עקביה כתב:זה בדיוק מה שמצחיק (כלומר להשתמש בזה כטיעון)
עקביה כתב:נכון, אבל הוא עושה (עכ"פ עשה) את מלאכתו יפה. כך שהחובה לשרת בו היא חובה אזרחית ומוסרית, אבל לא חובה של הצלת נפשות. אע"פ שהמשרתים בו כן מקיימים מצוות הצלת נפשות (אלה מהם בצבא שעוסקים בכך).
עקביה כתב:נדמה לי שגם בצבא אין מחסור בכח אדם.
עקביה כתב:עכ"פ גם שם קיים הסכם - אני לומד תורה, ושומר על הזהות החרדית, החשובה לכלל אוכלוסי המדינה, למענם, והם משרתים בצבא במקומי.
אני משתמש במילה 'הסכם' בהשאלה כמובן, כי אין זה הסכם על דעת שני הצדדים. אבל הוא מסביר מדוע הציבור החרדי רואה את המצב הזה כלגיטימי.
עקביה כתב:עושה חדשות כתב:לכאו' בת המנהלת רח"ל אורח חיים חילוני בלא"ה, ל"ש לומר שאסור לה להתגייס ויהרג ואל יעבור, זה הרי לא משנה אותה לרעה. וכנ"ל בנות שירות, אם מבחינה מציאותית זה לא כופה עליה מציאות אחרת ממה שהיא מורגלת בו בלא"ה. (ואינני בקיא במציאות).
פשיטא.
אגב, לפי מה ששמעתי, בת שירות יכולה בכל זמן באמצע השירות לומר שהיא רוצה להפסיק אותו, וללכת הביתה.
לעולם יהיה אדם כתב:עקביה כתב:עכ"פ גם שם קיים הסכם - אני לומד תורה,ושומר על הזהות החרדית, החשובה לכלל אוכלוסי המדינה, למענם, והם משרתים בצבא במקומי.
לאורך כל הדיון הדגשתי חזור והדגש, שאני מדבר על אלה שאינם לומדים, שגם לגביהם אנחנו נלחמים שלא יתגייסו לצה"ל.
אני לגמרי מסכים איתך לגבי אלו שלומדים שבתורתם מגנים על ישראל.
ישעיהו לוריא כתב:עקביה כתב:עושה חדשות כתב:לכאו' בת המנהלת רח"ל אורח חיים חילוני בלא"ה, ל"ש לומר שאסור לה להתגייס ויהרג ואל יעבור, זה הרי לא משנה אותה לרעה. וכנ"ל בנות שירות, אם מבחינה מציאותית זה לא כופה עליה מציאות אחרת ממה שהיא מורגלת בו בלא"ה. (ואינני בקיא במציאות).
פשיטא.
אגב, לפי מה ששמעתי, בת שירות יכולה בכל זמן באמצע השירות לומר שהיא רוצה להפסיק אותו, וללכת הביתה.
נכון אבל להיפך.
בת שירות לאומי, יכולה לחתום על 'ויתור' - לעזוב את השירות ולהתגייס.
כנ"ל,
בן ישיבת הסדר, יכול לחתום ויתור, ולהתגייס. לא לההיפך לבחור בישיבה קדושה שתורתו אומנותו.
לעולם יהיה אדם כתב:באמת שזה אוקיסמורון. לדעתך הצבא מצליח להגן עלינו ולכן לא צריך לשרת בו?! ומה רצית שנשרת בצבא שנכשל?!
ולמה אתה מתכוון במילים חובה אזרחית ומוסרית, אז יש חובה או אין חובה?
לעולם יהיה אדם כתב:עקביה כתב:נדמה לי שגם בצבא אין מחסור בכח אדם.
רגע זו נקודה קריטית מבחינתך, או שציינת זאת כהערת אגב?
כלומר, אם יתברר לך שיש לצבא מחסור בחיילים אתה תשלח את הבן שלך (במידה וחלילה הוא לא ילמד) לצבא?
לעולם יהיה אדם כתב:לאורך כל הדיון הדגשתי חזור והדגש, שאני מדבר על אלה שאינם לומדים, שגם לגביהם אנחנו נלחמים שלא יתגייסו לצה"ל.
עקביה כתב:מכיון שהצבא עושה את מלאכתו, לא עומדת לפני החרדי שאינו משרת שם חובת הצלת נפשות, כשם שלא עומדת חובת הצלת נפשות על כל חרדי להתגייס למד"א או למכבי אש.
מה שכן יש זו חובה מוסרית, מכיון שהצבא מגן על העם היושב בציון, הוא זה שאמור לדאוג לו.
עקביה כתב:מה שכן יש זו חובה מוסרית, מכיון שהצבא מגן על העם היושב בציון, הוא זה שאמור לדאוג לו.
צופה_ומביט כתב:המשך: וברגע שזו ["רק"] חובה מוסרית - היא נשקלת - כמו כל חובה מוסרית - במכלול הערכי השלם, ויש התנגשויות ערכיות, והכרעות ערכיות, מה גובר על מה בשיקול הכולל.
ומה שגובר - הוא השורה התחתונה המוסרית, ובאופן שכעת אי מילוי החובה השניה אינו מעשה לא ערכי.
לעולם יהיה אדם כתב:עקביה כתב:מה שכן יש זו חובה מוסרית, מכיון שהצבא מגן על העם היושב בציון, הוא זה שאמור לדאוג לו.
אז אתה סובר שיש על חרדי חובה לשרת בצבא, אבל אנחנו לא עושים את זה כי חוששים מירידה רוחנית.
אתה גם מסכים שיש אנשים שמשרתים בצבא ולא יורדים רוחנית, כמו למשל ישיבות ההסדר (ואנחנו, אם נדרוש זאת, נקבל תנאים הרבה יותר טובים מהם מבחינה רוחנית), רק שאנחנו בגלל שאנו חרדים נאבד את "הזהות החרדית".
אני לא מכיר עוד דוגמה למצב שיש לאדם חובה, והוא משתמט ממנה בטיעון כזה. ועוד שבמקרה הזה המשמעות של אי מילוי החובה הוא שאדם אחר יסתכן את חייו במקומי.
ושהצבא יסבול מחוסר בכוח אדם, מה שעלול להביא להרג יהודים.
אבל אם אותך זה מרגיע אז בסדר.
לעולם יהיה אדם כתב:צופה_ומביט כתב:המשך: וברגע שזו ["רק"] חובה מוסרית - היא נשקלת - כמו כל חובה מוסרית - במכלול הערכי השלם, ויש התנגשויות ערכיות, והכרעות ערכיות, מה גובר על מה בשיקול הכולל.
ומה שגובר - הוא השורה התחתונה המוסרית, ובאופן שכעת אי מילוי החובה השניה אינו מעשה לא ערכי.
אם לפרוט את המילים הגבוהות, מה שאתה בעצם אומר,
צופה_ומביט כתב:לעולם יהיה אדם כתב:עקביה כתב:מה שכן יש זו חובה מוסרית, מכיון שהצבא מגן על העם היושב בציון, הוא זה שאמור לדאוג לו.
אז אתה סובר שיש על חרדי חובה לשרת בצבא, אבל אנחנו לא עושים את זה כי חוששים מירידה רוחנית.
אתה גם מסכים שיש אנשים שמשרתים בצבא ולא יורדים רוחנית, כמו למשל ישיבות ההסדר (ואנחנו, אם נדרוש זאת, נקבל תנאים הרבה יותר טובים מהם מבחינה רוחנית), רק שאנחנו בגלל שאנו חרדים נאבד את "הזהות החרדית".
אני לא מכיר עוד דוגמה למצב שיש לאדם חובה, והוא משתמט ממנה בטיעון כזה. ועוד שבמקרה הזה המשמעות של אי מילוי החובה הוא שאדם אחר יסתכן את חייו במקומי.
ושהצבא יסבול מחוסר בכוח אדם, מה שעלול להביא להרג יהודים.
אבל אם אותך זה מרגיע אז בסדר.
כבודו מדבר כאילו שהכרעת השאלות הללו הן בידי חכמי הפורום, וכאן ייפול דבר. בוויכוח הערכי בין הניק העלום "עקביה" לניק העלום "לעולם יהיה אדם".
ובכן, לא.
כמה טוב שההכרעות בשאלות כבדות המשקל האלה לא מוטלות עלינו, אלא יש לנו את גדולי ישראל ששוקלים הכל ומורים לנו מה לעשות.
זה מוטל עליהם, ולא עלינו. [אם אתה רוצה אתה יכול לנסות לשאול אותם את כל השאלות, ולהציע להם את כל ההצעות. בכל מקרה אנחנו לא הכתובת].
זה התפקיד שלהם. זו מהות התפקיד של גדול הדור.
תורה לומדים מכל רב, אבל המצפן המוסרי והרוחני, והמכריעים בשאלות השקפתיות וערכיות ובענייני זהות ואורחות חיים והשפעות לטווח קצר ורחוק לפרט ולכלל - הם גדולי ישראל.
כל מה שעשינו כאן היה להציג את הצדדים, ולבאר כהבנתנו את הצד של גדולי ישראל.
ברגע שזה הגיע למשקלים ערכיים ולטענות של "אני לא מכיר עוד דוגמה" ו"אם זה מרגיע אותך אז" - הגיע הזמן להבין שמיצינו, ולא אנחנו קובעים, ולהשאיר את הקביעה למי שכן קובע.
וזה מה שמרגיע אותנו.
לעולם יהיה אדם כתב:לא לא. אתה לגמרי לא מבין מה אני רוצה לומר.
אני לא רוצה לומר שעלינו לשלוח את ילדינו לצבא. חבל שאתה ועוד אחרים טופלים עלי את מה שחזרתי ואמרתי שאני לא מתכוון לומר.
אתה הוא זה שאמר על דברי הגרי"ב שרייבר שהם דברים מקוממים, ואני אומר לך שדבריו הם דעת גדולי ישראל, וזו ההשקפה החרדית.
ובשביל להוכיח לך את צדקתי אני טוען שאם כדבריך אזי היינו צריכים לשרת בצבא.
כך שאל תטען כנגדי שאני מדבר כנגד גדולי ישראל.
צופה_ומביט כתב: בוויכוח הערכי בין הניק העלום "עקביה" לניק העלום "לעולם יהיה אדם".
צופה_ומביט כתב:אוקי, מקבל.
רק תבין שמרוב הלהט שלך בהצגת טיעוני החובה למול העמדה השניה בדיון - אתה פשוט נשמע לגמרי משוכנע בזה.
לעולם יהיה אדם כתב:אני לא מכיר עוד דוגמה למצב שיש לאדם חובה, והוא משתמט ממנה בטיעון כזה. ועוד שבמקרה הזה המשמעות של אי מילוי החובה הוא שאדם אחר יסתכן את חייו במקומי.
לעולם יהיה אדם כתב:ושהצבא יסבול מחוסר בכוח אדם, מה שעלול להביא להרג יהודים.
לעולם יהיה אדם כתב:צופה_ומביט כתב:אוקי, מקבל.
רק תבין שמרוב הלהט שלך בהצגת טיעוני החובה למול העמדה השניה בדיון - אתה פשוט נשמע לגמרי משוכנע בזה.
אני אכן משוכנע במה שאני אומר (כלומר, שעל פי ההשקפה שלך היה ראוי לשרת בצבא).
אבל מאידך חזקות עלי הוראות גדולי ישראל, וזה מה שמביא אותי להרהר בשאלה מדוע גדולי ישראל מורים כפי שמורים? ומשם לתשובה ההשקפתית שהשבתי.
עקביה כתב:ושהצבא יסבול מחוסר בכוח אדם, מה שעלול להביא להרג יהודים.
זו דמגוגיה. אני מציע להשאיר את הטענה הזאת מחוץ לדיון.
אם היא תהיה אמיתית, אה"נ נצטרך לדון בה.
לעולם יהיה אדם כתב:דמגוגיה?!
שאלתי אותך במפורש האם במקרה שהיה מחסור בכוח אדם בצבא אתה תשלח את ילדיך לצבא (במקרה וחלילה הם לא ילמדו) והודת בכנות שלא תעשה זאת.
(הצבא טוען כבר היום שיש מחסור בכוח אדם, בוודאי מאז פרוץ המלחמה עושים הרבה צעדים להגדיל את מספר החיילים הקרביים).
צופה_ומביט כתב:בדיוק באתי להוסיף, שהצד השני שאתה מציג, כביכול בלית ברירה, [זו לא מלחמה שלנו, הצבא מגן על הריבונות ועל הציונות ולא על האנשים, וכו', וברמה שאפילו הכרת הטוב לא צריך] - כל כך לא משכנע [כפי שכבר כתבו לך לגביו בפרטות] - שקשה להאמין שאתה [או מישהו, לא כל שכן גדולי ישראל] מאמין בו.
הרב שאמר מה שאמר - אכן כך [פחות או יותר] אמר [בין השורות ולא למיקרופון במיקרופון], וממילא המסקנות שלו היו מה שהיו [וכפי שאתה טוען שצריכות להיות], אבל הרי כל דבריו בזה מוכחשים מכל גדולי ישראל רבותינו בדור הקודם ובכלל זה רבותיו שלו.
אז אתה יכול לומר שאתה מסביר אותו, ואני מוכן לקבל שיש איזה אנשים שחושבים ככה, יהי להם אשר להם, אבל אתה זה שבאת לטעון שזו ההשקפה החרדית הקלאסית, ולא רק של גדולי ישראל אלא טענת זאת גם בשמנו כולנו כאן, וניסית להכריח אותנו להודות שבתת מודע או בסתר או מה שלא יהיה - זה מה שאנחנו חושבים.
וכמה שאמרו לך שלא, וכמה שהסבירו לך מה אנחנו כן חושבים - זה לא הרגיע את הלהט שלך במאומה.
אז תבין למה הרבה אנשים פה בטוחים שהאג'נדה שלך היא לפורר את ההשקפה החרדית מבפנים.
עקביה כתב:לעולם יהיה אדם כתב:דמגוגיה?!
שאלתי אותך במפורש האם במקרה שהיה מחסור בכוח אדם בצבא אתה תשלח את ילדיך לצבא (במקרה וחלילה הם לא ילמדו) והודת בכנות שלא תעשה זאת.
(הצבא טוען כבר היום שיש מחסור בכוח אדם, בוודאי מאז פרוץ המלחמה עושים הרבה צעדים להגדיל את מספר החיילים הקרביים).
עזוב את הבן שלי.
תן לי קישור או הפניה אחרת למקור רציני ומוסמך שאומר דבר כזה.
לעולם יהיה אדם כתב:אבל אתה אמרת שלדעתך, גם אם בצבא יהיה מחסור בכוח אדם אין לשלוח בחורים חרדים שלא לומדים לצבא.
זה אתה אמרת, לא לגבי הבן שלך, באופן כללי.
לא הבנתי, מקור למה?
לעולם יהיה אדם כתב:לגבי דעת גדולי ישראל על המדינה, כתבתי שאם יש לך מקורות מוסמכים אשמח לקרא.
לעולם יהיה אדם כתב:צופה_ומביט כתב:בדיוק באתי להוסיף, שהצד השני שאתה מציג, כביכול בלית ברירה, [זו לא מלחמה שלנו, הצבא מגן על הריבונות ועל הציונות ולא על האנשים, וכו', וברמה שאפילו הכרת הטוב לא צריך] - כל כך לא משכנע [כפי שכבר כתבו לך לגביו בפרטות] - שקשה להאמין שאתה [או מישהו, לא כל שכן גדולי ישראל] מאמין בו.
הרב שאמר מה שאמר - אכן כך [פחות או יותר] אמר [בין השורות ולא למיקרופון במיקרופון], וממילא המסקנות שלו היו מה שהיו [וכפי שאתה טוען שצריכות להיות], אבל הרי כל דבריו בזה מוכחשים מכל גדולי ישראל רבותינו בדור הקודם ובכלל זה רבותיו שלו.
אז אתה יכול לומר שאתה מסביר אותו, ואני מוכן לקבל שיש איזה אנשים שחושבים ככה, יהי להם אשר להם, אבל אתה זה שבאת לטעון שזו ההשקפה החרדית הקלאסית, ולא רק של גדולי ישראל אלא טענת זאת גם בשמנו כולנו כאן, וניסית להכריח אותנו להודות שבתת מודע או בסתר או מה שלא יהיה - זה מה שאנחנו חושבים.
וכמה שאמרו לך שלא, וכמה שהסבירו לך מה אנחנו כן חושבים - זה לא הרגיע את הלהט שלך במאומה.
אז תבין למה הרבה אנשים פה בטוחים שהאג'נדה שלך היא לפורר את ההשקפה החרדית מבפנים.
אתה אומר שאני מאוד לא משכנע, ואני אומר שאתה מאוד לא משכנע, לגמרי הדדי.
כל אחד יחזיק בדעתו, הכל בסדר. אין בי להט לשכנע מישהו, אני מציג את דעתי.
זה נכון שהשקעתי הרבה זמן בוויכוח הזה, כי הנושא מעניין אותי זה נושא שחשבתי עליו בעבר, בצעירותי, הרבה.
גם חורה לי אייך שנטפלים לר' בונם כאילו אמר דברים נוראיים.
אני רוצה לפורר את ההשקפה החרדית מבפנים? נו באמת..
הציבור החרדי לא כל כך שברירי ומסכן שהדעה שלי בפורום תפורר אותו.
לגבי דעת גדולי ישראל על המדינה, כתבתי שאם יש לך מקורות מוסמכים אשמח לקרא.
אני שמעתי שהרב שך כששאלו אותו מה היחס למדינה, ענה: זה כמו רוסיה, הייתי ברוסיה עכשיו אני פה, יכול להיות שאצטרך לצאת שוב לגלות. היחס אותו היחס.
זו רק שמועה, אין לי מקור מוסמך שאכן כך אמר.
עקביה כתב:מקור לכך שלצבא יש מחסור בחיילים קרביים.
אם זה אכן כך, זו שאלה רצינית המצריכה חשיבה מחדש.
צופה_ומביט כתב:כבר נתתי לך הפניות בזמנו. כל מה שכתבו ואמרו גדולי ישראל על הכרת הטוב לחיילי צה"ל. הרי מכאן התחיל הכל.
יהושפט כתב:עכ"פ, ככל הידוע לי הגרח"ש לא שלח בחורים לצבא, אז כנראה שהיה לו הסבר אחר מההסבר שלך
יהושפט כתב:אני לא מכחיש שהיו שחשבו כדבריך, למשל הגרי"א וינטרוב ככל הנראה, אבל מעולם זו לא היתה הגישה הרווחת לא בקרב גדול"י,
יהושפט כתב:ולא בקרב כלל הציבור
לעולם יהיה אדם כתב:יהושפט כתב:אני לא מכחיש שהיו שחשבו כדבריך, למשל הגרי"א וינטרוב ככל הנראה, אבל מעולם זו לא היתה הגישה הרווחת לא בקרב גדול"י,
אני חושב שהרבה מגדולי ישראל חשבו כמו ר"א וינטרוב, רק לא רצו לצעוק את זה כמוהו.
לעולם יהיה אדם כתב:יהושפט כתב:ולא בקרב כלל הציבור
בציבור יש כל מיני דעות, אבל בוודאי אני מסכים שרוב הציבור חושב כמוכם ולא כמוני.
רוב הציבור גם היה שולח את ילדיו לצבא אילולי אסרו זאת גדולי ישראל מכל וכל.
יהושפט כתב:שוב בפעם המי יודע כמה, במקום לדברר אותם, אתה מוזמן לקרוא מה הם דברו לפני שומעי לקחם בזמן מלחמות. קל ופשוט. והחוצפה לקבוע כי הדברים שנאמרו מנהמת ליבם, כפי שרואה כל קורא, הם הפרזה במידת הכרת הטוב, לא ראויים לתגובה.
יהושפט כתב:כנראה שאנחנו חיים בשני יקומים מקבילים.
לעולם יהיה אדם כתב:יהושפט כתב:שוב בפעם המי יודע כמה, במקום לדברר אותם, אתה מוזמן לקרוא מה הם דברו לפני שומעי לקחם בזמן מלחמות. קל ופשוט. והחוצפה לקבוע כי הדברים שנאמרו מנהמת ליבם, כפי שרואה כל קורא, הם הפרזה במידת הכרת הטוב, לא ראויים לתגובה.
אם אתה רוצה לנהל איתי דיון ענייני אבקש שתפסיק עם הטון התוקפני,
למעשה כבר אמרת עשר פעמים בערך שאין עניין בוויכוח אז למה אתה בכלל עונה?
לא נולדתי אתמול, אני מכיר פחות או יותר את דברי גדולי ישראל בזמן מלחמות, ושוב, אני חושב שהם לא סברו אחרת כלפי המדינה מר"א וינטרוב.
חוצפה? ראית בדברי איזה זלזול?
המילה הפרזה איננה מילת גנאי. הכוונה הייתה שאדם נעלה, גם כשעושים לו טובה קלה מכיר על כך טובה במידה רבה.
ובנידון שלנו, למרות שהם סברו שצה"ל אינו מכוון להציל אותנו אלא ההצלה בעקיפין בלבד, בכל זאת הכירו טובה עצומה.
עכשיו זה בסדר?
עקביה כתב:אם כבר, אספר משהו ששמעתי מאבי מורי שליט"א ששמע מחבר המקורב לר' אשר וייס -
הגיעה אליו שאלה מחייל שנמצא בחזית וקיבל חופשה קצרה: אשתו נדה כעת, ואמנם הוא לא חושש שיעברו איסור כרת, אבל אולי לא יעמדו בהימנעות מקריבה כלשהי, ולכן שמא עדיף שיוותר על החופשה.
ר' אשר וייס סיפר את השאלה הזאת בבכי, ואמר, אם אלה החיילים שלנו, יתכן שלא ננצח?!
לעולם יהיה אדם כתב:יהושפט כתב:שוב בפעם המי יודע כמה, במקום לדברר אותם, אתה מוזמן לקרוא מה הם דברו לפני שומעי לקחם בזמן מלחמות. קל ופשוט. והחוצפה לקבוע כי הדברים שנאמרו מנהמת ליבם, כפי שרואה כל קורא, הם הפרזה במידת הכרת הטוב, לא ראויים לתגובה.
אם אתה רוצה לנהל איתי דיון ענייני אבקש שתפסיק עם הטון התוקפני,
למעשה כבר אמרת עשר פעמים בערך שאין עניין בוויכוח אז למה אתה בכלל עונה?
לא נולדתי אתמול, אני מכיר פחות או יותר את דברי גדולי ישראל בזמן מלחמות, ושוב, אני חושב שהם לא סברו אחרת כלפי המדינה מר"א וינטרוב.
חוצפה? ראית בדברי איזה זלזול?יהושפט כתב:כנראה שאנחנו חיים בשני יקומים מקבילים.
אבהיר את דברי, כי עכשיו אני רואה שבאמת לא התנסחתי נכון.
כוונתי הייתה, שהציבור החרדי בשנות קום המדינה היה מאוד נלהב מרעיון המדינה היהודית, ורבים רבים התגייסו גם למחתרות בימי טרום המדינה, וגם לצה"ל.
ביום הכרזת המדינה היו ריקודים בשכונות חרדיות, רבים אמרו הלל בימי העצמאות בשנים הראשונות.
גדולי ישראל בדבריהם ובפעולותיהם שינו את המצב הזה והכניסו בציבור החרדי את ההשקפה המתנגדת לציונות, והאוסרת שירות בצבא.
לולא אותן דיבורים ופעולות ברור לי שהיום הציבור החרדי היה מתגייס בהמוניו לצבא, ובכלל היה נראה אחרת מהרבה בחינות.
אז המציאות שיש הבדלים בין ההשקפה של הציבור לבין ההשקפה של גדול"י זה לא משהו שצריך להבהיל אותך. הציבור מציית להוראות המעשיות.
צופה_ומביט כתב:שוב אתה חוזר ל"מצוה"....
כמה פעמים עוד צריך לומר שאין שום קשר למצוה כאן?
כמה פעמים עוד צריך להביא את הדוגמה מהצלה וזק"א, ידידים ויד שרה?
ועכשיו עוד הכנסת תוצאה של "קנאה".
מחר זה יהיה "תפילה חמה לזכות להיות כמוהו"?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 319 אורחים