענות שכבר כתבת קודם. כמו"כ הינך יודע להתנבא מה בדיוק הולך להיות כתוב במהדורה החדשה של מקבים ב'. אין לי אלא לאחל לך הצלחה רבה.
כן מסתבר כתב:1. זה לא ענין של עקשנות, זה ענין של ידע, הידיעות שלי מובילות אותי למסקנא שמקבים ב’ הוא הספר הכי קדום, מגילת אנטיוכוס הכי מוסמך, ומקבים א’ הכי מסודר, עברתי על כל האשכול ולא מצאתי מי שהביא ידיעה אחרת
2. יש סתירות בין המקורות, אולם זה לא עוזר לי לקבוע מי מוסמך יותר, ולא הבנתי מה יוסיפוס עוזר לנו בנושא, אולי תוכל להרחיב
3. אני חסום לקבצים
כן מסתבר כתב:4. על המגילה נאמנים עלי דברי הגאונים ע”פ כת”י מדויקים, ואשמח אם מישהו ירים את הכפפה ויבדוק את כתבי היד בנושא
חנוכה שמח
כן מסתבר כתב:יהושפט כתב:כן מסתבר כתב:4. על המגילה נאמנים עלי דברי הגאונים ע”פ כת”י מדויקים, ואשמח אם מישהו ירים את הכפפה ויבדוק את כתבי היד בנושא
חנוכה שמח
מנין לך שאלו כת"י מדוייקים אם עוד לא בדקת את כתה"י, ואתה מצפה שמישהו אחר יעשה את זה?
בספרי משכילים של לפני שנות דור הובא שהם בדקו כתבי יד וכך הם מעתיקים משם, בא עכשיו מחבר אחר וכותב שבכתבי היד כתוב אחרת, לא אדע מה אדון בה, אינני חוקר כתבי יד ואין לי גישה אליהם.
יהושפט כתב:2. השאלה המרכזית אם הכל הסתיים בטיהור המקדש או לא, היא לא פרט אלא ענין מרכזי מאד, ואיננו מהדברים שיכולים ליפול בו טעות מבלבול בפרטי המלחמות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים