מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבגדים הקרועים הוכיחו ! א + ב. וישב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

הבגדים הקרועים הוכיחו ! א + ב. וישב

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 26, 2021 12:42 pm

הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.
מעט פרפראות ממפרשי התורה לוישב - וע' פנים לתורה.

1
הבגדים הקרועים הוכיחו !
..... של יוסף כמובן.

בכך בדקו דברי מי צודקים: אם בגדיה קרועים סימן שהוא תקפה.
אבל בהתברר שבגדיו הם שנקרעו - הוכת שהיא תקפתהו...( החזקוני).
אבל אכ למה נאסר ? ברמבן ובטור 5 טעמים עייש..

2.
כמו הירח. מצויין. אבל באיזה מובן !

א. בית הסוהר = סהר (ירח), הבית העגול. כמו הירח העגול .
( ר מיוחס).

ב. בית הסוהר= בית עם מעט אור. (רמבן)
מה הקשר ? חילופי צ\ס
צהר והפכו הוא הסהר. הסבר:
צהריים - מהשמש אור רב.
סהר= ירח - אור מועט.

ולכן לרמבן:
בית הסוהר = בית הירח- בית חשוך.

ג, ומה פתאום - מצרית . הסוהר זה במצרית = בית האסורים הקשורים.
ורק לכן היתה התורה צריכה לפרט : " בית הסוהר- מקום אשר אסירי המלך יושבים שם". ( אבע)

3.
דריפתא קקבטון ! ? הלחם או הסלסלה ?

א, מה אתה אוהב?
לחם לבן ? לחם חם ?
ואולי לחם חררה ( על גחלים) ?
העיקר: שיהיה לחם יוקרתי של שרים.

ב, ובאיזה כלי הגשה ?
סלסלה משובכת (שבכה).
או סלסלה מענפי דקל ?
ואפשר גם סלסלה מנצרים !

ג, ולמה זה ככ משנה ?
כי. "סלי חורי " פירושו" :
*. לחם חיוור= לבן. רסג- רמבן.
*.לחם חם = מלשון חרי/ חרון. בת. ירושלמי. והוא הדריפתא קקבטון.
*. על גחלים= חררה. רדק.
*. לחם שרים= על משקל "חורי(שרי) יהודה" כך הבין האבע ברסג.

ד, ומה עם הסלסלה ?
*. משובכת .חורי = חורים רשי ועוד.
*. מענפי דקל .חורי = חריות הדקל. כך ר מיוחס.
*. מנצרים- היפוך האותיות: חרי= יחר= יחורים. דהיינו סל מנצרים. כך בשכל טוב.

4,
לא , לללא!
כתוב: לסחוט ל א לשחוט !

" ואשחט אותם אל כוס פרעה". בשין שמאלית. ש= ס.
אבל האבע נראה שהיתה לו גירסה בשין ימנית. שכן הוא אומר:
" כמו שוחטי הילדים" ולא כגאון ( רסג) שביאר :סחיטה.

נ.ב. במקור חיים פירש כאבע.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' דצמבר 13, 2022 11:52 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 28, 2021 1:02 am

להלן ציטוט נאה לעניין מכירת יוסף
מהגאון ר' חיים מוולוז'ין:


הקשה הגרח מוולאזין : חכמינו אומרים כי הבור היה מלא בנחשים ובעקרבים. הלכה פסוקה היא ברמב"ם: (גירושין יג,יז) "נפל לחפירת נחשים ועקרבים מעידין עליו שמת (ואשתו מותרת להנשא) משום שבודאי ימות".

הרי שעצתו של ראובן כמוה כפסק דין מות ובכל זאת קוראת לזה התורה הצלה.
לעומת זאת בעצתו של יהודה: "לכו ונמכרנו לישמעאלים" שלכאורה יש כאן הצלת חיים אומרים חכמינו (סנהדרין דף ו',ע"ב) "כל המברך את יהודה אינו אלא מנאץ" כלומר שחז"ל ראו בעצה זו מעשה חמור ולא הצלה והדבר צריך ביאור.


אלא - טובה עצת ראובן מעצת יהודה.
שראובן הציע להשליכו הבורה
– מקום נחשים ועקרבים בא"י,
ויהודה הציע – "לכו נמכרנו
לישמעאלים" - להגלותו לחוצה לארץ.

ומסביר הגר"ח מוולוז'ין:
טוב יותר בור של עקרבים בא"י -
שאדם מישראל נמצא בתוך ארצו מצבו בטוח יותר ואפילו אם מסובב בנחשים.

ואילו בנכר גם אם לפרקים זוכה אדם לעלות לגדולה בכל זאת הריהו קרוב למיתה יותר מן החיים. .
ולכן הגמרא בסנהדרין (ו:) אומרת:
"המברך את יהודה אינו אלא מנאץ".

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 28, 2021 2:37 am

עיין הרחב דבר שם

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » א' נובמבר 28, 2021 4:16 am

לייטנר כתב:עיין הרחב דבר שם

------------------
ישכח על ההפנייה - וההרחבה בעניין, ואעתיק משם את השייך לכאן לתועלת הבנת הנושא.

הרחב דבר: והנה בגמרא סנהדרין )ו,ב( אמרו שגם זה הפשר שאמר יהודה מיקרי מנאץ ה'.
ויש להבין איך הוא מכונה מנאץ ה'. והלא אינו אלא דבר עולה וגניבת נפש ומכרו.
והנראה דבאמת אין זה פשרה כלל. וכדאיתא בבבא בתרא ד"ח ב'. דשבי קשה מחרב ומרעב דכולהו
איתנהו בי' והוכיחו מלשון המקרא בירמיה ט"ו דכתיב בשבי ישראל אשר למות למות ואשר
לחרב לחרב ואשר לרעב לרעב ואשר לשבי לשבי וכל המאוחר בפסוק קשה מחברו,
וא"כ לא הועיל יהודה כלום. אבל זה אינו אלא בישראל שנשבה ביד גוים, מה שאין כן בגוי שנשבה
שנוהג מנהג שוביו, ומשום הכי כתיב בירמיה מ"ג,יא בשבי מצרים ביד נ"נ אשר למות למות
אשר לשבי לשבי ואשר לחרב לחרב.
וא"כ שראה יהודה דשבי נוח ליוסף מחרב הרי זה כמייעצו לנהוג מנהג שוביו ולעבוד על זה
והרי זה מנאץ ה'. ולכן גם המברך את יהודה הוא מנאץ ה'.

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 13, 2022 8:38 pm

חלק ב.
א.
יום הולדת את פרעה
מעולף באלומות פסים מילים בעלי משמעויות רבות .

זהו . אחד היה ונפל. הסיבה למסיבה- נגוזה.


עד שמצאו יום הולדת בתורה. וע"כ חגגו שמחו ועלצו/זו.
עד שבאו המפרשים והסבירו, שהשמחה אינה במקומה !.

ולמה?

כי ל א היה זה יום ההולדת של פרעה המלך.
אלא שאשתו של המלך אז ילדה תינוק (את פרעה הקטן)

וכולם חגגו את יום הולדתו - של יורש העצר !

לא . לא אני אומר זאת. אלא רדק. ר בחיי. ועוד. וז"ל
"יום הולדת את פרעה. באותו יום נולד בן למלך וקראו את שמו פרעה כשם אביו, ומנהגם היה לעשות משתה בכל שנה באותו יום שנולד.
אז אם כבר יום הולדת -הרי החגיגה היא של הנסיך שנולד והמשיכו ..

ב.

ב.
אלומים., אילמים, [עלומים,] אלימים. - כולם משורש א,ל,ם,
: "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי" (בראשית לז, ז). ועוד פעם המילה נזכרת בפסוק המוכר: "הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע, בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו" (תהלים קכו, ו).

קושרים אלומות באונקלוס "מאסרין אסרן".

אבל גם במובן העלמה ואילמות כך לפי המדרש " א"ר אחא עתידים אתם להעלים עלי דברים לפני אבא לומר - חיה רעה אכלתהו - , ומאן קים ליה משתיקתא דאמא.
הסבר : העלימו מיעקב שמכרוהו בחילוף ע\א . ועל אלומתי = אילם\ות על שרחל שתקה בשעה שהכניסו את לאה ליעקב.

אבל במובן של גבר אלים זה כבר מארמית ובלשון חזל .
מארמית: אֲלֵם, היה תקיף וחזק: תקיף ואלים (תר' דהי"א כב יג).
ואלימו ית רחבעם (שם יא יז), חזקו אותו.
ואולי בכל זאת מן "אלם"[אלומות] במושג הקשירה, שהשתמשו בו בלשון הקודש למושג הכח.

ג.
מעלף -​

השורש ע,ל,פ, בתורה רק פעם אחת ועוד 5 פעמים בנ"ך , 2 במובן של עטיפה , וארבעה במובן של - חולשה גדולה \ טשטוש חושים.

בראשית לח,יד
וַתָּסַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ וַתְּכַ֤ס בַּצָּעִיף֙ וַתִּתְעַלָּ֔ף וַתֵּ֨שֶׁב֙ בְּפֶ֣תַח עֵינַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר עַל־דֶּ֣רֶךְ תִּמְנָ֑תָה כִּ֤י רָאֲתָה֙ כִּֽי־גָדַ֣ל שֵׁלָ֔ה וְהִ֕וא לֹֽא־נִתְּנָ֥ה ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃

שה"ש ה,יד.
יָדָיו֙ גְּלִילֵ֣י זָהָ֔ב מְמֻלָּאִ֖ים בַּתַּרְשִׁ֑ישׁ מֵעָיו֙ עֶ֣שֶׁת שֵׁ֔ן מְעֻלֶּ֖פֶת סַפִּירִֽים׃
- - - - -
ישעיהו נא, כ.
בָּנַ֜יִךְ עֻלְּפ֥וּ שָׁכְב֛וּ בְּרֹ֥אשׁ כׇּל־חוּצ֖וֹת כְּת֣וֹא מִכְמָ֑ר הַֽמְלֵאִ֥ים חֲמַת־יְהוָ֖ה גַּעֲרַ֥ת אֱלֹהָֽיִךְ׃

עמוס ח,יג.
בַּיּ֨וֹם הַה֜וּא תִּ֠תְעַלַּפְנָה הַבְּתוּלֹ֧ת הַיָּפ֛וֹת וְהַבַּחוּרִ֖ים בַּצָּמָֽא׃

יונה ד, ח.
וַיְהִ֣י ׀ כִּזְרֹ֣חַ הַשֶּׁ֗מֶשׁ וַיְמַ֨ן אֱלֹהִ֜ים ר֤וּחַ קָדִים֙ חֲרִישִׁ֔ית וַתַּ֥ךְ הַשֶּׁ֛מֶשׁ עַל־רֹ֥אשׁ יוֹנָ֖ה וַיִּתְעַלָּ֑ף וַיִּשְׁאַ֤ל אֶת־נַפְשׁוֹ֙ לָמ֔וּת וַיֹּ֕אמֶר ט֥וֹב מוֹתִ֖י מֵחַיָּֽי׃
ישן שנעלם ומחודש שנקלט.

מְעַלֵּף הוא 'מה שגורם לעילפון', היינו לחוסר הכרה לזמן קצר. בלשון העם חודשה מילה זו להעצמת התפעלות, משל היה הדבר מדהים עד כדי אובדן חושים, לדוגמה: "ההרצאה הייתה מעלפת".



ומהיכן הגיע העִלָּפוֹן? בתנ"ך הוראתו היסודית של השורש על"ף היא 'מכוסה', 'עטוף'. הוראה זו הייתה ידועה גם למפרשים. – על הפסוק "וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף" (בראשית לח, יד) כותב רש"י: "ותתעלף – כיסתה פניה שלא יכיר בה".

וכבר בתנך – בהשאלה – מי שעֻלַּף או הִתְעַלֵּף הוא מי שחושיו כוסו, טושטשו. פועל זה מוכר גם מסיפורו של יונה: "וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל רֹאשׁ יוֹנָה וַיִּתְעַלָּף וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת" (יונה ד, ח).


בעברית בת ימינו המילה התעלף במובן 'התכסה' איננה משמשת עוד,

המילה עילפון איננה נמצאת במקורות . עד לעברית החדשה. כאשר התייצבה המילה במשקל פִּעָלוֹן, על דרך מילים אחרות במשקל זה המציינות פגעים ומחלות, כמו דִּכָּאוֹן, שִׁגָּעוֹן, קִהָיוֹן (=דמנצייה).


ד.
פסים, פס, פספס,

בתנך 5 פעמים המילה "פסים", ותמיד בצירוף " כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים".

בראשית לז,ג.
וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת־יוֹסֵף֙ מִכׇּל־בָּנָ֔יו כִּֽי־בֶן־זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים׃

בראשית לז,כג.
וַֽיְהִ֕י כַּֽאֲשֶׁר־בָּ֥א יוֹסֵ֖ף אֶל־אֶחָ֑יו וַיַּפְשִׁ֤יטוּ אֶת־יוֹסֵף֙ אֶת־כֻּתׇּנְתּ֔וֹ אֶת־כְּתֹ֥נֶת [b]הַפַּסִּ֖ים[/b] אֲשֶׁ֥ר עָלָֽיו׃

בראשית לז,לב.וַֽיְשַׁלְּח֞וּ אֶת־כְּתֹ֣נֶת הַפַּסִּ֗ים וַיָּבִ֨יאוּ֙ אֶל־אֲבִיהֶ֔ם וַיֹּאמְר֖וּ זֹ֣את מָצָ֑אנוּ הַכֶּר־נָ֗א הַכְּתֹ֧נֶת בִּנְךָ֛ הִ֖וא אִם־לֹֽא׃

שמואל ב,יג,יח.
וְעָלֶ֨יהָ֙ כְּתֹ֣נֶת פַּסִּ֔ים כִּי֩ כֵ֨ן תִּלְבַּ֧שְׁןָ בְנוֹת־הַמֶּ֛לֶךְ הַבְּתוּלֹ֖ת מְעִילִ֑ים וַיֹּצֵ֨א אוֹתָ֤הּ מְשָֽׁרְתוֹ֙ הַח֔וּץ וְנָעַ֥ל הַדֶּ֖לֶת אַחֲרֶֽיהָ׃

שמואל ב,יג,יט.
וַתִּקַּ֨ח תָּמָ֥ר אֵ֨פֶר֙ עַל־רֹאשָׁ֔הּ וּכְתֹ֧נֶת הַפַּסִּ֛ים אֲשֶׁ֥ר עָלֶ֖יהָ קָרָ֑עָה וַתָּ֤שֶׂם יָדָהּ֙ עַל־רֹאשָׁ֔הּ וַתֵּ֥לֶךְ הָל֖וֹךְ וְזָעָֽקָה׃

לרשי - כלי מילת ,היינו בגד העשוי מצמר\ משי רך, היינו תכונה שהוא רך.
ובמגילה יב, כרפס- כרים של פסים, ויעבץ פירש של משי. היינו שמגדיר את החומר -.

שימושו , רבו הדיעות י"א למעיל עליון [הרשבם] כמו בספר שמואל. וי"א חלוק תחתון סמוך לבשר -באלשיך. היינו שמגדיר את שימושו.
וי"א שהכוונה למידות המעיל ששרווליו הגיעו עד כף ידו , או ארוך עד פס\ כף רגליו. היינו שמגדיר את מידותיו.
ויא מלשון [u]פיוס [/u]- שהכתונת באה לפייסו. היינו מגדיר את מטרתו.

וי"א מלשון פייס - שהגרילו מי יוליכה ליעקב . היינו מגדיר את דרך בחירת השליח.
וי"א ססגוני -הרמבן בשמות ש"מרוקמת כדמות פסים",וכן ברלבג בשמואל- [b]מצבעים מתחלפים[/b].

ולבעל הטורים שעל ידו מת קודם לאחיו, ופסו מלשון תמו. -ע"ש תוצאותיו.
ובמפרשי האבע - שהיתה מרוקמת מכמה חתיכות נפרדות. ע"ש - צורת עשייתו.
לדעת זקנים- שרק סביב פס ידו נתן מילת ולא כל הכותנת. ע" ש מיקומו.

ולבסוף מהפשט והדרש לסוד . וכך החת"ס כתב שלימד ומסר לו שם "פספסי"ם" שמסוגל לחן וחסד ולשמירה והוא יוצא מתיבת "וישמרך" שבברכת כוהנים .
ויש קשר לכך שבויהי רצון שאומרים בברכה השלישית של ברכת כוהנים מזכירים שם זה ,ועיין בחת"ס על - ועשה לו כתונת פסים.

כיום -
השימוש של פס \פסים , במובן קו \ רצועה .

אבל יש גם בנך פסו אמונים במובן " אזל\ נגמר" ושניהם משורש פ,ס,ס,
וממנו התחדש הפועל 'פספס' - החסיר, כמו פסו אמונים מבני אדם (תהלים יב, ב) .ופרש"י פסו כמו אפסו, נגמרו, כלו, ותרגומו חסרו, נעלמו.

ובמשניות נזיר ו, ג. נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק. זה במובן של חיכוך ושפשוף.

ויש גם מאנגלית: pass "פס" שזה - מעבר . וממנו [b]פס -פורט.[/b]
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' דצמבר 14, 2022 12:49 am, נערך 12 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5894
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 13, 2022 8:58 pm

א. לא נגוזה, כי זו מחלוקת במפרשים. רש"י ועוד הרבה מפרשים כתבו שהיה זה יום לידתו.

ב. עוד יכול להיות שהיה זה יום ההכתרה שלו למלך תחת אביו [או קודמו], שלפי כל מהלך האלילות שלהם, נחשב היה כ"לידה" שלו, למציאות חדשה, של "פרעה", שהיה אצלם אלוה ואכמ"ל. ואכן, בתרגומים ומדרשים כאן שיום הולדת את פרעה היינו יום גינוסיא שלו. ובמשנה ע"ז יום גינוסיא ויום לידה הם שני דברים, ולשיטת הבבלי שם י, א יום גינוסיא הוא יום שמעמידים בו עכו"ם את מלכם. [כמדומה זו המשמעות בחז"ל בדרך כלל]. וכך פירש שם רש"י בעצמו.
וכאן עה"ת פירש רש"י שיום גנוסיא ויום לידה חד הם, שיום לידתו הוא שקורין אותו יום גנוסיא. והוא שיטת הירושלמי בע"ז שלמד כן מפסוק דידן [ויום לידה יפרש הירושלמי אולי כרמב"ם שהוא יום לידה של כל אחד. ולשיטה זו מנהג הגויים לעשות יום חג ביום הולדתם מפורש במשנה בע"ז].

מה שכן, לכולי עלמא המנהג לעשות יום חג ביום ההולדת זהו מנהג שמוזכר בתורה ובמשנה כמנהג גויים, ובפרט מנהג עכו"ם. שמאד מסתבר שנובע מהשקפה אלילית.

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 13, 2022 9:27 pm

צופה_ומביט כתב:א. לא נגוזה, כי זו מחלוקת במפרשים. רש"י ועוד הרבה מפרשים כתבו שהיה זה יום לידתו.
אחד. ולשיטה זו מנהג הגויים לעשות יום חג ביום הולדתם מפורש במשנה בע"ז].

מה שכן, לכולי עלמא המנהג לעשות יום חג ביום ההולדת זהו מנהג שמוזכר בתורה ובמשנה כמנהג גויים, ובפרט מנהג עכו"ם. שמאד מסתבר שנובע מהשקפה אלילית.

--------------------
מסכים. אלא שלאפוקי מהפירסום הרב מאוד - של היום הולדת של המלך פרעה,
הדגשתי וחידדתי את הצד האחר . ולא להפריכו התכוונתי.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! וישב.

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' דצמבר 13, 2022 10:34 pm

ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע כי נהרוג את אחינו, ותרגם אונקלוס 'מה ממון מתהני לנא ארי נקטול ית אחונא' והוא פלא!
הרי הם כאן דנים דיני נפשות על אחיהם ויהודה יושב ומהרהר היכן אפשר להרויח כמה פרוטות?
ויש לתרץ בדרך צחות ע"פ מה שאמרו רז"ל כתובות ק"ב 'אמר רב הונא לשון חכמים ברכה לשון חכמים עושר לשון חכמים מרפא' ומבואר שדברי חכמים מביאים לעושר, ממילא אמר להם יהודה לאחיו מזה שאין לנו שום הנאת ממון מהריגת אחינו יש ראיה שאין זה על דרך התורה. ודפח"ח

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! א + ב. וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 15, 2022 9:45 pm

חלום ופתרונו
א.
"פתרון מופיע בתנך 14 פעמים ורק בבראשית. ושבעה מהם בפרשתינו.[ השאר במקץ].

* בראשית מה,ה. וַיַּֽחַלְמוּ֩ חֲל֨וֹם שְׁנֵיהֶ֜ם אִ֤ישׁ חֲלֹמוֹ֙ בְּלַ֣יְלָה אֶחָ֔ד אִ֖ישׁ כְּפִתְר֣וֹן חֲלֹמ֑וֹ הַמַּשְׁקֶ֣ה..
* בראשית מ,ח.וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֔יו חֲל֣וֹם חָלַ֔מְנוּ וּפֹתֵ֖ר אֵ֣ין אֹת֑וֹ וַיֹּ֨אמֶר אֲלֵהֶ֜ם יוֹסֵ֗ף הֲל֤וֹא לֵֽאלֹהִים֙ פִּתְרֹנִ֔ים
* בראשית מ,יב. וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ יוֹסֵ֔ף זֶ֖ה פִּתְרֹנ֑וֹ .| * בראשית מ,טז. וַיַּ֥רְא שַׂר־הָאֹפִ֖ים כִּ֣י ט֣וֹב פָּתָ֑ר וַ..
* שם יח. וַיַּ֤עַן יוֹסֵף֙ וַיֹּ֔אמֶר זֶ֖ה פִּתְרֹנ֑וֹ ..| * שם כב. וְאֵ֛ת שַׂ֥ר הָאֹפִ֖ים תָּלָ֑ה כַּאֲשֶׁ֥ר פָּתַ֛ר ..

וכך אומר האבע כא מ, יב. : פתרונו — פירושו. ולא מצאנו מלת "פתרון" כי אם עם החלום.
[יש עוד מילה בנך באותו מובן "פשר" .]

ב.
בתורה מופיעים אירועים עם חלומות רק בספר בראשית ומילה זו מופיעה בבראשית 48 פעם .
בשמות ובויקרא הם כלל לא מוכרים . בבמדבר פעם אחת, ובדברים שישה פעמים אבל לא באירוע - אלא כדינים ואזהרות.

החלומות בבראשית: חלום אבימלך, יעקב , לבן, יוסף, שרי המשקים האופים, ופרעה. בנך מופיעים חלומות אצל גדעון , שלמה ,דניאל , ונבוכדנצאר .
בתנך ח,ל,מ, מוזכרים כתשעים פעם.

וצריך פיתרון לנפיצות המילה פיתרון במצבים והזדמנויות רבות ושונות כל כך בשפה של היום.

יהודהא
הודעות: 1543
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הבגדים הקרועים הוכיחו ! א + ב. וישב.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 08, 2023 8:40 am

מה הדבר שיש לו קשר גם לפרשה וגם לחנוכה: הדבר.

א.
בראשית לז יד וישב
וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ לֶךְ־נָ֨א רְאֵ֜ה אֶת־שְׁל֤וֹם אַחֶ֨יךָ֙ וְאֶת־שְׁל֣וֹם הַצֹּ֔אן וַהֲשִׁבֵ֖נִי דָּבָ֑ר...

מה הדבר הזה ?
אנו משתמשים במילה זו במשמעויות רבות ונרחבות: תביא לי את הדבר.. לא צריך דבר..ועוד.
המקור הראשון והעיקרי הוא מלשון דיבור שורש ד,ב,ר, כמו דבר השם או איש דברים וגם : הוא הדבר אשר דיברתי אל פרעה"
אבל יש גם "לא אוכל לעשות דבר, או כל דבר אשר יבוא באש.

ב.
דֶּבֶר -בסגול.
דָּבָר- בקמץ.
דִּבֵּר- בחיריק וצירה.

מה מכל הנ"ל מתקשר ל"דְּבִיר" שבעל הניסים ?
וגם בשמ"ע ברצה והשב את העבודה לדְּבִיר..

אבל מה זה בכלל דביר?


1. המקדש כולו.
רק חלק במקדש: והוא-
2. המחיצה בין הקודש לק"ק.
3. קודש הקדשים בעצמו.
וכולם נמצאים במפרשים.

* בתפילה ובמעוז צור הכוונה למקדש כולו
* ובתיאור בניית המקדש הכוונה לקודש הקדשים ולעיתים גם למחיצה שלפניה.

וכך גם הפירושים השונים: ל"דְּבִיר -
דִּבֵּר = שמשם יוצא הדיבור לעולם.
או הדֶּבֶר = מגיפה לעוברי רצונו.
או דָּבָר בקמצים- ויל"ע למה התכוונו.

ועל טסלה ואדיסון כתבתי כאן-
viewtopic.php?f=24&t=61041&hilit=%D7%98%D7%A1%D7%9C%D7%94


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים