פרנקל תאומים כתב:אני לא חושב שמתכוונים לומר שבמצב הנתון כעת גלות זו קשה יותר מכל גלויות העבר.
כפי הנראה ממה שמביאים מרח"ו זו כן הכוונה.
פרנקל תאומים כתב:אני לא חושב שמתכוונים לומר שבמצב הנתון כעת גלות זו קשה יותר מכל גלויות העבר.
וכך ראיתי את אבי מורי זצ"ל כי בעת צרה ל"ע היה מצב של בכיות נוראות שא"א לתאר, יהודים סובלים.
עקביה כתב:תהיתי אז ואני תוהה היום, האם יש אדם בעולם החושב שמצבינו היום קשה יותר מאשר מצבם של אבותינו בגלות אירופה?
ואם יאמר האומר שכעת, לאחר שמחת תורה תשפ"ד התברר שאכן כן, כי דברים כאלה לא היו באירופה, אשיב לו שאמנם הפוגרומים המקומיים לא היו כאלה, אבל מאורעות ת"ח ות"ט ופרעות פטליורה ימ"ש, עלו בהרבה על מה שקרה לנו כעת, וכל זה בלי להזכיר את השואה, ובלי לדבר על המצב השפל והעלוב שלהם בין הגויים, כידוע למי שקרא ספרי היסטוריה או ספרי אוטוביוגרפיה בני התקופה.
פרנקל תאומים כתב:גלות ישמעאל היא כמובן לא רק כאן באר"י אלא בכל העולם, היא מאיימת על כל העולם ועל עמ"י בפרט בכל קצווי תבל.
אני לא חושב שמתכוונים לומר שבמצב הנתון כעת גלות זו קשה יותר מכל גלויות העבר, אלא רק בפוטנציה ח"ו. הרי העתיד עדיין... ה' ישמרנו שזממם לא יעלה בידם.
יש גם את ההיבטים הרוחניים של הגלויות, כפי שכתב כאן ידידינו הרב צו''מ באשכול אחר, גלות אדום היינו הפקרות וכו' גלות ישמעאל היינו וכו'.
עקביה כתב:באג2000 כתב:מבחינה רוחנית המצב שלנו אכן יותר קשה מגלות אדום, העובדה שהקב''ה מרחם עלינו זה לא בהכרח קושיה על מהרח''ו...
אחר בקשת המחילה, זה לא כ"כ ממין העניין.
לא על זה מדובר.
באג2000 כתב:גלות גשמית היא לא שיקוף של גלות רוחנית?
באג2000 כתב:עקביה כתב:באג2000 כתב:מבחינה רוחנית המצב שלנו אכן יותר קשה מגלות אדום, העובדה שהקב''ה מרחם עלינו זה לא בהכרח קושיה על מהרח''ו...
אחר בקשת המחילה, זה לא כ"כ ממין העניין.
לא על זה מדובר.
אני לא בקי במהרח''ו ולא יכול להתווכח, אבל אתה טוען שגלות גשמית היא לא שיקוף של גלות רוחנית?
צופה_ומביט כתב:היום היה בבתי הכנסת גיליון ובו שיחה שמסר הגר"ב פינקל בישיבת מיר "להעמיד דעת תורה בדרכו ובמשנתו של מרן ראש הישיבה שר התורה רבי חיים שמולאביץ זצוק"ל, בהתייחסות לחיזוק התורה בימים אלו, נשיאה בעול עם הנתונים בצרה ובשביה והתפילה לשלומם, וההרגשה כי בשלי הסער הגדול הזה" [תיאור השיחה בראש המאמר].
השיחה מתחילה במילים: "התקופה היא לא פשוטה, יש בלבול גדול וצריך לסדר את העניינים. אנחנו צריכים לדעת את השילוב הנכון של מעלת התורה ובן תורה, ומעלת המצטער בצערם של ישראל ונושא בעול עם חברו. נחפש את שביל הזהב".
התאריך בראש הגליון הוא ז' בכסלו, ולכן איני יודע אם מסתדר עם הזמנים, אבל כפי הנראה די ברור השיחה מתייחסת לכמה וכמה חלקים מדברי הגרב"ש, באופן כמעט מפורש. מי שישווה יראה. [גם עצם החלוקה כעת בבתי הכנסת לכאורה היא כקנאה לכבודו של הגר"ח שמולאביץ זצ"ל, וכסוג של תגובה ציבורית לדברי הגרב"ש].
יש כאלו שאומרים שהם מבינים למה המלחמה התחילה דווקא ביום הזה, אם מפני שלא הצלחנו בעבודתנו של התפילה ביום כיפור או השמחה בשמיני-עצרת וכדו'. שמעתי במפורש שדברים אלו הם כפירה בכח התפילה, או כפירה בהלכה. כולנו קיימנו את ההלכות כראוי בימים האלו כלל ישראל התעלה כולו בזכותנו. וככל שהמצב הוא גרוע, הוא יכול היה להיות גרוע הרבה יותר לולא הזכויות שלנו.
כשהתחילה מלחמת יום-הכיפורים, ג"כ נאמרו דיבורים כאלו ממש, וראיתי אצל הרב אברמסקי ואצל הרב שך, הראש-ישיבה והמשגיח בישיבה בה למדתי ועוד מגדולי ישראל, שכעסו ממש ודיברו בחריפות נגד גישה זו. הנוסח שהם אמרו, שצריך להסתכל על זה במבט של חסד ה', שהקב"ה גלגל שהמלחמה תפרוץ ביו"כ, ובזכות התפילות של יו"כ, יהיו לנו הרבה זכויות ויצטמצם הנזק מאוד. כך גם עכשיו, קיימנו ב"ה את כל הלכות המועדים וה' סובב שזה יפרוץ בזמני חסד ולא יהיה הרבה יותר גרוע. כך צריך להסתכל על המצב ולא בשום דרך אחרת.
עוד אוסיף באותיות של קידוש לבנה. אנחנו לא אשמים במצב!! לא יתכן שאנחנו, שומרי תורה ומצוות, אשמים בנזק שלא רצינו לגרום. ביררתי זאת אישית אצל הסטייפלר, ואצל גדולי הדור הקודם, וזו דעתם הפשוטה. הסטייפלר אמר לי שלא יתכן שיאשימו אדם בנזק כשהוא לא התכוון במזיד לגרום רעה. נכון שאנחנו עדיין לא מושלמים ועל כך נאמר שכל דור שלא נבנה ביהמ"ק בימיו, כאילו נחרב בימיו. אבל חלילה לייחס לנו צער של הריגת אנשים וסבל רב, בגלל שאנחנו לא היינו בסדר.
יש לפנינו ניסיון, צריך לדעת איך עומדים בו. כל ניסיון מגיע כדי לרומם אותנו, אפילו אם משהו זעיר כחוט-השערה, אבל צריך שנתרומם בו, בין בדבר מסוים לתקופת הניסיון ובין בדבר שיימשך אח"כ, כי זו מטרת הניסיון, לא יתכן שהוא נגמר ונשארנו בדיוק אותו דבר, כי זה נגמר, שהרי מטרת הניסיון היא לרומם, כפי שמפרש רש"י על הפסוק "כי לבעבור נסות אתכם בא האלוקים", [לשון רש"י הוא: נסות - לשון הרמה וגדולה, כמו (ישעיה סב י) הרימו נס, ארים נסי וגו' שהוא זקוף.] כל ניסיון אמור לרומם ולקדם.
יש ניסיון להתמודד עם המצב הנוכחי ויש ניסיון לטווח הארוך, כדלהלן.
הרב הוטנר אמר בשנת תשל"ו בישיבת רבנו חיים ברלין, בדברו בפני למעלה ממאה ראשי ישיבה מכל רחבי ארצות הברית על חרבן יהדות אירופה את הדברים דלהלן: "אין צורך לומר בשלב זה שמכיוון שחורבן יהדות אירופה היתה תוכחה, גזירה שעם ישראל נושא על כתפיו כחלק בלתי נפרד מהיותו העם הנבחר, אין לנו שום זכות לפרש מאורעות אלה כעונש ספציפי מכל סוג שהוא עבור חטא ספציפי, התוכחה היא חלק בלתי נפרד מחיי עם ישראל עד לביאת המשיח, והיא מוטלת על כלל ישראל ברצון ה' ומסיבות הידועות ומובנות רק לו. אדם צריך להיות נביא או תנא לפני שיוכל לטעון שהוא יודע את הסיבות הספציפיות למה שקרה לנו..." (דברי הרב הוטנר זצ"ל מובאים בקובץ אורייתא שנערך על ידי הרב עמיהוד לוין זצ"ל כרך כ"א עמ' תע"ט).
קיבלנו מרבותינו במלחמת ששת הימים ובמלחמת יו"כ, שעיקר הניסיון הוא באמונה. לתקן את ההרגשה של 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה'. אני זוכר במלחמת ששת הימים את ההרגשה הקשה שהייתה במשך כמה שבועות קודם המלחמה. קשה לתאר את כל שהיה, היו אז משפחות של אנשים שעלו מהשואה כאובים וראו עולם שלם מתנפץ לנגד עיניהם, והיה מתח נוראי בא"י, אימהות אמרו זו לזו שכדאי לשלוח ילדים לחו"ל כדי שיישאר זכר מהמשפחה, הצבא הכין שמונת אלפים ארונות קבורה בשביל אלו שאמורים להיהרג בשלב הראשון של המלחמה בלבד. ואילו הרב אברמסקי היה רגוע מאוד, הוא אמר שהוא רואה שאנשים לא בוטחים בצבא, ושכולם מאוחדים, ובגלל ב' נקודות אלו הוא בטוח שבע"ה יהיה ניצחון. הוא כ"כ האמין בזה, שאנחנו הנערים שהיינו נמצאים בסביבתו, היינו רגועים כמותו וכלל לא פחדנו.
לעומת זאת, לקראת מלחמת יו"כ, שהיה רהב במדינה והרגשה שיש צבא חזק ואין ממה לפחד, שאנחנו הכי חזקים מכל העולם, אז גדולי ישראל חששו ופחדו מאוד, כפי שאכן נגלה לעין כל ביום-הכיפורים. הרב אברמסקי הזכיר אז את הפסוק "עד רדת חומותיך הגבוהות והבצורות אשר אתה בוטח בהן בכל ארצך". ואמר, שיחסית זה חסד עצום. הציבור היו בדיכאון נורא, המון קצינים ירדו מהארץ, והוא אמר שזה נס, שהתנפץ האליל של צה"ל, ויחד עם זה ה' שמר עלינו ואנחנו עדיין שורדים.
ברור לכולם, שזה המצב גם עכשיו. כל אחד יודה בליבו שאמנם אנו אומרים בפה שאנחנו בוטחים בה' ומאמינים בה' והקב"ה מנהל את כל העולם, אבל יחד עם זה כשקוראים בעיתון על מבצע של המוסד או של השב"כ, זה עושה לנו טוב בלב. נכון שהכל חסדי ה' אבל יש גם צה"ל, עושים מעין 'בטחון בשיתוף', 'כוחי ועוצם ידי' בשיתוף עם סייעתא דשמיא. עכשיו הקב"ה הראה לנו בצורה מאוד כואבת שאין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים. זה כלל הניסיון בין למצב עכשיו ובין לטווח הארוך.
הדבר שהכי מחדיר לעומק את התחושה של 'כוחי ועוצם ידי' הוא העיסוק בחדשות, השמיעה של הפרטים שוב ושוב, שמחדירה ללב את ההרגשה שזה תלוי בפוליטיקאים ובראש-הממשלה, מה הוא עושה ואיך ההוא הגיב. אני ממליץ על דרך חיים ואיכות חיים נפלאה, להפסיק להתעסק, לא לשמוע ולא להתעדכן. יש איזו הרגשה שאם אני שומע, יש לי איזו שליטה במצב, וזו בדיוק הנקודה שצריך להיזהר ממנה. אין לך שום שליטה במצב, הידיעות האלו לא עוזרות שום דבר, רק לשטוף את המח כנגד האמונה שהקב"ה מנהל את העולם. אם יש ידיעות שצריך לדעת מצד ההשתדלות, הם יגיעו לאוזניך גם אם לא תקרא ולא תשמע אף אחד. הקב"ה מנהל את העולם וזה מה שחשוב.
עקביה כתב:באג2000 כתב:עקביה כתב:באג2000 כתב:מבחינה רוחנית המצב שלנו אכן יותר קשה מגלות אדום, העובדה שהקב''ה מרחם עלינו זה לא בהכרח קושיה על מהרח''ו...
אחר בקשת המחילה, זה לא כ"כ ממין העניין.
לא על זה מדובר.
אני לא בקי במהרח''ו ולא יכול להתווכח, אבל אתה טוען שגלות גשמית היא לא שיקוף של גלות רוחנית?
לא זכור לי היכן טענתי טענה כלשהי בקשר לזה.
אני רק אומר שבמה שמביאים מרח"ו על גלות ישמעאל, המשמעות הברורה היא שמדובר על גלות גשמית קשה מכל קודמותיה, ואני טוען שככל שמדברים על זמנינו אנו אין לדברים אלה שחר.
באג2000 כתב:דאל''כ מנין כל כך ברור לך שהוא מדבר על גלות גשמית?
צופה_ומביט כתב:באם כל ההצעות האלה [של הרב באג ושל הרב דרומי ושלי הקטן] לא מתיישבות על דעתך, ומתעקש אתה להיצמד ללשונו המילולית של הרח"ו, אשמח אם תכתוב מה המסקנה שלך מהקושיה, או כיצד אתה מתייחס לזה לאור הקושיה.
צופה_ומביט כתב:דברים דומים [להבנתי] יש בגליון שם בעמוד 32 מהרב הוטנר:הרב הוטנר אמר בשנת תשל"ו בישיבת רבנו חיים ברלין, בדברו בפני למעלה ממאה ראשי ישיבה מכל רחבי ארצות הברית על חרבן יהדות אירופה את הדברים דלהלן: "אין צורך לומר בשלב זה שמכיוון שחורבן יהדות אירופה היתה תוכחה, גזירה שעם ישראל נושא על כתפיו כחלק בלתי נפרד מהיותו העם הנבחר, אין לנו שום זכות לפרש מאורעות אלה כעונש ספציפי מכל סוג שהוא עבור חטא ספציפי, התוכחה היא חלק בלתי נפרד מחיי עם ישראל עד לביאת המשיח, והיא מוטלת על כלל ישראל ברצון ה' ומסיבות הידועות ומובנות רק לו. אדם צריך להיות נביא או תנא לפני שיוכל לטעון שהוא יודע את הסיבות הספציפיות למה שקרה לנו..." (דברי הרב הוטנר זצ"ל מובאים בקובץ אורייתא שנערך על ידי הרב עמיהוד לוין זצ"ל כרך כ"א עמ' תע"ט).
בתוך הגולה כתב:(אול באותם שנים זה היה שונה)
צופה_ומביט כתב:צופה_ומביט כתב:בינתיים התפרסמה שיחה של הגר"י לוינשטיין ממלחמת ששת הימים (קובץ עניינים תשכ"ז עמוד ט) על החובה ל"אהבת ישראל", "דאגה ורצון לטובת חברו", ולהיות "נושא בעול עם חברו" בנוגע ל"מאות אלפים מאחינו" החיילים הנלחמים "מתגלגלים בשדות בקור ובחום, פחד המוות מרחף עליהם, משפחותיהם מודאגות ושבורות", וה"חובה עלינו מהתורה בעת כזו להצטער בצרת הפרט והכלל". כל מילה ומילה כאן היא ההיפך הגמור והנגדי לאותם דברים אומללים.
ומסיים שם הגר"י: "וכלל יש במידות: אין מצב נויטרלי. אם לא מצטערים בצרת רעהו - מרוצים בזה. וזוהי אכזריות הנמצאת בטבע האדם. אם אין חיים עם אהבת הבריות חיים עם הרע הטבוע בקרבנו".
וכן דברי הגר"א לאפיאן (לב אליהו ח"ג עמוד שמב) שהמלאך שנגלה ליהושע ותבע אותו על לימוד תורה לא בא בדמות ראש ישיבה אלא בדמות שר צבא, והלוא המלאך מתלבש ונראה בדמות שקשורה לשליחותו, ומדוע בא בדמות שר צבא וחרבו בידו ולא בדמות רב או ראש ישיבה? וביאר שהתביעה היתה לא על הלימוד מצד לימוד, החובה הרגילה כסדר של לימוד תורה בעומקה של הלכה, אלא התביעה היתה מצד המלחמה: "יש להתבונן בסוגיה זו דהלא ידוע כי מלאך שיורד לעולם באיזה שליחות הרי הוא נגלה בלבוש כזה של שליחותו וא"כ כאן שבא בתביעה על ביטול תורה מה טעם נגלה אל יהושע כצורת שר צבא והיה לו להראות אליו כראש ישיבה וכדומה לזה ולא לשר צבא מנהיג מלחמה. אבל הענין הוא שכך אמר לו המלאך אני שר צבא ד' כלומר אני נתמניתי בשמים להיות שר צבא במלחמה שלכם אבל אם יש ביטול תורה אינני יכול לנהל המלחמה בעדכם". וגם זה היפך דברים שנאמרו שם.
יש הסרטה של הגרח"ק זצ"ל מבר מצוה לנכדו בצוק איתן, שהרב מן דיבר והזכיר את החיילים שנהרגו / אמר כמה חיילים נהרגו, ומרן הגרח"ק זצ"ל מרתית כולא גופיה בבכיה שלא יכול לעצור אותה דקות ארוכות. וגם זה היפך כל השיג והשיח של אותם דברים אומללים.
ובנקל לשער מה היה אומר הגרי"ג זצ"ל באם היה נשאל את השאלות שנשאל אותו רב. וכמדומה גם הגראי"ל, והגריש"א, והגרש"ז.
והיום התפרסמה הסרטה [מאתמול] של הגר"ד לנדא שליט"א ממרר בבכי על השבויים [תושבי הקיבוצים של העוטף] עם אביחי ברודץ [חילוני מכפר עזה, ממארגני הפגנות משפחות החטופים] שאשתו ו3 ילדיו חטופים ל"ע בעזה.
עקביה כתב:באג2000 כתב:דאל''כ מנין כל כך ברור לך שהוא מדבר על גלות גשמית?
אני לא מבין את השאלה.
ברור לי שהוא מדבר על גלות גשמית מכיון שהוא מדבר על גלות גשמית (כלומר זה מה שמביאים ממנו. לא ראיתי את דבריו במקורם).
בברכה המשולשת כתב:צופה_ומביט כתב:והיום התפרסמה הסרטה [מאתמול] של הגר"ד לנדא שליט"א ממרר בבכי על השבויים [תושבי הקיבוצים של העוטף] עם אביחי ברודץ [חילוני מכפר עזה, ממארגני הפגנות משפחות החטופים] שאשתו ו3 ילדיו חטופים ל"ע בעזה.
והם שוחררו ב"ה היום.
באג2000 כתב:אם הגלות הגשמית היא השתקפות של הגלות הרוחנית אז גם אם הוא מדבר על הגשמית הוא חייב לדבר גם על הרוחנית, ואם כן מנין שעיקר דבריו לא נסוב מהצד הרוחני?
בני ברקי כתב:בליל שבת שכל עם ישראל התפלל על נחשון וקסמן הי"ד
בישיבת תפרח הגר"א פילץ הביא שיחה שאסור להתפלל בשופ"א כמו שלא מתפללים בליל שבת על אדם אחר הנתון בסכנת חיים שאנחנו לא מכירים וכל מה שכולם מתפללים זה בגלל שהוא חייל וא"כ זה וודאי אסור...
למעיישה הקדים את הגריב"ש ב25 שנה...
שמעתי בהספד על הגרב"מ זללה"ה ממרן ראש ישיבת תפרח הגר"א פילץ שליט"א (נמסר בבית שמש מוצ"ש לך לך-אפשר לראות בקול הלשון) ולפליאת כל מרימי הגבה אמר רה"י שליט"א בסוף דבריו כי בודאות יש להכיר טובה לאנשים שעזבו את נשותיהם וילדיהם בשביל האזרחים ואף טוב עושים אותם משפחות ששולחים להם עוגות וכו' , אמנם השתרברבה לציבור איזה מחשבה שהם אלו ששומרים עלינו, צריך לזכור הם שומרים עלינו? אנחנו שומרים עליהם! ואנשים היום שוכחים מזה וכי לבני הישיבות שלומדים מהבוקר ועד הערב לא מגיע עוגות אני לא רוצה לקטרג וכו' ע"כ דבריו.
צופה_ומביט כתב:באשכול שנמחק כתב הרב יושב בגנים את ההודעה הבאה:שמעתי בהספד על הגרב"מ זללה"ה ממרן ראש ישיבת תפרח הגר"א פילץ שליט"א (נמסר בבית שמש מוצ"ש לך לך-אפשר לראות בקול הלשון) ולפליאת כל מרימי הגבה אמר רה"י שליט"א בסוף דבריו כי בודאות יש להכיר טובה לאנשים שעזבו את נשותיהם וילדיהם בשביל האזרחים ואף טוב עושים אותם משפחות ששולחים להם עוגות וכו' , אמנם השתרברבה לציבור איזה מחשבה שהם אלו ששומרים עלינו, צריך לזכור הם שומרים עלינו? אנחנו שומרים עליהם! ואנשים היום שוכחים מזה וכי לבני הישיבות שלומדים מהבוקר ועד הערב לא מגיע עוגות אני לא רוצה לקטרג וכו' ע"כ דבריו.
צופה_ומביט כתב:באשכול שנמחק כתב הרב יושב בגנים את ההודעה הבאה:שמעתי בהספד על הגרב"מ זללה"ה ממרן ראש ישיבת תפרח הגר"א פילץ שליט"א (נמסר בבית שמש מוצ"ש לך לך-אפשר לראות בקול הלשון) ולפליאת כל מרימי הגבה אמר רה"י שליט"א בסוף דבריו כי בודאות יש להכיר טובה לאנשים שעזבו את נשותיהם וילדיהם בשביל האזרחים ואף טוב עושים אותם משפחות ששולחים להם עוגות וכו' , אמנם השתרברבה לציבור איזה מחשבה שהם אלו ששומרים עלינו, צריך לזכור הם שומרים עלינו? אנחנו שומרים עליהם! ואנשים היום שוכחים מזה וכי לבני הישיבות שלומדים מהבוקר ועד הערב לא מגיע עוגות אני לא רוצה לקטרג וכו' ע"כ דבריו.
שעת הכושר כתב:הרב גולדוסר (משגיח ישיבת אור ישראל)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים