מעל"ע נסתפקתי, בהא ד'תולה תחתון בעליון' אם העליון הוא יותר מגריס, (כי אם הוא פחות נוקטים שהעליון בא ממאכולת), מה הדין אם נזדמן לה גריס גדול, האם זה פועל גם לחומרא שלא תוכל לתלות תחתון בעליון?עושה חדשות כתב:בשו"ע קצ,ה נפסק שמשערים את הכתם לפי גריס הקלקי, אבל אם נזדמן לה גריס יותר גדול מזה השיעור משערין בו.
עושה חדשות כתב:...דהיינו באופן שהאשה לא ראתה את הכתם, אבל אדם אחר מצא אותו, האם היא טמאה ע"י מציאתו או שאין הדבר תלוי אלא בה (ובבעלה?). ונפק"מ אם האחר המוצא מחוייב לספר לו כדי להפרישה מן האיסור בשוגג, או שאין שום ענין לחדש לה איסור שאינו קיים כל זמן שאינה יודעת.
בשו"ת חוט השני סי' נז כתב:שמעתי דבת רבים מגור מסביב בעובדא דהוי בק"ק נעקר זולם באשה אחת ושמה מרגלית בת כמר מרדכי המכונה גומפיל נשואה לכמר אברהם בהח"ר רפאל ביאונגי ואירע הדבר שנתאכסנו אשה ובעלה הנ"ל בבית אביה גומפיל בנעקר זולם ויחדו מטה אחת בחדר אחת ושכבו שם בלילה אח"כ נסעו משם זוג הנ"ל ושבו לעירם ואיתרע מילתא שנתאכסנו שני יהודים בבית גומפיל הנ"ל ששכבו הזוג הנ"ל אחר ימים רבים שהיה המטה הנ"ל פנוי בלא שכיבת שום אדם נמצא כתם גדול בסדין שהיה פרוס במטה הנ"ל והוא אדמדם מראה דם גמור אז נבהלו אשת גומפיל הנ"ל ושלחה לבתה מרגלית הנ"ל שתפרוש עצמה מבעלה מחשש ספק נדה וכן עשו זה היה בחדש כסליו ובחדש אייר בבואי למדינת נעקר ראיתי דמעת העשוקי' זוג הנ"ל מפני קלא בישא דנפיק עלייהו דאשה הנ"ל נתעברה בנדותה ח"ו והנה האנשי' מוציאי דבה רעה הנ"ל ראויים לכתוב עליה' מרורות חרמות ונידויים להאכילם כפרי מעללם תאלמנה שפתי שקר יתפרכן יתחרשן ישתתקן כי לא מבעיא דמשקרים במילתייהו שאומרי' שנתעברה בנדתה כי הוברר ונתפרסם הדבר לפני שימי הריונה התחילה בחדש אדר דקודם לכן היה לה כל חודש אורח כנשים אלא אף גם זאת דאין זוג הנ"ל צריכי' תשובה כלל ואסור לחשוב מחשבות פיגול ח"ו כי נתברר בפני דאותה הזמן ששכבו במטה הנ"ל שלא בשעת וסתה היה כי בכל אותה זמן היה לה וסת קבוע ולא שינתה פעם בפעם אלא לערך חצי יום או יום שלם ולא יותר ובלילה ההיא ששכבה במטה היה כמו ארבעה וחמשה ימים קודם וסתה וכן נמצא שפירסה נידה ז' ימים אח"כ א"כ אפי' היתה רואה דם בשעת תשמיש שלא בשעת וסתה הדין פשוט שאין צריכין תשובה לא הוא ולא היא ומכ"ש שנמצא הדם על הסדין לאחר שקמו משם ובב"י ס"ס קפ"ה מייתי תשובת הרא"ש כלל כ"ט שכתב וז"ל ועוד זו האשה לאחר תשמישה ראתה וכו' משמע שאפי' היתה בשעת וסתה היה מקיל כיון שלא ראתה בשעת תשמיש ובנידון שלפנינו איכא עוד סברא להקל (שנמצא דם על הסדין והן היו בעלי חטטין דאפשר לתלות בהו משא"כ בתשוב' הרא"ש בדקה עצמה בשחרית ומצאה טמאה) ועוד כיון שנמצא זמן רב אחר שהשכיבו שם אחרים דילמא מנייהו אתי הדם דהוו בעלי חטטין ומכ"ש שבאמת נתברר כן בפני ע"פ החרם מאותו אדם א' משני יהודים הנ"ל ששכבו במטה הנ"ל אחר הזוג הנ"ל שהיה לו מכה בגופו אשר נתעסק בו רופא אומן והודה בפני בח"ח שהיה אז כמה כתמי דמים נמצאים בחלוקו מזליפת דם מכתו מתחת הרטיה ופשוט כביעתא בכותחא שיש לתלות גם כתם הסדין במכה של אותו אדם כמו אשה שלבשה חלוק הבדוק לה ופשטתו והשאילה לחבירתה נדה ואח"כ נמצא בו כתם דתולה בה וטהורה גם קי"ל דאם שכבה במטה עם נשים שיש להן מכות בגופם תולה בהן מכ"ש אם לא שכבה עם הנשים אלא אחר שקמו משם שכבו הנשים שם שיש לתלות בהן בנידון דידן דפשיטא דהאשה הזאת טהורה לבעלה היה משעה ראשונה בלי גמגום ומה שפירשה בעת ההיא מבעלה ע"פ ציווי אמה היתה מחמת חסרון ידיעת הדין על כן גוזרני בעונש נידוי חרם ושמת' דלא ישמע על פי שום אדם שם רע והוצאת לעז על כמר אברהם ואשתו הנ"ל מחמת כתם שנמצא בסדין הנ"ל ומכ"ש שאין להרהר בדבר רע על הולד אשר יזכה להם הש"י מהריון זה ואם יעבור אדם ויוצא לעז הנ"ל הן בדיבור הן ברמיזה יחול עליו עונש חרם הנ"ל ויתן קנס ששה טליר וחצי להשררה וחצי להספקה והקנס לא יפטור את החרם עד אשר יקבל תשובה לפני מורה ויטהר ממה שחטא בשירבוב לשונו הרע ואפי' ע"א ואשה או קטן יהא נאמן על הוצאת דיבה הנ"ל לעשות בו דין הנ"ל דברי הקש"ב:
הדרנא בי, ולכאו' זו ראיה ניצחת. דהרי במשאלת לחברתה חלוק איירי שאח"כ בעלת החלוק לבשה ואז היא מצאה את הכתם, וכמבואר בגמ', וא"כ חברתה לא ראתה כלום, ומהיכ"ת שתספר לה, אם בלא"ה יכולה לתלות בה בקל וכולן יהיו טהורות.עושה חדשות כתב:כמדומה שהראיה נדחית בקל, שמא מיירי שראו כולן, ושמא אחת ראתה והודיעה לחברותיה אף שאינה מחוייבת לעשות כן.יבנה כתב:נדה נט: ג' נשים שלבשו חלוק אחד... ובס: שלש נשים שהיו ישנות במטה אחת... מסתמא מיירי שא׳ מצאה והודיעה לאחרות, ולדבריך לא תודיע להן ותתלה בהן ויהיו כולן טהורות.
השאלה מאד מצויה לדעת הסד"ט דבגד שאינו מק"ט המוחזק בידי האדם יש לו דין של מק"ט כיון שהאדם נטמא במשא, ואם קינוח בטישיו וכד' נחשב רק בגדר כתם, א"כ כשהוא בידה הוי מק"ט וכשמשליכתו חזר דינו כאינו מק"ט, וא"כ יל"ע אם נסתכלה בו ומצאה כתם רק אחרי שהשליכתו מידה.עושה חדשות כתב:גם זאת אשאל - אשה ישבה על בגד המקב"ט ואחרי שקמה ממנו נתהפך להיות דבר שאינו מקב"ט, ורק אח"כ התבוננה ומצאה בו כתם. או לאידך גיסא, בשעת ישיבתה היה אינו מקב"ט ורק אחרי שקמה ממנו נשתנה דינו לקבל טומאה, ואז ראתה שיש בו כתם. האם השעה הקובעת (להגדיר אם זה נמצא על דבר המקב"ט או לאו) זו שעת הישיבה על הבגד או שעת מציאת הכתם.
ראיתי ב'חוט שני' לגבי קינוח שנקט דבדבר שאינו מק"ט טמאה כי זה נחשב כאילו מצאה על בשרה, אבל בצבעונין טהורה כה"ג כי גדר הקולא של צבעונין דכיון דאין הדם ניכר ל"ח שמצאה כתם, וזה גם לא מספר על נוכחות דם בבשרה. (כך לכאו' ההסבר בחילוק שכ' שם, ואמנם הגר"ז במהדו"ב נקט דלעולם קינוח נחשב כנמצא על בשרה, וטמאה גם כשקינחה באינו מק"ט וגם כשקינחה בצבעונים). לפ"ז חשבתי שאם נתהפך הדבר להיות מק"ט או להיות אינו מק"ט, הכל תלוי בשעת הגעת הדם אל הבגד, ואילו אם נתהפך מצבע לבן לצבעוני או מצבעוני ללבן, הכל תלוי בשעת המציאה ממש. אמנם כמדומה שעדיין אין הכרח גם לפי דברי הגרנ"ק להתיר לא להסתכל בתוך הצמר-גפן שב'פד' השחור, וכנ"ל, כי שאני קינוח שעכשיו אין דם על הבשר, משא"כ ב'פד' שהרי בודאי יש דם בספוג שבפנים.עושה חדשות כתב:השאלה מאד מצויה לדעת הסד"ט דבגד שאינו מק"ט המוחזק בידי האדם יש לו דין של מק"ט כיון שהאדם נטמא במשא, ואם קינוח בטישיו וכד' נחשב רק בגדר כתם, א"כ כשהוא בידה הוי מק"ט וכשמשליכתו חזר דינו כאינו מק"ט, וא"כ יל"ע אם נסתכלה בו ומצאה כתם רק אחרי שהשליכתו מידה.עושה חדשות כתב:גם זאת אשאל - אשה ישבה על בגד המקב"ט ואחרי שקמה ממנו נתהפך להיות דבר שאינו מקב"ט, ורק אח"כ התבוננה ומצאה בו כתם. או לאידך גיסא, בשעת ישיבתה היה אינו מקב"ט ורק אחרי שקמה ממנו נשתנה דינו לקבל טומאה, ואז ראתה שיש בו כתם. האם השעה הקובעת (להגדיר אם זה נמצא על דבר המקב"ט או לאו) זו שעת הישיבה על הבגד או שעת מציאת הכתם.
ונפק"מ האם יש מידת חסידות להחמיר בזה, כגון אם מצאה כתם ויש לה לתלות בבנה ובעלה שנתעסקו וכד' שבאמת זה תליה קצת רחוקה, והאינטואציה אומרת שמסתמא זה מגופה, האם יש מקום להחמיר ולפרוש, או שחז"ל לא טימאו כה"ג כלל.עושה חדשות כתב:בעניני 'מציאת כתם' אשאל עוד -
באופן שאשה מצאה כתם אבל היא טהורה משום תליות, כגון אם עברה בשוק של טבחים. האם היא טהורה כלפי שמיא גם אם באמת הכתם בא מגופה, והיינו שחז"ל לא טימאו כה"ג את הכתם, (וכמו אם מצאה את הכתם על בגדי צבעונין), או שההיתר של תליות הוא רק כמו חזקות וכיו"ב או כמו ספק דרבנן לקולא, שאמנם נוקטים את צד ההיתר, אבל אם הדם בא מגופה איה"נ ה"ה טמאה כלפי שמיא מדרבנן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 294 אורחים