יאיר כתב:אך בילקוט עצמו מצאתי רק זה:
http://www.otzar.org/aspcrops/17455_294 ... 122011.asp
ועדיין צריך מקור דאתה ביקשת על פכין קטנים ולא על השמן שיצק על המצבה.
שבטיישראל כתב:הכין מובא שפך השמן הטהור שמצאו בביהמ"ק בימי החשמונאים הוא מאותן פכין קטנים שיעקב אבינו שכח וחזר עליהם ?
יורם נ. כתב:מצאתי. מבעל הקב הישר יש ספר ברכת שמואל על התורה ושם מביא כהאי לישנא: "והנה פשוט הוא בעיני שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיו חתום בחותמו של כהן גדול של אהרן הכהן דכתיב גביה זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובו הדליקו ח' ימים לפי צרכם".
דברים מופלאים!
אני מצרף כאן את הקטע הנ"ל:
והוא הדפיס את הברכת שמואלברקים רב כתב:בעל קב הישר הוא בנו של מוהרא"ש קאיידנובר בעל 'ברכת שמואל'.
יורם נ. כתב:מצאתי. מבעל הקב הישר יש ספר ברכת שמואל על התורה ושם מביא כהאי לישנא: "והנה פשוט הוא בעיני שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיו חתום בחותמו של כהן גדול של אהרן הכהן דכתיב גביה זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובו הדליקו ח' ימים לפי צרכם".
צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.
אשי ישראל כתב:זו לשון המהרש"ל (יריעות שלמה, בראשית לב, כד, נפטר בשנת ה'של"ד): "שכח פכים קטנים... פכים קטנים עם שמן ליצוק על האבן אשר נדר... ו'פכים קטנים' לאו דוקא קאמר אלא פך קטן, ואולי רמז בזה: בעבור שנשא את נפשו לקיים נדרו בפך קטן – נעשה נס לבניו חשמונאי על ידי פך קטן..."
צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.
מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.
דמשק כתב:מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.
כי במקלי עברתי את הירדן הזה
דמשק כתב:מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.
כי במקלי עברתי את הירדן הזה
אנא עבדא כתב:איך הולך הנוטריקון הידוע בפרשת ויצא? אל תתמה כי לא הבאתי דבר... רק המקל נשאר בידי.
(לא זוכר בדיוק, כתבתי מזכרון. אדרבה מי שיודע - ישלים)
הצילני נא מיד ר"ת המן שיצא להכות אם על בנים כדכתיב טף ונשים
דמשק כתב:צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.
מספר אבני נחל
אשי ישראל כתב:הנה סיכום הדברים שערכתי לעצמי [את ההפניה לקב הישר ולשואל ומשיב הוספתי בעקבות המובא כאן]:
א. זו לשון המהרש"ל (יריעות שלמה, בראשית לב, כד, נפטר בשנת ה'של"ד): "שכח פכים קטנים... פכים קטנים עם שמן ליצוק על האבן אשר נדר... ו'פכים קטנים' לאו דוקא קאמר אלא פך קטן, ואולי רמז בזה: בעבור שנשא את נפשו לקיים נדרו בפך קטן – נעשה נס לבניו חשמונאי על ידי פך קטן...".
ב. וב'מגלה עמוקות' (למקובל ר' נתן נטע שפירא, נפטר ה'שצ"ג) אופן ס"ו: "ראה משה מה שיהיה בימי חשמונאי... שאז נתקן הוד מדת ירך יעקב בפך של שמן שהם סוד פכים קטנים של יעקב" (וכן ב'מגלה עמוקות' על התורה, פרשת וישלח, ד"ה 'ויבן לו בית': "ויותר יעקב לבדו – על פך שמן של חנוכה").
ג. ובשל"ה הקדוש (תורה שבכתב, דרוש 'צאן יוסף' לפרשת וישב, אות יב במהדורת 'עוז והדר' ה'תשנ"ג, נפטר בשנת ה'ש"צ): "ותקע כף ירך יעקב... על שנשאר יחידי כי שכח פכים קטנים והלך אחריהם, ובודאי יש דברים גדולים רמוזים ב'פכים קטנים', ואז תבין גם כן סוד פח שמן של חנוכה... 'ויגע בכף ירכו' הם הדורות היוצאים מירך יעקב, דהיינו הגזירות שגוזרים האומות, וכשגברו על היוונים נתהפך הכף לפך, והוא פך שמן...", עי"ש עוד (וראה גם שו"ת 'גנזי יוסף' לר' יהוסף שוורץ ריש סימן עט).
ד. וב'שפתי כהן' על התורה למקובל ר' מרדכי הכהן (תלמיד ר' ישראל די קוריאל, נדפס בחיי המחבר בשנת ה'שס"ה, פרשת וישלח, ד"ה "ויותר יעקב לבדו") כתב: "אמרו רז"ל:"אל תקרי 'לבדו' אלא 'לכדו' (דרשה זאת הובאה גם ברב"ח בראשית לב, כה בשם חז"ל, וב'דעת זקנים מבעלי התוספות' ועוד), מהיכן בא לו זה הכד? כשיעקב שם האבנים מראשותיו, והשכים בבקר ומצאן אבן אחת, ונתבצר לו כד של שמן ויצק על ראשה של האבן... והוא השמן שנמשחו ממנו המשכן וכל כליו והמזבח ואהרון ובניו והמלכים... והוא כד השמן של הצרפתית שאמר לה אליהו "כד השמן לא תכלה" והוא אסוך שמן של אשת עובדיה הנביא..., כן מצאתי"
ה. ובספר 'ברכת שמואל' הביא דברי ה'שפתי כהן' הללו והוסיף שמאותו שמן גם הדליקו בני חשמונאי ('ברכת שמואל', לר' אהרן שמואל קוידאנובר, בעל 'תפארת שמואל' ו'ברכת הזבח', אביו של בעל 'קב הישר', נפטר בשנת ה'תל"ו. פרשת מקץ, דף כה, הובא בחיד"א בספרו 'דברים אחדים' דרוש ל"ב, וכעי"ז ב'שואל ומשיב' א, ח"ג, סו"ס מב.
ו.וראה ב'קב הישר' סימן צו שכתב שהחשמונאים מצאו את שמן המשחה).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים